بیزینس پلن(1)

انواع بیزینس پلن

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

انواع بیزینس پلن

 

بیزینس پلن

بیزینس پلن یک سند جامع است که جزئیاتی از اینکه کسب و کار شما چیست، چگونه عمل می‌کند و چگونه قصد دارد موفق شود را شرح می‌دهد. این به عنوان یک نقشه راهبردی برای کسب و کار شما عمل می‌کند. شما را در مسیر موفقیت هدایت می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که وقت و انرژی خود را در جاهای اشتباه تلف نمی‌ کنید. این برنامه جزئیات مهمی از جمله مشکلی که قصد حل آن را دارید، دیدگاه کسب و کار شما، بازار هدف، محصولات ارائه شده، پیش‌بینی درآمد، سرمایه مورد نیاز و موارد دیگر را شرح می‌ دهد. این برای هر دو کسب و کار های بزرگ و استارتاپ‌ ها ضروری است. زیرا یک مسیر راهنمایی با اهداف و استراتژی‌ های تعریف شده فراهم می‌کند که پیشرفت و رشد را قابل مدیریت و ساختارمندتر می‌کند. در ادامه به معرفی انواع بیزینس پلن خواهیم پرداخت.

اهمیت بیزینس پلن

نوشتن بیزینس پلن ممکن است دشوار و طاقت فرسا باشد، ولی بدون آن، کسب و کار دچار مشکلات زیادی می شود. بیزینس پلن به کسب و کار اجازه می‌ دهد تا اهداف خود را تعریف کند و دستیابی به این اهداف را برنامه ریزی کند. این سند همچنین به کسب و کار کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی و فروش خود را مشخص کند و بودجه و پیش بینی‌ های مالی را تعیین کند.

بیزینس پلن انواع مختلفی دارد که در ادامه معرفی می شود.

 استراتژیک

این پلان‌ ها جهت استراتژیک بلند مدت یک شرکت، از جمله اهداف و استراتژی‌ ها برای رسیدن به آن ها را مشخص می‌ کنند. پلن کسب و کار استراتژیک، که اغلب به عنوان بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شناخته می‌ شود، یک سند مهم است. که جزئیات چگونگی دستیابی یک کسب و کار به اهداف خود را شرح می‌ دهد. این سند نه تنها برای متقاعد کردن بانک‌ ها و سرمایه‌ گذاران بلکه برای خود کسب و کار نیز ضروری است، زیرا طی مراحل نوشتن آن، نکات مهمی را برای موفقیت کسب و کار مشخص می‌کند.

بیزینس پلن(2)

عملیاتی

این پلان‌ ها بر عملیات روزانه تمرکز دارند، اهداف را ردیابی می‌ کنند و پیشرفت را به سمت آن ها دنبال می‌کنند. یک سند مهم برای هر کسب و کار است که به عنوان یک نقشه راه برای دسترسی به اهداف و موفقیت شرکت عمل می کند. این سند شامل جزئیات کامل از اهداف، استراتژی ها، تاکتیک ها، منابع و برنامه زمانی برای دسترسی به اهداف است.

مقاله پیشنهادی:  بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

استارتاپ لین

به ویژه برای استارتاپ‌ ها طراحی شده‌ اند، این پلان‌ ها بر پیش‌ بینی‌ های مالی دقیق، تحقیق بازار و تامین بودجه تاکید دارند. یک طرح کسب و کار برای یک استارتاپ لین شامل یک رویکرد منحصر به فرد است که بر تجربه‌ های سریع، بازخورد مشتری و اصلاح مداوم برای توسعه و بهبود یک محصول یا خدمت تمرکز دارد. 

یک طرح کسب و کار برای یک استارتاپ لین شامل چندین عنصر کلیدی است که بر تکرار سریع، باز خورد مشتری و بهبود مداوم تمرکز دارد. اینجا اصلی ترین اجزای یک طرح کسب و کار استارتاپ لین هستند:

پیشنهاد ارزش منحصر به فرد 

مشکلی که استارتاپ شما حل می کند و ارزش منحصر به فردی که به مشتریان ارائه می دهد را به وضوح تعریف کنید.

بازار هدف خود و نیاز های خاص مشتریان خود را شناسایی کنید.

محصول اولیه حداقلی 

نسخه اولیه ای از محصول یا خدمات خود را توسعه دهید که بتوان آن را با مشتریان اولیه آزمایش کرد.

بازخورد این مشتریان را برای بهبود و تکمیل پیشنهاد خود جمع آوری کنید.

توسعه مشتری

با مشتریان بالقوه درگیر شوید تا UVP خود را تأیید کنید و بازخورد در مورد MVP خود را جمع آوری کنید.

از این بازخورد برای تکرار و بهبود محصول یا خدمات خود استفاده کنید.

توسعه چابک

فرآیند توسعه چابک را اتخاذ کنید که امکان تکرار سریع و سازگاری با باز خورد مشتری را فراهم می کند.

بر ساخت محصول یا خدمات انعطاف پذیر و قابل مقیاس تمرکز کنید.

معیارها و بازخورد

معیار های کلیدی را برای اندازه گیری موفقیت استارتاپ خود تعیین کنید.

به طور مداوم باز خورد مشتریان را جمع آوری کنید و از آن برای تصمیم گیری های مبتنی بر داده استفاده کنید.

تغییر مسیر یا ادامه

اگر باز خورد مشتری نشان دهد که کار نمی کند، آماده تغییر مسیر مدل کسب و کار خود باشید.

مقاله پیشنهادی:  سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن 20

اگر باز خورد مشتری مثبت باشد و شاهد پیشرفت باشید با مدل کسب و کار خود ادامه دهید.

تأمین مالی و مقیاس پذیری

گزینه های تأمین مالی مانند سرمایه گذاری خطرپذیر یا تأمین مالی جمعی را برای گسترش کسب و کار خود در نظر بگیرید.

برای اینکه چگونه کسب و کار خود را در حالی که اصول استارتاپ لین را حفظ می کنید، گسترش دهید، برنامه ریزی کنید.

تیم و شراکت ها

یک تیم با مهارت های لازم برای اجرای طرح کسب و کار خود بسازید.

شراکت ها یا همکاری هایی را در نظر بگیرید که می توانند به شما در شتاب بخشیدن به رشد کمک کنند.

بازاریابی و فروش

استراتژی بازاریابی و فروش خود را توسعه دهید که بر جذب و حفظ مشتری متمرکز است.

از داده ها و بازخورد مشتری برای بهینه سازی تلاش های بازاریابی و فروش خود استفاده کنید.

بیزینس پلن(3)

 سالانه

برای درک مفهوم طرح کسب و کار بر اساس سالانه، شامل پیش‌ بینی جنبه‌ های مالی و ترسیم جزئیات کلیدی برای عملیات و استراتژی‌ های بازاریابی یک کسب و کار است. طرح کسب و کار باید شامل پیش‌ بینی‌ هایی برای سود سالانه، سود ماهانه، درآمد خالص ماهانه، درآمد خالص سالانه و جریان نقدی پیش‌ بینی شده باشد، در کنار سایر مسائل مالی. علاوه بر این، باید به استراتژی‌ های بازاریابی، بودجه‌ بندی و پیش‌ بینی‌ های مالی برای سال آینده پرداخته می شود. بخش چشم‌ انداز مالی یک طرح کسب و کار به دنبال ترسیم تصویری مشابه از موفقیت و طرح‌ های منسجم برای آینده است که بر اهمیت ایجاد استراتژی‌ های کسب و کار یکپارچه تأکید می‌ کند. مشابه پلان‌ های استارتاپ لین، این پلان‌ ها بر جزئیات عملیاتی، مراحل مهم و مسئولیت‌ های تیم برای سال آینده تمرکز دارند.

پلان کسب و کار سالانه یک نوع خاص از پلان کسب و کار است که اهداف و اهداف کسب و کار را برای سال آینده مشخص می کند. این معمولا بیشتر از یک پلان کسب و کار بلند مدت دقیق است و بر روی اقدامات خاصی که کسب و کار برای دستیابی به اهداف خود در ۱۲ ماه آینده انجام خواهد داد، تمرکز دارد.

جریان نقدی

یکی از مهم‌ ترین جنبه‌ های بیزینس پلن، جریان نقدی است که نشان‌ دهنده ورود و خروج پول از یک شرکت یا سازمان است. جریان نقدی می‌ تواند به شرکت کمک کند تا مدیریت مالی خود را بهبود بخشد و تصمیم‌ گیری‌ های مالی را بهتر انجام دهد. این اطلاعات می‌ توانند در تدوین بیزینس پلن بسیار مفید باشند. برای همه کسب و کار ها ضروری است، این پلان‌ ها جریان نقدی را پیش‌ بینی می‌ کنند تا ثبات مالی و رشد را تضمین کنند.

برای تدوین بیزینس پلن با تمرکز بر جریان نقدی، می‌ توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تعریف هدف ها و استراتژی ها: مشخص کردن اهداف مالی و استراتژی‌ هایی که برای دستیابی به آن ها نیاز است.

مقاله پیشنهادی:  چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

پیش بینی در آمد و هزینه ها: برآورد درآمد و هزینه‌ های مورد انتظار برای دوره زمانی مشخص.

مدیریت جریان نقدی: بررسی و مدیریت ورودی و خروجی پول به منظور حفظ پایداری مالی.

برنامه ریزی مالی: تعیین نیاز های مالی، مثلاً سرمایه‌ گذاری‌ ها، و تهیه بودجه‌ های مالی برای پوشش هزینه‌ ها.

ارزیابی و بهبود: مانیتورینگ و ارزیابی مداوم جریان نقدی و اعمال تغییرات برای بهبود عملکرد مالی.

با توجه به اهمیت جریان نقدی در بیزینس پلن، این موضوع می‌تواند به شرکت کمک زیادی کند. تا مسیر صحیحی را در مدیریت مالی خود انتخاب کند و به دستیابی به اهداف مالی خود نزدیک‌تر شود.

بیزینس پلن(4)

نتیجه گیری

در نتیجه، طرح های کسب و کار به عنوان ابزار های استراتژیک برای شفافیت، شناسایی موانع بالقوه، نیاز های منابع و ارزیابی ایده ها یا چشم انداز رشد عمل می کنند. آنها اسناد پویایی هستند که به روز رسانی دوره ای را برای همسو شدن با چشم انداز تجاری در حال تغییر و تقاضا های مشتری نیاز دارند. هر نوع طرح کسب و کار، چه سنتی باشد یا متمرکز بر مدل کسب و کار یا مبتنی بر اینترنت، نقش حیاتی در هدایت سازمان به سمت اهداف خود و تضمین کارایی عملیاتی ایفا می کند. این انواع مختلف پلان کسب و کار به جنبه‌ های مختلف یک کسب و کار، از چشم‌ انداز استراتژیک تا عملیات روزانه و پیش‌ بینی مالی، می‌ پردازند. هر نوع پلان برای هدایت توسعه و موفقیت یک پروژه کسب و کار خاص طراحی شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *