Summary-of-the-book-Ikigai

خلاصه کتاب ایکیگای اثر هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

برای رسیدن به سلامتی کامل چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ آیا بیش از ۱۰۰ سال عمر کردن در دنیای امروزه ممکن است؟ کتاب ایکیگای یکی از برترین کتاب‌های رشد فردی است که به شما کمک می‌کند طمع حقیقی کامیابی را تجربه کنید و یک زندگی سرشار از شادی و آرامش داشته باشید.

همه افراد عاشق طول عمر و داشتن یک زندگی سالم هستند؛ اما وقتی با دقت به مردم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اثری از طول عمر و سلامتی وجود ندارد. اکثر سالمندان با بیماری‌های مختلفی روبرو هستند و از زندگی خود رضایت ندارند. کتاب ایکیگای (Ikigai) یکی از کتاب‌های ارزشمند و مفیدی است که به ما رمز و راز عملی عمر طولانی به همراه سلامتی را انتقال می‌دهد. این کتاب با استفاده از پژوهش‌ها و مطالعات علمی به رشته‌ی نگارش در آمده است و به همین دلیل میتوان به درس‌ها و آموزه‌های آن اعتماد کرد. در این مقاله می‌خواهیم  نکات و درس‌های مهم این کتاب را با همدیگر مرور کنیم. اگر شما هم می‌خواهید یک زندگی شاد و عمری  طولانی و توام با سلامتی داشته باشید و همچنین در مقابله با سختی‌های زندگی مقاوم‌تر شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اُکیناوا؛ مرکز بالاترین افراد سالمند و سالم

هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس، نویسندگان کتاب ایکیگای، هر دو اسپانیایی هستند اما در ژاپن زندگی کرده‌اند. روزی یک سؤال مهم ذهن این فرد را به خود مشغول کرد و تصمیم می‌گرفتند با تحقیق و پژوهش با این سؤال، پاسخی مناسب بدهند. این سؤال این بود:

مردم چه شهرهایی از دنیا، دارای بیشترین طول عمر هستند؟ علت این موضع چیست؟ بین مردم این شهرها چه خصوصیات مشتری وجود دارد؟ این سؤالات موجب شد که گارسیا و میرالس شروع به تحقیقات کنند. آن‌ها در ابتدا تلاش کردند نقاطی در جهان که اهالی آن طول عمر زیادی دارند را پیدا کنند. آن‌ها به چند منطقه رسیدن که آکیناوا که منطقه‌ای در ژاپن است، بیشترین افراد سالم و دارای طول عمر زیاد را در خود جای داده است. این دو نویسنده تصمیم گرفتند مدتی در اکیناوا زندگی کنند تا  راز طول عمر مردم اکیناوا را کشف کنند.

یکی از علت‌های اعتبار بالای کتاب ایکیگای این است که نویسندگان این کتاب، از نزدیک شاهد این جریانات بوده‌اند و با سفر خود به اکیناوا به‌صورت میدانی یا چهره به چهره تحقیقات خود را انجام داده‌اند.

یک نکته‌ی جالب در مورد اکیناوا

Summary-of-the-book-Ikigai555i

منطقه‌ی اکیناوا در جنگ جهانی، بسیاری کشته و مجروح داشت اما با این حال مردم  آن بسیار سرزنده و شاد هستند و بسیاری از آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. چیزی که نویسندگان کتاب پس از مدتی همزیستی با اهالی اکیناوا متوجه شدند این بود که این مردم، اهل گذشت هستند. آن‌ها از مشکلات و سختی‌ها رد می‌شوند و تمایلی به ماندن در وضعیت وجود ندارند.

اکثر کشورها، بعد از جنگ، وارد یک دوره‌ی رکود و افسردگی می‌شوند اما منطقه

اکیناوا به‌هیچ‌وجه این ویژگی را ندارد و به همین علت اهالی آن همیشه زندگی شاد، طولانی و آرامی را تجربه می‌کنند. نویسندگان کتاب ایکیگای، در مدتی که در اکیناو اقامت داشتند، درس‌های زیادی را یاد گرفتند. در ادامه مقاله به تشریح چند مورد از این درس‌ها می‌پردازیم:

مهم‌ترین درس‌های کتاب ایکیگای

برخی افراد فکر می‌کنند که برای داشتن یک زندگی با کیفیت، سالم و عمر طولانی باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشند و همین عامل فقط به افزایش طول عمر آن‌ها کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  مسیر رازآلود برند اوبر (UBER) درس عبرتی برای تمام استارتاپ‌ها!

در صورتی که در کتاب ایکیگای یاد می‌گیریم که عوامل زیادی در این امر دخیل است.

در ادامه به آموزه‌های مهم کتاب ایکیگای می‌پردازیم:

درس اول: اصلاً ایکیگای به چه معناست؟

کلمه‌ی ایکیگای (Ikigai) به معنای معنا و هدف زندگی  است. در حقیقت هر فردی ایکیگای مربوط به خودش را دارد و این ایکیگای موجب می‌شود که انسان هر روز با اشتیاق از رختخواب خود بیرون بیاید. اگر هر انسانی بتواند هدف و معنای زندگی خود را بداند، قادر خواهد بود زندگی شادتر و باکیفیت‌تری را تجربه کند. در کتاب ایکیگای می‌خوانیم:

«موضوع مشترک در همه افرادی که ایکیگای دارند این است که آن‌ها، هر اتفاقی هم که بیفتد، ایکیگای خود را پیگیری می‌کنند. آن‌ها هرگز تسلیم نمی‌شوند، حتی وقتی که همه‌چیز بر علیه‌شان است و پشت سرهم با موانع روبه‌رو می‌شوند»

یکی دیگر از معنای ایکیگای  این است که شادی، در «همواره مشغول بودن» است. انسان شاد، فردی نیست که کارهای کمی داشته باشد و یا اینکه در خانه بنشیند. مردم اکیناوا افرادی هستند که از ابتدای صبح تا شب به کار و فعالیت مشغول هستند. همیشه مشغول بودن و برداشتن قدم در راستای اهداف ایکیگای موجب می‌شود که عمر طولانی و با کیفیتی داشته باشند. اگر بخواهیم تعریفی جامع از ایکیگای داشته باشیم باید بگوییم:

«ایکیگای، نقطه تلاقی مأموریت، علاقه، حرفه و تخصص است.»

اگر می‌خواهید معنای زندگی خود را بدانید باید علایق خود را در این چهار مسئله بررسی کنید. برای یافتن به علایق خود در زمینه‌ی مأموریت، اشتیاق، حرفه و تخصص باید این چهار سؤال را پاسخ دهید:

  1. به چه چیزهایی علاقه‌مند هستید؟
  2. در چه حوزه‌هایی خوب عمل می‌کنید و بهره‌وری بالایی دارید؟
  3. اکنون در ازای چه کاری پول می‌گیرید؟
  4. جهان اکنون به چیزهایی نیاز دارد؟

با پاسخ به این سؤالات و تفکر بر پاسخ‌ها شما قادر خواهید بود رفته رفته ایکیگای خود را پیدا کنید. اگر خوش‌شانس باشید و معنای زندگی خود را درک کنید و سپس این معنا را با اشتیاق دنبال کنید، علاوه بر اینکه به اهداف خود می‌رسید، می‌توانید فردی سرزنده و خوشحال باشید و از عمری طولانی برخوردار شوید.

درس دوم: یا استرس یا عمر طولانی

Summary-of-the-book-Ikigai4

یکی از مواردی که کتاب ایکیگای روی آن تأکید دارد، این است که استرس نقطه ی مقابل عمر طولانی و شاد بودن است. استرس، دوست صمیم بیماری و عمر کوتاه است. پس اگر به دنبال یک زندگی شاد و عمری طولانی هستید، باید اضطراب را کنار بگذارید. اهالی اکیناوا، افرادی پر تلاش و کوشش هستند اما استرس ندارند و کارهای خود را از اول صبح تا شب، با انگیزه و آرامش و بدون هیچ استرسی انجام می‌دهند. در کتاب ایکیگای می‌خوانیم:

«اکثر مردم پیرتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. تحقیقات زیادی در مورد دلیل این موضوع انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهد که استرس، نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.»

یکی از مشکلات دیگر انسان‌های عصر امروز، این است که تمایل دارند بر اساس میل و نظر بقیه رفتار کنند. آن‌ها اصلاً به ندای قلب خود توجه ای ندارند و فقط به فکر راضی نگه داشتن دیگران هستند. تا وقتی که به فکر راضی کردن دیگران هستید، به شادی و خوشبختی حقیقی را تجربه نخواهید کرد. ما فقط یک بار در این جهان زندگی می‌کنیم و باید در این زندگی طبق راهی که خودمان می‌دانیم و به آن علاقه داریم حرکت کنیم. راضی کردن دیگران، یکی از ریشه‌های اساسی استرس است و اکثر بیماری‌ها از استرس سرچشمه می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات cpc چیست؟

درس سوم: انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان را فراموش کنید

یکی معضلاتی که در جامعه امروز مرسوم شده اما دشمن سلامتی و تمرکز انسان است. انجام دادن هم‌زمان چند کار است که به آن مالتی تسکینگ  (MultiTasking) هم گفته می‌شود. مردم اکیناوا به‌هیچ‌وجه این کار را انجام نمی‌دهند. آن‌ها تمایل دارند که یک کار مشخص و در یک زمان هستند و همین دلیل هم هیچ استرسی حین کار کردن به آن‌ها وارد نمی‌شود. انجام هم‌زمان چند کار موجب کاهش تمرکز انسان می‌شود؛ به همین دلیل برای افزایش تمرکز باید در یک زمان فقط یک کار را انجام داد.

مردم اکیناوا سعی می‌کنند تمام کار خود را با حوصله و بدون هیچ استرسی انجام دهند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند که یک زندگی آرام  و سالم داشته باشند و در عین سلامتی، پیر شوند. پس اگر شما هم قصد دارید طول عمر بالایی داشته باشید، حتماً مالتی تسکینگ را از سبک زندگی خود حذف کنید. مطالعات نشان می‌دهد که انجام هم‌زمان چند کار، بازدهی انسان را ۶۰ درصد و ضریب هوشی او را در بلند ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

درس چهارم: بازنشستگی را از دایره لغات خود حذف کنید

Summary-of-the-book-Ikigai2

بازنشستگی بی‌تردید مشکلات زیادی را برای انسان به دنبال دارد و فرد را از نظر جسمی با مسائل زیادی مواجه می‌کند. کسی را تصور کنید که در ۶۰ سالگی  بازنشسته می‌شود. او تا این سن فردی پویا، فعال و توانمند بوده و در طول روز ۱۲ ساعت کار کرده، اما زمانی که بازنشسته می‌شود دیگر خبری از آن تلاش و کوشش نیست و همین کاهش تحرک، یک زمینه‌ی مهم برای انواع بیماری فراهم می‌کند.

اهالی اکیناوا در زبان خود کلمه‌ای به معنای بازنشستگی ندارند و این کلمه برای  آن‌ها تعریف نشده است. این مردم از ابتدای صبح تا شب بیکار و فعالیت مشغول هستند و به‌هیچ‌وجه بیکار نمی‌نشینند و همین علت موجب می‌شود که همواره در حال تحرک باشند و بیماری نتواند بر آن‌ها غلبه کند.

اگر شما هم می‌خواهید عمری طولانی و با کیفیت داشته باشید، باید سعی کنید در تمام عمر خود کار و فعالیت داشته باشید اما اگر کارها را با حوصله و آرام انجام دهید، کار شما نابود نمی‌کند و این اضطراب و استرس هر فردی را از پای درمی‌آورد.

درس پنجم: رازهای افزایش طول عمر

افرادی که قصد دارند عمری طولانی داشته باشند و در سالمندی نیز از بدنی سالم و ذهنی فعال برخوردار شوند، باید پنج راز زیر را در زندگی خود مدنظر داشته باشند:

  1. نگران نباشید. نگرانی و اضطراب یکی از بزرگ‌ترین دشمنان سلامتی ماست؛ چون استرس می‌سازد و توانایی‌های ما را یکی پس از دیگری نابود می‌کند، بنابراین اگر به دنبال عمری طولانی هستید، باید نگرانی را از خود دور کنید.
  2. عادت‌های خوب را در خود و دیگران تقویت کنید. یکی دیگر از اعمالی که ما باید انجام دهیم، پرورش و تقویت عادت‌های خود در وجودمان است. برای پرورش عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد از زندگی، کتاب‌های زیادی منتشر شده است که کتاب عادت‌های اتمی یکی از ارزنده‌ترین کتابهای موجود در این موضوع است. زمانی که توانستید یک عادت مثبت در خود بسازید، حتماً آن را بین بقیه اطرافیان خود هم پرورش دهید تا آن‌ها هم از این مزیت برخوردار شوند.
  3. روابط اجتماعی و ارتباط با دوستان را بهبود دهید. یکی از فعالیت‌های مهمی که افراد باید در زندگی خود انجام دهند، بهبود بخشی روابط اجتماعی و مخصوصاً ارتباط با دوستان است. اگر شما هم طالب یک زندگی شاد و طول عمری بالا هستید، روابط خود را با دوستان اثربخش‌تر کنید و در طول روز زمانی را برای ارتباط با این افراد اختصاص دهید.
  4. بدون عجله و شتاب زندگی کنید. جهان امروز سرشار از عجله و اضطراب است اما واقعاً این همه عجله، شتاب و اضطراب برای چیست؟ اگر ما بتوانیم نظم و برنامه‌ریزی را در زندگی خود اجرا کنیم و در این روزهای عمر همواره در حال تلاش، کار و خدمت به همنوعان باشیم. هیچ بهانه‌ای برای عجله کردن نمی‌ماند. اکثر مشکلات مردم به این دلیل است که هیچ علاقه‌ای به برنامه‌ریزی ندارند.
  5. خوش‌بین باشید. اگر واقعاً قصد دارید یک زندگی شاد و خوب داشته باشید، باید خوش‌بینی را به زندگی خود دعوت کنید. سعی کنید به حقیقت‌های زندگی و آینده خوش‌بین باشید و ایمان داشته باشید که اتفاقات خوبی برای شما خواهد افتاد.
مقاله پیشنهادی:  درمان کمال‌گرایی؛‌ 10 راهکار غلبه بر کمال طلبی

درس ششم: تحرک جسمانی خود را بالا ببرید

Summary-of-the-book-Ikigai1

یکی از اساسی‌ترین نکاتی که باید در زندگی خود مدنظر داشته باشید این است که باید سعی کنید تحرک جسمانی خود را افزایش دهید. یکی از  رمزهای مهم برای داشتن عمر طولانی و زندگی سالم در منطقه اوکیناوا این است اهالی مردم هیچ زمان بیکار نمی‌شوند.

آن‌ها به‌طور مداوم در کوشش هستند اما تلاش آن‌ها با تحرک بدنی همراه است. فعالیت‌های  که با نشستن همراه هستند، مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می‌کنند و به همین علت متخصصان عنوان می‌کنند که افرادی که کارمند هستند و کار خود را به‌صورت نشسته انجام می‌دهند، باید ورزش را به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی خود تبدیل کنند. کتاب ایکیگای در این مورد می‌گوید:

«بعد از ۳۰ دقیقه نشستن، متابولیسم بدن انسان ۹۰ درصد کاهش می‌باید. آنزیم‌هایی که چربی بد را از عروق به سمت عضلات هدایت می‌کنند، کند می‌شوند. زمانی که چربی‌های بد وارد عضلات می‌شوند، انسان شروع به سوخت‌وساز آن‌ها می‌کند. پس از دو ساعت نشستن، کلسترول خوب خون ۲۰ درصد افت می‌کند. اگر انسان فقط ۵ دقیقه از جای خودش بلند شود، دوباره همه‌چیز به روال قبل برمی‌گردد و درست انجام می‌شود. این مسائل به‌قدری ساده هستند که کسی به آن‌ها دقت نمی‌کند.»

اگر دنبال عمر طولانی و زندگی شاد هستید، ایکیگای خود را پیدا کنید

اکثر انسان‌ها همیشه از علاقه خود برای داشتن عمر طولانی و زندگی شاد حرف می‌زنند، اما عملکرد آن‌ها با این علاقه اصلاً همسویی ندارد. برای داشتن طول عمر زیاد و زندگی باکیفیت‌تر هیچ‌چیز بهتر از ایکیگای نیست. ایکیگای زندگی شما را معنادار می‌کند و به شما یاد می‌دهد که برای رسیدن به شادی همیشه در تلاش و کوشش کند.

سخن پایانی

همه افراد عاشق طول عمر و داشتن یک زندگی سالم هستند؛ اما وقتی با دقت به مردم نگاه می کتیم می‌بینیم که اثری از طول عمر و سلامتی وجود ندارد. اکثر سالمندان با بیماری‌های مختلفی روبرو هستند و از زندگی خود رضایت ندارند. کتاب ایکیگای (Ikigai) یکی از کتاب‌های ارزشمند و مفیدی است که به ما رمز و راز عملی طولانی به همراه سلامتی را انتقال می‌دهد. این کتاب با استفاده از پژوهش‌ها و مطالعات علمی به رشته‌ی نگارش در آمده است و به همین دلیل می‌توان به درس‌ها و آموزه‌های آن اعتماد کرد.

در این مقاله به بررسی دروس و آموزه‌های کتاب ایکیگای پرداختیم.  از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *