seo onpage

سئوی داخلی یا Onpageچیست؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
بهینه‌سازی موتورهای جستجو به‌طورکلی به سه قسمت تقسیم‌بندی می‌شود.
 
  • سئوی داخلی یا Onpage
  • سئوی خارجی یا Offpage
  • سئوی تکنیکال
این سه قسمت از سئو به‌نوعی مکمل هم دیگر هستند و متخصص سئو باید بتواند این سه مورد را در کنار همدیگر و به‌صورت منسجم بهبود دهد تا رتبه‌ی کلمات کلیدی موردنظر در جستجوی گوگل ارتقا پیدا کند.
هرکدام از این سه قسمت دارای فاکتورهای مهمی هستند که در صورت رعایت و اجرای آن شاهد رشد ترافیک ورودی از گوگل خواهیم بود.
در این مقاله تصمیم داریم مشخصاً در مورد سئوی داخلی یا Onpage صحبت کنیم و موارد مهم این سئو و روش بهبود آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس با ما همراه باشید.
 

سئوی داخلی یا Onpage چیست؟

به‌طورکلی مجموعه اقداماتی که درون‌ صفحات سایت باهدف ارتقای رتبه کلمات کلیدی هدف انجام می‌شود را سئوی داخلی یا Onpage می‌گویند.
علت اهمیت سئوی داخلی این است که به موتورهای جستجوی کمک می‌کند تا درک بهتری از صفحات سایت شما داشته باشند و بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهند.
درواقع هرچقدر سایت شما دارای ساختار بهتر و استاندارد باشد، کاربران بیشتری به آن جذب و علاقه‌مند خواهند شد و درنتیجه موتور جستجوی گوگل هم نسبت به سایت شما توجه و علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهد.
 

در این مقاله فاکتورهای مهم سئوی داخلی را یاد خواهید گرفت و با پیاده‌سازی و اجرای آن، خواهید توانست رنک یا رتبه‌ی بهتری در سرچ گوگل کسب کنید.

۱: اهمیت meta tag ها در سئوی Onpage

به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین فاکتور در سئوی داخلی متا تگ‌ها هستند. شاید این متا تگ‌ها نسبت به گذشته زیاد سودمند نباشند اما با اجرای صحیح آن‌ها می‌توانید سئوی سایت خود را بهینه کنید.
متا تگ‌ها به خزنده‌های گوگل کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از محتوای سایت ما داشته باشند.
 

متا تگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

متا تایتل (Meta Title):

تگ تایتل یا تگ عنوان یکی از تگ‌های مهم صفحات وب است و این همان عنوانی است که در صفحه سرچ گوگل Serp به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر توسط آن به موضوع محتوای شما آگاهی پیدا می‌کند. بهتر است تعداد کاراکترهای این تگ کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد.
تفاوت سئوی داخلی یا Onpage و سئوی خارجی Offpage را در مقاله‌ای با همین نام منتشر کرده‌ایم که می‌توانید بامطالعه این مقاله درک بهتری از تفاوت سئوی داخلی و خارجی داشته باشید.
۱۲ فاکتور پراهمیت در سئوی داخلی Onpage
حالا که درک صحیحی از سئوی داخلی پیداکرده‌اید زمان آن فرارسیده تا برای بهبود آن دست‌به‌کار شوید و با راهکارهای ما و اجرای آن سطح سئوی داخلی سایت خود را ارتقا دهید.

۲: متا دیسکریپشن (Meta description)

مورد بعدی در بحث متا تگ‌ها، متا دیسکریپشن (Meta Description) یا تگ توضیحات است.
این تگ درواقع خلاصه‌ای از صفحه‌ی سایت شماست که وقتی کاربر سایت یا صفحه‌ی شمارا در نتایج گوگل مشاهده کرد؛ بداند که محتوای سایت شما چیست و آیا به نیاز او پاسخ می‌دهد یا خیر.
بهتر است طول متا دیسکریپشن زیر ۱۷۰ نویسه یا کاراکتر باشد تا در نتایج به‌درستی و کامل نمایش داده شود.

ROBOTS

متا تگ بعدی در سئوی داخلی محتویات فایل ROBOST. TXT است؛ که در مقاله Robots.txt چیست و چه کاربردی دارد به‌صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.
در این فایل شما با کراولر (crawler) و یا خزنده‌های موتورهای جستجو مستقیماً حرف می‌زنید و از آن‌ها می‌خواهید که کدام صفحات را در صفحه‌ی جستجوی گوگل نمایش دهند و یا کدام صفحات در نتایج گوگل نمایش داده نشوند.
همچنین برای درک بهتر می‌توانید آدرس سایت مپ را هم در این فایل به خزندگان گوگل اعلام کنید تا سریع‌تر به کاوش در سایت شما ادامه دهند.

مقاله پیشنهادی:  بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کدامند؟

۳: بهینه‌سازی آدرس صفحات یا URL

یکی دیگر از بخش‌های سئوی داخلی ساختار URL صفحات وب‌سایت شماست. با توجه به بااهمیت‌تر شدن ساختار آدرس صفحات در آپدیت‌های جدید الگوریتم گوگل، شما به‌عنوان یک سئوکار باید به این قسمت توجه خاصی داشته باشید. از دید گوگل یک URL مطلوب دارای این خصوصیات است:
– آدرس URL باید کوتاه باشد

– کلمات کلیدی صفحه‌ی مدنظر در آن گنجانده‌شده باشد.

۴- تگ‌های هدینگ

یک سؤال اساسی از خود بپرسید! چرا کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند؟ با احتمال خیلی بالا حتماً به دلیل اطلاعاتی که شما در سایت خود ارائه می‌کنید؛ پس شما باید جوری محتوای خود را تنظیم و نگارش کنید که به لحاظ تجربه‌ی کاربری برای کاربر جذاب باشد و کاربر به‌سادگی بتواند پاسخ خود را از میان محتوای شما پیدا کند.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای گوگل، Heading Tags یا تیتر‌های مطالب شماست. شما باید روی تیترهای مطالب خود مدیریت داشته باشید. وظیفه تیترها این است که عنوانین مهم را در یک مقاله مشخص کنند و همچنین تقسیم‌بندی و نظم مقاله به لحاظ محتوایی توسط تگ‌های هدینگ انجام می‌گیرد.
تگ های هدینگ (Heading Tags) به ۶ دسته (H1, H2, H3, H4, H5, H6) تقسیم‌بندی می شوند.
برای عنوان اصلی مقاله از تگ H1 و برای زیر عنوان اصلی از تگ ‌ H2 استفاده کنید. به گفته ی کارشناسان سئو، تگ H1 موجب می‌شود که گوگل محتوا و ساختار صفحه ی سایت شما را بهتر درک کند.
برخی سیستم های مدیریت محتوا به‌صورت خودکار تگ H1 را در محتوا درج می‌کنند، پس از اطمینان حاصل کنید که عنوان اصلی مقاله و کلمه کلیدی هدف در تگ H1 قرار گرفته باشد.
در تگهای H2 حداقل یک‌بار از کلمه ی کلیدی کانونی استفاده کنید و در تگ های H3(در صورت داشتن) از کلمات مشابه و مترادف (LSI) کلمات کلیدی استفاده کنید.
دقت داشته باشید که ترتیب استفاده از تگ ها را رعایت کنید و به‌صورت آبشاری تگ های هدینگ را مورد استفاده قرار دهید.

۵: کلمات کلیدی در سئوی داخلی

هدف از تمام اقدامات سئو، نهایتا این است که محتوای شما با کلمات کلیدی خاصی در نتایج جستجوی گول رتبه‌ی بالا تری را نسبت به بقیه سایت‌ها کسب کند؛ یکی از مهمترین کارها برای رسیدن به این هدف این است که محتوای خود را مطابق با کلمات کلیدی خاص (هدف) تولید کنید. تشخیص و اعتباربخشی به کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا همیشه برای گوگل مهم بوده است، فقط باید بدانید که استفاده بیش از حد و غیر طبیعی از کلمات کلیدی برخط قرمز گوگل است و سایتهایی را که از این روش برای سئو کردن محتوای خود استفاده میکنند را جریمه می‌کند.
بهتر است در ۱۰۰ کلمه‌ی اول (پاراگراف اول) از کلمات کلیدی هدف خود استفاده کنید. این روش علاوه بر نمایش معنایی کلمات کلیدی با محتوا به تشخیص خزنده‌های گوگل از محتوای مقاله کمک شایانی می‌کند.
برای انتخاب کلمات کلیدی باید تحقیق و دقت خاصی داشته باشید تا محتوای هدفمند و پر طرفداری پیدا کنید که در موتورهای جستجو توسط کاربران بسیاری سرچ می‌شود، برای انتخاب کلمات کلیدی پرطرفدار می‌توانید از ابزارهای آنلاین تحقیق کلمات کلیدی زیر استفاده کنید.
https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
kwfinder.com
Keywordtool.io

چگالی کلمات کلیدی

همانطور که گفتیم تکرار بی رویه و غیر طبیعی کلمات کلیدی در محتوا به قیمت پنالتی و جریمه شدن توسط گوگل برای سایت شماست، اما استفاده بجا و طبیعی کلمات کلیدی در گرفتن رتبه‌ی بهتر در گوگل بسیار موثر است.
به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که در یک مقاله کلمات کلیدی خرید گوشی است. اگر این کلیدواژه فقط یک‌بار یا دو بار در محتوا آورده شود؛ گوگل به‌احتمال‌قوی نمی‌تواند میزان اهمیت بالایی برای این کلیدواژه در نظر بگیرد؛ اما اگر همین کلیدواژه در قسمت‌های مختلف محتوا ذکر شود، گوگل مطمئن می‌شود که این کلیدواژه دارای میان ارتباط بیشتری با صفحه است و به‌احتمال‌قوی توجه بیشتری به آن محتوا خواهد کرد. درواقع نسبت تعداد تکرار کلیدواژه در مقایسه با تعداد کلمات یک محتوا چگالی کلمات کلیدی است.
برای آشنایی بیشتر به مقاله‌ی چگالی کلمات کلیدی چیست مراجعه و آن را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی:  مزیت‌های داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها

۶: لینک سازی داخلی و خارجی

از فاکتورهای مهم دیگر در بحث سئوی داخلی یا On Page بحث لینک سازی است که به دو قسمت لینک سازی داخلی (Internal link) و لینک سازی خارجی تقسیم می‌شود.
لینک سازی داخلی (Internal link) موجب بهتر فهمیده شدن ارتباط معنایی بین صفحات مختلف وب‌سایت شما توسط ربات‌های گوگل می‌شود. از طرفی لینک سازی داخلی می‌تواند قدرت و اعتبار صفحات خاص را به دیگر صفحات وب‌سایت انتقال دهد؛ البته متن لینک سازی (انکور تکست) شما باید با صفحه‌ای که به آن لینک ‌می‌دهید مرتبط باشد.

مورد دوم از بحث لینک سازی لینک سازی خارجی است که همان‌طور که از اسمش پیداست، لینک سازی از سایت شما به یک سایت دیگر است، نمایش ارتباط محتوایی سایت شما با سایتی که به آن لینک می‌دهید هدف اصلی این روش است. علاوه بر این شما با این کار اعتبار صفحه‌ی شما به‌عنوان یک مرجع افزایش پیدا می‌کند.

۷: محتوای متفاوت، منحصربه‌فرد و کاربرپسند

تولید محتوای دسته اول و کاربر‌پسند یکی از اساسی‌ترین نکات سئوی داخلی است. وقتی شما محتوایی را برای سایت خود می‌نویسید؛ محتوای تولیدشده باید مختص به وب‌سایت شما باشد و درعین‌حال بتواند پاسخگوی نیاز کاربر سایت‌ شما باشد و همچنین تمامی موارد سئو هم در آن رعایت شده باشد.
طبق آمار گوگل روزانه بیش از ۴ میلیون پست در جهان تولید و منتشر می‌شود پس اگر می‌خواهید مقاله‌ی شما گوی سبقت را از بقیه مقاله‌های مرتبط با شما برباید، باید محتوای ارزشمند و قوی تولید کنید. در ادامه به عواملی که می‌توانند موجب افزایش اعتبار و قدرت یک مقاله کنند اشاره می‌کنیم:
به‌روز بودن مقاله: اولین قدم برای جلب‌توجه و رضایت کاربر آپدیت بودن یا به‌روز بودن مقاله است. قدیمی بودن محتوا یکی از مهم‌ترین علت‌های ترک کردن محتوای شما توسط کاربر است.
اضافه کردن جز‌ئیات: خودتان را جای کاربر بگذارید! اگر با مقاله‌ای که فقط متن نوشته است روبرو شوید دوست دارید در صفحه بمانید یا وقتی‌که مقاله‌ای ببینید که علاوه بر محتوای متنی از تصاویر، پادکست، ویدئو استفاده کرده است؟ ترجیح شما کدام است؟
بی‌تردید مقاله‌ای که دارای محتوای ارزشمند و قوی است؛ کاربرپسند تر و یقیناً در نگاه گوگل هم دارای اعتبار و ارزش بیشتری است.
رعایت ساختار متن: اگر محتوای تولیدشده توسط شما دارای ساختار منسجم و منظمی باشد مطالعه آن توسط کاربر راحت‌تر است.
استفاده از فونت و رنگ فونت نامناسب، عدم استفاده از تگ‌های عنوان (Heading) و پاراگراف‌های طولانی، قطعاً کاربران را از سایت شما فراری می‌دهد و متأسفانه با این تجربه‌ی تلخ، امکان بازگشتشان به سایت شما تقریباً صفر می‌شود. با توجه به گسترش گوشی‌های هوشمند و طبیعتاً افزایش بازدید کاربران از طریق موبایل تا حد امکان محتوای مقاله خود را به پاراگراف‌های کوچک تقسیم کنید، فونت مناسبی انتخاب کنید تا محتوای متنی سایت شما در سایر دستگاه‌های هوشمند دیگر نیز خوانا باشد.
برای نوشتن محتوای ارزشمند و پرطرفدار مقاله‌ی محتوای همیشه‌سبز چیست را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی:  پیاده روی در بلوار ارم شیراز: تجربه ای فراموش نشدنی از زیبایی های شهر

۸:بهینه‌سازی تصویر

همان‌طور که می‌دانید اهمیت بودن تصاویر باکیفیت در محتوا بسیار بالاست و باعث پویایی و جذاب شدن مقاله‌ شما می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تصاویر باکیفیت باید دارای حجم پایینی باشند. استفاده صحیح از تصاویر و بهینه‌سازی آن به بالا رفتن رتبه شما در موتور جستجوی گوگل کمک بزرگی می‌کند.
تصاویر درج‌شده در مقاله باید کم‌حجم باشند، دارای عنوان (Title) باشند و همچنین دارای متن جایگزین (ALT) باشند.
برای اجرای دقیق این مورد از سئوی داخلی؛ به مقاله بهینه‌سازی تصاویر مراجعه و آن را مطالعه کنید.

۹: نشانه‌گذاری اسکیما

 
اسکیما یک نوع میکرودیتا‌ است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات بیشتری را در صفحه نتایج جستجوی گوگل به مخاطبان نمایش دهید. حتماً در جستجوی گوگل دیده‌اید که وقتی یک پرسش را در گوگل جستجو می‌کنید در زیر آدرس برخی سایت‌ها، سؤالات متداول به نمایش گذاشته می‌شود. به تصویر زیر توجه کنید:
یکی از پرکاربردترین اسکیما همین سؤالات متداول است.
وجود کدهای اسکیما در سایت می‌تواند سایت شمارا در میان نتایج گوگل برجسته‌تر نشان دهد و این موجب افزایش نرخ کلیک شما و جذب بیشتر کاربران خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی اسکیما چیست و چه کاربردهایی دارد را مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی نسبت به اسکیما کسب کنید.

۱۰:رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX)

از دیگر عوامل مؤثر بر سئوی داخلی بهینه بودن رابط کاربری و تجربه‎ی کاربری‌ است. کاربران در سایت شما باید به‌سادگی و راحتی از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر بروند، بدانند کجا را کلیک کنند، ساختار سایت را درک کنند و دسترسی آسان به‌تمامی قسمت‌های سایت شما داشته باشند. همچنین تمامی صفحات وب‌سایت باید بدون عیب و نقص و با سرعت مطلوب برگزاری شوند. رعایت تمامی این موارد و دو مقاله‌ی رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX) به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را به لحاظ رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری بهینه‌سازی کنید و از افزایش میزان ورودی کاربر و مدت‌زمان ماندن در صفحه شگفت‌زده شوید.

۱۱: ریسپانسیو بودن (واکنش‎گرا) وب‌سایت

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه با گسترش و فراگیری استفاده از گوشی‌های هوشمند؛ نمایش صحیح سایت بر روی دستگاه‌های مختلف اهمیت بسیار بالایی داد. درواقع واکنش‌گرا یا ریسپانسیو بودن به این معناست که تمام دستگاه‌های هوشمند مانند رایانه شخص، لپ‌تاپ، انواع گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها با سایزهای مختلف صفحه‌نمایش سایت شمارا به‌درستی بارگیری و نمایش دهد.

۱۲: سرعت سایت!

آخرین نکته مهم در بهینه‌سازی سئوی داخلی افزایش سرعت سایت است. برای ارائه محتوا و رابط کاربری، سایت شما باید بتواند با سرعتی مطلوب اطلاعات را بارگیری و به کاربر نمایش دهد. متأسفانه کاربران وقتی با سایتی که به‌کندی بارگذاری می‌شود، روبرو می‌شوند بدون اتلاف وقت سایت را می‌بندند و به سمت سایتی می‌روند که سرعت لودینگ بالایی داشته باشد و اگر به این نکته توجه نکنید به همین سادگی زحمات شما بر باد می‌رود.
استفاده از سرور قوی و پرسرعت و همچنین بهینه‌سازی سرعت سایت موجب افزایش سرعت می‌شود که بامطالعه‌ی مقاله‌ی افزایش سرعت سایت می‌توانید این روش‌ها را یاد بگیرید و با اجرای آن‌یک سایت با سرعت‌بالا داشته باشید و منتظر افزایش بازدید و همچنین ارتقای رتبه‌ی خود در گوگل باشید.
در این مقاله به‌طور کامل به سئوی داخلی پرداختیم و شمارا با فاکتورهای پراهمیت آن آشنا کردیم. امید است با رعایت این اصول در سایت خود بتوانید ترافیک بالایی از سرچ اورگانیک گوگل را به سمت سایت خود سرازیر کنید. اگر تجربه‌ای از این فاکتورها دارید در بخش نظرها با ما به اشتراک بگذارید
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *