color psychology

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی سایت چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی سایت چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روانشناسی رنگ در طراحی سایت برویم، یک لحظه زندگی را بدون هیچ رنگی تصور کنید! به نظرتان چنین دنیایی قابل تحمل است؟
فرض کنید گل‌ها و درختان همه بی‌رنگ بودند، آسمان با این همه عظمت و زیبایی در طلوع و غروب هیچ رنگی نداشت، دیوارها، شهرها، لباس‌ها و در کل زندگی بی هیچ رنگی جریان داشت. اصلا قابل تصور نیست! جهان با داشتن رنگ‌های متنوع جلوه‌ای خاص دارد و همین رنگ‌هاست که دنیا را دل‌پذیر کرده است.
تا به حال برایتان پیش آمده بعد از ورود به جایی بی‌اختیار احساس آرامش کنید؟ یکی از دلایلش رنگ استفاده شده در طراحی آن مکان است؛ من هروقت وارد مطب روان‌شناسی می‌شوم، به‌دلیل رنگ سبز آرامش بخشش بی‌اختیار لبخند می‌زنم.
جالب است بدانید انتخاب این رنگ‌ها دلیل دارد؛ رنگ لباس پرستاران، رنگ محیط مهدکودک‌ها و حتی رستوران‌ها اتفاقی نیستند، همه ما بارها در زندگی روزمره، خواه و ناخواه تحت تاثیر رنگ‌ها قرار گرفته‌ایم.
روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای کسب‌وکارها و طراحان، چالش بسیار مهمی است. شما باید با استفاده از علم روانشناسی رنگ در طراحی سایت از معنی و مفهوم آن رنگ و ارتباطش با برند، خدمات یا محصولات‌تان مطلع باشید.
ما در این مقاله با بررسی دقیق روانشناسی رنگ در طراحی سایت و تاثیر رنگ‌ها بر مغز انسان، قصد داریم در انتخاب و ترکیب رنگ‌هایی اصولی، در بهبودی عملکرد سایتتان به شما کمک کنیم!

روانشناسی رنگ در طراحی سایت و زندگی

روان‌شناسان معتقدند رنگ‌ها و احساسات بهم گره خورده‌اند، مثلا رنگ قرمز به ما احساس خطر را منتقل می‌کند! البته این احساسات دلیل دارند، مثلا شاید احساس خطر برای رنگ قرمز به‌دلیل قرمزی شعله‌های اجاق گاز، ریشه در کودکی‌مان داشته باشد!
به‌طور کلی مغز ما با تحلیل رنگ‌ها از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد! این موضوع حتی در رابطه با رنگ لباس‌های شما هم صدق می‌کند! شما می‌توانید با تحلیل و انتخاب‌ رنگ‌های مناسب، احساسات مثبتی را به اطرافیان‌تان انتقال دهید.
انتقال این احساسات در صورتی به سود ماست که هوشمندانه از آن‌ها استفاده کنیم! بسیاری از کسب‌وکارها از روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای افزایش جذب مشتریان و فروش استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید با یادگیری اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت این کار را به آسانی انجام دهید!
اما آیا تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی سایت و در کسب‌وکارتان را می‌دانید؟

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی سایت

انتخاب پالت‌های رنگی مناسب از موارد مهم در طراحی سایت است. شما با استفاده از رنگ‌های مناسب، علاوه‌بر جذب مخاطبان هدف، افراد را برای خواندن و بازگشت دوباره به وب‌سایت‌تان مشتاق‌تر می‌کنید.
بارها برای من اتفاق افتاده است که با دیدن ترکیب فوق‌العاده رنگ‌های یک سایت، ناخواسته بیشتر محتوای آن را خوانده‌ام و یا برعکس، با دیدن ترکیب رنگ‌های غیر اصولی از خواندن محتوا منصرف و از سایت خارج شده‌ام.
مغز ما با دیدن رنگ‌ها به طور ناخودآگاه پیامی را دریافت می‌کند؛ مثلا یکی از ساده‌ترین مثال‌ها، چراغ راهنمایی و رانندگی است! با دیدن رنگ قرمز توقف و با دیدن رنگ سبز حرکت می‌کنیم.
بنابراین بکارگیری اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌تواند، شهرت سایت و برند شما را تا ۸۰ درصد افزایش دهد و شما را در ذهن مخاطب به یاد ماندنی‌تر کند؛ البته عدم توجه به روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌تواند نتایج برعکسی داشته باشد.
چند مدت پیش دوستم قصد راه‌اندازی وب‌سایتش را داشت و از یک من کمک گرفت، با وجود اصرارش به استفاده از رنگ صورتی، پیشنهاد من رنگ سبز بود! به نظرتان کدام یک از ما موفق به متقاعد کردن دیگری شدیم؟

مقاله پیشنهادی:  اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

من با آگاهی از اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت، با یک مشاوره دقیق، او را به استفاده از رنگ سبز ترغیب کردم و الآن از این انتخاب بسیار راضی‌ است!
حواستان باشد که انتخاب رنگ، نیاز به تخصص خودش را دارد و کاری اصولی است نه بر اساس سلیقه شخصی! شما هم می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان روانشناسی رنگ در طراحی سایت همین الآن با کارشناسان ما تماس بگیرید! (لینک به صفحه تماس با ما)

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

افراد ۹۰ ثانیه بعد از ورود به وب‌سایت‌تان، درباره آن تصمیم می‌گیرند و یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری آن‌ها، رنگ‌بندی وب‌سایت‌تان است.
رنگ‌ها قوی‌ترین ابزار یک طراح هستند البته به شرطی که از آن‌ها درست استفاده کند! انسان‌ها از لحاظ روحی و جسمی تحت تاثیر رنگ‌ها هستند و استفاده درست از آن در طراحی، به خلق وب‌سایتی جذاب و تاثیرگذار کمک می‌کند.
رنگ‌های گرم پر از حس انرژی و جنبش، و رنگ‌های سرد سرشار از حس آرامش و سکوت هستند؛ شما باید برای استفاده از رنگ‎‌ها در سایت، با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا باشید. در زیر لیستی از پرکاربردترین رنگ‌ها را برای شما تحلیل می‌کنیم.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

تا به حال به رنگ‌های استفاده شده در مک دونالد توجه کرده‌اید؟ دلیل رنگ قرمز استفاده شده در مک دونالد، تحریک اشتهای مشتریان است! شاید هیچ‌وقت فکر نمی‌کردید که این رنگ‌ها آن‌قدر هوشمندانه انتخاب شده باشند!
از رنگ قرمز در طراحی وب‌سایت‌های غذا، مد و فشن، ورزش و سرگرمی استفاده کنید، اما یادتان باشد که استفاده زیاد از آن مخرب است! رنگ قرمز هیجان و قدرتی خاص به همراه دارد و استفاده از آن در وب‌سایت‌هایی مربوط به طبیعت و کالاهای لوکس، اصلا مناسب نیست.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

این رنگ شادی می‌بخشد! برای انتقال یک حس شادی همراه با آرامش، از زرد کم‌رنگ استفاده کنید؛ حتی می‌توانید در وب‌سایت‌تان با استفاده از این رنگ توجه مخاطب را به نوشته‌تان جلب کنید.
روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌گوید «نگاه طولانی به رنگ زرد چشم‌ها را خسته می‌کند!» به همین دلیل استفاده زیاد از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت‌

آیا شما هم از طرفداران رنگ نارنجی هستید؟ این رنگ پرانرژی و پرجنب‌وجوش، پیام‌هایی مثل هیجان، تفریح ، شادی و اشتیاق را می‌رساند؛ برای استفاده از این رنگ، از آن در جلب توجه کاربران درمواردی مثل (عضویت، ثبت‌نام و خرید) استفاده کنید.
روانشناسی رنگ در طراحی سایت
تاکید دارد که رنگ نارنجی تاثیرگذارترین رنگ برای جذب مخاطبان است! بر اساس آمارهای به دست آمده، افراد ناخودآگاه در نگاه اول، جذب این رنگ می‌شوند.
این رنگ برای طراحی سایت‌های خودرو، سرگرمی، تکنولوژی، الکترونیک و غذا مناسب است.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره توسعه کسب‌وکار اینترنتی شما

روانشناسی رنگ سبز در طراحی سایت‌

شما هم مثل من از طرفداران رنگ سبز هستید؟ این رنگ شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟
حتما جواب‌تان مربوط به درخت، طبیعت، برگ، سبزه و رنگی یادآور طبیعت است. طبیعت همیشه نمایانگر آرامش، امید و صلح برای ما انسان‌هاست. استفاده از این رنگ در اتاق عمل و لباس جراحان برای کاهش استرس بیماران بسیار توصیه می‌شود!
به همین دلیل باتوجه به اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت، از رنگ سبز بیشتر در زمینه‌های مربوط به غذا، محیط زیست، تکنولوژی، کشاورزی و کالاهای خانگی استفاده می‌شود. برای نشان دادن خود به‌عنوان طرفدار محیط زیست، در سایت شرکت‌تان از رنگ سبز استفاده کنید.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت‌

رنگ آبی، احساس امنیت و اعتماد را منتقل می‌کند و به‌دلیل داشتن طول موج بلند، از فاصله‌های دور هم قابل دیدن است؛ مثلا در بیشتر چراغ‌های فرود در فرودگاه‌ها از رنگ آبی استفاده می‌شود.
البته آبی رنگ‌های متفاوتی و در نتیجه تاثیرات متفاوتی دارد؛ مثلا رنگ سورمه‌ای بیشتر مختص مشتریانی است که نگران بودجه‌شان هستند و به همین دلیل بیشتر در وب‌سایت‌های سازمانی و شرکتی استفاده می‌شود.
برای متخصص و معتمد به نظر رسیدن وب‌سایت‌ شما، بیشتر از رنگ آبی استفاده کنید.

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش پیام ثروت و موفقیت را انتقال می‌دهد و وب‌سایت‌های مد و فشن بیشترین استفاده از این رنگ را دارند؛ حتی به دلیل ارتباط این رنگ با طبیعت و گل‌ها، سایت‎‌های مسافرتی هم از این رنگ بسیار استفاده می‌کنند.
البته طبق اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت، بنفش از آن دسته رنگ‌هایی است که با رنگ‌های متفاوتی ترکیب می‌شود؛ مثلا ترکیب آن با قرمز حس گرما را به سایت می‌دهد. درحالت کلی، رنگ بنفش بیشتر برای سایت‌هایی با مخاطبین بانوان استفاده می‌شود (مثل سایت‌های آرایشی و بهداشتی) در صورت داشتن مخاطبین مرد، از بنفش تیره استفاده کنید.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

آیا قصد دارید سایت‌تان کامل، شیک و ماهر به نظر برسد؟ وقتش رسیده که از این رنگ پرکاربرد استفاده کنید! رنگ مشکی حس کامل و ماهر بودن را به مخاطب انتقال می‌دهد و دقیقا کاربردها و روانشناسی این رنگ در سایت مثل طراحی لباس است.
در قواعد روانشناسی رنگ در طراحی سایت، معمولا رنگ مشکی را با طلایی ترکیب می‌شود و رنگی لاکچری برای برندهای گران‌قیمت (مثل جواهرات و خودرو لوکس) استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

این رنگ خنثی تقریبا برای هر برند و وب‌سایتی قابل استفاده است، البته بهتر است این رنگ با رنگ‌های دیگر ترکیب شود تا وب‌سایتتان از حالت بی‌روحی و خنثی بیرون بیاید.
ترکیب رنگ‌ها در روانشناسی رنگ در طراحی سایت بسیار مهم و حساس است، گاهی یک ترکیب رنگی اشتباه صدمات جبران ناپذیری را به یک برند می‌زند!
با توجه به موارد گفته شده در روانشناسی رنگ در طراحی سایت، نکاتی برای انتخاب رنگ مناسب با وب‌سایتتان وجود دارد که در زیر به آن‎‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  نکات کلیدی در طراحی سایت برای موسسات اعتباری

نکات انتخاب رنگ مناسب وب‌سایت

همان‌طور که اشاره شد، رنگ انتخابی شما باید با موضوع وب‌سایتتان همخوانی داشته باشد، برای تشخیص آن، علاوه‌بر دانستن مفهوم و کاربرد هر رنگ، موارد دیگری هم در روانشناسی رنگ در طراحی سایت وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

شناختن مخاطبان اصلی‌ترین مورد در روانشناسی رنگ در طراحی سایت

این موضوع به سن، جنسیت، علایق و شغل مخاطبین‌تان بستگی دارد؛ شما باید قبل از انتخاب رنگ، مخاطبین خود را بشناسید تا بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای آن‌ها انتخاب کنید.
شناخت مخاطب برای انجام اصولی روانشناسی رنگ در طراحی سایت بسیار مهم و حیاتی است!!

روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای مخاطبین زن

اگر محصولات یا خدمات وب‌سایتتان در رابطه با بانوان است، از رنگ‌های آبی، صورتی، سبز، بنفش، بیشتر استفاده کنید و از رنگ‌های مشکی، طوسی و نارنجی دوری کنید!

روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای برای مخاطبین مرد

از رنگ‌های آبی، مشکی و سبز بیشتر استفاده کنید؛ بیشتر آن‌ها علاقه‌ای به رنگ‌های صورتی، بنفش و طوسی ندارند!
البته برای همه این موارد استثنا وجود دارد و این موارد قطعی نیستند! ما اکثریت را در نظر می‌گیریم.

روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای گروه سنی کودکان

شما باید با شناسایی سنین مخاطبین‌تان و استفاده از موارد ذکر شده روانشناسی رنگ در طراحی سایت، رنگ‎‌های مناسب آن‌ها را تشخیص دهید. مثلا اگر مخاطبین شما کودک هستند باید از رنگ‌های گرم، شاد و پرانرژی (طیف‌های مختلف نارنجی و زرد) استفاده کنید.

کلام آخر

همیشه قبل از انتخاب رنگ نهایی برای سایت یا برندتان، آن را آزمایش کنید و از تاثیرگذاری آن مطمئن شوید؛ با آزمایش و تست آن در بین تعدادی از مخاطبین هدف و مشتریان‌تان، از عمل‌کرد و تاثیر آن مطلع شوید.
هیچ‌وقت از تغییر فرار نکنید! تغییر در رنگ یا شکل سایت طبیعی است؛ در صورت نیاز رنگ‌ها را تغییر دهید و به‌صورت حرفه‌ای وارد فضای کار و رقابت شوید. روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌گوید شما مجبور نیستید فقط از یک ترکیب رنگ مشخص شده استفاده کنید. شما باید با استفاده از ترکیب‌های متفاوت، رنگ‌های منحصر به‌فرد و متفاوت از بقیه را طراحی کنید.
رنگ‌ها تنوع و قدرت بسیار بالایی دارند و گاهی با ترکیب رنگ‌هایی عجیب، می‌توانید ترکیب رنگی فوق‌العاده‌ای بسازید. برای این کار باید با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا و روی آن تسلطی کافی داشته باشید. شما می‌توانید به‌صورت رایگان از مشاوره‌های تخصصی ما در روانشناسی رنگ در طراحی سایت بهره ببرید و بهترین رنگ‌ها را برای سایت و کسب‌وکارتان انتخاب کنید.
در صورت داشتن هر گونه سوال، تجربه در روانشناسی رنگ در طراحی سایت با ما تماس گرفته یا در قسمت کامنت‌ها آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *