bodylanguage

۲۳ ترفند زبان بدن که شما را جذاب می‌کند

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

زبان بدن جز ارتباطات غیرکلامی است و انسان‌ها از آن به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه استفاده می‌کنند. زبان بدن به معنای ارسال و دریافت سیگنال‌های ارتباطی بدون کلام است. استفاده‌ی صحیح از این ارتباط غیرکلامی یک ابزار قوی است که توسط آن شما می‌توانید منظور و مقصود خود را به‌طرف مقابل خود مخابره کنید و یک تعامل آسان و لذت‌بخش با دیگران داشته باشید. افرادی که مهارت استفاده‌ی صحیح از زبان بدن را دارند نسبت به بقیه از محبوبیت بیشتری پیش دیگران برخوردار هستند.

هر فرد بدون اینکه خودش توجهی داشته باشد (به‌صورت ناخودآگاه)، در طول شبانه‌روز سیگنال‌هایی را به مردم ارسال می‌کند، حالتی که چشم و نگاه شما حرکت می‌کند و یا نحوه‌ی دست دادن شما با بقیه، نمونه‌هایی از این سیگنال‌ها هستند. این امکان وجود دارد که شما به‌واسطه‌ی زبان بدن، سیگنال‌های ناخودآگاهی را به افراد ارسال کنید که باعث شود دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند و یا حداقل اینکه حرف‌های شما را درست و صادقانه قلمداد کنند؛ بنابراین شما با یادگیری این مهارت خواهید توانست تأثیر مثبت و عمیقی بر دیگران بگذارید و به‌این‌ترتیب به رشد شخصی خود ادامه دهید.

در این مقاله با ۲۳ ترفند زبان بدن که شما را در دید دیگران جذاب می‌کند، آشنا می‌شوید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا فریبندگی بد است؟

«تأثیرگذاری» تغییر تفکر و رفتار دیگران است.

«فریبندگی» دانسته تأثیر گذاشتن است.

شاید زمانی که کلمه‌ی «فریبندگی» را می‌شنوید، سریعاً افکاری منفی به ذهنتان خطور کند، اما کمی صبر کنید! فریبندگی به معنای دستکاری در برداشت و احساس دیگران است و الزاماً چیز بدی نیست، آنچه منفی است، نیت‌های انسان‌ها است.

نمونه‌ی ۱: فرد موذی فریبنده

bodylanguage41

انسان بد ذات، بد است و همچنین انسان وقتی فریبکاری می‌کند واقعاً دردسرساز است. به‌عنوان‌مثال:

  • دختر بد ذاتی که قصد پایین آوردن جایگاه اجتماعی دوست همکلاسی جذابش است.

او به همه‌ی همکلاسی‌ها می‌گوید که آن دختر جذاب، بدکاره است.

به احتمال زیاد دید همکلاسی‌ها به آن دختر جذاب، منفی خواهد شد.

دختر جذاب مثال ما، دچار ناراحتی و افسردگی می‌شود.

نمونه‌ی ۲: فریبندگی دوستانه

این نوع فریبندگی که فریبندگی مثبت است، می‌تواند حال و احساس هر فرد را در موقعیت خاصی بهتر کند:

  • یک آدم خوش‌مشرب و خوش‌گذران یک فریبنده‌ی متبحر است.

او به‌صورت تصادفی به فردی تنه می‌زند.

او به‌صورتی جذاب لبخند میزند و عذرخواهی می‌کند حتی اگر مقصر نباشد.

در نتیجه‌این فرد با درایت و فریبندگی خود از یک دعوا و مشاجره جلوگیری می‌کند و شب خوبی را می‌گذراند.

همان‌طور که در این دو مثال ملاحظه کردید، مشکل دختر بد ذات در نمونه‌ی او، فریبندگی مثبت و دست‌کاری در موقعیت نبود، بلکه مشکل او، نیت منفی و بد و دروغ بود.

بخش اول: نگرش  و زبان بدن

ذهن انسان همیشه در پی قضاوت کردن است. این خصوصیت در انسان یکی از ابزارهای بقای ما است. ما در آن واحد در حال قضاوت هستیم:

آیا این فرد قصد جان من را دارد؟

آیا این فرد می‌خواهد بر سر من کلاه بگذارد؟

آیا این شخص برای بقای من فایده‌ای دارد؟

سعی کنید به این غریزه توجه کنید، اما بدون اینکه شناخت دقیقی از شخصی به دست آورید، تحت تأثیر این قضاوت‌ها عمل نکنید. در ادامه ترفندهایی را ذکر می‌کنیم که توسط آن‌ها خواهید توانست به روش‌هایی رفتار کنید تا بقیه افراد از رفتار شما برداشت خوب و مثبتی داشته باشند.

این بخش مشخصاً در مورد زبان بدن نیست، اما این نگرش‌ها به‌صورت ناخودآگاه بر زبان بدن شما اثر خواهد داشت.

۱- احساس امنیت و اطمینان بخشی

این دیدگاه انقدر حائز اهمیت است که می‌توان در مورد آن یک مقاله طولانی نوشت. شما قادر نخواهید بود این نگرش را ۱۰۰ درصد داشته باشید.

برای اجرای این ترفند به نکات زیر توجه داشته باشید:

سعی کنید موضوعات ناراحت‌کننده‌ی زندگی خود را رفع کنید:

  • عدم تناسب اندام یک مشکل بد در زندگی من بود که با ورزش آن را حل کردم.
  • عدم موفقیت در استمرار و پایداری در کار مشکل من بود که توانستم با ایجاد انگیزه و هدف‌گذاری و همچنین رشد شخصی آن را حل کنم.

احساس امنیت به خودتان بدهید:

من با استمرار در کار حرفه‌ای خودم به مهارت بالایی رسیدم.

مطالعه کتاب‌های موفقیت به من کمک زیادی در رشد شخصی و تغییر نگرشم کرد.

۲- همه دوست هستند!

مقاله پیشنهادی:  برند‌بوک (Brand book)

اصلاً منطقی نیست که قبل از اینکه پلی را بسازید، آن را خراب کنید!

شما قادر هستید به همه چیز دست پیدا کنید.

شما چیزی برای از دست دادن ندارید.

به‌مرور زمان می‌فهمید که آیا فرد جدیدی که به زندگی‌تان واردشده است، می‌تواند دوست خوبی برای شما باشد یا خیر.

۳- همه لایق احترام هستند

bodylanguage717

مانند نکته‌ی قبل، با احترام گذاشتن به دیگران، دستاوردی کسب می‌کنید و یا اصلاً چیزی را از دست نمی‌دهید. البته این کار به معنای تملق گویی فردی نیست! بلکه نباید کسی را طرد کنید و یا رفتاری کنید که احساس کم اهمیتی و بی‌ارزشی داشته باشد.

۴- همه را دوست داشته باشید، مگر؟

همه‌ی افراد غریبه این حق را دارند که به آن‌ها فرصت اثبات خیرخواهی را بدهید. در دنیا، هر کس می‌تواند نقاب بزند و چیزی باشد که در باطن نیست! همه ما افراد پلید و نفرت‌انگیزی را دیده‌ایم که ظاهراً، مهربان و خیرخواه به نظر می‌آمدند. سعی کنید به جلد یک کتاب دقت کنید، اما قبل از پیش‌داوری و قضاوت حتماً چند ورق از آن کتاب را بخوانید.

۵- خدمت کردن

هنگامی که با فردی روبرو می‌شوید، به این فکر نکنید که «او چه کاری می‌تواند برای من انجام دهد؟»، به این فکر کنید که «من چه کاری می‌توانم برای او انجام دهم.» کمک کردن به دیگران مجرب‌ترین روش برای این است که آن‌ها را برای کمک کردن به خود ترغیب کنید و این شرایط یک معامله دو سر برد است و هر دو طرف در این موقعیت برنده هستند.

یادتان باشد که منظور ما این نیست که دیگران را نصیحت کنید تا خود را باهوش و آگاه نشان دهید. فقط زمانی به بقیه افراد کمک کنید که باور داشته باشید که پیشنهاد و یا راهنمایی شما برای بهبود زندگی آن‌ها کارساز و راهگشا است.

پیشنهاد کمک به افراد بدهید، اما اصرار و پافشاری نکنید، مفید حرف بزنید و اجازه‌ی انتخاب و تصمیم را به عهده آن‌ها قرار دهید.

بخش دوم: حالت بدن

همان‌طور که گفتیم بدن انسان به‌طور دائم در حال ارسال سیگنال به انسان‌های دیگر است. زبان بدن تأثیر زیادی بر قضاوت و پیش‌داوری بقیه در مورد شما دارد. درواقع قبل از اینکه زبان شما سخنی بگوید، زبان بدن شما با بقیه صحبت می‌کند.  زبان بدن حتی بر تجسم شما بر خودتان تأثیرگذار است.

۱- صاف بایستید

برای پیدا کردن یک حالت بدنی خوب و مثبت، نکات زیر را اجرا کنید:

  • در زمان ایستادن پاهای خود را به عرض لگنتان باز کنید.
  • قد خود را به سمت بالا بکشید، طوری که سر در حال کشیده شدن به سمت بالا باشد.
  • این حس بلند شدن را حفظ کنید، اما شانه‌هایتان را سفت نگیرید.
  • گردنتان را شل کنید و به سرتان زاویه بدهید به‌طوری که برای نگاه کردن به چشم کسی مجبور نباشید به بالا یا پایین نگاه کنید.

چند توصیه:       

در هنگام حفظ حالت بدن، کاملاً ریلکس باشید.

سینه‌تان زیاد جلو نباشد، قفسه سینه را صاف کنید، مانند وقتی‌که روی زمین خوابیده‌اید.

شانه‌هایتان را کمی به سمت عقب متمایل کنید.

۲- صاف بنشینید

bodylanguage3

هنگامی که صاف می‌نشیند، متوجه خواهید شد که جثه‌ی افراد، بدون صاف ننشستن، کوچک‌تر به نظر می‌رسد. زمانی که صاف پشت میز می‌نشینید، سریعاً متوجه بلند بودن خواهید کرد. پشتتان را صاف نگه دارید اما سعی کنید کاملاً راحت باشید.

۳- کشش در بخش میانی بدن

در هنگام ایستادن، راه رفتن یا نشستن، ماهیچه‌های شکم، کمر و بخش میانی بدنتان نباید شل باشند، اساساً باید این نواحی کمی تحت فشار باشند. این کار موجب بهتر شدن حالت زبان بدن شما می‌شود و باعث می‌شود تا با وقار به نظر برسید.

۴- طرز قرارگیری پاها

نحوه‌ی قرار گرفتن پاها، سیگنال‌های زیادی را در مورد شما به بقیه ارسال می‌کند. به‌طور کلی نزدیک بودن پاها نشانه‌ی ناامنی است در نقطه‌ی مقابل فاصله داشتن پاها نسبت به هم به نشانه‌ی اعتمادبه‌نفس است.

نزدیکی و یا دور بودن افراطی پاها می‌تواند بازخورد بدی از حالت شما نزد دیگران داشته باشد. سعی کنید که به‌اندازه‌ی عرض لگنتان، فاصله‌ی پاهایتان از یکدیگر باشد.

بخش سوم: وارد شدن به یک اتاق

زمانی که شما در حال وارد شدن به یک اتاق هستید، لحظه‌ای است که مورد قضاوت افراد داخل اتاق قرار می‌دهید، پس حتماً از این فرصت برای نشان دادن خود استفاده کنید.

۱- لبخند زدن

مقاله پیشنهادی:  تفکر سیستمی چیست و چه مزایایی دارد؟

صرف‌نظر از نوع احساستان، زمانی که وارد یک اتاق می‌شوید، لبخند بزنید، طوری لبخند بزنید که گویی از دیدن آنچه در اتاق است لذت می‌برید، اما یادتان باشد در این کار زیاده‌روی نکنید، با صدای بلند نخندید، لبخندتان را تا حتی‌الامکان واقعی جلوه دهید به‌طوری که خوشحالی شما را از بودن میان افراد داخل اتاق را نشان دهد.

۲- سلام و احوالپرسی

فقط با یک یا چند نفر سلام و احوالپرسی نکنید. سعی کنید یکی یکی با حضار داخل اتاق سلام و خوش و بش کنید. هنگام رد شدن و نگاه کردن به افراد حاضر در اتاق، به آهستگی قدم بردارید. به نکات زیر توجه کنید:

  • ارتباط چشمی برقرار کنید

به افراد حاضر در اتاق سریع نگاه نکنید، در چشم  افراد نگاه کنید و به آن‌ها لبخند بزنید. جوری رفتار کنید بقیه متوجه شوند که یک فرد مثبت به اتاق واردشده است.

  • حوصله کنید

حوصله به خرج بدهید، این امر نمایشگر میزان اعتمادبه‌نفس شماست و از نگرش باز و مثبت شما حکایت دارد.

۳- دست تکان دادن به دوستان فرضی!

انسان‌ها عموماً به افرادی که دوستان زیادی داشته باشند، احترام می‌گذارند و آن‌ها را دوست دارند. زمانی که به یک اتاق وارد می‌شوید و روال «سلام و احوالپرسی» را انجام می‌دهید، پس از آن برای دوستان فرضی خود دست تکان دهید.

مسئله مهم این است که برای این کار نباید استرس داشته باشید، یادتان باشد که افراد پشت سر خود را نمی‌بینند و نمی‌توانند تشخیص دهند که شما برای یک فرد فرضی دست تکان داده‌اید.

با انجام این ترفند شما به نتایج خوبی می‌رسید:

  • افراد فکر می‌کنند که شما افراد حاضر را می‌شناسید.
  • احساس اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند.

بخش چهارم: آداب دست دادن

۱- محکم و صمیمانه دست بدهید

اکثر مردها به نحوه‌ی دست دادن بسیار حساس هستند، دست دادن ضعیف یا اصطلاحاً «ماهی مرده» درجه‌ی جذاب بودن و وقار شما را به‌شدت پایین می‌آورد.

  • فقط شما اقدام به دست دادن نکنید. دست دادن یک تعامل دوطرفه است.
  • فشار دستتان به‌اندازه ای باشد که دست طرف مقابل را اذیت نکند.
  • اگر فردی مانندماهی مرده به شما دست داد. دستش را فشار زیاد ندهید.

۲- ارتباط چشمی هنگام دست دادن

bodylanguage1

نگاه کردن به اطراف در هنگام دست دادن، به‌صورت ناخودآگاه بار منفی بدی را در پی دارد:

شما برای فردی که به او دست می‌دهید اهمیتی قائل نیستید.

شما صادق نیستید و چیزی را برای مخفی کردن دارید.

توجه داشته باشید که در نگاه کردن به چشم‌های فرد، زیاده‌روی نکنید و فقط به‌اندازه‌ای به چشم‌های او نگاه کنید که رنگ چشمانش را به خاطر بسپارید، زل زدن به چشم‌ها یک اشتباه فاحش است و نتیجه‌ای عکس در تعامل شما خواهد داشت.

۳- لبخند زدن با ایجاد احساس خوب

وقتی‌که به چشم‌های طرف مقابل نگاه می‌کنید، جوری لبخند بزنید که انگار چیزی در ارتباط با او می‌بینید که شما را خوشحال کرده است.

یادتان باشد با صدای بلند نخندید و فقط لبخند بر لب داشته باشید.

بخش پنجم: موضع‌گیری بدن

یکی از تأثیرگذارترین نکات در زیان بدن، نحوه‌ی تنظیم موقعیت و موضع بدن شما است که این مورد برداشت دیگران از شما تأثیر عمیقی دارد. موضع‌گیری بدنی صحیح یک ابزار قدرتمند در زیان بدن است.

۱- موضع‌گیری باز

هنگامی که با فردی در حال صحبت هستید، حالت بدنتان را طوری شکل دهید که فرد مقابل شما تصور کند که شما فردی باز و پذیرا هستید. موقعیت بدن شما باید «در معرض» باشد. به‌عنوان‌مثال شما نباید قفسه‌ی سینه‌ی خود را با دست بپوشانید و همچنین نباید قوز کنید. با این کارها شما قادر هستید اعتماد و راحتی خود را به فرد مقابل نمایش دهید.

۲- تنظیم زاویه بدن

شما باید زاویه بدن خود را به سمت فردی که با او در حال تعامل هستید، تنظیم کنید. اگر زاویه بدن شما با فرد مقابل تنظیم نباشد و دور باشد، سیگنال‌های ترس، عدم امنیت و بدگمانی را به مخاطب شما ارسال می‌کند.

۳- عدم تکیه به اشیا

یکی از مواردی که ناشی از بی‌اعتنایی و احساس ناامنی است، تکیه دادن به اشیا (برای نمونه دیوار) است. با یک حالت بدنی راحت و خوب بایستید. در بخش‌های اولیه روش ایستادن صحیح را برای شما بازگو کردیم.

۴- عدم فراموشی حالت بدن حتی در حال تکیه دادن

حتی اگر به هر علتی مجبور شدید تا به چیزی تکیه دهید، حالت بدنی خود را در حالتی صحیح قرار دهید و به هیچ وجه قوز نکنید.

مقاله پیشنهادی:  14 راهکار قدرتمند افزایش هوش مالی

بخش ششم: صورت

یکی از پر سیگنال‌ترین قسمت‌های بدن، صورت انسان است. درواقع، افراد بدون اینکه متوجه شوند و به‌صورت ناخودآگاه، اطلاعات زیادی را از طریق حالت صورت خود انتقال می‌دهند. شما قادرید به‌واسطه‌ی حالت‌های چهره‌تان به افراد اطلاعات زیادی درباره‌ی خودتان به مردم ارسال کنید.

۱- نمایش چهره‌ی شاد

برخی افراد تصور می‌کنند که صورت خونسردشان، ناراحت به نظر می‌رسد و این حالت موجب دافعه‌ی آن‌ها نسبت به بقیه افراد می‌شود. شاید این تصور درست باشد اما سعی کنید که صورت عادی شما اگر هم شاد نیست، راحت به نظر بیاید. یکی از ترفندهای خوب برای داشتن یک صورت عادی خوب و مناسب این است که حالتی را به خود بگیرید که گویی یک‌چیز جالب و سرم گرم‌کننده‌ای را پیدا کرده‌اید.

۲- قطع ناگهانی تماس چشمی ممنوع!

اکثر افراد این عادت بد را دارند که اگر با فردی چشم در چشم شدند، چشمشان را از آن فرد برداشته و به چیز دیگری نگاه کنند. شما سعی کنید که این عادت را ترک کنید. سعی کنید تماس چشمی خود را حفظ کنید  و لبخندی بر لب خود جاری کنید. افراد عموماً خودشان نگاهشان را از شما بر می‌گردانند، این احتمال هم وجود دارد که چشم از شما بر نخواهند داشت.

تماس چشمی مزایای زیادی برای شما خواهد داشت:

  • شما فردی صادق و بی‌آلایش در دید مردم خواهید بود.
  • اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند.

یادتان باشد که تماس چشمی شما باید توأم با لبخند باشد، نگاه سرد و بی‌تفاوت می‌تواند احساس بدی را به فرد مقابل شما مخابره کند.

۳- باز هم لبخند!

بله! باز هم لبخند. نقش لبخند در زبان بدن بسیار مهم است. یک ترفند برای لبخند زدن این است که فکر کنید در حال دیدن چیزی هستید که واقعاً برای شما لذت‌بخش است. لبخند زدن به معنای تغییر صورت به یک روش خاص نیست، بلکه به معنای احساس شادی و اجازه‌ی جاری شدن آن توسط صورت شماست.

بخش هفتم: تکنیک‌ها و عادت‌ها

۱- قرینه کردن کارهای طرف مقابل

یکی از تکنیک‌های قدرتمند در بحث مدیرت زبان بدن، قرینه کردن است، مانند وقتی‌که شما در مقابل یک آینه ایستاده‌اید و آینه کارهای شما را تقلید می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که انسان‌ها زمانی در جوار شما احساس خوب و راحتی دارند و شما را دوست دارند که بیشتر شبیه آن‌ها رفتار کنید. به‌عنوان‌مثال:

  • آن‌ها دست به سینه هستند؟ شما نیز دست به سینه شوید.
  • آن‌ها پای چپ را روی پای راست انداخته‌اند؟ شما هم پای چپ خود را بر روی پای راست خود بیندازید.
  • آن‌ها یک لیوان آب در دست دارند؟ شما هم یک لیوان آب در دست داشته باشید.

نکته مهم این است که شما نباید خودتان را لو دهید. هنگامی که فرد متوجه این رفتار تقلید آمیز شما بشود، این تکنیک دیگر جواب نمی‌دهد و حتی می‌تواند باعث بدگمانی و بی‌اعتمادی مخاطب نسبت به شما شود.

۲- حرکات قرینه‌ای

bodylanguage2

در این بخش به چند مورد از حرکات قرینه‌ای اشاره می‌کنیم:

  • با او در حال صحبت کردن هستید، او لیوانی برمی‌دارد تا کمی آب بنوشد، شما هم همین کار را انجام دهید.
  • او لبخندی بر لب دارد؟ شما هم لبخند بزنید.
  • او به شما کمی نزدیکت می‌شود، شما هم به این نزدیک‌تر شوید.

بر این نکته تأکید می‌کنیم که کاملاً طبیعی رفتار کنید و سعی کنید که لو نروید. استفاده از این تکنیک باید بدون جلب توجه انجام شود و با چند بار تکرار صورت گیرد.

سخن پایانی

زبان بدن جز ارتباطات غیرکلامی است و انسان‌ها از آن به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه استفاده می‌کنند. زبان بدن به معنای ارسال و دریافت سیگنال‌های ارتباطی بدون کلام است. مهارت استفاده صحیح از زبان بدن به شما کمک می‌کند تا جذاب‌تر به نظر برسید و شخصیت با نفوذ و با تأثیری باشید و به‌این‌ترتیب در مسیر موفقیت خود با قدرت بیشتری حرکت کنید. در این مقاله به بررسی ترفندهایی برای اجرای زبان بدن خوب پرداختیم. امیدواریم تا توانسته باشیم راهنمای خوبی برای زبان بدن به شما ارائه کرده باشیم. از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما همراه بوده‌اید، از شما تشکر می کنیم. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد زبان بدن با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *