مهم‌ترین وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

مهم‌ترین وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی

در دنیای پیشرفته امروزی همه به دنبال راهی برای ارائه تصویری درست از برند و کسب‌وکار خود هستند. تبلیغات، موتور اصلی ماشین کسب‌وکار و مدیر اجرای کمپین تبلیغاتی، راننده این ماشین است.
بسیاری از برندهای معروف دنیا با داشتن یک مدیر کمپین تبلیغاتی موفق خلاق، پیشرفت زیادی کرده‌اند.

برای مثال، مک‌دونالد با این تبلیغ خلاقانه، افراد را به استفاده از ساندویچ‌های مک‌دونالد تشویق می‌کند و نشان می‌دهد که با مصرف ساندویچ، ظرف کم‌تری کثیف می‌شود! همان‌طور که می‌بینید با چیدن ظرف‌ها روی‌هم شکلی شبیه به ساندویچ‌های مک‌دونالد درست شده است!
مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی از آن دسته شغل‌‌هایی است که هر روز طرفداران بیش‌تری پیدا می‌کند؛ شما به‌عنوان یک مدیر کمپین تبلیغاتی می‌توانید با آژانس‌های بازاریابی، سازمان‌های بزرگ و نامزدهای سیاسی، همکاری کنید.
اصلی‌ترین وظیفه مدیر کمپین‌های تبلیغاتی، تضمین کمپین‌ها برای رسیدن به اهدافشان است. آن‌ها باید بهترین راه را برای نشان‌دادن مزایای محصولات و خدمات شرکت به مشتریان پیدا و بررسی کنند و گزارش‌های مربوط به پیشرفت کمپین را به رئیس مجموعه تحویل دهند.
در ادامه با ویژگی‌ها و وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی بیش‌تر آشنا می‌شویم.

وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

به‌صورت خلاصه، وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی و هماهنگی رویدادها، برای ترویج پروژه‌ای خاص، مانند اقدامات تبلیغاتی و فعالیت‌های سیاسی است. وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی شامل هماهنگی آژانس‌های مختلف و افراد بازاریاب، استخدام اعضای تیم داخلی و توسعه برنامه‌های استراتژیک، در جهت رساندن پیام آن کمپین به مردم است.
در ادامه با هر یک از وظایف مدیر کمپین‎‌های تبلیغاتی به طور کامل‌تر آشنا می‌شویم.

1) تعیین هدف تبلیغات :

اولین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی تعیین اهداف است. شما از تبلیغات چه می‌خواهید؟ آیا هدف شما افزایش فروش است یا معرفی یک محصول جدید؟ هدف شما حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی است یا می‌خواهید مشتریان جدید جذب کنید؟
بنابراین شما باید در ابتدا اهداف‌تان را با توجه به نیازهای کسب‌وکارتان تعیین کنید. به‌عنوان مثال اگر شما به‌عنوان مدیر کمپین تبلیغاتی یک آژانس هواپیمایی به‌دنبال حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی خود هستید، نباید از روشی مانند: «اختصاص تخفیف مخصوص اولین پرواز» استفاده کنید؛ بلکه باید گروه‌هایی از مشتریان قدیمی خود تشکیل دهید و هدایایی برای آن‌ها درنظر بگیرید.

2) انتخاب روش‌های ارتباطی مؤثر با مشتریان و شناخت مخاطبان هدف:

دومین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی، انتخاب ابزارهای ارتباطی با مخاطبین است. در ابتدا باید انتخاب کنید قصد استفاده از چه روش‌های ارتباطی را دارید! (ایمیل؟ تبلیغات رایگان روی سایت‌ها؟ تبلیغات اینستاگرامی؟)
برای این کار باید از درد مشتری به تمام خدمات و محصولات نگاه کنید، شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام برنامه‌های تبلیغاتی در راستای اهداف ازپیش‌تعیین‌شده هستند. تصور کنید که شما مدیر کمپین تبلیغاتی یک دفتر هواپیمایی هستید و پیامکی با این مضمون برای مشتریان خود ارسال می‌کنید: پروازهای لحظه آخری تهران – کیش را از دست ندهید!

واکنش مشتریان هنگام دیدن این پیام احتمالاً این‌گونه است: (وای دوباره پیام تبلیغاتی! چطور از این پیام‌ها خلاص بشم؟)
پس باید توجه کنید که بعضی از روش‌های ارتباطی مناسب مشتریان هدف شما نیستند و ناکارآمد محسوب می‌شوند.
برای مثالی دیگر ممکن است، قراردادن تبلیغات در رادیو در ابتدا باعث صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات شود اما آیا مشتریان هدف شما به طور منظم به رادیو گوش می‌دهند؟!!
امروزه ابزارهای تبلیغاتی زیادی در دسترس هستند. برخی از این ابزارها عبارت‌اند از:
۰ تلویزیون: یکی از مؤثرترین ابزارهای تبلیغات تلویزیون است. این روش مؤثر اما پرهزینه، با استفاده از رنگ و تصویر، به‌خوبی هدف و ماهیت برند را به مشتریان نشان می‌دهد و در اکثر موارد نتیجه خوبی دارد.
۰ تبلیغات چاپی: روزنامه‌ها، مجلات و تراکت‌ها جزو این دسته از تبلیغات‌اند.
۰ تبلیغات محیطی: این نوع تبلیغات را می‌توانید در سطح شهر، روی بیلبوردها، بدنه اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو ببینید.
۰ بازاریابی‌های تلفنی: شما می‌توانید با یک تیم بازاریابی تلفنی قوی، محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید.
۰ تبلیغات گوگل: حتماً برای شما هم اتفاق افتاده ‎است، وارد یک سایت می‌شوید و یک صفحه تبلیغاتی را روبه‌روی خود می‌بینید که اطلاعاتی راجع‌به محصول و خدمات به شما می‌دهد. البته باید به نکات مثبت و منفی این روش هنگام تبلیغات نیز توجه کنید.

مقاله پیشنهادی:  ریپورتاژ آگهی چیست و چگونه یک ریپورتاژ خوب بنویسیم؟

۳) آزمایش روش‌های تبلیغاتی اولیه:

سومین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی آزمایش طرح‌های اولیه تبلیغات است. تبلیغات شما پرهزینه است! وظیفه مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که روش‌های تبلیغاتی را روی گروهی کوچک از مخاطبان امتحان کند.
این‌گونه شما متوجه می‌شوید که نقاط ضعف احتمالی چه چیزهایی است و کدام قسمت از تبلیغات بهترین نتیجه را دارد.

۴)تعیین منابع لازم برای پاسخ به عکس‌العمل مخاطبان درنتیجه تبلیغات:

مهم نیست که کسب‌وکار شما کوچک است یا بزرگ، از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که مطمئن شود می‌تواند پاسخ خوبی به عکس‌العمل مخاطبان به آن کمپین تبلیغاتی بدهد.
آیا تیمی مناسب، برای آماده‌سازی سفارش‌ها و ارسال به‌موقع آن‌ها را دارید؟ آیا می‌تواند ترافیک وب‌سایت خود را کنترل کند؟ آیا می‌تواند به نظرات و درخواست‌های مشتریان پاسخ مناسب بدهد؟
بعد از درنظرگرفتن جواب سؤال‌های بالا، شما باید خود و تیمتان را برای رویارویی با چالش‌های پیشرو آماده کنید.

۵) نظارت روی محتوای تبلیغاتی تولیدشده:

در بازارهای تبلیغاتی امروزی از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که مطمئن شود محتوا به‌قدر کافی جذاب و کاربرپسند است و بتواند از رقیبان خود پیشی بگیرد.
ازآنجایی‌که هر سازمان، چهارچوب و دستورالعمل‌های ازپیش‌تعیین‌شده خاصی را دارد، از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که این چهارچوب و دستورالعمل‌ها را به‌خوبی بداند و برنامه‌های تبلیغاتی را باتوجه‌به آن‌ها اجرا کند؛ هدف اصلی از تبلیغات نشان‌دادن هویت و هدف سازمان موردنظر است.
شما به‌عنوان مدیر تبلیغاتی باید محتواهای تبلیغاتی را به‌درستی بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوا صحیح، بدون خطاست و در جهت اهداف سازمان شخصی‌سازی شده است.

۶) سنجش میزان موفقیت فعالیت‌ها بعد از اتمام تبلیغات

ششمین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی بعد از اجرای برنامه‌های تبلیغاتی، ارزیابی نتیجه و میزان موفقیت آن‌هاست. شما باید به‌صورت جامع و شفاف، گزارش‌های منظم از عملکرد و نتایج تبلیغات را جمع‌آوری کنید و با استفاده از داده‌ها و بازخوردها از پروژه‌های قبلی، در جهت بهبود فعالیت‌های تبلیغاتی قدم بردارید.
به طور مثال اگر آمارها نشان دهند که تنها ۵ درصد از افزایش فروش، از تبلیغات اینستاگرامی شما آمده است، ممکن است شما تصمیمی برای بازبینی تبلیغات طراحی شده بگیرید، و یا به‌طورکلی تبلیغات اینستاگرامی را از برنامه کار خود حذف کنید.

مقاله پیشنهادی:  گذاشتن چند لینک در بیو اینستاگرام، آری یا خیر؟

۷) سازمان‌دهی نمایش‌ها و رویدادهای تبلیغاتی و نمایشگاه‌های تجاری:

هرسال نمایشگاه‌های متعدد تبلیغاتی داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها و رویدادهای تبلیغاتی می‌توانند نقش خیلی مهمی در پیشرفت سازمان داشته باشند. زیرا فضایی فراهم می‌شود که مشتریان و مدیران این سازمان‌ها رودر‌رو با یکدیگر ملاقات کنند و کالا یا خدمات به شکل واقعی، نه در قالب بروشور و تبلیغات ویدئویی، به مشتریان ارائه شود.
از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق در رویداد‌های تبلیغاتی، تصویری درست از سازمان را به مشتریان ارائه دهد. شما به‌عنوان مدیر کمپین تبلیغاتی باید در ابتدا با سازمان برگزارکننده نمایشگاه مکاتبه کنید و پکیج اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاه را دریافت و بادقت مطالعه کنید. اگر موضوع نمایشگاه با اهداف و ماهیت سازمان شما منطبق بود، درخواست حضور در نمایشگاه را ارائه نمایید.
برای مثال اگر شما مدیر کمپین تبلیغاتی یک آژانس هواپیمایی هستید نباید درخواست شرکت در یک نمایشگاه تبلیغاتی مربوط به صنعت را ارائه بدهید؛ زیرا مخاطبین هدف شما در آنجا حضور پیدا نمی‌کنند پس نتیجه خوبی از تبلیغات در این نمایشگاه نمی‌گیرید.

۸)استخدام افراد بااستعداد برای تیم و تنظیم مسئولیت‌های آن‌ها:

یکی از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی موفق، شناسایی استعدادهای افراد و به‌کارگیری آن‌ها در جهت اهداف سازمان است. حتی بهترین شیوه‌های تبلیغاتی دنیا هم به موفقیت نمی‌رسند مگر این‌که مسئولیت اجرای هر مرحله از کمپین باتوجه‌به استعدادهای هر فرد، تقسیم‌بندی شود.
از وظایف مدیر کمپین تبلیغاتی این است که مسئولیت هر فرد را مشخص کند؛ چه کسی مسئول طراحی تبلیغات است؟ چه کسی پست‌های شبکه‌های اجتماعی را بارگذاری می‌کند؟ چه کسی مسئول پاسخ‌گویی به نظرات مشتریان است؟

۹) تنظیم بودجه تبلیغات:

نهمین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که بودجه موردنیاز برای تبلیغات را حساب کند. تبلیغات هزینه دارد! واضح هست که یک تبلیغ تلویزیونی بسیار پرهزینه‌تر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف است.
از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی این است که باتوجه‌به درآمد سازمان، بودجه موردنظر برای تبلیغات مؤثر را تعیین کند.

۱۰)کم‌کردن تأثیر شایعات و تبلیغات منفی:

آخرین مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی کاهش تاثیر شایعات و تبلیغات منفی است. زیرا این تبلیغات منفی یکی از عوامل افت یک کسب‌و‌کار هستند. این نوع تبلیغات معمولا بر اثر فعالیت‌های تبلیغاتی رقبا برضد شماست؛ منطق رقبا این ‌است که اگر شما دچار آسیب شوید؛ آن‌ها پیشرفت خواهندکرد!
برای مثال در سال ۲۰۱۳ شرکت مایکروسافت برای ارتقا موتور جستجوگر خود، بینگ و رقابت آن با گوگل، یک کمپین تبلیغاتی منفی به‌راه انداخت! شرکت ماکروسافت اعلام کرده بود که کارکنان گوگل، ایمیل‌های شخصی که از طریق این سایت ارسال می‌شود را خوانده‌اند!
در این حالت وظیفه مدیر کمپین تبلیغاتی این است که با برنامه‌ریزی‌های جدید، و ایجاد تبلیغات مؤثرتر از رقبا، ذهن و تمرکز مردم را به سمت محصول و خدمات باارزش خود برگرداند.
تا اینجا با اصلی‌ترین وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی آشنا شدیم، حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا شما ویژگی‌های کافی برای این شغل را دارید؟ در ادامه با چند ویژگی مهم مدیران کمپین‌های تبلیغاتی آشنا می‌شویم.

مقاله پیشنهادی:  انواع بیزینس پلن

ویژگی‌های مدیران کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

۱) توانایی تحلیل اطلاعات

مهارت‌های تحلیل اطلاعات و داده‌ها برای مدیران کمپین‌های تبلیغاتی بسیار ضروری است. شما باید بتوانید نتایج تبلیغات را به‌خوبی تحلیل و راهبردهای خوبی ارائه دهید.

۲) هنر ظریف نویسندگی

شما به‌عنوان یک مدیر کمپین تبلیغاتی باید مهارت‌های نوشتاری خوبی داشته‌اید؛ زیرا اولین و مؤثرترین روش تبلیغات از نوشتن شروع می‌شود.

۳) روابط‌عمومی قوی

مهارت‌های ارتباطی خوب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که شما به‌عنوان یک مدیر کمپین تبلیغاتی موفق باید داشته‌اید؛ زیرا شما باید در سخنرانی‌های عمومی خوب عمل کنید و نام و هدف سازمان را در ذهن مخاطبان ثبت کنید.

۴) قدرت تصمیم‌گیری بالا

یک مدیر کمپین موفق باید مهارت بالایی در تصمیم‌گیری داشته باشد؛ زیرا گاهی باید در شرایط بحرانی و زیان، تصمیمات حیاتی گرفت!

۵) توانایی کنترل خود

مهارت کنترل استرس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های است که شما باید کسب کنید؛ زیرا دنیای تبلیغات مثل فیلم‌های دیزنی، جذاب و آرام نیست!

۶) حسابداری و بودجه‌بندی

مهارت مدیریت بودجه هم یکی دیگر از ویژگی‌های مدیران موفق در عرصه تبلیغات است که به نظر من باید برای به‌دست‌آوردن این مهارت بسیار تلاش کنید!

۷) مهم‌ترین عنصر، خلاقیت

آخرین ولی مهم‌ترین ویژگی، داشتن خلاقیت است! اگر در دنیای رسانه و تبلیغات، ایده‌های جدید و ناب نداشته‌باشید، بازی را می‌بازید!
برای مثال موسسه فورتیس هندوستان به‌مناسبت روز جهانی کلیه، این عکس را منتشر کرده و نوشت: ( به‌خاطر آن‌ها بدوید! اضافه وزن می‌تواند باعث نابودی کلیه‌ها شود.) در این تبلیغ کفش‌ها مانند کلیه‌های بدن انسان نمایش داده‌شدند!

کلام آخر

وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی شامل کشف استعدادهای افراد قراردادند آن‌ها در جایگاه مناسب، طراحی تبلیغات مؤثر و استفاده از ابزارهای مناسب برای انتقال این تبلیغات به مشتریان است. فراموش نکنید که شما به‌عنوان یک مدیر کمپین تبلیغاتی باید خوب صحبت کنید، عالی بنویسید، خیلی عالی تحلیل کنید و خلاقیت را چاشنی تمام مراحل برنامه‌های خود کنید.
شما با عمل‌کردن به این ۱۷ مورد از وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی، مطمئناً به نتایج مطلوب و خوبی می‌رسید و می‌توانید در بازاریابی و تبلیغاتتان مثل یک بمب ساعتی عمل کنید؛ به نظر شما وظایف مدیر کمپین‌های تبلیغاتی تا چه اندازه چالش‌برانگیز است؟ حتما از این چالش‌ها با ما صحبت کنید تا با هم راه‌حلی برایش پیدا کنیم!
اگر این مطلب برایتان مفید بود، حتما این مقاله را برای دوستان و آشنایانی که احساس می‌کنید، نیاز به مطالعه این مطلب دارند، ارسال کنید، تا به آن‌ها در انجام درست تبلیغات کمک کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *