black hat&white hatseo

سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه سئوکار کلاه سفید باشیم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سئوی کلاه سیاه چیست و چگوه سئوکار کلاه سفید باشیم؟

در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی و با گسترش موتور جستجوی گوگل و فراگیر شدن آن توسط مردم، وبمستران به دنبال روش‌هایی برای ارتقا رتبه‌ی خود در نتایج گوگل بودند، دراین‌بین تعدادی از وب‌مستران راه‌هایی را برای دور زدن و فریب گوگل کشف کردند که این روش‌های متقلبانه به‌عنوان سئوی کلاه‌سیاه (Black hat SEO) در بین متخصصین سئو معروف شد. در مقابل سئوکارانی که از روش‌های قانونمند و ارزشمند برای ارتقا رتبه‌ی خود استفاده می‌کنند به سئوکاران کلاه‌سفید (White Hat SEO) مشهور شدند.

فرق کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید

«هدف، وسیله را توجیه می‌کند» این شعار کلاه‌سیاه‌ها بود و آن‌ها معتقد بودند که باید هرچه سریع‌تر در صدر نتایج گوگل قرار گرفت؛ به همین منظور سئوکاران کلاه‌سیاه از هیچ اقدامی برای رسیدن به این هدف دریغ نمی‌کردند؛ اما کلاه‌سفیدها نقطه‌ی مقابل کلاه‌سیاه‌ها بودند و باور داشتند که دور زدن و اقدامات متقلبانه در سئو برای کوتاه‌مدت شاید مؤثر باشد اما در بلندمدت موجب صدمات بعضاً جبران‌ناپذیری به سایت خواهد شد.
امروزه ۳۰ سال از تولد گوگل گذشته است و هنوز هم این دورنگ کلاه بر سر سئوکاران است. هرکدام از این گروه‌ها استراتژی و باور خاص خودشان رادارند، برای درک درست تفاوت آن‌ها و همچنین انتخاب راه صحیح برای سایت‌تان باید این موارد را در مورد سئوی کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید را بدانید.

اهمیت شناخت روش‌های کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه

غالب سئوکاران سیاه از صحنه‌ی روزگار گوگل حذف‌شده‌اند و این مطلب درس عبرتی به شما می‌دهد تا بدون تجربه‌ی تلخ حذف شدن توسط گوگل به این باور برسید که تنها راه رستگاری در موتوری جستجوی گوگل استفاده از استراتژی کلاه‌سفید در سئوی سایت است. شما باید اول سئوی کلاه‌سیاه را بشناسید تا ناآگاهانه روش‌های آن‌ها را در سایت خود اجرا نکنید. پس تا انتهای این مقاله را بخوانید و احتمال دستگیر شدن توسط گوگل را به صفر برسانید و خود را نسبت به جریمه شدن گوگل بیمه کنید.

سئوی کلاه‌سیاه چیست؟

یک ضرب‌المثل آمریکایی می‌گوید: «عاقبت تبهکاران و مجرمان به‌جز زندان و قبرستان نیست» درواقع سئوی کلاه‌سیاه یک عمل مجرمانه است و نه‌تنها کمکی در راستای رشد سئو به شما نمی‌کند، بلکه موجب محکومیت شما در دادگاه عادلانه‌ی گوگل می‌شود؛ نهایتاً مجازات کیفری شما حذف و پنالتی شدن از نتایج گوگل است و این مجازات به معنای محرمیت از گنج‌های موجود در نتایج گوگل است.

مقاله پیشنهادی:  داستان برند مسترکارت؛ اعتبار و اعتقادی جهانی

سئوی کلاه‌سیاه روش‌های زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی
مخفی کردن کلمات
خریدوفروش غیرقانونی بک لینک

شما به‌عنوان یک سئوکار یا وبمستر از میزان اهمیت حضور یک سایت در نتایج اول گوگل مطلع هستید اما یک‌راه درست و یک‌راه غلط برای رسیدن به این هدف وجود دارد، همان‌طور که حدس زدید راه صحیح سئوی کلاه‌سفید و راه اشتباه سئوی کلاه‌سیاه است.
سئوی کلاه‌سیاه با توجه به دستورالعمل‌های الگوریتم گوگل، اعمالی را انجام می‌دهد که الگوریتم‌ها را فریب دهد و موجب ارتقا رتبه‌ی سایت در نتایج گوگل شود. در بسیاری موارد هم کلاه‌سیاه به هدف خود می‌رسد اما این موفقیت یک‌شبه، یک‌شبه هم از بین می‌رود.
همان‌طور که می‌دانید هدف موتورهای جستجو نمایش بهترین صفحات برای پاسخ به نیاز کاربر است. گوگل برای این هدف صفحات وب‌سایت‌ها را با الگوریتم‌های خود رتبه‌بندی می‌کند و بر اساس اعتبار و کیفیت هر سایت، بهترین نتایج را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. تمام تلاش گوگل همین است که سایت‌های متقلب و اسپم را در لیست نتایج خود نمایش ندهد و جریمه‌های سنگینی برای سایت‌هایی که به دنبال فریب الگوریتم‌ها هستند در نظر گرفته است.
امروزه الگوریتم‌های گوگل به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار پیچیده و دقیق شده‌اند و قادر به شناسایی سئوی کلاه‌سیاه هستند؛ این‌یک واقعیت آشکار است که شمارا متقاعد می‌کند که از روش‌های کلاه‌سیاه استفاده نکنید و سایت خود را به خاک سیاه ننشانید!

تکنیک‌های سئوی کلاه‌سیاه

در این بخش از مقاله به تکنیک‌های متقلبانه سئوی کلاه‌سیاه می‌پردازیم که اولاً از آن‌ها اجتناب کنید و دوما سایت‌های استفاده‌کننده از سئوی کلاه‌سیاه را بهتر بشناسید.

استفاده‌ی بی‌رویه کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

یکی از مواردی که در سئو مهم است این است که برای درک بهتر محتوای صفحه‌ی توسط ربات‌های گوگل در مقاله خود چند بار از کلمات کلیدی هدف خود استفاده کنید.

سئوی کلاه‌سیاه به استفاده بی‌رویه کلمات کلیدی در مقاله برای کسب نتایج بهتر در جستجوی گوگل معتقد است! و در صفحه‌ی سایت خود با چگالی بالایی به ذکر کلمات کلیدی می‌پردازد که همان‌گونه که گفتیم این مورد از چنگال الگوریتم‌های گوگل در امان نیست دیر یا زود این روش توسط گوگل شناسایی و سایت متقلب شامل جریمه‌ می‌شود.

اکثر سئوکاران کلاه‌سفید بر چگالی کلمات کلیدی بین ۱ تا ۳ درصد اتفاق‌نظر دارند اما باید بدانید که به‌تازگی این اعداد هم زیاد مهم نیستند و مهم کیفیت و ارزشمندی محتوای شماست که می‌تواند به شما در کسب رتبه‌های بهتر در نتایج گوگل کمک شایانی کند.
استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی علاوه بر گوگل، کاربران را نیز کلافه می‌کند و موجب پایین آمدن سطح تجربه‌ی کاربری می‌شود و طبیعتاً نرخ خروج از صفحه را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
باید به‌جای تکرار کلمات کلیدی و مترادف‌های آن‌ها تمرکز خود را روی کیفیت مقاله خود بگذارید و مطمئن باشید که پس مدتی رتبه‌ی درخور سایت‌تان را در نتایج گوگل کسب خواهید کرد.
 

پنهان‌کاری (Cloaking):

 
از روش‌های دیگر سئوی کلاه‌سیاه می‌توان به کلاکینگ یا مخفی‌کاری اشاره کرد. در این روش کلاه‌سیاه‌ها بخشی از صفحه را فقط به کاربر نشان می‌دهند و بخش دیگر را فقط به موتورهای جستجو! در این تکنیک سئوکار کلاه‌سیاه سعی بر فریب خزندگان گوگل را دارد و سعی می‌کند هر کاربری را با هر هدفی به سایت خود بکشاند؛ اما باید بدانید که این روش قدیمی شده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ی گوگل دیگر گول این روش را نمی‌خوردند و قادرند که سایت‌های کلاکینگ را تشخیص داده و آن‌ها را جریمه‌ کنند.
اگر می‌خواهید بدانید که سایت شما توسط گوگل چگونه دیده می‌شود، می‌توانید از ابزارهای آنلاینی که برای این هدف طراحی‌شده‌اند کمک بگیرید و همچنین ابزار حرفه‌ای Fetch سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین ابزار‌ها دراین‌باره است.

محتوای بی‌کیفیت (Poor Quality Content)

از دیگر اقدامات غیرقانونی سئوکاران کلاه‌سیاه می‌توان به استفاده از محتوای بی‌کیفیت اشاره کرد. این محتواها هیچ ارزشی ندارند و پاسخی به نیاز کاربران نمی‌دهند؛ غالب این محتواها محتوای دزدیده شده (کپی شده) از سایت‌های دیگر است. این تکنیک در اوایل تولد گوگل مؤثر بوده اما امروزه این روش به‌سادگی توسط الگوریتم‌های گوگل تشخیص داده می‌شوند و نهایتاً باعث جریمه‌ی سایت استفاده‌کننده از این روش خواهد شد. الگوریتم‌ پاندا برای شناسایی همین تکنیک کلاه‌سیاه به وجود آمده است.

مقاله پیشنهادی:  سئو تکنیکال چیست؟

کامنت‌های اسپم در بلاگ (Blog Comment Spam)

همان‌طور که از نام این تکنیک متوجه شدید، در این روش سئوکاران کلاه‌سیاه لینک وب‌سایت‌ خود را در سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای گرفتن بک لینک قرار می‌دادند. این روش هم امروز دیگر استفاده‌ای ندارد چون اکثر سایت‌ها و وبلاگ‌ها در بخش نظرات خود لینک‌های ساخته‌شده توسط کاربر را با پارامتر نوفالو (nofollow) درج می‌کنند که کار به این معناست که آن‌ها لینک درج‌شده در کامنت‌ها را تائید اعتبار نمی‌کنند، بنابراین این روش لینک سازی هیچ اثری بر بهبود سئوی شما ندارد.
 
همان‌طور که از نام این تکنیک متوجه شدید، در این روش سئوکاران کلاه‌سیاه لینک وب‌سایت‌ خود را در سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای گرفتن بک لینک قرار می‌دادند. این روش هم امروز دیگر استفاده‌ای ندارد چون اکثر سایت‌ها و وبلاگ‌ها در بخش نظرات خود لینک‌های ساخته‌شده توسط کاربر را با پارامتر نوفالو (nofollow) درج می‌کنند که کار به این معناست که آن‌ها لینک درج‌شده در کامنت‌ها را تائید اعتبار نمی‌کنند، بنابراین این روش لینک سازی هیچ اثری بر بهبود سئوی شما ندارد.

مزرعه لینک (Link Farms)

اسم این تکنیک زیباست! اما درواقع این تکنیک اصلاً دوست‌داشتنی نیست چون در صورت استفاده برای شما به عواقب بدی را در پی خواهد داشت.
ساخت لینک در سایت‌هایی که فقط برای ایجاد لینک ساخته‌شده‌اند روش اصلی این تکنیک سئوی کلاه‌سیاه است. معمولاً این سایت‌ها که به مزرعه لینک معروف هستند دارای محتوای ارزشمندی نیستند و لینک‌های ساخته‌شده در مزرع لینک به سئوی شما کمکی نخواهند کرد و از همه مهتر اینکه در صورت شناسایی این لینک توسط گوگل جریمه‌های سنگینی در انتظار وب‌سایت شماست.

مقاله پیشنهادی:  تراکم کلمات کلیدی چیست و چگونه آن را رعایت کنیم؟

شبکه‌های وبلاگ اختصاصی (Private Blog Networks)

شبیه مزرعه لینک است چون هر دو روش به دنبال کسب بک لینک برای وب‌سایت در جهت ارتقای اعتبار و رتبه‌ی سایت هستند. باید بدانید که روش (PBN) هم مانند گذشته دیگر تأثیری ندارد و در صورت شناسایی توسط گوگل مانند تکنیک‌های قبل باید صابون جریمه شدن را به تن خود بزنید.

چطور کلاه‌سفید شویم؟

  • گوگل را فریب ندهید.
  • محتوای ارزشمند و باکیفیت بنویسید.
  • نیازهای کاربر را در نظر داشته باشید.
  • لینک‌های غیرطبیعی و انبوه ایجاد نکنید.
  • از PBN استفاده نکنید.
  • اطلاعات خود را در مورد قوانین وب‌مستر گوگل بروز نگه‌دارید.

سخن پایانی

در مقاله‌ی حاضر به شرح تفاوت سئوی کلاه‌سیاه و سئوی کلاه‌سفید پرداختیم و اعتقادات آن‌ها را بررسی کردیم. از عاقبت سئوکاران سیاه کلاه عبرت گرفتیم و تکنیک‌های کلاه‌سیاه‌ها را بررسی کردیم و در انتها نکاتی را برای اینکه انجام سئوی کلاه‌سفید باید مدنظر داشتید را ذکر کردیم. امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله اطلاعات خوبی به شما انتقال داده باشیم. لطفاً تجربه و نظر خود را در مورد سئوی کلاه‌سیاه و سفید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *