ideation

تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

ایده پردازی

بعضی‌اوقات در ذهن ما ایده‌هایی شکل می‌گیرد. راهکارهای مشکلات لاینحل بشری، روش‌های میلیارد شدن یک‌شبه و خلاصه ایده‌هایی که شاید خنده‌دار به نظر برسند اما برخی از آن‌ها با اجرای صحیح می‌توانند تبدیل به یک اختراع شگفت‌انگیز شوند؛ اما باید بدانید که ایده‌ی ناب و صحیح، نتیجه‌ی یک الهام است؛ برای رسیدن به این الهام‌ها باید از حلقه‌ی روزمرگی خارج شویم و فکر خود را از افکار بیهوده پاک‌سازی کنیم تا الهامات به فکر ما به‌راحتی وارد شوند. علاوه بر این ایده پردازی مراحلی دارد و همچنین تکنیک‌هایی برای ان وجود دارد که باکار بستن ان خواهید توانست ایده‌های جذابی را خلق و پردازش کنید. برای کسب این آگاهی‌ها با ما همراه باشید.

سه مرحله‌ی ایده پردازی موفق

ایده پردازی- ایده پردازی موفق

مرحله اول: خلق

ایده پردازی-خلق

ایده پردازی یک نقطه‌ی شروع مناسب برای حب یک مشکل یا ارتقای یک امکان است. عموماً کسب‌وکارها به‌خوبی قادرند درد را شناسایی کنند؛ اما از تشخیص مشکل فراتر ساخت یک محیط برای ایده پردازی در جهت درمان ان درد است.

اید ه‌ها علاوه بر درمان و رفع مشکلات، در دو حوزه دیگر یعنی نیازسنجی و شایستگی محوری نیز کاربردپذیر هستند.
در حوزه‌ی شایستگی محوری شما می‌توانید از ایده‌ها برای افزایش توانمندی و بهره‌وری کسب‌وکار استفاده کنید.
در مبحث مربوط به نیازسنجی ایده پردازی به شما کمک می‌کند تا از فواید تحقیقات در بازاریابی مانند نظرسنجی و اشتراک‌گذاری ایده‌ها بیشتر استفاده کنیم.

مرحله دوم: انتخاب

ایده پردازی-انتخاب

انتخاب ایده‌ی برتر از میان ایده‌ها زودتر از آغاز ایده پردازی شروع می‌شود. معیارهای سنجش کیفیت ایده‌ها توسط مسئول ارزیابی تعیین می‌گردد و به تیم‌های داخلی ارائه می‌شود. پروسه‌ی انتخاب را غالباً با استفاده از برچسب و تک برای تبدیل ایده‌ها به دسته‌های معنادار شروع می‌کنیم.
با استفاده از این روش دسته‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم. این تگ‌ها و دسته‌ها باید طوری طراحی‌شده باشد که مانند یک فیلتر عمل کند و ایده‌های خوب را به‌عنوان خروجی به ما نمایش دهد.

مرحله‌ی ۳: پیاده‌سازی

ایده پردازی-پیاده سازی

توان سازمان در انتخاب بهترین ایده و اجرای ان معیار موفقیت ایده‌هاست. همچنین سازمان بایستی یک گردش کار منظم داشته باشد. به صورتی که اعضای تیم سازمان درک صحیحی از نقش خود در مراحل مختلف ایده پردازی داشته باشند. سازمانی که قصد ایده پردازی داشته باشد باید فرایند جریان کار ایده پردازی را بسیار دقیق طراحی کند. اعضای تیم که برای رول‌های مختلف انتخاب می‌شوند باید برای پذیرش ایده‌های جدید آماده باشند و نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

مقاله پیشنهادی:  بهبود مستمر یا چرخه‌ی دمینگ چیست؟

تکنیک‌های مؤثر بر ایده پردازی

ایده پردازی-تکنیک های موثر

در ادامه مقاله شمارا با ۱۵ تکنیک کارآمد برای ایده پردازی آشنا می‌کنیم:

۱- تکنیک اسکمپر

ایده پردازی-تکنیک اسکمپر

SCAMPER یک تکنیک برای ایده پردازی است، این تکنیک توسط باب ابری (bob eberie) ساخته‌شده است. در این تکنیک قدرت اراده حرف اول را در ایده پردازی می‌زند. این تکنیک مانند یک چک‌لیست است که به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را برای بهبود یک محصول یا رفع نواقص آن ثبت کند. چک‌لیست اسکمپر شامل موارد زیر است.

  • حرف S که از کلمه‌ی substitution به معنای جانشین‌سازی
  • حرف C که از کلمه combine به معنای ترکیب کردن
  • حرف A که از کلمه‌ی adapt به معنایِ سازگاری و تعدیل کردن
  • حرف M که به کلمه‌ی magnify به معنای بزرگ‌سازی
  • حرف P که از کلمه‌ی put to other uses به معنای استفاده در سایر موارد
  • حرف E که از کلمه‌ی elimination به معنای حذف کردن
  • حرف R که از کلمه‌ی reverse به معنای معکوس سازی

۲- طوفان فکری

ایده پردازی-طوفان فکری

در این تکنیک راه‌حل و ایده‌های زیادی برای یک مشکل خاص توسط اعضای گروه ارائه می‌شود. در این تکنیک تمرکز بر تعداد ایده‌هاست نه درست یا غلط بودن ان ها. تمام اعضای شرکت‌کننده در این روش ایده پردازی، بدون ترس و آزادانه ایده‌ها و نظرات خود را عنوان می‌کنند و این ایده‌ها بدون قضاوت موردبررسی قرار می‌گیرد. شعار طوفان فکری این است ک هر چه نامتعارف‌تر ایده بهتر! است. بعضی‌اوقات ایده‌ها از ترکیب چند ایده‌ی کوچک به دست می‌آیند. بهتر است برای اجرای ایده پردازی با تکنیک طوفان فکری از تعداد ۵ نفر به بالا در ایده پردازی استفاده کنید.

۳- لیست سازی

ساخت لیست یک روش تحلیل در ایده پردازی است که دران خصوصیات محصول یا خدمت کسب‌وکار خود را لیست می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال برای اینکه بدانیم چطور قادر خواهیم بود یک محصول را بهبود دهیم در ابتدا قطعات آن را جدا می‌کنیم و ویژگی‌ها و خصوصیات هر قطعه را یادداشت و در انتها تمام عملکرد هر قطعه را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که هرکدام از آن‌ها چه تأثیرات منفی یا مثبتی در عملکرد محصول یا خدمت دارند.

۴- نقشه‌ی ذهنی

ایده پردازی-نقشه ذهنی

تکنیک نقشه‌ی ذهنی یک روش گرافیک محور است که برای به تصویر کشیدن ارتباط بین قسمت‌های مختلف اطلاعات گرداوری شده یا ایده‌ها کاربرد دارد. در تکنیک نقشه‌ی ذهنی، هر ایده ‌یا داده بر کاغذ نوشته می‌شود و سپس با استفاده از خط یا منحنی به داده‌ی قبل از خود متصل می‌شود. تکنیک نقشه‌ی ذهنی برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ در کتاب از کله‌ات استفاده کن توسط تونی بوزان (Tony Buzan) منتشر شد. از نقشه‌های ذهنی در طوفان‌های فکری و همچنین تدوین برنامه برای پروژه‌ها نیز استفاده می‌شود. این تکنیک هم به دنبال دسته‌بندی معنادار اطلاعات است تا بتواند بهتر اطلاعات را به دیگران مخابره کند. برای ساخت نقشه‌ی ذهنی در ابتدا باید یک عبارت یا کلمه را در میان یک صفحه بنویسیم پس از آن هر چه در مورد ان کلمه یا عبارت میدانیم در اطراف آن بدون هیچ نظم و ترتیبی بنویسیم. در مرحله بعد باید ارتباطات بین کلمات و عبارات را پیداکرده و با استفاده از خط و منحنی آن‌ها را به هم وصل کنیم.

مقاله پیشنهادی:  مدیریت انگیزه چیست؟ چگونه انگیزه را مدیریت کنیم؟

۵- تصویرسازی و محرک‌های تصویری

ایده پردازی-محرک ذهنی

تصویرسازی به معنای درک یک مفهوم و ترسیم آن به‌صورت المان‌های بصری است. در این تکنیک نیازی نیست که تمرکز خود را روی مشکل بگذارید بلکه روی تصویر یا تصاویر توجه می‌کنید اما نکته‌ی حائر اهمیت این است که با توجه به تصاویر ذهن ناخودآگاه شما در حال تفکر و پردازش مسئله‌ی اصلی است. درواقع به روش کشف و شهود یک‌باره راهکارها و ایده‌های متنوعی به ذهن شما خطور می‌کند که بایستی آن‌ها را یادداشت کنید و هیچ‌کدام را از قلم نیندازید.

۶- نقش بازی

در تکنیک نقش بازی با ایده بازی می‌کنیم. در این تکنیک هرکدام از افراد تیم، نقش یکی از اجزای ایده را مانند تئاتر اجرا می‌کنند. هم فال هم تماشا! در این روش ایده‌های بکری متولد می‌شود.

۷- پیوندهای اجباری

تکنیک پیوندهای اجباری بسیار راحت است. ایده‌های متفاوت و بی‌ربط را ه همدیگر ربط می‌دهیم تا ایده‌های جدید متولد شود. عموماً نتیجه‌ی این تکنیک هیجان‌انگیز و جذاب و بعضی‌اوقات طنزآلود است. بسیاری از محصولاتی که امروز در بازار وجود دارد نتیجه‌ی تکنیک پیوند اجباری است. مثلاً کفش دارای چراغ، ساعت دارای ماشین‌حساب و …
اساساً محصولات تولیدشده توسط این تکنیک ایده پردازی محبوبیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان دارند.

۸- رؤیاپردازی

ایدخ پردازی-رؤیاپردازی

شاید بسیاری افراد مخالف این بحث باشند اما باید گفت که رؤیاپردازی یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارها برای رسیدن به ایده‌های فوق‌العاده است. درروش رؤیاپردازی یک رابطه‌ی احساسی و عاطفی بین فرد و مسئله ایجاد می‌شود و رسیدن به ایده بسیار انسان‌تر می‌شود. در رؤیاپردازی شما هیچ محدودیتی ندارید. خیلی از اختراعات امروز مانند برق و هواپیما نتیجه‌ی رؤیاپردازی گذشتگان بوده است. اگر برادران رایت رؤیاپردازی نمی‌کردند انسان‌ها هنوز بر ارابه‌ها سوار بودند.

مقاله پیشنهادی:  13راهکار کاربردی مدیریت زمان

۹- تفکر معکوس

ایده پردازی-تفکر معکوس

همان‌طور که از اسم این تکنیک مشخص است. روش تفکر معکوس با بقیه روش‌ها تفاوت دارد درواقع در این روش به‌جای تمرکز بر مسئله باید به ایده‌های مخالف بپردازیم. به‌عنوان‌مثال به‌جای تفکر کردن به «چگونه دنبال کننده‌های زیادی داشته باشم» باید به «چطور کاری کنم که هیچ دنبال کننده‌ای نداشته باشم» فکر کنیم. با این روش متوجه خواهید شد که این روش بسیار ساده‌تر و مفرح است اما نباید زیاد روی این ایده‌های معکوس وقت بگذارید و تنها ۱۰ تا ۱۵ ایده‌ی تفکر معکوس مکفی است. بعد از اتمام جلسه ایده پردازی معکوس به ایده پردازی ادامه دهید و خواهید فهمید که چقدر بر ایده‌های شما تأثیر گذاشته است.

۱۰ – ضد مفروضات

در اکثر سازمان‌های تجاری اصلی تأثیرگذار حکم‌فرما است که تمام افراد سازمان برای انجام فرایندها به آن رجوع می‌کنند، شوربختانه هیچ‌کس هم درکی نسبت به زیر سؤال بردن مفروضات ندارد و نمی‌داند که این کار به معنای باز شدن پنجره به سمت الهامات و ایده‌های جدید است.
تا می‌توانید مفروضات را به چالش بکشید و مطمئن باشید که با این کار الهامات بزرگی در شما پدیدار می‌شود که نتیجه‌ی آن رسیدن به ایده‌های جدید است.

۱۱- معاشرت اجتماعی

ایده پردازی-معاشرت اجتماعی

اگر اعضای تیم یک سازمان فقط با همکاران و دوستان خود در ارتباط باشند، پس از مدتی ذهن آن‌ها تک‌بعدی می‌شود و فقط از یک زاویه نظاره‌گر مسائل خواهند بود؛ اما وقتی افراد با قشر متنوعی در تماس و ارتباط باشند دیدگاه و تفکر آن‌ها نسبت به مسائل نو می‌شود و جرقه‌های ایده از ذهن آن‌ها ساطع می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله مفهوم ایده پردازی، مراحل سه‌گانه ایده پردازی و تکنیک‌های ایده پردازی را تشریح کردیم. از اینکه با ما تا انتهای مقاله همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد ایده پردازی با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *