paypal

تاریخچه برند پی پال

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پی پال (Paypal) یک برند آشنا در حوزه‌های پرداخت آنلاین جهان است. شرکت پی پل با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا و ۱۰ میلیارد پرداخت در سال با بهره‌گیری از ۱۰۰ ارز مختلف جهانی؛ به یک غول بزرگ در تجارت الکترونیک جهان مبدل شده است؛ علیرغم حضور رقبای بزرگی مانند ویزا، مسترکارت و غیره، این غول جایگاه خود را حفظ کرده است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با تاریخچه برند پی پال آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه برند پی پال

 

paypal1

در اواخر قرن ۲۰ میلادی، در ایالات‌متحده‌ی آمریکا استفاده از اینترنت رشد بسیار بالایی را تجربه کرده بود و بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به‌سوی این جادو جذب شدند. در سال ۱۹۹۸ میلادی، دو جوان جسور به نام­های مکس لوچین و پیتر تیل، یک استارتاپ ملی تحت عنوان  کانفینیتی (Confinity) تأسیس کردند. این استارتاپ، یک واسط میان خریدار، فروشنده و بانک بود.

در آن دوران، اگر فردی قصد خرید از سایت‌های خرده‌فروشی مانند ای بی (ebay)  داشت، باید رسید یا چک پرداخت را به‌وسیله‌ی پست به فروشنده ارسال می‌کرد، درنتیجه، زمان پرداخت وجه و دریافت محصول به‌شدت افزایش پیدا می‌کرد. کانفینیتی موفق شد راه‌حلی را برای این مشکل بزرگ پیدا کند و به‌این‌ترتیب رشد چشم‌گیری را در آن سال‌ها تجربه کرد. کسب‌وکارهای کوچک و تاجران آنلاین و مشتریان با سرعتی زیاد به این سیستم علاقه‌مند شدند و پرداخت­ها آغاز شد. این شرکت در همان سال‌های ابتدایی توانست سه میلیارد دلار پرداخت از ۱.۲ میلیون کاربر ثبت کند. در ادامه تاریخچه برند پی پال هیجان انگیز می‌شود.

ایلان ماسک وارد می‌شود!

در سال ۱۹۹۹ میلادی، ایلان ماسک و تعدادی از نوابغ برنامه‌نویسی، سایت X.com را راه‌اندازی کردند. عمده‌ی تمرکز ایلان ماسک و هم‌تیمی­هایش بر سرعت تراکنش‌ها و تسویه‌ حساب‌ها بود. به‌علاوه، آن‌ها سیستمی پاداشی در سایت طراحی کرده بودند که به افرادی که به‌تازگی عضو سایت شده بودند ۲۰ دلار و به افراد معرفی کننده‌ی وب‌سایت به دیگران مبلع ۱۰ دلار هدیه می‌داد.

  X.com موفق شد در مدت‌زمان کوتاهی مخاطبان زیادی را به سایت خود جذب کند؛ اما مشکل همچنان پر برجا بود، مخاطبان به‌سادگی قادر نبودند به سایت اعتماد کنند، مخصوصاً پس از رسوایی‌هایی که برای این شرکت در مورد تراکنش‌های مشکوک و امنیت حساب‌ها پیش آمده بود. نهایتاً، ایلان ماسک شرکت خود را با استارتاپ اینفینیتی ادغام کرد تا به‌جای رقابت با همدیگر بر بهبود عملکردشان تمرکز کنند.

تولد و شروع تاریخچه برند پی پال

در ماه اکتبر سال ۲۰۰۰ و پس از جلسات طولانی، نهایتاً دو استارتاپ با همدیگر ترکیب شدند و برای ترمیم برند، نام شرکت جدیدی را پی پال گذاشتند.

استقبال از پی پال به حدی بود که در همان ماه‌های آغازین، تعداد کاربران به‌صورت روزانه رشدی ۱۰ درصدی را تجربه می‌کرد و تعداد کاربران در سال ۲۰۰۰ از یک‌میلیون نفر به پنج میلیون نفر رسید.

مقاله پیشنهادی:  افزایش سرعت انجام کار با 5 روش

پی پال در سال ۲۰۰۲ میلادی، به‌صورت عمومی در بورس نزدک (Nasdaq) عرضه شد. در عرضه‌ی اولیه‌ی پی پال، قیمت هر سهم، ۱۳ دلار تعیین گردیده بود؛ اما در همان سال، ارزش سهم پی پال بیش از ۵۰ درصد رشد کرد. این رشد موجب حیرت و شگفتی بسیاری از متخصصان و تحلیلگران شد و تمام چشم‌ها به سمت این استارتاپ دوخته شد.

ای بی و پی پال

رشد سرسام‌آور شرکت پی پال، شرکت‌های بزرگی را جذب این شرکت کرد. دراین‌بین، ای بی که سابقه‌ی همکاری خوبی با پی پال داشت؛ نهایتاً این استارتاپ را با مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

 این رویداد آن‌قدر مهم بود که بسیاری از افراد آن را مهم‌ترین پیوند بزرگ‌ترین فروشگاه حراجی آنلاین و بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده خدمات مالی آنلاین دانستند.

این همکاری را به‌سرعت به برترین سیستم پرداخت آنلاین در آمریکا و جهان مبدل کرد، به‌طوری‌که بیشتر از ۷۰ درصد خرید­های آنلاین جهان در ای بی با سیستم پی پال صورت می‌گرفت. پی پال در سال ۲۰۰۵ موفق شدن سیستم پرداخت وری ساین (Verisign) را برای افزایش امنیت تراکنش‌های مالی خریداری کند. در سال ۲۰۰۷ پی پال همکاری‌اش را با مستر کارت شروع کرد. نتیجه‌ی این همکاری این بود که کاربران می‌توانستند در وب‌سایت‌هایی پرداخت انجام دهند که مستقیماً پی پال را پشتیبانی نمی‌کردند. این دو رویداد، یک صعود بزرگ درآمدهای پی پال ایجاد کرد، به‌طوری‌که پی پال در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی، ۱.۸ میلیارد دلار درآمد کسب نمود. پی پال تا سال ۲۰۱۱ دارای بیش از ۱۰۰ میلیون نفر کاربر در ۱۹۰ بازار و ۲۵ ارز مختلف داشت. یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۱ پی پال عنوان کرد که قصد دارد خدمات خود را برای خرید آفلاین و فروشگاهی نیز عرضه کند. در پایان سال ۲۰۱۲ حجم معاملات بر بستر پی پال به حدود ۱۴۵ میلیارد دلار رسید.

جدایی پی پال از ایمیل با آغاز سال ۲۰۱۳ شایعه‌هایی مبنی بر اختلافات درون سازمانی مدیران پی پال و ای بی پخش شد. همچنین بحران‌ها و چالش‌های مدیریتی در پی پال موجب شد، کارل ایکهان، یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ پی پال، کمپینی برای جدایی پی پال از ای بی ایجاد کند. ایکهان بر این باور بود که ارزش پی پال بسیار بیشتر از ای بی است و اداره آن به دست ای بی موجب می‌شود که به ارزش واقعی خود در بازار سهام برسد. در سال ۲۰۱۴ ایکهان موفق شد و پی پال یک‌بار دیگر به‌عنوان سهام عمومی از ebay جدا شد. پی پال نیاز به زمان زیادی نداشته تا ثابت کند حدس ایکهان صحیح بوده است. در مدت‌زمان کوتاهی پس از جدایی از ای بی، این شرکت با رشد نزدیک به ۵۰ میلیارد دلاری ارزشی بالاتر از ebay کسب کرد. البته طبق قراردادی که طرفین قبل از جدایی‌شان منعقد کرده بودند، خدمات پی پال تا سال ۲۰۲۰ همچنان به روش قبل در انجام خواهد بود، اما بعد از اتمام این زمان، طرفین قرارداد باید مجدداً بر سر چگونگی ادامه همکاری با یکدیگر مذاکره کنند.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه 150 ساله برند تیفانی: داستانی پرفزار و نشیب از موفقیت و شکست!

دوران پس از جدایی

paypal6

بعد از جدایی پی پال از این شرکت به دنبال سرتاپای موفق در حوزه مالی رفت و در این مدت موفق شد استارت‌های مانند xoom،venmo،Paydiant و modest

را خریداری کند و سرمایه‌گذاری‌های خود را بر تکنولوژی‌های پرداخت همتا به همتا و بلاک چین افزایش دهد تا بتواند در فناوری‌های نوظهور نیز خود را به اثبات برساند.

با این که امروزه تولد استارتاپ­های مختلف درزمینه‌ی فین‌تک و همچنین ظهور ارزهای دیجیتال، جایگاه پی پال کمی متزلزل شود و هر لحظه این امکان وجود دارد که این استارتاپ­ها جایگزین روش‌های پرداخت پی پال شوند. پشتیبانی مالی و سابقه طولانی در حوزه تبادلات مالی موجب می‌شود به‌سختی بتوانیم یک حکم قطعی درباره آینده پی پال به آن بدهیم، اما آنچه که فعلاً وجود دارد این است که پی پال با سرعت و با شتاب در حال پیشروی است.

چالش‌ها و انتقادات در تاریخچه برند پی پال

پی پال در مدت فعالیت خود اقدامات زیادی برای بستن یا مسدود کردن حساب‌های کاربران خود انجام داده است که تعدادی از آن‌ها موجب انتقادات شدیدی شده است و حتی برخی از آن‌ها نتایج غیر منتظری برای پی پال به همراه داشته است. در ادامه به‌مرور برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

در سال ۲۰۰۳ میلادی، پی پال به‌صورت خودجوش، خدمات مالی خود به‌عنوان واسطه در قماربازی را متوقف کرد. پی پال در آن زمان بزرگ‌ترین خدمات دهنده آنلاین پرداخت برای شرکت‌های قمار آنلاین بود. البته در سال ۲۰۱۰ میلادی این خدمات دوباره از سر گرفته شد اما تنها به کشورهایی محدود شد که قماربازی در آن‌ها کاملاً آزاد بود و شرکت‌هایی که دستور قضایی برای فعالیت داشتند می‌توانستند از خدمات پی پال استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۳ پی پال حساب یکی از توسعه‌دهندگان بازی ماینکرافت را بدون هیچ توضیحی مسدود نمود.

در سال ۲۰۱۰ مستر کارت، شریک تجاری پی پال، حساب‌های کمک مالی به ویکی لیکس را مسدود کرد، همچنین بعدازآنکه وزارت خارجه آمریکا فعالیت ویکی لیکس را غیرقانونی قلمداد کرد. پی پال تمام حساب‌های کاربری این بنیاد را محدود و مسدود کرد. این اقدام خسارت زیادی به تأمین مالی ویکی‌لیکس زد که عمدتاً از طریق دونیت و کمک‌های خیرخواهانه انجام می‌شد. البته هکرهای هوادار ویکی لیکس هم با حمله‌ای هدفمند باعث متوقف شدن فرایند پی پال شدند.

در سال ۲۰۱۳ یک دانش‌آموز ۱۷ ساله آلمانی متوجه خطا در یکی از سیستم‌های پی پال شد و آن را به پی پال اعلام کرد، اما پی پال از پرداخت پاداش به او خودداری کرد. مدیران پی پال مدعی شدند که قبل‌تر متوجه این خطا شده بودند.

در سال ۲۰۱۳ پی پال کمک‌های مالی به یکی از پادکست‌ها و وب‌سایت‌ها را به جرم اشاعه تنفر و تبعیض نژادی در جامعه مسدود کرد. در سال ۲۰۱۴ پی پال حساب موسسه RosUznik که یک موسسه درزمینهٔ حقوق بشری بود را مسدود نمود.

مقاله پیشنهادی:  خلاصه کتاب اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی

مافیای پی پال

paypal3

اساساً زمانی که اسم مافیا را می‌شنویم، فیلم‌هایی مانند پدرخوانده یا صورت زخمی در ذهن ما تداعی می‌شود، اما باید بدانیم در دنیای تجارت نیز مافیا وجود دارد. البته داستان مافیای پی پال از نوع مافیایی نیست که به دنبال حذف رقیبان باشد. در حقیقت مافیای پی پال تعدادی از نخبه‌های تجارت و برنامه‌نویسی هستند که توانستند با کمک پی پال از بحران دات کام  که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های قرن بیستم بود به‌سلامت عبور کنند و پس از آن رهبر بازار حوزه مبادلات مالی شوند، درصورتی‌که بسیاری از نوابغ برنامه‌نویسی که در زمان این رکود و بحران فعال بودند، هم‌اکنون به کارمندان کوچک تبدیل شدند اعضای مافیای پی پال عبارت‌اند از:

پیتر تیل: بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق پی پال که به او لقب «دُن» داده‌اند. پیتر تیل اکنون علاوه بر نوشتن کتاب‌های موفق در حوزه‌ی راه‌اندازی استارتاپ، در سرمایه‌گذاری هم بسیار موفق بوده و ثروتی افزون بر دو میلیارد دلار دارد؛

ماکس لوچین: بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری پی پال که بعدها در پایه‌گذاری وب‌سایت اسلاید (Slide) فعال بود؛

ایلان ماسک: بعدها شرکت‌های بزرگی مانند تسلا و اسپیس ایکس و اوپن اَی آی (OpenAI) را راه‌اندازی کرد و رئیس شرکت سولارسیتی شد؛

دیوید اوساکس: بعدها وب‌سایت یامر و جنی دات‌کام (Geni.com) را تأسیس کرد؛

جاوید کریم، استیو چن و چاد هورلی: بعدها یوتیوب را افتتاح کردند. فیلم «من در باغ‌وحش هستم» را که جاوید در سال ۲۰۰۵ در یوتیوب بارگذاری کرد، به‌عنوان اولین ویدئو یوتیوب شناخته می‌شود؛

رید‌هافمن: مدیر سابق اجرایی پی پال که بعدها لینکدین را تأسیس کرد؛

paypal4

جو لنسدیل: به‌عنوان بنیان‌گذار استارت‌هایی مانند Palantir و Addepar و OpenGov شناخته می‌شود؛

دیوید مک‌کلور: مدیر سابق بازاریابی پی پال که به مشاور سرمایه‌گذاری فوق‌العاده بر استارتاپ‌های نوپا تبدیل شده است؛

جرمی استوپلمن: معاون اسبق فناوری پی پال که استارتاپ یلپ (Yelp) را تأسیس کرد؛

ییشان وونگ: مدیر سابق مهندسی در پی پال که بعدها در فیس‌بوک کار کرد و مدیرعامل ردیت شد.

سخن پایانی

پی پال (Paypal) یک برند آشنا در حوزه‌های پرداخته‌ای آنلاین جهان است. شرکت پی پل با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا و ۱۰ میلیارد پرداخت در سال با بهره‌گیری از ۱۰۰ ارز مختلف جهانی؛ به یک غول بزرگ در تجارت الکترونیک جهان مبدل شده است؛ علیرغم حضور رقبای بزرگی مانند ویزا، مستر کارت و غیره، این غول جایگاه خود را حفظ کرده است.

در این مقاله به بررسی و مرور تاریخچه برند پی پال پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات خود را در مورد مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *