معرفی ۱۴ دزد زمان

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بی تردید بزرگترین سرمایه ی زندگی هر انسان، زمان اوست. همه ی ما شعر «وقت طلاست» را بارها شنیده ایم اما کدام یک از ما واقعا ارزش حقیقی زمان را می دانیم؟ برای جلوگیری از به هدر رفتن زمان بایستی مهارت مدیریت زمان را یاد گرفت. یکی از موارد مهم در مدیریت زمان شناسایی دزدهای زمان است. دزدها یا سارقان زمان عواملی هستند که موجب هدر رفتن زمان شما می‌شوند.

با شناسایی و آگاهی نسبت به این سارقان زمان قادر خواهید بود از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کنید و بهترین حالت ممکن را برای مدیریت زمان خود در اختیار داشته باشید. پس حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی-14-دزد-زمان-3

رسانه‌های اجتماعی

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دزد زمان شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از افراد زمان زیادی از شبانه‌روز خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و … در حال گشت‌وگذار هستند و به‌این‌ترتیب زمان زیادی را به هدر می‌دهند.

حتی افرادی که شغلشان مرتبط با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است به‌صورت ناخواسته بسیاری از زمان خود را جادوی صفحات شبکه‌های مجازی می‌شوند و زمان خود را تلف می‌کنند.

به‌احتمال‌زیاد شما هم بارها این اتفاق برای شما پیش امده است که برای مدیریت زمان زندگی خود تصمیم گرفته‌اید اما با دیدن اولین پیغام از شبکه‌های اجتماعی بر تصمیم خود پا گذاشته‌اید و به همین سادگی چند ساعت از وقتتان را در این تله گرفتار شده‌اید؛ بنابراین می‌توان شبکه‌های اجتماعی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سارق زمان معرفی کرد.

معرفی-14-دزد-زمان-4

کمال طلبی

از دیگر مواردی که می‌توان به‌عنوان سارق زمان، مانعی در برنامه‌ریزی روزانه و مدیریت زمان به آن اشاره کرد، کمال‌گرایی است. افراد دارای ویژگی مخرب کمال‌گرایی همیشه دوست دارند بهترین باشند و کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین نسخه‌ی هر کاری را ارائه دهند.

برای اینکه تأثیر بالای کمال‌گرایی در هدر رفتن زمان را به‌خوبی بیان کنیم بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید شما برای آزمون فردا، ۱۰ فصل مهم و سخت و تنها ۵ ساعت زمان برای مطالعه دارید. اگر منطقی فکر کنیم. باید برای هر درس نیم ساعت زمان اختصاص دهیم تا بتوانیم تمام فصل‌ها را حتی به‌صورت سطحی یک‌بار مطالعه کنیم؛ اما افراد کمال طلب جور دیگر فکر می‌کنند. آن‌ها با خود فکر می‌کنند که باید با کامل‌ترین شیوه مطالعه، درس را بخوانند و برای فصل اول، دو ساعت زمان اختصاص می‌دهند. طبیعی است که این افراد قادر به مطالعه تمامی فصل‌ها نمی‌شوند و این موجب می‌شود که فردا در امتحان خود نمره‌ی مطلوبی را کسب نکنند.

پس نتیجه می‌گیریم که کمال‌گرایی هم‌زمان افراد را هدر می‌دهد و هم مانع از گرفتن نتیجه‌ی مطلوب می‌شود. اگر شما هم دارای ویژگی کمال‌گرایی هستید و قصد دارید زمان خود را به‌صورت بهینه، مدیریت کنید، درمان این خصوصیت بد را باید در اولویت اصلی خود قرار دهید.

معرفی-14-دزد-زمان-2

تمرکز هم‌زمان بر چند کار

اگر شما هم معتقد هستید که اگر بتوانید چند کار هم‌زمان را انجام دهید در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید، این بخش از مقاله برای شما بسیار مفید است.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

متأسفانه باید کاملاً شفاف به شما بگوییم که این ذهنیت کاملاً نادرست است.

مغز انسان وقتی‌که روی کاری تمرکز می‌کند تمام انرژی و توجه خود را بر آن کار معطوف می‌کند؛ اما اگر در آن هنگام به سراغ کار دیگری برویم و دوباره به کار اول خود برگردیم، ذهن برای روی کار اول ۸۰ درصد از تمرکزش را از دست می‌دهد و تا باز به تمرکز اولیه خود برگردد زمان زیادی طول می‌کشد. درواقع انجام هم‌زمان کارها در صرفه‌جویی زمان نه‌تنها تأثیری ندارد بلکه موجب در رفتن بیشتر زمان می‌شود. تمرکز هم‌زمان بر چند کار موجب می‌شود که کاری که حداکثر نیم ساعت طول می‌کشد تا ۲ ساعت به طول بیانجامد. پس این مسئله یکی از دزدان زمان است.

معرفی-14-دزد-زمان-5

اطرافیان

از دیگر مواردی که می‌توان به‌عنوان دزد زمان از آن یاد کرد، اطرافیان ما هستند!

اکثر افراد مهارت نه گفتن را به‌خوبی بلد نیستند و قادر نیستند در مقابل خواسته‌های دیگران مقاومت کنند و با قاطعیت «نه» بگویند. این مورد موجب می‌شود تا اطرافیان با هر خواسته‌ی کوچکی قادر باشند وقت این افراد را تصاحب کنند.

تصور کنید که فردا یک آزمون مهم دارید و زمان کمی را برای مطالعه در اختیاردارید؛ اما یکی از دوستانتان با شما تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد تا با یکدیگر به کافی‌شاپ بروید و کمی گپ بزنید. اگر شما فاقد مهارت نه گفتن باشید قادر نخواهید بود به‌طور قاطع نه بگویید و به‌این‌ترتیب زمان خود را دو دستی به دوست خود تقدیم می‌کنید. البته باید مرز و تعادل سرمایه‌های دوستان و زمان را به‌خوبی تشخیص داد تا به‌طور افراط گونه موجب کمرنگ شدن روابط خود نشوید.

معرفی-14-دزد-زمان-6

عدم استراحت کافی

برخی مواقع افراد تصور می‌کنند که اگر استراحت نکنند و به‌طور شبانه‌روزی مشغول انجام کار باشند، زمان خود را مدیریت کرده‌اند و می‌توانند کارهای زیادی را انجام دهند. درصورتی‌که این تصور کاملاً اشتباه است.

عدم استراحت به‌موقع به‌طور مستقیم بر میزان انرژی، روحیه، انگیزه و بازدهی افراد تأثیرگذار است و حتی یک چرت ۱۵ دقیقه‌ای بعد از ناهار قادر است بازدهی کار ما را به‌شدت افزایش دهد و انرژی فوق‌العاده‌ای را برای ما تولید کند. درصورتی‌که اگر این استراحت را نداشته باشید، به‌احتمال‌قوی تمام بعدازظهر و شب ما پر از رخوت، هستگی و بی‌حوصلگی خواهد بود و این به معنای واقعی یکی دزدی آشکار از زمان است.

به شما توصیه می‌کنم برای اینکه قادر باشید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خوبی داشته باشید و قادر به انجام تمام برنامه کاری خود باشید، برای خواب و استراحت خود یک عادت خوب ایجاد کنید.

معرفی-14-دزد-زمان-8

عدم تصمیم‌گیری صحیح

مهارت تصمیم‌گیری صحیح قادر است به‌طور چشم‌گیر در مدیریت زمان و صرفه‌جویی در زمان به ما کم کند. بی‌اختیاری و بی‌ارادگی در تصمیم‌گیری یکی از دردهای زمان است.

به‌عنوان مثال اگر شما قادر به تصمیم‌گیری انجام کارهای خود نباشید و نتوانید بهترین مسیر را برای خود انتخاب کنید، بی‌تردید دچار مشکل خواهید شد و به‌اجبار کارهای نامناسب و بی‌نتیجه‌ای را انتخاب می‌کنید. درصورتی‌که اگر شما قدرت تصمیم‌گیری خوبی داشته باشید بدون اتلاف زمان مسیر صحیح را انتخاب می‌کنید و به‌این‌ترتیب به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوید.

مقاله پیشنهادی:  مدیریت زمان چیست و چگونه زمان را مدیریت کنیم؟ (راهنمای جامع مدیریت زمان)
معرفی-14-دزد-زمان-9

تنبلی و اهمال‌کاری

یکی از بارزترین و شاخص‌ترین دزدهای زمان، تنبلی و اهمال‌کاری است. این مسئله انقدر ملموس و ساده است که واقع نیاز به توضیح دادن نیست و از نامش می‌توان فهمید که یک دزد زمان واقعی است.

با تنبلی و اهمال‌کاری دائماً در حال به تعویق انداختن کارها هستید و زمان را تلف می‌کنید و در این چرخه‌ی به تأخیر انداختن کارها گرفتار می‌شوید.

بی‌هدفی

یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های یک انسان بی‌هدفی است. بی‌هدفی یک دزد زمان است. بی‌هدفی یعنی اینکه شما سردرگرم باشید و قدرت تشخیص اینکه به کدام سمت بروید را ندارید و به‌احتمال‌قوی یک مسیر اشتباه را انتخاب خواهید کرد و پس از مدتی مجبور خواهید شد آن مسیر را برگردید و به نقطه‌ی اول برسید!

تصور کنید که قصد دارید برای اولین بار به شهری بروید که نسبت به آن شناختی ندارید. اگر راهنما یا نقشه‌ای نداشته باشید، به‌احتمال‌قوی در طول مسیر بارها دچار اشتباه خواهید شد و مسیرهایی را اشتباه خواهید رفت. در این صورت شما باید به نقطه قبل از اشتباه برگردید و ادامه‌ی مسیر صحیح را طی کنید تا به شهر موردنظر خود برسید. درصورتی‌که شما بی‌هدف باشید بدون شک زمان زیادی را از دست خواهید داد و پس از آن پوچی به سراغ شما خواهد آمد.

معرفی-14-دزد-زمان-12

فکر و نگرانی

ذهن ما به‌طور مداوم در حال فکر کردن است. تعداد زیادی از این فکرها در طول شبانه‌روز باعث هدر رفتن زمان ما می‌شوند. تصور کنید که پشت کامپیوتر نشسته‌اید و به‌طور عمیق در حال کار کردن هستید. ناگهان فکر خرید یک‌چیز در ذهنتان رخنه می‌کند و می‌بینید که ساعاتی را در فضای اینترنت در حال پیدا کردن کالای خود نظر خود هستید. در ادامه چند مثال با راهکار برای شما ذکر می‌کنیم:

  • زمانی که به مشکلی روبرو هستید و ذهنتان درگیر است، قطعاً بازدهی شما کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط بهترین روش این است که دست از کار بکشید و بیشتر به فعالیتی مشغول شوید که حالتان را خوب می‌کند مثلاً مدیتیشن کنید و یا موسیقی گوش کنید و یا ورزش کنید.
  • سعی کنید که هنگام کار، تمرکز خود را فقط بر کار بگذارید و به افکار بی‌ربط ذهنتان بها ندهید.
  • به دوستان، همکاران و خانواده خود دقیقاً بگویید که چه زمان‌هایی با شما صحبت کنند تا باعث حواس پرتی و اتلاف وقت شما در کار نشوند
معرفی-14-دزد-زمان-16

کار امروز به فردا

همیشه ذهن انسان القا می‌کند که «هنوز وقت دارم»، «بعداً انجام می‌دهم». این القاها مهم‌ترین عامل تعلل ورزی و اهمال‌کاری هستند. در این شرایط شما بایستی با ایجاد یک حس اضطرار در خودتان در ابتدا کارهای مهم و با اولویت را انجام دهید و پس از آن بقیه کاره‌ای غیر مهم را به زمانی پس از استراحت موکول کنید.

هیچ‌وقت کاری که امروز می‌توانید انجام بدهید به فردا موکول نکنید. چون امروز همان فردایی است که دیروز در انتظارش بودی و این یک هشدار بزرگ است که هیچ‌وقت به واگذاری کارها از امروز به فردا عادت نکنید. باید یادتان باشد که عادت کردن به این رفتار مخرب، نتیجه‌ای جز شکست و یاس برای شما نخواهد داشت.

مقاله پیشنهادی:  14 راهکار طلایی برای افزایش انگیزه

تابه‌حال به این نکته فکر کرده بودید که اگر مخترعان و دانشمندان کارها را به فردا می‌انداختند، آیا بشر به پیشرفت‌های این عصر رسیده بود؟ برایان تریسی می‌گوید «یکی از کارهای غلبه بر تعلل این است که تصور کنیم فقط یک روز زمان داریم تا کارهایمان را انجام دهیم.» باید یادتان باشد که شما هیچ زمان، فرصتی برای جبران امروز را نخواهید داشت، بنابراین باید بر امروز تمرکز کرد. گراهام بل می‌گوید: «تمام توجه و افکار خود را بر کاری که در حال انجام آن هستید، متمرکز کنید.»

معرفی-14-دزد-زمان-15

جلسات کاری

بسیاری از افراد و مدیران به‌طور افراطی جلسات بی‌اهمیت و بی‌موردی را برگزار می‌کنند و بدون اینکه چارچوبی بر موضوع، روند و نتیجه‌گیری جلسه در نظر داشته باشند به برگزاری مداوم این جلسات پافشاری دارند. این جلسات هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسند و زمان زیادی از افراد را می‌دزدند.

بنابراین مراقب این جلسات باشید و اجازه ندهید تا زمان شما را تلف کنند.

در برگزاری جلسات سعی کنید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • سعی کنید صبح‌ها جلسه نگذارید. به‌این‌علت که صبح‌ها پرانرژی هستید و می‌توانید تمام انرژی و تمرکز خود را بر وظایف مهم بگذارید؛ بنابراین با این وقت طلایی را در جلسات هدر ندهید. بهترین زمان برای برگزاری جلسات، انتهای روز کاری است.
  • جلسات را ایستاده برگزار کنید، به‌جای اینکه روی صندلی نشسته و با خیال راحت صحبت کنید، سعی کنید جلسات را به‌صورت ایستاده برگزار کنید. به‌این‌ترتیب سریع‌تر جلسه را به پایان خواهید رساند. همچنین این روش موجب می‌شود تا افراد کمتر با یکدیگر صحبت کنند و سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.
معرفی-14-دزد-زمان-17

سؤالات متداول مقاله

منظور از دزدهای زمان چیست؟

تمام رفتارها و عواملی که موجب می‌شود زمان ما به هدر بروند و کارایی ما کاهش پیدا کند، دزدهای زمان هستند.

چگونه با دزدهای زمان مبارزه کنیم؟

اولین گام برای مبارزه با دزدهای زمان آشنایی با آن‌هاست. در این مقاله نسبت به شناسایی سارقان زمان، توانایی پیدا می‌کنید و با تحلیل زندگی خود خواهید توانست با توجه به راهکارهای ارائه‌شده با آن‌ها مبارزه کنید و زمان خود را از دست آن‌ها نجات دهید.

سخن پایانی

دزدهای زمان به‌سادگی زمان ارزشمند ما را ازچنگمان درمیاورند و موجب می‌شوند تا کارایی، اثربخشی و بهره‌وری ما به‌شدت کاهش پیدا کند. با شناسایی و دوری از این عوامل شما قادر خواهید بود مدیریت زمان بهتری داشته باشید و برنامه‌ریزی خود را به نحو احسن انجام دهید. در این مقاله به بررسی و تشریح دزدهای زمان پرداختیم و راهکارهایی را برای مقابله بر آن‌ها برای شما ذکر کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظر و تجربه خود را در مورد مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *