brand book

Personal branding یا برند سازی شخصی چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

Personal branding یا برند سازی شخصی چیست؟

ithoma

برند‌سازی شخصی بهترین راه برای جذب مخاطبان بیشتر و ایجاد یک شخصیت جهانی است. مشتریان شما می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و این ارتباط به ایجاد اعتماد کمک می‌کند. آیا زمانی را به یاد می‌آورید که فقط افراد مشهور و شرکت‌های بزرگ مارک شخصی داشته باشند؟ بازیگران، موسیقیدانان و ورزشکاران همه توجه را به خود جلب کردند و بر امواج حاکم شدن. برندسازی شخصی ما را از بقیه رقبا متمایز می‌کند. پیشرفت برندینگ شخصی (Personal branding) در طی دو دهه‌ای که شناخته و مطرح‌شده است بسیار قابل‌توجه و شگفت‌انگیز بوده. در دوره‌ای که به سر می‌بریم تبدیل‌شدن به یک برند قدرتمند دیگر مانند گذشته سخت و گران‌قیمت نیست. بیاید برای شروع کمی با تاریخچه برندینگ شخصی آشنا شویم.

تاریخچه برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ)

می‌خواهیم برای شروع باکسی که اولین بار واژه برندسازی شخصی را به‌کاربرده آشنا شویم. نام آن شخص تام پیترز است و درباره برندینگ شخصی مقاله‌ای نوشته و آن را تعریف کرده. مقاله تام پیترز در سال ۱۹۹۷ در fast company منتشر شد و آن را تولد مفهوم برندسازی شخصی می‌دانند.
تام پیترز نسبت به سالی که در آن بوده بسیار هوشمند عمل کرده و دو ابزار مهمی که در این دوره بسیار از آن‌ها استفاده می‌شود برای خدمت به برند سازی شخصی معرفی و روی آن تأکید کرده که آن ابزارها اینترنت و ایمیل است. در حوزه برند سازی شخصی یک نام دیگر در کنار تام پیترز وجود دارد که او هم دو کتاب درباره برند‌سازی شخصی نوشته است. نام این شخص پیتر مونتویا می‌باشد. گرچه که کتاب‌های مونتویا در این دوره بسیار کم استفاده می‌شود یعنی کمتر کسی به سراغ این کتاب‌ها می‌رود حتی بااینکه یکی از کتاب‌های او در سال ۲۰۰۸ چاپ و منتشرشده است. دلیل این امر این است که این متن‌ها را قدیمی می‌دانند. بااین‌حال مونتویا به نکته‌هایی توجه داشته که در این دوره پایه و اساس برندسازی شخصی حساب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  معرفی Google Lighthouse، ابزار رایگان آنالیز عملکرد و کیفیت سایت

تعریف برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ)

برای تعریف برندسازی شخصی نمی‌توان چیزی را در نظر گرفت یعنی تعریف خاصی ندارد؛ اما به‌طورکلی تأثیرگذاری عامدانه بر روی درک و فهم عمومی را برندسازی شخصی می‌گویند؛ یعنی نشان دادن تصاویری از خدمات و ویژگی‌هایی که ما را از بقیه متمایز می‌کند.

چهار مرحله از چندین مرحله که شما باید برای برندسازی شخصی در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

۱) شناساندن و توسعه برند شخصی

در برند‌سازی شخصی شما برای تبلیغ برند شخصی خود نیاز به یک بستر مناسب دارید. این‌که شما می‌خواهید از چه راهی برند خودتان را به نمایش بگذارید بسته به خودتان است. شاید شما نیاز به یک سایت داشته باشید که در آن اسم شما و حساب‌های سو شال مدیای (شبکه‌های اجتماعی) شما باشد که بتوانید از طریق این‌ها به کاربران و طرفداران خود ارتباط داشته باشید.

۲) شناخت و تمرکز روی نقاط قوت خود

شما باید نقاط قوت خودتان را بشناسید یعنی باید بدانید چه چیزی دارید که شمارا از بقیه متمایز می‌کند و بازاریابی را با درک نقاط قوت شخصی خودتان شروع کنید.

۳) باید درک کنید که چرا دارید یک برند شخصی می‌سازید

این‌یک امر بدیهی است که شما برای موفقیت به یک برندسازی شخصی نیاز دارید. ولی واقعاً چطور قرار است به شما کمک کند؟ شما چه دلایل خاصی دارید که یک برند قوی ایجاد کنید؟
معلوم شدن چیزهایی که می‌خواهید با برند خود به دست آورید به شما کمک می‌کند مرحله‌های رسیدن به آن را درک کنید.

برای مثال برندسازی شخصی برای یک فریلنسر:

قطعاً یک فریلنسر به برندسازی شخصی نیاز دارد چراکه به‌صورت پروژه به پروژه کار می‌کند. نام تجاری برای یک فریلنسر باعث شناخته شدن وی و آگاهی داشتن از کارهای او می‌شود. در کل این امر باعث ایجاد اعتبار و اعتماد به او می‌شود تا مشتریان زیادی به دنبال خدمات او باشند؛ بنابراین یک برندسازی شخصی قوی باعث می‌شود به‌جای اینکه شما به دنبال مشتری باشید آن‌ها به سراغ شما بیایند و در وقت و هزینه شما نیز صرفه‌جویی می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  بازار چیست و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

۴) در دست گرفتن کنترل P.I.E خود

متأسفانه این روزها سخت کار کردن یا داشتن فکرهای عالی و ایده آل کم‌وبیش کافی است. مهم نیست که شما دارید چه‌کاری انجام می‌دهید یا هدف شما چه چیزی است، راز یا به عبارتی فوت کوزه‌گری در دست داشتن کنترل P.I.E خود است. در برندسازی شخصی P.I.E بسیار کارآمد است.
قطعاً این سؤال برای شما پیش‌آمده که P.I.E چیست؟ حرف P مخفف کلمه‌ی Performance و حرف I مخفف کلمه‌ی Image و حرف E مخفف کلمه‌ی Exposure است. معنی این سه کلمه به ترتیب عملکرد، تصویر و درصد تعامل می‌باشد. شما وقتی‌که این سه را تحت کنترل خود دربیاورید می‌توانید در حوزه کار خود به یک حرفه‌ای تبدیل شوید.

برند سازی شخصی به چه دلیل اهمیت زیادی دارد

وقتی‌که به‌صورت مداوم داستان خود را تعریف می‌کنید و تکه‌هایی از شخصیت خود را با مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، متوجه خواهید شد که افراد بیشتری به‌طور فعال محتوای شمارا دنبال می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. هر چه بتوانید شخصیت بیشتری به کسب‌وکار خود اضافه کنید، پیدا کردن هم قشرهای خود آسان‌تر خواهد بود. متوجه خواهید شد که مردم یا شمارا دوست خواهند داشت یا از شما متنفر خواهند شد و این اشکالی ندارد! شما نمی‌خواهید کسی که فکر می‌کند شما شخصیت عجیب‌وغریبی دارید یا کسی که دائماً با شما مخالف است بخشی از اطرافیان شما باشد. یکی از بزرگ‌ترین دلایل ایجاد یک برند شخصی، گرم کردن این گروه قدرتمند از افراد است که منتظر هستند تا در مورد هر چیزی که شما ارائه می‌دهید، اقدام کنند. وقتی‌که شما طرفداران و دنبال کننده‌های موردپسند خود را پیدا کردید آن زمان شما می‌توانید شروع به کسب درآمد کنید از برند شخصی که ساختید.
به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت شما می‌خواهید یکی از محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید. وقتی‌که افراد مناسب و طرفدارانتان منتظر ارائه محصول شما باشند می‌توانید به‌راحتی این محصول را در عرض چند دقیقه به فروش برسانید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید که این امر بسیار زیاد به شما کمک خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی:  هک رشد و تأثیر آن در بازاریابی

سخن پایانی:

آیا این مقاله برای شما مفید واقع شد و شما آگاهی لازم را از برند سازی شخصی پیدا کردید؟
از شما کاربران عزیز کمال تشکر راداریم که تا پایان این مقاله همراه با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما بودید. خوشحال خواهیم شد پیشنهادات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *