Summary of the book 7 Habits of Effective People

خلاصه کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

یکی از کتاب‌های مرجع و بسیار قوی در حوزه‌ی موفقیت، کتاب هفت عادت مردمان مؤثر نوشته‌ی استفان کاوی است.

استفان کاوی که در این کتاب بیشتر به مباحث روان‌شناختی می‌پردازد، هفت عادت مهم از افراد مؤثر را در کتاب تشریح می‌کند که این عادت‌ها نقش بسزایی در رشد فردی انسان دارد. در این مقاله خلاصه‌ای از این کتاب را به شما ارائه می‌دهیم.

کتاب هفت عادت مردمان مؤثر اثر آقای استفان کاوی بی‌تردید یکی از برترین کتاب‌های روانشناسی و موفقیت در جهان است. این کتاب حتی پس از چندین سال چاپ و عرضه در بازار، هنوز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این حوزه در جهان است و در ایجاد تغییرات عمیق بر زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه کنترل زندگی خود را در دست بگیرید و به قله‌های موفقیت صعود کنید. اگر شما هم به دنبال موفقیت و سربلندی در مسیر زندگی خود هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه کسانی باید کتاب هفت عادت مردمان مؤثر را مطالعه کنند؟

کتاب هفت عادت مردمان مؤثر یکی از بهترین کتاب‌های عرضه‌شده در دهه ۱۹۹۰ میلادی در حوزه‌ی روانشناسی است که در مورد مبحث توسعه و رشد فردی توسط استفان کاوی نگارش شده است. نویسنده در این کتاب می‌گوید که تمامی کارهایی که ما در زندگی خود انجام می‌دهیم بر اساس درک ما نسبت به محیط پیرامون ماست. پس هنگامی‌که بخواهیم جهان خود را تغییر دهیم در قدم اول باید خودمان تغییر کنیم. علاوه بر این، درصورتی‌که قصد داشته باشیم خودمان را تغییر دهیم باید قادر باشیم درک و جهان‌بینی خود را هم تغییر دهیم.

کتاب هفت عادت مردمان مؤثر برای همه‌ی افرادی که میل به رسیدن به موفقیت دارند، به نگارش در آمده است. منظور از موفقیت، یک مفهوم کلی است. درواقع قرار نیست که فقط  در زمینه‌ی شغلی موفق شوید بلکه شما می‌توانید با عمل کردن به رهنمودهای کتاب، حوزه زندگی شخصی، سلامتی و … خود را هم توسعه دهید و به موفقیت‌های شخصی نیز دست پیدا کنید.

نگاهی به زندگی نویسنده‌ی کتاب هفت عادت مردمان موفق

استفان ریچارد کاوی در سال ۱۹۳۲ در امریکا به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۳ میلادی از دنیا رفت. استفان کاوی نویسنده، آموزگار، سخنران انگیزشی و تاجر معروفی بود و یکی از مهم‌ترین نویسندگان زمان خودش به‌حساب می‌آمد.

در ذهن بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که چرا استفان کاوی محبوب است و کتاب او پس از چندین سال یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها در سطح جهان است؟  او چه اسراری را داشت؟ ما معتقدیم که دلیل این موفقیت استفان کاوی، ساده نوشتن و تزریق آرامش در لحن و کلام او بود که توانست اندر طرفدار از اقصا نقاط جهان به سمت خود جذب کند و این طرفداران به‌راحتی به ایده‌های او اعتماد کنند.

توضیح در مورد کتاب هفت عادت مردمان مؤثر

در ابتدا می‌خواهیم به‌صورت کلی و تیتروار این هفت عادت را برای شما بازگو کنیم و در ادامه به تشریح مفصل هرکدام از این هفت عادت بپردازیم:

مقاله پیشنهادی:  تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

۱.    عامل باشید

۲.    شروع از پایان در ذهن

۳.    نخست به اولین‌ها پرداختن

۴.    برنده – برنده اندیشیدن

۵.    اول فهمیدن و سپس فهماندن

۶.    هم‌افزایی یا سینرژی

۷.    تیز کردن ا رّه

هرکدام از این عادات قادر است قدرت فوق العاده ای به شما انتقال دهد تا به این وسیله بتوانید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به شخصیتی موفق و تأثیرگذار تبدیل شوید. عادت‌های ۱، ۲ و ۳ بر توسعه و رشد شخصی متمرکز است و تمایل دارد فرد را به شخصیتی قوی و مستقل مبدل کند. عادت‌های ۴، ۵ و ۶ بر کار گروهی و رشد اجتماعی افراد متمرکز است.

هدف نویسنده رشد توأم مهارت‌های رشد فردی و رشد گروهی بوده است.

هنگامی‌که افراد این عادت‌ها را جزئی از وجود و رفتار خود کنند، پس از گذشت زمانی علاوه بر اینکه اشخاصی مستقل هستند، تمایل دارند که در کارهای گروهی نیز شرکت کنند؛ چون به خوبی به این درک رسیده‌اند که همکاری با دیگران می‌تواند مزیت‌های مالی و روانی زیادی برای آن‌ها در پی داشته باشد. عادت شماره‌ی ۷ به مبحث رشد مستمر افراد می‌پردازد و شش عادت دیگر را هم پوشش می‌دهد. این هفت عادت به‌واقع قادر است کسب‌وکار و زندگی شخصی شما را منقلب کند و شما را در یک مسیر صحیح رشد قرار دهد. در ادامه مقاله به تشریح کامل این ۷ عادت می‌پردازیم:

۱- عامل باشید

هدف ما از اینکه این عادت‌ها به عنوان اولین عادت معرفی کردیم این است که عامل بودن پراهمیت‌ترین عادتی است که برای رسیدن به پیروزی باید یاد بگیرید. مفهوم عبارت «عامل باشید» این است که مسئولیت تمام کارهای خود را بر عهده بگیرید. شما مسئول ۱۰۰ درصد اتفاقاتی هستید که در زندگی شما به وقوع می‌پیوندد. مردمان مؤثر دنیا، دارای ویژگی عامل بودن و مسئولیت‌پذیری هستند.

این انسان‌ها می‌دانند که تمام چیزهای دنیایشان از انتخاب‌ها و تصمیمات خودشان ساخته‌شده است. ازنظر استفان کاوی، مسئولیت‌پذیری یک ویژگی متمایزکننده بین ما و حیوانات است. نقطه‌ی مقابل افراد عامل، افراد واکنشی هستند که فکر می‌کنند تمامی مشکلات و مسائل از بیرون است و هیچ‌وقت خودشان را مقصر نمی‌دانند.

شخص عامل می‌گوید: من کنترل کامل احساساتم را دارم.

شخص واکنشی می‌گوید: آن فرد حال من را بد کرد.

اگر تمایل دارید تا به فردی موفق و مؤثر مبدل شوید، باید ریشه و علت هر چیز را در درون خود پیدا کنید. اولین قدم  برای تمرین عامل بودن، استفاده از کلمات مرتبط با مسئولیت‌پذیری است. همچنین لازم است که شما همه‌ی تصمیم‌های خود را در زندگی به‌صورت آگاهانه و هوشمندانه بگیرید. استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان مؤثر می‌نویسد:

روزولت: کسی نمی‌تواند به شما آسیب و خسارت بزند مگر اینکه خود شما بخواهید.

۲- شروع از پایان در ذهن

یکی از عادت‌های مهم و سازنده‌ای که افراد تأثیرگذار بر آن تمرکز دارند این است که همواره در هر موضوعی از پایان، آغاز می‌کنند! به بیانی دیگر، آن‌ها آینده آن موضوع را در ذهن خود تجسم می‌کنند و می بینند که این آینده تجسم شده را دوست دارند یا نه؟

مقاله پیشنهادی:  شادوبن اینستاگرام چیست

شروع از پایان در ذهن به این مفهوم است که شما باید بدانید دقیقاً می‌خواهید از کدام مسیر به سمت مقصد حرکت کنید. در حقیقت بایستی تمام چیزها برای شما مشخص و شفاف باشد تا بدانید که می‌خواهید به کدام مقصد برسید. نویسنده کتاب یعنی استفان کاوی به‌شدت معتقد است که یکی از بهترین ویژگی‌های انسان قدرت تجسم خلاق اوست، او ادامه می‌دهد:

خیلی راحت است که خودمان را در تله‌ی فعالیت سخت، شلوغی و کار کردن شدید و سخت بیندازیم تا به نردبان موفقیت برسیم و بالا برویم! اما درنتیجه به هدفی برسیم که می‌فهمیم کارمان شبیه تکیه دادن به یک دیوار اشتباهی است!

استفان کاوی معتقد است که تمرین و اجرای خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا به زندگی خود فرم بدهیم. زمانی که ما آینده و اهدافمان را در ذهن خود تجسم می‌کنیم، می‌توانیم کاملاً ببینیم که آیا این آینده با معیارهای ارزش‌های ما همخوانی دارد یا  باز باید تغییرات مهم در اهداف و زندگی خود اعمال کنیم.

۳- نسخه به اولین‌ها پرداختن

عادت بعدی از افراد مؤثر و قدرتمند در جهان این است که آن‌ها در ابتدا بر اولین‌ها متمرکز می‌شوند. این افراد زمانی که تصمیم دارند به اهدافی که در ذهن خود مجسم کرده اند، فکر می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که برخی از کارها و فعالیت‌ها نسبت به کارهای دیگر اولویت بالاتری دارد و باید در ابتدا اولویت‌بندی کارها مشخص شود. در حقیقت ما باید کارهای روزمره خود را بر اساس آینده و اهداف گذاری خود اولویت‌بندی کنیم. استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان مؤثر می‌نویسد:

چالش این نیست که زمان را مدیریت کنیم، بلکه بایستی قادر باشیم مدیریت و کنترل خود را به دست بگیریم.

استفان کاوی در این کتاب به ما یاد می‌دهد تا کارهای خود را طبق قالب زیر اولویت‌بندی کنیم:

کارهای مهم و فوری: حتماً بایستی انجام شوند.

کارهای مهم و غیر فوری: کارهایی که بهتر است امروز صورت گیرند.

کارهای غیرمهم و فوری: کارهایی است که انجام دادنشان خوب است.

کارهای غیرمهم و غیرفوری: انجام دادن این دسته از کارها را به فرد دیگری بسپارید.

۴- برنده-برنده اندیشیدن

این عادت در ارتباط و تعامل با دیگران کاربرد دارد. این صحیح است که ما افرادی مستقل هستیم اما ما برای رسیدن به موفقیت باید با دیگران تعامل داشته باشیم. ما باید بر تفکر برد-برد بسیار معتقد باشیم. در حقیقت باید همواری جوری کار و رفتار کنیم که علاوه بر خودمان، طرف مقابل هم به خواسته‌های خودش برسد. این جالب نیست که یک نفر برنده و یک نفر بازنده باشد.

استفان کاوی دراین‌باره می‌نویسد:

برای رسیدن به تفکر برد-برد، تنها خوب بودن کافی نیست، بلکه بایستی شجاع هم باشیم.

پس داشتن چنین تفکر و باوری برای رشد ما بسیار حیاتی است و این‌یکی از عادت‌های مردمان تأثیرگذار است. روابط خود را جوری مدیریت کتید که به نتیجه‌ی برد-برد ختم شود.

۵- اول فهمیدن و سپس فهماندن

در اولین قدم سعی کنید که یک مبحث را بفهمید و خود درک کنید. درواقع قبل از اینکه بخواهید راهکاری پیشنهاد دهید باید به‌طور سازنده و فعالانه‌ای با دیگران تعامل کنید، خوب گوش کنید و سپس توصیه‌ای را به دیگران ارائه کنید.

مقاله پیشنهادی:  دی‌ان‌اس DNS چیست؟

فرض کنید که پیش یک چشم‌پزشک می‌روید و می­گویید که چشم شما ضعیف شده است. آن پزشک عینک خود را بر چشم شما می‌گذارد! آیا با این رویداد باز هم به آن پزشک مراجعه می‌کنید؟

شاید مضحک به نظر برسد، اما افراد غیر مؤثر دقیقاً شبیه همین چشم‌پزشک عمل می‌کنند. برای ایجاد روابط مؤثر در ابتدا بایستی درک خوبی نسبت به فرد مقابل خود  داشته باشیم و با خوب شنیدن مؤثر و فعالانه به این هدف خواهیم رسید.

استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان مؤثر می‌نویسد:

شما چند سال از حیات خود را به خواندن و نوشتن می‌گذرانید. سال‌ها سعی می‌کنید صحبت کردن را بیاموزید اما برای یادگیری شنیدن به کاری انجام داده‌اید؟

برای انتقال مفاهیم به افراد، بایستی قادر باشید با بهترین شکل ممکن با او ارتباطی مؤثر برقرار کنید. تلاش کنید که همه جوانب را از نگاه طرف مقابل خود مشاهده کنید. مخاطب شما با چه دغدغه و مشکلاتی روبرو است؟ آیا توصیه و راهکار شما واقعاً برایش مناسب است و می‌تواند نیازش را رفع کند؟

۶- هم‌افزایی یا سینرژی

اگر همه‌ی عادت‌های مردمان مؤثر را تجمیع کنیم، به عادت شماره شش، یعنی هم‌افزایی یا سینرژی می‌رسیم. در حقیقت در بحث هم‌افزایی، یک به‌علاوه‌ی یکدیگر دو نمی‌شود! بلکه ممکن است سه  یا عددی بالاتر شود.  زمانی که تفاوت‌های خود با دیگران را درک کنیم و برای آن‌ها اهمیت قائل شویم، فرصت هم‌افزایی و برسیدن به قدرت فوق‌العاده‌ی سینرژی برای ما مهیا می‌شود.

هم‌افزایی یا سینرژی به ما این امکان را می‌دهد تا نظرات و ایده‌های خود را با یکدیگر ترکیب کنیم و به یک خروجی بهینه‌تر و مؤثرتر برسیم. وقتی شما دو درخت را کنار هم کاشت می‌کنید، ریشه این دو درخت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و باعث افزایش کیفیت خاک می‌شوند. نهایتاً هر دو درخت بهتر از حالت تکی، رشد و نمو می‌کنند. این ‌یک معنای دقیق از هم‌افزایی و سینرژی است.

۷- تیز کردن اره

برای اینکه بتوانید کارآمد و مؤثر باشید باید همواره بر خودتان ازنظر جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی کار کنید. عادت هفتم از هفت عادت مردمان مؤثر، بر تجدید قوا تأکید دارد. یکی از مهم‌ترین عادت‌ها این است که باید به‌طور مستمر به فکر تجدید قوای خود یا اره تیز کردن باشید.

هر چهار بعد انسانی ما نیازمند تجدید قوا هستند:

جسمانی

روانی و معنوی

ذهنی

اجتماعی برای رشد و بهینه‌سازی هرکدام از بعدها زمان کافی بگذارید تا قادر باشید ۶ عادت دیگر را مدیریت و اجرا کنید. همیشه ورزش کنید، تغذیه‌ی خوبی  داشته باشید، موسیقی‌های خوب بشنوید، کتاب‌های خوب مطالعه کنید و با افراد مثبت اندیش و موفق معاشرت کنید.

سخن پایانی

در این نوشته خلاصه‌ی کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر را به شما ارائه کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم، لطفاً نظرات خود را در مورد این کتاب با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *