Reportage

ریپورتاژ آگهی چیست و چگونه یک ریپورتاژ خوب بنویسیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ریپورتاژ آگهی چیست و چگونه یک ریپورتاژ خوب بنویسیم؟

در بازاریابی یکی از زیرمجموعه‌های کمپین‌های تبلیغاتی و همچنین بحث روابط عمومی ریپورتاژ آگهی (Advertorial) است. احتمالاً شما نیز در سایت‌های پربازدید خبرهای تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اید، به زبان ساده ریپورتاژ آگهی، گونه‌ای از محتواست که وظیفه و رسالت آن معرفی خدمات یا محصول کسب‌وکارها در سایت‌های پرطرفدار و معتبر است. علاوه بر اهداف بازاریابی و تبلیغاتی، ریپورتاژ آگهی باعث گرفتن بک لینک از سایت‌های معتبر می‌شود که این بک لینک‌ها دارای ارزش سئوی بالایی هستند و موجب ارتقا اعتبار دامنه‌ و سایت شما می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی دقیق ریپورتاژ و اهمیت آن و همچنین نکات نوشتن آگهی تبلیغاتی خواهیم پرداخت.

رپورتاژ آگهی (Advertorial) چیست؟

همان‌طور که از نام این روش بازاریابی پیداست، ریپورتاژ آگهی یک محتوای متن با فرمت گزارش یا خبر است که برای تحقق اهداف تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. ریپورتاژها در سایت‌های پربازدید به فرمت گزارش یا خبر به معرفی محصولات/خدمات کسب‌وکارها می‌پردازند.
آگهی خبری یا ریپورتاژ به‌نوعی در زیر دسته‌ی تبلیغات همسان یا نیتیو (Native Ads) قرار می‌گیرد البته ازنظر بازاریابی یک متخصص خبره باید محتوای ریپورتاژ را تنظیم کند. شما در ریپورتاژ آگهی جامعه هدف خود را نشانه می‌گیرید و پس از قلاب کردن، آن‌ها را به سمت اهداف بازاریابی خود ترغیب می‌کنید.
استفاده از تبلیغات آنلاین اهمیت بسزایی دارد چراکه امروزه جامعه هدف بزرگی از مخاطبین در فضای دیجیتال (اینترنت) حضور دارند و به همین دلیل بازاریابی و تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی برای همسویی با این روند شده است.
در سایت‌های پرترافیکی که مخاطبان هدف ما آنجا حضور دارند، انتشار رپورتاژ آگهی دارای تأثیر بالایی در افزایش نرخ آگاهی از برند و همچنین هدایت مخاطبان به مسیر فروش است؛ و همان‌طور که گفته به دلیل تولید بک لینک در ریپورتاژ آگهی به لحاظ سئو هم این روش اثر مطلوبی بر روی اعتبار و رنک سایت داراست.

مقاله پیشنهادی:  سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه سئوکار کلاه سفید باشیم؟

مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟

افزایش آگاهی از برند

ریپورتاژ آگهی به‌شدت بر میزان دیده شدن یا آگاهی از برند (Awareness) مؤثر است؛ اما نکته‌ی مهم اینجاست که شما باید در کانال‌های توزیع خود تحلیل و شناخت دقیقی داشته باشید، چراکه شما باید ریپورتاژ را برای مخاطبان هدف خود منتشر کنید. پس در سایت‌ها یا پلتفرم‌هایی ریپورتاژ آگهی خود را منتشر کنید که از وجود مخاطبان هدف خود در آن اطمینان حاصل کنید.

برند سازی و افزایش اعتبار برند

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای رپورتاژ آگهی این است که موجب دیده شدن بیشتر بیزینس و افزایش اعتبار شما می‌شود و از طرفی آگاهی از برند شمارا بالا می‌برند که این مورد یکی از عوامل مؤثر برافزایش نرخ نفوذ برند (Market penetration) شما است.

مناسب برای همه کسب‌وکارها

یکی دیگر از مزایای رپورتاژ آگهی این است که تمام کسب‌و‌کارها چه کوچک چه بزرگ می‌توانند از روش آگهی خبری استفاده کنند. همچنین مهم نیست که بیزینس شما مدل B2B یا B2C ایست مهم این است که طوری آگهی را تدوین کنید که مخاطبان هدفتان را تحت تأثیر قرار دهد.

هزینه مناسب

اگر بخواهیم هزینه‌ی ریپورتاژ خبری را با بقیه‌ی روش‌ها در تبلیغات را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که ریپورتاژ خبری با توجه به میزان اثر بالای خود هزینه‌ کمی را در بردارد؛ از طرفی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) آگهی خبری نرخ مطلوبی را دارد.

 

ارزش سئو

همان‌طور که گفتیم ریپورتاژ خبری یک تیر و دو نشان است! یعنی علاوه بر اهداف تبلیغاتی و بازاریابی، این روش تأثیر بالایی برای سئوی سایت‌ شما دارد و دلیل این تأثیر گرفتن بک لینک با کلمات کلیدی هدف (انکور تکست) از سایت منتشرکننده‌ی ریپورتاژ آگهی است. از طرفی متن ریپورتاژ آگهی شما با کلمات کلیدی هدف در نتایج گوگل رتبه‌ی خوبی را کسب خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات کلیکی

نکات مهم در نوشتن ریپورتاژ آگهی

بعد از تعیین کانال‌های هدفمند انتشار ریپورتاژ آگهی، نوبت به تدوین محتوای آگهی خبری می‌رسد. در ادامه مقاله به نکات مهم در تدوین آگهی تبلیغاتی اشاره می‌کنیم.

ساختارمندی

برای نوشتن هر فرمتی از محتوا یک ساختار استاندارد و مشخص وجود دارد. طبیعتاً ریپورتاژ هم از این قضیه مستثنا نیست و شما باید ساختار نوشتن از اولین و آخرین کلمه را رعایت کنید و کال تو اکشن (CAll To Action) و لینک‌های خود را در مکان مناسبی از محتوای خبری خود درج کنید.

آموزشی یا خبری بنویسید

بازاریابی غیرمستقیم و زیرپوستی را در متن خود رعایت کنید؛ قرار نیست که به‌صورت مستقیم خدمات ا محصولاتتان را تبلیغ کنی. مردم نسبت به تبلیغ گارد دارند، پس بهتر است محتوایتان را به‌صورت اطلاع‌رسانی یا آموزشی نگارش کنید به‌این‌ترتیب تأثیر بیشتری بر مخاطب هدف خودخواهید داشت.

کپی ممنوع

ارزش یک محتوای خوب در منحصربه‌فرد (یونیک) بودن آن است.
از کپی کردن محتوای دیگران در ریپوتاژ خود اکیداً خوددار کنید؛ چون با کپی کردن تأثیر زیادی بر مخاطب نخواهید گذاشت و همچنین با محتوای کپی مزایای سئو ریپورتاژ آگهی را از خود سلب می‌کنید.
 

تیتر جذب‌کننده بنویسید

یکی از عوامل مهم برافزایش نرخ کلیک روی ریپورتاژ شما، جذاب بودن تیتر آگهی خبری شماست. سعی کنید تیترهای خلاقانه و جذابی برای محتوای خود تعیین کنید.

نکاتی برای جذابیت بیشتر در نوشتن رپورتاژ آگهی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، نکات زیر هم در جذاب نوشتن محتوا اثربخشی بالایی دارند:

محتوای باکیفیت و ارزشمند

کال تو اکشن صحیح
رعایت اصول نگارشی
استفاده از المان‌های تصویری
سادگی و روان بودن مطلب
هدف‌گذاری دقیق مخاطبان

نتیجه‌گیری:

ریپورتاژ آگهی بی‌تردید یکی از کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی است. در این مقاله به بررسی ماهیت ریپورتاژ آگهی و همچنین اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال پرداختیم و همچنین به مزایای این روش اشاره کردیم. در ادامه به مزایای ریپورتاژ پرداختیم و نکاتی که در ایجاد یک رپورتاژ آگهی باکیفیت دخیل هستند را یادآور شدیم. امیدواریم که در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد ریورتاژ آگهی به شما همراهان آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما ارائه کرده باشیم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟ مزایا و معایب آن چگونه است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *