sandbox

سندباکس گوگل چیست و چگونه از ان خارج شویم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سندباکس گوگل چیست و چگونه از ان خارج شویم؟

در این مقاله به بررسی تئوری سند باکس گوگل (Google Sandbox) می‌پردازیم و راهکارهای عبور از سند باکس را به شما همراهان عزیز آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما ارائه می‌کنیم.
الگوریتم سند باکس گوگل (Google Sandbox) یک تئوری تجربی توسط متخصصین سئو است که سئوکاران معتقدند گوگل سایت‌های نوپا و جدید را در یک بازه‌ی زمانی وارد سند باکس می‌کند تا بتواند آن‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد و سایت‌ها باید از فیلتر‌های این دوره‌ی گوگل رد شوند تا در نتایج جستجوهای بهتر و ثابت‌تر قرار گیرند.
وقتی‌که شما سایت جدیدی روی یک دامنه راه‌اندازی می‌کنید؛ موتور جستجوی گوگل دامنه شمارا در یک بازه‌ی زمانی (تقریباً ۱ تا ۴ ماه) در سند باکس قرار می‌دهد تا از کیفیت محتوا و ساختار سایت شما اطمینان حاصل کند تا بتواند شمارا در نتایج جستجو به مشتریان خود پیشنهاد دهد. علت استفاده از اصطلاح سند باکس این است که سند باکس درواقع جعبه‌ی شنی بازی کودکان است و سند باکس گوگل برای سایت‌های خردسال ایجاد می‌شود.

 
به بیانی دیگر سند باکس گوگل یک فیلتر برای دامنه‌های جدید است که موجب تشخیص غربالگری سایت‌های سالم و باکیفیت از سایت‌های اسپم می‌شود. سند باکس گوگل، دشمن شماره‌ یک سایت‌های غیرقانونی و اسپم است و با الگوریتم‌های خود می‌تواند اکثر این سایت‌ها را در این مرحله شناسایی کند و اجازه‌ی ورود به نتایج جستجو را به آن‌ها ندهد.
 

سند باکس گوگل دقیقاً چه‌کار می‌کند؟

الگوریتم سند باکس یک دستورالعمل دارد که بر اساس آن دامنه‌ها و وب‌سایت‌های تازه تأسیس‌شده تا زمانی که موفق به‌پاس کردن قوانین درج‌شده در دستورالعمل‌های گوگل سند باکس نشوند، حق ایندکس شدن و کسب رتبه در نتایج گوگل را ندارند.

مقاله پیشنهادی:  استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

سایت‌ها باید در سند باکس به گوگل اثبات کنند که ساختار سایت استانداردی دارند و قصد تولید محتوای اسپم و غیرقانونی ندارند؛ تا به این صورت از دیتابیس الگوریتم سند باکس خارج شوند و وارد فرآیند ایندکس شوند.

قبل از به وجود آمدن سند باکس، طراحان و مدیران سایت تلاش می‌کردند با تکنیک‌های سئوی کلاه‌سیاه زمان ایندکس شدن و افزایش ترافیک سایت را کم‌تر کنند و خیلی زود در نتایج گوگل ظاهر شوند؛ اما امروزه باوجوداین الگوریتم دیگر این موارد در محیط وب دیده نمی‌شود و یک وبمستر زمانی امیدوار می‌شود که سایتش به‌صورت طبیعی و قانونی از فیلترها‌ی سند باکس عبور و ایندکس شود.سایت‌ها باید در سند باکس به گوگل اثبات کنند که ساختار سایت استانداردی دارند و قصد تولید محتوای اسپم و غیرقانونی ندارند؛ تا به این صورت از دیتابیس الگوریتم سند باکس خارج شوند و وارد فرآیند ایندکس شوند.
 قبل از به وجود آمدن سند باکس، طراحان و مدیران سایت تلاش می‌کردند با تکنیک‌های سئوی کلاه‌سیاه زمان ایندکس شدن و افزایش ترافیک سایت را کم‌تر کنند و خیلی زود در نتایج گوگل ظاهر شوند؛ اما امروزه باوجوداین الگوریتم دیگر این موارد در محیط وب دیده نمی‌شود و یک وبمستر زمانی امیدوار می‌شود که سایتش به‌صورت طبیعی و قانونی از فیلترها‌ی سند باکس عبور و ایندکس شود.

چه وب‌سایت‌های اسپم تلقی می‌شوند؟

درواقع سایت‌های اسپم ازنظر گوگل سایت‌هایی هستند که بدون محتوای ارزشمند و سودمند درصدد کسب سود از روش‌های متقلبانه هستند. در ادامه به ویژگی سایت‌های اسپم اشاره می‌کنیم.
سایت‌های که فقط باهدف تبلیغات و بدون تأثیرگذاری مثبت ساخته می‌شوند.
وب‌سایت‌هایی که با ارائه محتوای کپی و بی‌کیفیت موجب تضییع حقوق کاربران و دیگر سایت‌ها می‌شوند.
سایت‌های که مزرعه‌ی کلمات کلیدی (Keyword Farm) هستند و هیچ محتوایی تولید نمی‌کنند.
ازنظر گوگل وب‌سایت‌هایی که به این ویژگی‌ها رادارند، سایت اسپم تلقی می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  لینک‌سازی داخلی چیست؟

از کجا بدانیم که در سند باکس هستیم یا نه؟

اساساً برای تشخیص سند باکس بودن سایت‌تان باید بررسی کنید که آیا در تمام کلمات کلیدی در جایگاه‌های بد هستید یا اینکه در برخی کلمات رتبه‌های خوبی دارید؛ اگر حتی دریکی از کلمات کلیدی سایتتان دارای رتبه بین ۱ تا ۱۰ هستید تقریباً ‌می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در سند باکس نیستید و با تولید محتوای ارزشمند و همچنین بهینه‌سازی سئوی کامل می‌توانید باعث ارتقاء رتبه‌ی خود در نتایج گوگل شوید.
روش بعدی برای تشخیص اینکه در سند باکس گوگل قرا دارید این است که با عملگر site:yoursite.com در گوگل جستجویی انجام دهید. اگر توسط گوگل نتایجی به شما نمایش داده نشد به معنای این است که شما توسط گوگل ایندکس نشده‌اید که باید به بررسی علت آن بپردازید؛ اما اگر موتور جستجوی گوگل تعداد زیادی از صفحات شمارا ایندکس کرده اما با کلمات کلیدی جایگاه خوبی در نتایج ندارید به‌احتمال‌قوی در سند باکس قرار دارید. نگران نباشید در ادامه به شما روش خروج از الگوریتم سند باکس گوگل را آموزش خواهیم داد.

چگونه از الگوریتم سند باکس گوگل خارج شویم؟

یک خبر بد و یک خبر خوب! خبر بد اینکه وقتی شما در سند باکس گوگل باشید هرچقدر هم‌روی سئوی آن پیج (On Page)، آف پیج (Off Page) و سئوی تکنیکال (Technical) سایت خودکار کنید بازهم رتبه‌ی قابل قبولی در نتایج گوگل کسب نخواهید کرد؛ اما خبر خوب این است که با رعایت راهکارهای زیر می‌توانید سریع‌تر از شر سند باکس خارج و سایت خود را ازلحاظ سئو نجات دهید.
بر اساس اصول و دستورالعمل‌های گوگل محتوای سایت خود را بهینه کنید.
نقشه سایت خود را بسازید و توسط وبمستر تولز (Webmaster Tools) به گوگل معرفی کنید.

مقاله پیشنهادی:  وایرفریم چیست و چگونه یک وایرفریم بسازیم

فایل robots.txt را بازبینی کنید.

از بک لینک سازی سیاه و پر ریسک اجتناب کنید و درصورتی‌که مرتکب این کارشده‌اید توسط دستور Disallow توسط فایل robots.txt مانع از تأثیر بک لینک‌های خطرناک روی سایت خود شوید.
مسائل و مشکلات ساختاری سایت خود را برطرف کنید
اگر فعالیت اسپمی دارید، آن را متوقف کنید.
لینک ‌سازی داخلی سایت خود را بهینه کنید.
در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مفید داشته باشید.
بک لینک‌های معتبر و طبیعی بسازید.
این نکات اساسی مدت‌زمان سند باکس شمارا به‌شدت کاهش می‌دهند. بی‌تردید وقتی‌که گوگل متوجهی سالم بودن سایت شما به لحاظ ساختاری و محتوایی شود سایت شمارا از سند باکس خارج می‌کند و رتبه‌ی واقعی و درخور سایت‌تان را به شما اختصاص می‌دهد.

سخن پایانی

سند باکس گوگل اساساً چیز بدی نیست؛ این الگوریتم به پاک‌سازی فضای وب از حضور سایت‌های اسپم و غیرقانونی کمک بسزایی می‌کند. شما با رعایت و انجام راهکارهای گفته‌شده می‌توانید خیلی سریع‌تر از سند باکس گوگل خارج شوید و با انجام دستورالعمل‌های سئوی گوگل رتبه‌های خوبی را در نتایج گوگل از آن خود کنید.
 
 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *