DOMAIN

دامنه اینترنتی چیست؟ نام Domain چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دامنه اینترنتی چیست؟ نام Domain چیست؟

ithoma

همه وب‌سایت‌های موجود در فضای مجازی به‌وسیله‌ی یک سری اعداد که به آن IP Address می‌گویند، شناخته می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید اسامی بسیار آسان‌تر به یاد سپرده می‌شوند تا اعداد و شماره‌ها، همین نکته کافی است تا متوجه آن شوید که استفاده از اسامی برای سایت بسیار مرسوم‌تر از بکار بردن اعداد می‌باشد. در حال حاضر بیشتر از ۲۵۰ میلیون دامنه در اینترنت وجود دارد. دنیای اینترنت هم به همین صورت عمل کرده و با تبدیل IPها به اسامی سایت، آن‌ها را قابل‌فهم‌تر می‌کند. این اسامی که معمولاً فرمت و قالب مشخصی دارند، دامنه یا Domain نامیده می‌شوند. در مقاله DNS نیز توضیحاتی در این مورد داده‌شده است.

اجزای مختلف دامنه

آدرس دامنه از سه قسمت: پیشوند، قسمت اصلی و پسوند تشکیل‌شده است. پیشوند دامنه همان www است که به معنی World Wide Web می‌باشد که پیشوند همه دامنه‌ها است. قسمت اصلی دامنه درواقع همان اسم منحصربه‌فردی است که خود انتخاب می‌کنید؛ که SLD نام‌گذاری شده به معنی Second Level Domain و آخرین قسمت پسوند دامنه است که انواع مختلفی دارد.

انواع پسوند در دامنه‌ها

آدرس وبسایت شما متناسب با شرایط مختلف دارای پسوندهای گوناگونی است. کشور محل صدور دامنه، نوع کسب‌وکار و … ازجمله موارد مؤثر در انتخاب پسوند دامنه است. در این بخش به برخی از مهم‌ترین پسوندها اشاره می‌کنیم.

انواع دامنه ملی ایران

ir.

در ایران به دامنه ملی معروف است (اختصار کلمه iran). این دامنه که نشان‌دهنده ایرانی بودن وب‌سایت است دامنه مناسب وب‌سایت‌های ایرانی می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  کارشناس تولید محتوا کیست؟

co.ir.

برای شرکت‌هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی است.

ایران .

این نوع پسوند برای دامنه‌های کاملاً فارسی مانند پارس پک.ایران است، البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند.

ac.ir.

این دامنه برای مؤسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه‌ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می‌باشند آماده‌شده است.

id.ir.

این‌یک نوع دومین پرسنلی می‌باشد که فقط و فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند می‌باشد و پیش‌شرط ثبت آن ارائه کد پستی ۱۰ رقمی و کارت ملی می‌باشد.

org.ir.

این پسوند برای شرکت و مؤسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت می‌باشند فراهم‌شده است.

sch.ir.

پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش می‌باشند.

gov.ir.

این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان‌های دولتی می‌باشد که مدارک احراز آن می‌تواند به نام عضویت هیئت‌رئیسه یا نماینده شرکت باشد.

net.ir.

فقط برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت رسمی در ایران
* نکته: دامنه رسمی هر کشور معمولاً از دو حروف اصلی نام آن کشور به لاتین تشکیل‌شده است. برای مثال دامنه کشور کانادا، عمان و سوئد به ترتیب .ca، .om و .se می‌باشد.

com.

یک دامنه بین‌المللی است که معروف‌ترین‌ و پرکاربردترین پسوند دامنه با هر موضوعی می‌باشد‌، مخصوصاً شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌نمایند.

co.

این دامنه که کوتاه شده‌یCompany است‌، دیگر دامنه‌ی پرکاربرد است.

net.

این دامنه مختص شرکت‌های فعال زمینه خدمات و محصولات it می‌باشد.

info.

این دامنه اختصار کلمه information است که مناسب وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی و پایگاه‌های علمی است.

مقاله پیشنهادی:  هاست چیست؟

از چه اسمی برای دامنه وب‌سایت خود استفاده کنیم؟

انتخاب اسم دامنه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ورود به دنیای وب‌سایت‌ها و اینترنت است. شما به همان اندازه که برای انتخاب اسم کسب‌وکار، شرکت و اداره‌ی خود وقت می‌گذارید باید برای اسم دامنه نیز وقت و فکر بگذارید. در نظر داشته باشید که نام دامنه، علاوه بر این‌که باید با تجارت شما منطبق باشد، لازم است که ویژگی‌ها و مشخصات معین و شناخته‌شده‌ای نیز داشته باشد. در ادامه به ویژگی‌های بهترین اسم برای دامنه اشاره خواهیم کرد.

منحصربه‌فرد

قبل از اینکه اسمی انتخاب کنید حتماً در اینترنت کنید و مطمئن شوید که اسم موردنظرتان استفاده‌نشده باشد تا در آینده دچار مشکل نشوید.

مفید و مختصر

هرچه اسم دامنه شما کوتاه‌تر باشد، امکان خواندن و به یاد سپردن دامنه شما برای کاربران راحت‌تر خواهد بود. بنابراین شمارا بهتر به ذهن خود می‌سپارند.

تلفظ راحت

اگر اسمی که برای وب‌سایت انتخاب کرده‌اید، پیچیده و غیرقابل تلفظ باشد، قطعاً برای خود و مشتریان مشکل ایجاد خواهد شد. دقت داشته باشید که تلفظ راحت اسم دامنه شما به‌اندازه کوتاه بودن آن، بستگی دارد. تنها زمانی می‌توانید این مورد را نادیده بگیرید که اسمی معتبر داشته باشید و از برند شدن آن مطمئن.

شماره، نیم‌خط و خط فاصله نداشته باشد

بعضی علائم باعث ایجاد گمراهی و سردرگمی کاربرانی می‌شود که اسم سایت شما رو می‌شنوند و یا می‌خواهند آن را جستجو کنند. اگر چنانچه به این علائم برای برند سازی احتیاج دارید و چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها نیست، حداقل سعی کنید به تعداد محدود از آن‌ها استفاده کنید تا فاکتور خوانایی و یکدست بودن نام دامنه شما حفظ شود.

مقاله پیشنهادی:  با طراحی سایت در شیراز، به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

استفاده از کلمات کلیدی به سئو و زودتر شناخته شدن وب‌سایت شما کمک خواهد کرد. سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که متناسب با حرفه و کسب‌وکار شما باشد. مثلاً در سایت‌های فروش از کلماتی مثل sell، shop و … در نام دامنه استفاده کنید.

انتخاب مهم‌ترین پسوند

پسوندهای زیادی برای دامنه‌ها داریم که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم؛ هرکدام از این پسوندها به یک منظور خاص استفاده می شن که با توجه به تجارتی که ارائه می‌کنید باید انتخاب شوند.

ایمیل تحت دامنه چیست؟

به یاد داشته باشید که استفاده از ایمیل شخصی برای ارتباط با مشتری و کاربران، حرفه‌ای نیست و اعتبار شمارا تحت‌الشعاع قرار ‌می‌دهد؛ بنابراین بهتر است که در کسب‌وکار خود برای برند بودن از دامنه ایمیل استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که با کلیات دامنه آشنا شوید. سؤالاتی از قبیل دامنه چیست یا اجزای مختلف دامنه و … را پاسخ دادیم و امیدواریم که درروند انتخاب و خرید دامنه توسط شما تأثیر مثبتی داشته باشد و مطالب ارائه‌شده مورداستفاده شما قرار بگیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *