Dr.-Wayne-W.-Dyer-author-photo-large

خلاصه کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و مرور نکات مفید و مهم کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر بپردازیم. این استاد بزرگ موفقیت و رشد شخصی در کتاب بهانه ممنوع می‌کوشد راهکارهایی برای بهانه‌تراشی و عادات بد به مخاطب خود ارائه کند. اگر شما هم دوست دارید با راهکار رهاسازی از بهانه‌های آقای وین دایر آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

چرا یک سری از افراد از بقیه موفق‌تر هستند؟ به‌عنوان‌مثال دو دانشجوی با شرایط مشابه از دانشگاهی فارغ‌التحصیل می‌شوند و بعد از گذشت ۱۰ سال زندگی و شرایط آن‌ها با هم قابل مقایسه نیست. چه اتفاقی افتاده است؟ وین دایر معتقد است که کلید موفقیت در از بین بردن بهانه‌ها است. او در کتاب بهانه ممنوع Excuses Begone موضوعات زیادی را در مورد موفقیت بیان می‌کند و به ما می‌آموزد که چگونه دست رد به سینه‌ی بهانه‌های خود بزنیم.

وین دایر برای نوشتن کتاب بهانه‌ ممنوع از کتاب تائو تِ چینگ یا دائو دِ جینگ اثر لائو تزو الهام گرفته است. راهکاری که وین دایر در کتاب بهانه ممنوع برای رهایی از بهانه‌ها عنوان می‌کند مبتنی بر ترک عادت است. او معتقد است که عادت‌های ما سازنده جهان ماست و هر فرد که دوست دارد تحولی در زندگی خود ایجاد کند، باید به ترک عادات بد و ایجاد عادت‌های خوب تمرکز بالایی دارد.

آشنایی با وین دایر، نویسنده کتاب بهانه ممنوع

Dr.-Wayne-Dyer

وین دایر در ماه مه سال ۱۹۴۰ در آمریکا متولد شد. او یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان حوزه‌ی رشد شخصی و موفقیت است. اکثر اساتید رشد شخصی و موفقیت خود را شاگرد او می‌دانند و در کتاب‌های خود نقل‌قول‌هایی از وین دایر را ذکر می‌کنند.

سال ۲۰۱۱ میلادی مجله‌ی واتکینز، وین دایر را به‌عنوان سومین انسان معنوی تاثیرگذار معرفی کرد. او پس از عرضه‌ی کتاب‌ها و سخنرانی‌های بسیار، سرانجام در شال ۲۰۱۵ چشم از جهان فرو بست.

مهم‌ترین درس‌ها و آموزه‌های کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر

در کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر، یک سوال اساسی از مخاطبان پرسیده می‌شود :

چه عواملی موجب می‌شود که برخی افراد نسبت به برخی دیگر موفق‌تر باشند؟

مقاله پیشنهادی:  سرمایه‌گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

هر فرد با توجه به افکار و نگرش خود به این سؤال، پاسخی متفاوت می‌دهد، وین دایر از نظر کسی به این سؤال پاسخ می‌دهد که مسئولیت زندگی خود را پذیرفته است و آگاه است که برای رسیدن به اهداف باید تلاش و کوشش کند. وین دایر اعتقاد دارد که رها شدن از بهانه‌ها کلید اصلی موفقیت و کامیابی برای انسان است. وقت آن رسیده که ما مسئولیت زندگی خود را بپذیریم و بیاموزیم که چطور عادات منفی خود را ترک و عادات مثبت جدیدی در خود ایجاد کنیم.

وقت آن رسیده است که مسئولیت زندگی خود را بپذیریم و بیاموزیم که چطور عادات منفی و مثبت خود را مدیریت کنیم. در ادامه مقاله به مرور و بررسی آموزه‌های کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر می‌پردازیم.

درس اول: بهانه‌تراشی از دیدگاه ما سرچشمه می‌گیرد

قبل از اینکه یاد بگیریم چطور از بهانه‌ها دست بکشیم، باید بدانیم چه عاملی موجب می‌شود که در زندگی بهانه‌تراشی کنیم. وین دایر معتقد است که بهانه‌تراشی از باورهای ما سرچشمه می‌گیرد. این حرف وین دایر شبیه جمله‌ای است که جف کلر در کتاب «نگرش یعنی همه‌چیز» عنوان می‌کند. جف کلر هم معتقد است که با تغییر نگرش می‌توانیم تغییرات عمیقی را در زندگی خود تجربه کنیم. وین دایر در ابتدای کتاب بهانه ممنوع جمله‌ی مهمی را قید می‌کند:

چه فکر کنید که می‌توانید کاری را درست انجام دهید و چه فکر کنید در انجام آن کار موفق نخواهید بود، در هر دو حالت حق با شماست.

پس اگر می‌خواهید موفق شوید، باید این باور را در خود بسازید که انرژی و توان عبور از مانع‌ها و رسیدن به موفقیت را دارید.

وقتی از موفقیت صحبت می‌شود بسیاری از افراد عنوان می‌کنند که ما شانس نداریم یا شانسمان خوب نیست. واقعیت این است که این‌ها بهانه است و وین دایر کتاب بهانه ممنوع را برای مخالفت با این افکار نوشته است. بنابراین این باور را در خود بسازید که شما می‌توانید و هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی شما را برای رسیدن به موفقیت بگیرد.

مقاله پیشنهادی:  هوش هیجانی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

درس دوم: کنترل زندگی در دست شماست

Dr.-Wayne-W.-Dyer-author-photo-large

دومین درسی که برای رسیدن به موفقیت باید به آن توجه خاصی داشت این است که آگاه باشیم که کنترل زندگی همیشه در دستان ماست. برخی افراد می‌گویند دست من نیست، نمی‌توانم در مقابل خواب زیاد مقاومت‌ کنم یا قادر نیستم در مقابل وسوسه‌ی سیگار کشیدن مقاومت کنم.

این صحبت بسیار غیرمنطقی است چون شما مسئول زندگی خود هستید. در درون شما قدرت انتخاب و اختیار وجود دارد. پس بدون شک می‌توانید زندگی خود را مدیریت و کنترل‌ کنید و هر عادت منفی را ترک کنید. وین دایر در این کتاب این‌طور می‌نویسد :

فرد آنچه را که می‌خواهد جذب نمی‌کند، بلکه هر چیز که در فکرش است و از جنس خودش است جذب می‌کند. پس بهتر است اهداف فکری‌مان را با آنچه واقعاً نیاز داریم هماهنگ کنیم.

پس ما باید با تغییر یا ترک عادت‌های منفی، خود را تغییر دهیم تا چیزهایی که جذب می‌کنیم مطابق با خودمان باشد.

درس سوم: موفقیت به سه عامل مهم بستگی دارد

وین دایر در کتاب بهانه ممنوع سه عامل را به‌عنوان عوامل موفقیت معرفی می‌کند:

این عوامل نقشی بنیادین و اساس در موفقیت ایجاد می‌کند.

  1. برای رسیدن به اهداف باید دقیقاً مشخص کنید که از زندگی چه می‌خواهید. اکثر مواقع افراد این مورد مهم را مشخص نمی‌کنند و دائماً در حال شکایت و گله هستند که چرا به اهداف خود نمی‌رسند.
  2. زمانی که اهداف زندگی خود را به‌صورت شفاف مشخص کردید و به‌صورت آگاهانه متوجه شدید که از زندگی چه می‌خواهید، باید بدانید که برای رسیدن به این اهداف باید چه‌کارهایی را انجام دهید. مثلاً هدف شما یک کسب‌وکار پر درآمد است، اولین کاری که باید انجام دهید کار بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز است. دیگر باید دور تعطیلات و روزهای جمعه خط بکشید و تا چند سال این رویکرد را پیش بگیرید و هر روز با موانع و چالش‌های جدید دست و پنجه نرم کنید.
  3. اگر واقعاً می‌خواهید به اهداف خود برسید باید بهای آن را بپردازید

عامل سوم بسیار حیاتی است. زمانی که شما بدانید برای تحقق اهداف باید چه بهایی بپردازید. بهتر می‌توانید انتخاب بهتری داشت باشید. موفقیت یک شوخی نیست، باید باد بگیرید که بهای رسیدن به آن را بپردازید و تسلیم نشوید. یک مثال جالب در کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر ذکر شده است.

مقاله پیشنهادی:  سندباکس گوگل چیست و چگونه از ان خارج شویم؟

عده زیادی از افراد در آغاز سال جدید تصمیم‌های بسیار جدی برای ترک عادات منفی و کسب مهارت‌ها و عادات جدیدی که می‌تواند زندگی آن‌ها را متحول سازد می‌گیرند اما با نگاهی به این لیست در انتهای سال می‌بینند که بیش از ۹۰ درصد تصمیم‌ها و ایده‌هایشان تنها در حد یک نوشته در چک‌لیست مانده است.

درس چهارم: برای رها شدن از بهانه‌ها، عزت‌نفس خود را ارتقا دهید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای رها شدن از بهانه باید انجام دهید، تقویت عزت‌نفستان است. هنگامی که فرد دارای عزت‌نفس پایینی باشد، امکان دارد این حس در او به وجود بیاید که لیاقت تحقق اهدافش را ندارد. وقتی کسی بتواند عزت‌نفسش را تقویت کند، به این درک می‌رسد که لیاقت و شایستگی اهداف و خواسته‌هایش را دارد. وقتی که شخصی دارای نگرش مثبت است، قادر است موانع و چالش‌های زندگی را عنوان فرصتی برای رشد و توسعه بپذیرد و رفتاری منطقی و هوشمندانه با آن‌ها داشته باشد. در حقیقت عزت‌نفس بالا، یک مقدمه مهم برای رها کردن بهانه‌ها است.

سخن پایانی

وین دایر برای نوشتن کتاب بهانه‌ ممنوع از کتاب تائو تِ چینگ یا دائو دِ جینگ اثر لائو تزو الهام گرفته است. راهکاری که وین دایر در کتاب بهانه ممنوع برای رهایی از بهانه‌ها عنوان می‌کند مبتنی بر ترک عادت است. او معتقد است که عادت‌های ما سازنده جهان ماست و هر فرد که دوست دارد تحولی در زندگی خود ایجاد کند، باید به ترک عادات بد و ایجاد عادت‌های خوب تمرکز بالایی دارد.

در این مقاله به بررسی خلاصه ی کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله ا ما همراه بوده اید از شما تشکر می کنیم. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد موضوع این مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *