طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا

طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا

تمام افراد مبتدی که می‌خواهند طراحی سایت را شروع کنند این سوال را از خود پرسیدند که طراحی سایت را چگونه و از کجا شروع کنیم؟ برای رسیدن به جواب این سوال در این مقاله با ما همراه باشید، چرا که در مورد طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

امروزه طراحی سایت می‌تواند شغلی پر درآمد باشد البته در صورتی که صبر، حوصله، اشتیاق و علاقه داشته باشید. در ادامه توضیح خواهیم داد که طراحی سایت را از کجا شروع کنید.

 

از کجا طراحی سایت را آغاز کنیم؟

با رشد فناوری، بسیاری از افراد به سمت اینترنت و فعالیت‌های آنلاین سوق پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، طراحی سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به مرور زمان اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. باید توجه داشت که سئو نقش مهمی در پیشرفت کسب‌وکار دارد و بسیار ارزشمند است.

برای شروع یک کسب‌وکار، ابتدا باید یک وب‌سایت برای آن طراحی کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سایت شما پل ارتباطی و تعامل شما با مخاطبان و مشتریانتان است و همچنین بیانگر شهرت و اعتبار شما می‌باشد.

 

مراحل یادگیری طراحی سایت

مراحل یادگیری طراحی سایت

اگرچه طراحی سایت در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما نیازمند تخصص و دانش فنی است. برای طراحی یک وب‌سایت باید ابتدا مشخص کنید که تا چه اندازه می‌خواهید در این زمینه پیش بروید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید.

دو روش اصلی برای طراحی سایت وجود دارد: استفاده از وردپرس و طراحی سایت با کدنویسی. هر یک از این روش‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های خاص خود هستند، اما نکته مهم این است که سایت باید با کیفیت بالا طراحی شود تا سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا بتوانند به بهترین نحو آن را بهینه‌سازی کنند.

 

کار خود را با HTML آغاز کنید

کار خود را با HTML آغاز کنید

برای طراحی صفحات وب، می‌توانید از HTML استفاده کنید. بنابراین، ضروری است که با این زبان آشنا شوید؛ زیرا HTML یک زبان نشانه‌گذاری است. بسیاری از بزرگترین برنامه‌نویسان وب، کار خود را با یادگیری HTML آغاز کرده‌اند. HTML که مخفف Hyper Text Markup Language است، به زبان فارسی به عنوان زبان نشانه‌گذاری ابر متن شناخته می‌شود.

کار خود را با یادگیری CSS ادامه دهید

پس از آشنایی با HTML، مرحله بعدی یادگیری زبان CSS است. این زبان کمی پیچیده‌تر است، اما یادگیری آن نسبتاً آسان می‌باشد. CSS که مخفف Cascading Style Sheets است، به معنای برگه‌های آبشاری می‌باشد. مانند HTML، CSS نیز یک زبان نشانه‌گذاری است. با استفاده از CSS، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند رنگ، فونت، اندازه و سایر استایل‌ها را در صفحات وب تعریف کنید و تغییر دهید.

با زبان جاوا اسکریپت کار را حرفه ای انجام دهید

مرحله سوم در یادگیری طراحی سایت، تسلط بر زبان جاوا اسکریپت است. این زبان محبوب به شما امکان می‌دهد برنامه‌هایی را برای موبایل، بازی‌ها و برنامه‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ توسعه دهید. بنابراین، جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مهم و چندمنظوره شناخته می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  افزایش سرعت سایت: راهکارهای عملی و موثر

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور

پس از تسلط بر سه مرحله قبلی، می‌توانید یک وب‌سایت طراحی کنید. اما برای طراحی سایتی که نیازهای کاربران را به‌طور کامل برطرف کند، باید یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP یا ASP.NET را یاد بگیرید. استفاده از زبان‌های سمت سرور برای پروژه‌های بزرگ ضروری است. به همین دلیل، سایت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و ویکی‌پدیا از PHP استفاده می‌کنند.

 

انواع برنامه‌نویسان وب

انواع برنامه‌نویسان وب

برنامه‌نویسان وب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. برنامه‌نویسان سمت کاربر (Front-End Developers)

این گروه مسئول طراحی و توسعه بخش‌های ظاهری وب‌سایت هستند.

۲. برنامه‌نویسان سمت سرور (Back-End Developers)

این گروه مسئول پیاده‌سازی منطق و عملکردهای پشت‌صحنه وب‌سایت می‌باشند.

همچنین، برخی برنامه‌نویسان در هر دو زمینه فعالیت می‌کنند که به آن‌ها برنامه‌نویسان فول استک (Full Stack Developers) می‌گویند.

 

نیازمندی های اولیه برای طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا

برای آغاز طراحی سایت به چندین مورد نیاز داریم که شامل دامنه، هاست، و سیستم مدیریت محتوا می‌شوند. در ادامه هر مورد را کامل توضیح می‌دهیم.

 

دامنه

دامنه

اولین و مهم‌ترین گام در طراحی سایت، انتخاب نام دامنه است. دامنه نباید تکراری باشد و باید منحصر به فرد باشد. دامنه همان آدرسی است که کاربران در مرورگر خود وارد می‌کنند، بنابراین باید ساده و قابل یادآوری باشد.

برای خرید دامنه، می‌توانید در گوگل جستجو کنید تا سایت‌های ارائه‌دهنده دامنه را پیدا کنید. سپس نام موردنظر خود را وارد کرده و هزینه آن را به‌صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت و تمدید کنید.

 

هاست

هاست

تنها با داشتن دامنه نمی‌توانید سایت خود را طراحی کنید، زیرا دامنه فقط یک نام برای سایت شما است و نمی‌توان اطلاعات را بر روی یک نام خالی نمایش داد. بنابراین، شما نیاز به فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود دارید. برای این کار باید یک هاست خریداری کنید. هاست فضای ذخیره‌سازی است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات سایت خود را در آن قرار دهید تا در شبکه جهانی اینترنت در دسترس عموم قرار گیرد. در ادامه مطلب مطالب و مفاهیم بیشتری را در مورد هاست توضیح خواهیم داد.

 

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم مدیریت محتوا

از نام سیستم مدیریت محتوا (CMS) می‌توان فهمید که برای مدیریت محتوا استفاده می‌شود، اما ما جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این سیستم به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، محتوای سایت خود را مدیریت و کنترل کنید.

به‌طور معمول، می‌توانید هر بار که می‌خواهید محتوایی به سایت اضافه کنید، وارد هاست شوید و کدنویسی کنید. اما راه ساده‌تری نیز وجود دارد: نصب یک سیستم مدیریت محتوا روی هاست. این روش مدیریت محتوای سایت را برای همه افراد آسان‌تر می‌کند.

 

هاست چیست؟

هاست چیست

هاست یا میزبان، بخشی از یک سرور است که در ازای پرداخت مبلغی به کاربران ارائه می‌شود. برای راه‌اندازی و طراحی سایت، حتماً باید یک هاست مناسب و با کیفیت انتخاب کنید.

 

ویژگی‌های سخت‌افزاری هاست

فضای هاست مشابه هارددیسک یا حافظه تلفن همراه شما است، جایی که می‌توانید فایل‌ها، محتوا، قالب‌ها و سایر اطلاعات خود را ذخیره کنید.

مقاله پیشنهادی:  مزیت‌های داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها

 

پهنای باند (Bandwidth)

مسیری است که داده‌ها از طریق آن منتقل می‌شوند. پهنای باند مانند یک اتوبان است؛ هرچه عرض آن بیشتر باشد، مسافران (داده‌ها) با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسند. پهنای باند به‌طور کلی سرعت اینترنت را تعیین می‌کند و به دو عامل اصلی وابسته است: حجم اطلاعات سایت و تعداد بازدیدها.

 

کنترل پنل (Control Panel)

کنترل پنل یک رابط گرافیکی است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی، هاست خود را مدیریت کنید. از طریق کنترل پنل می‌توانید تنظیمات شبکه، اندازه حجم مصرف شده و باقی‌مانده، تنظیمات صدا، نصب سیستم مدیریت محتوا، تنظیم فضای ذخیره‌سازی، و اضافه کردن دامنه به هاست را مدیریت کنید.

 

دامنه‌های اضافه (Addon Domain)

با Addon Domain، می‌توانید چندین سایت با دامنه‌ها و محتوای مختلف را در هاست خود میزبانی کنید. البته این ویژگی معایبی نیز دارد مانند: کاهش امنیت، کاهش سرعت لود شدن سایت، تاثیر منفی در سئو، و احتمال به تعلیق درآمدن سرویس هاست.

 

آپ‌تایم (Uptime)

به مدت زمانی اشاره دارد که یک سیستم رایانه‌ای در حال فعالیت است. یک ویژگی مهم برای هاست خوب آپ‌تایم است، زیرا نشان‌دهنده در دسترس بودن سایت شما برای کاربران است. اگر سایت شما اغلب در دسترس نباشد، تجارت و کسب‌وکار شما آسیب می‌بیند و رتبه‌بندی سئوی شما نیز کاهش می‌یابد.

 

بکاپ گیری (Backup)

بکاپ گیری یا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، به شما کمک می‌کند تا از اطلاعات خود محافظت کنید. در صورت پاک شدن اطلاعات از سخت‌افزارها، داشتن نسخه پشتیبان از فایل‌ها و اطلاعات ضروری به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.

 

انواع هاست

انواع هاست

هاست‌ها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

– اشتراکی

– اختصاصی

– مجازی (VPS)

– ابری

 

هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، چندین کاربر از یک سرور استفاده می‌کنند و حافظه سرور بین آن‌ها تقسیم می‌شود. این نوع هاست اقتصادی و مناسب برای نیازهای بسیاری از سایت‌ها است.

 

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی یک سرور کامل را به یک مشتری اختصاص می‌دهد. این نوع هاست برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا مناسب است و مزایایی مانند سرعت و امنیت بالا، و مدیریت کامل سرور را دارد، اما هزینه بیشتری نیز به همراه دارد.

 

هاست مجازی (VPS)

سرور مجازی یا VPS (Virtual Private Server) بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی قرار دارد و هزینه مقرون به‌صرفه‌ای دارد. این نوع هاست قابل ارتقا، قابل اعتمادتر از هاست اشتراکی و دارای سرعت بالایی است.

 

هاست ابری

هاست ابری از سرورهای متعدد برای ذخیره و مدیریت اطلاعات استفاده می‌کند. این نوع هاست مزایای زیادی دارد، از جمله سرعت اشتراک‌گذاری بالا، در دسترس بودن دائمی و قابلیت اطمینان بالا. اگر یک سرور دچار مشکل شود، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند.

 

انواع سایت

انواع سایت

سایت Static

همان طور که از معنی آن مشخص است، سایت استاتیک ثابت هست و هیچ مدیریت و هوشمندی ندارد. در این نوع سایت نمی‌توان به راحتی محتوا را تغییر داد، اگر الزامی در تغییر سایت بود باید دوباره کد ها را تغییر دهید و بارگذاری کنید. از این نوع سایت برای فعالیت هایی که جدی نیستند و نیاز به تغییر ندارند استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  معرفی مهم‌ترین ویژگی های صفحه تماس با ما

 

سایت Dynamic

سایت داینامیک یا پویا را میتوان بدون نیاز به کد نویسی مجدد کنترل و مدیریت کرد. شما با ایجاد یک سایت داینامیک می‌توانید به راحتی محتوای سایت، کاربران و دیگر تنظیمات سایت را کنترل کنید. برای اموری مانند سایت های نیازمندی ها، سایت های خبری و … می‌توانید از این نوع سایت استفاده کنید. به دلیل مناسب بودن قیمت این نوع سایت ها اکثرا از این نوع استفاده می‌کنند.

 

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای طراحی وبسایت

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، یک رویکرد روزافزون در طراحی و ایجاد وب‌سایت‌هاست که بدون نیاز به دانش عمیق در زمینه برنامه‌نویسی، به افراد اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های پویا و جذابی را بدون هیچ گونه کدنویسی ایجاد کنند. این روش برای کسانی که علاقه‌مند به ایجاد محتوای آنلاین هستند، بسیار دلچسب است زیرا در زمان و هزینه‌های مربوط به استخدام برنامه‌نویس یا طراح وب صرفه جویی می‌کند.

هر چند که سیستم‌های مدیریت محتوا گزینه‌ی مناسبی برای بسیاری از کاربران هستند، اما باید به نکاتی همچون نیاز به ارتقاء برای اضافه کردن قابلیت‌های خاص و محدودیت‌هایی در تغییر قالب وب‌سایت توجه کرد. این محدودیت‌ها ممکن است برخی از کاربران را محدود کند، به‌خصوص کسانی که به دنبال انعطاف بیشتر در طراحی و توسعه وب‌سایت خود هستند.

بین سیستم‌های مدیریت محتوا، نام‌هایی مانند دروپال، وردپرس، جوملا و… قابل ذکر هستند که هر یک دارای ویژگی‌ها و امکانات منحصر به ‌فردی هستند. به ‌عنوان مثال، وردپرس با کاربری آسان و فراوانی افزونه‌ها و پوسته‌ها، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و از آنجایی که برای مبتدیان نیز بسیار مناسب است، تعداد کاربران آن در حال افزایش است. در کنار آن، جوملا با امکانات گسترده و انعطاف‌پذیری در توسعه، جایگاه قابل توجهی در بازار دارد و برای پروژه‌هایی با پیچیدگی بیشتر توصیه می‌شود.

استفاده از هر سیستم مدیریت محتوا باید با توجه به نیازها و اهداف خاص هر کاربر انتخاب شود تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

 

جمع بندی

در این مقاله طراحی سایت برای مبتدیان از ایده تا اجرا را به طور کامل بررسی کردیم، و دریافتیم یادگیری طراحی وب برای علاقمندان به این حوزه نسبتاً آسان است، اما در ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. اگر تمایل دارید قالب‌های زیبا بسازید، فرانت‌اند برای شما مناسب است، اما اگر تعامل با کاربران را ترجیح می‌دهید، بک‌اند برای شما مناسب است.

به هر حال، اولویت باید علاقه شما باشد و بر اساس استعداد خود تصمیم بگیرید تا به مشکلی برنخورید. با مطالعه و انجام مراحل مختلف، به راحتی می‌توانید وب‌سایتی برای خود یا کسب و کارتان طراحی کرده و با مشتریان و مخاطبانتان در تعامل باشید. طراحی وب‌سایت از مهم‌ترین مراحل شروع هر کسب و کاری است که باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *