ithoma

تست AB چیست و چگونه به کسب‌وکار ما کمک می‌کند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تست AB چیست؟! و چگونه به کسب‌وکار ما کمک می‌کند؟ تست A/B که با عناوین Splitting Testing و Bucket Listing نیز شناخته می‌شود، روشی موثر برای بررسی متغیرهای مختلف درسایت یا صفحات مجازی شما به منظور کمک به کسب‌وکارها شماست. به کمک این روش می‌توانید دو نسخه از یک طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین با استفاده از این تست می‌توانید متغیرهای مختلفی را بررسی کنید تا درنهایت متوجه شوید کدام شکل از این متغیرها تأثیر بیشتری بر مشتری می‌گذارد و درنهایت به فروش بیشتر منجر می‌شود. این تست سه مرحله اساسی دارد که در هر محله آن باید نکات مهمی را در نظر گرفت تا درنهایت به نتایجی مطمئن و قابل‌اتکا دست پیدا کرد. می‌توان در یک جمله خلاصه کرد که تست A/B درواقع تبدیل کاربر به مشتری واقعی است و شما با شناخت رفتار مخاطب، بهترین تجربه کاربری را به او ارائه خواهید کرد.

چرا باید از تست A/B استفاده کنید؟

این تست برای این منظور است که بفهمید چه اصلاحات کوچکی فروش شمارا افزایش می‌دهد. همان‌طور که درفروش فیزیکی ما سعی می‌کنیم اشتباهات خود را تکرار نکنیم و مشکلات خود را اصلاح کنیم یا چیدمان محصولاتمان را برای بهتر شدن تغییر دهیم؛ در فروش اینترنتی نیز اکثر این کارها را اما به شکل دیگری انجام می‌دهیم. ازآنجایی‌که واکنش‌های مشتری به هنگام بازدید از سایت‌های فروش اینترنتی از همان زیادی برخوردار است پس ناچاریم با روش‌هایی مثل تست A/B این واکنش‌ها را رصد کنیم. با کمک تست A/B می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. درست است که به دست آوردن ترافیک پولی هزینه‌بر است، اما هزینه افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری به این روش، مطمئناً ناچیز است. نرخ سود بازگشت سرمایه‌ حاصل از تست A/B می‌تواند رقمی خیره‌کننده باشد زیرا حتی تغییرات کوچک بر روی صفحه فرود یا وب‌سایت می‌تواند به افزایش سرنخ، فروش و سود حاصل از آن منجر شود.

مقاله پیشنهادی:  طراحی وب سایت: چگونه یک حضور قدرتمند آنلاین ایجاد کنیم؟

چگونه تست A/B را طراحی کنیم؟

۱- داده‌ها را جمع‌آوری کنیم

ابتدا با شناسایی متغیرها و ایجاد تغییرات تست را شروع می‌کنیم، ابزارهای تست A/B داده‌هایی را برای شروع بهینه‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهند که این اطلاعات به ما کمک می‌کند صفحاتی که نرخ تبدیل پایین دارند را شناسایی و بهینه‌سازی کنیم.

۲- اهداف خود را بشناسیم

اهدافی که در تبدیل کاربر به مشتری داریم معیارهایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای تعیین موفقیت در نسخه A یا نسخه B استفاده کنیم. این اهداف می‌توانند کلیک کردن روی یک دکمه خاص یا خرید محصول یا پر کردن فرم ثبت‌نام باشد.

۳- تئوری خود را طرح کنیم

بعد از شناسایی هدف موردنظر، باید فرضیه‌هایی درباره تست A/B ارائه کنیم که چرا نسخه B بهتر از نسخه A است. به‌طور مثال وقتی هدف ما جذب مشتری باشد نباید در تبلیغات، کاربر را به خرید دعوت کنیم. دقت کنید که محتوا و هدف شما باید در یک راستا باشند. پس از ارائه فرضیات و تئوری‌ها، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم و بر اساس بودجه تعیین‌شده و درجه سختی اجرا، آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم.

۴- یک نسخه جدید بسازیم و تغییرات لازم را ایجاد کنیم

سعی کنید تغییرات مدنظر خود را در وب‌سایت یا اپلیکشن خود اعمال کنید، این تغییرات ممکن است تغییر یکرنگ ساده و یا یک دکمه، جابجایی عناوین صفحه، پنهان کردن عناوین ناوبری و یا موارد کاملاً سفارشی باشد. بهتر است نتایج حاصل از تغییرات را یادداشت کنیم تا بتوانیم اثرگذاری آن‌ها را به‌خوبی بررسی کنیم.

۵- طرح آزمایشی را اجرای کنیم

معمولاً بازدیدکنندگان سایت یا اپلیکشن، تغییرات انجام‌شده را به‌طور تصادفی مشاهده می‌کنند. تجربه آن‌ها از کار کردن با نسخه‌های ارائه‌شده خود را اندازه‌گیری کرده و با نسخه قبلی مقایسه کنید.

۶- تجزیه‌وتحلیل نتایج تست A/B

بعد از تمام شدن تمامی ارزیابی‌های موردنظر، زمان تجزیه‌وتحلیل نتایج خواهد رسید. ابزار اختصاصی تست A/B داده‌های به‌دست‌آمده از آزمایش را در اختیار ما قرار می‌دهد. این داده‌ها تفاوت عملکرد هردو نسخه را به ما نشان می‌دهند. اگر نتیجه این تغییرات مثبت باشد به این معنی است که درست پیش رفته‌ایم و می‌توانیم این تغییرات را در صفحات دیگر سایت خود نیز اعمال کنیم و نتیجه آن را بررسی کنیم. اما اگر به نتیجه‌ای که می‌خواستید دست نیافتید، این آزمایش را به‌عنوان یک تجربه در نظر بگیرید و فرضیه‌های جدید دیگری ایجاد کرده و آن‌ها را آزمایش کنید تا به بهینه‌سازی مورد‌نظر خود دست‌یابید.

مقاله پیشنهادی:  مراحل طراحی سایت چیست؟

مواردی که می‌توان با تست A/B آزمایش کرد

تقریباً تمامی متغیرهای موجود در یک صفحه یا اپلیکیشن را می‌توان با تست A/B آزمایش کرد. درواقع هر قسمتی از سایت که بر روی رفتار کاربر تأثیر بگذارد از طریق تست A/B قابل‌سنجش است. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عنوان صفحه، تصاویر، زیر‌تیترها، لینک‌ها، محتوای موجود در صفحه، پاراگراف توضیحات، نظرات مشتریان، متن دکمه فراخوان به عمل، دکمه فراخوان به عمل، دکمه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، ریپرتاژهای خبری در رسانه‌های مختلف، گواهینامه‌ها و افتخارات.

 

تست A/B و تأثیر آن بر سئوی سایت

طی بررسی‌هایی که ما در نوین انجام دادیم، متوجه شدیم گوگل نه‌تنها به شما اجازه می‌دهد از تست A/B استفاده کنید، بلکه شمارا به این کار تشویق می‌کند. گوگل اعلام کرده است که استفاده از تست A/B هیچ تاثیر منفی بر روی سایت شما نخواهد گذاشت. بااین‌حال، اگر از ابزارهای تست A/B جهت انجام برخی از روش‌های سئوی کلاه‌سیاه استفاده کنید، ممکن است رتبه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید. به‌طور خلاصه، در زمان تست A/B نکات زیر برای گوگل بسیار اهمیت دارند.

از روش Cloaking استفاده نکنید:

همان‌طور که قبلاً در مقالات سئو وبلاگ نوین اشاره‌کرده‌ایم،Cloaking روش سئویی است که در آن محتوایی که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود با محتوای وب‌سایت یکسان نیست. اگر گوگل متوجه شود از این روش در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، سایت شما را جریمه کرده یا به‌صورت کامل آن را از نتایج جستجو حذف می‌کند. ازآنجایی‌که در تست A/B دو محتوای متفاوت به دودسته از کاربران نمایش داده می‌شود، این امکان وجود دارد که صاحبان سایت‌ها محتوایی متفاوت را از طریق User-Agent یا آدرس IP به ربات گوگل نمایش دهند. در یک‌کلام، از انجام این کار پرهیز کنید!

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت کلید موفقیت در دنیای دیجیتال امروز

از تگ canonical استفاده کنید:

قبلاً در مقاله‌ای که درباره انواع ریدایرکت سایت نوشتیم، درباره تگ Canonical صحبت کردیم. اگر تستA/B سایت خود را بر روی چند URL انجام می‌دهید، باید از تگ canonical استفاده کنید. استفاده از این تگ به موتور جستجو می‌فهماند که کدام نسخه از صفحه، نسخه‌ی اصلی است و باید در نتایج جستجو ایندکس شود. این کار به‌منظور جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری صورت می‌گیرد.

ریدایرکت ۳۰۲ را جایگزین ریدایرکت ۳۰۱ کنید:

اگر در آزمایش A/B، نسخه اصلی سایت به نسخه جدید ریدایرکت می‌شود، بهتر است به‌جای استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ (دائم) از ریدایرکت ۳۰۲ (موقت) استفاده کنید. این ریدایرکت به موتورهای جستجو می‌گوید که انتقال صفحه به‌صورت موقت صورت گرفته است. بنابراین، نسخه اصلی سایت باید در نتایج جستجو ایندکس شود.

تا زمانی که احتیاج است، تست A/B را انجام دهید:

اگر زمان انجام تست A/B شما طولانی شود، این امکان وجود دارد که موتورهای جستجو شمارا جریمه کنند زیرا تصور می‌کنند که در حال تقلب در نتایج جستجو هستید. گوگل توصیه می‌کند که پس از اتمام آزمایش، تمامی متغیرهایی که نیاز ندارید را از سایت خود پاک‌کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تست A/B و چگونگی استفاده از آن در کسب‌وکار شما مورد بحث قرار گرفت. تست A/B علاوه بر اینکه می‌تواند بسیاری از خطرات مربوط به انجام یک برنامه بهینه‌سازی را کاهش دهد. به شما کمک می‌کند تا نقشه‌ی راه بهینه‌سازی خود را برنامه‌ریزی کنید. هر مرحله را با دقت دنبال کنید و از تمام اشتباهات بزرگ و جزئی که ممکن است مرتکب شوید، برای برنامه‌ریزی آزمون‌های بعدی استفاده کنید. لطفا نظرات و تجریبات خود را آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تست AB چیست و چگونه به کسب‌وکار ما کمک می‌کند؟»

  1. من قبلا درباره این تست میخوندم و حالا که میخوام توی کار ازش استفاده کنم میبینم چقدر پیچیده تر از تئوریه! ولی خیلی ممنون که منو خیلی مختصر و مفید با AB آشنا کردین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *