Panasonic-Corporation1

داستان برند پاناسونیک؛ غول الکترونیکی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
Panasonic-Corporation

پاناسونیک (Panasonic Corporation) شرکتی بین‌المللی ژاپنی است که سال‌ها درزمینه­ الکترونیک مشغول فعالیت است.

 این شرکت تا سال ۲۰۰۸ با عنوان Matsushita Electric Industrial در حال فعالیت بود و محصولات‌ خود را به بازار عرضه می‌کرد. در تاریخ ۱۰ ژانویه‌ی سال ۲۰۰۸، این شرکت اعلام کرد که نام رسمی برندش را به Panasonic Corporation تغییر خواهد داد. سرانجام در روز ‌۱۰ اکتبر همان سال نام این شرکت تغییر کرد.

شرکت پاناسونیک طی تاریخ صدساله‌اش،  برندهای زیادی را پوشش داده است و نهایتاً تمامی محصولات خود را با برند پاناسونیک به بازار عرضه کرده است.

محصولات پاناسونیک مانند رقیبانش یعنی هیتاچی، سونی و دیگر برندهای محصولات الکترونیکی، طیف گسترده‌ای دارد. این گستردگی به صورتی است که پاناسونیک از تجهیزات ریز الکترونیکی مانند نیمه‌هادی‌ها تا تجهیزات سرگرمی هواپیمایی را تولید می‌کند.

این شرکت توسط کونوسوکه ماتسوشیتا تأسیس شد. ماتسوشیتا که برخی از رسانه‌ها به آن لقب  «خدای مدیریت» ‌‌‌‌داده‌اند، بعد از راه‌اندازی شرکت در سال ۱۹۱۸، فعالیت خود را به‌عنوان مدیر تا سال ۱۹۶۱ ادامه داد. او در همین سال جای خود را به دامادش داد و تا سال ۱۹۷۱ به‌عنوان مشاور در شرکت فعالیت داشت. ماتسوشیتا در سال ۱۹۸۹ بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت.

شرکت پاناسونیک در حال حاضر توسط کازوشیرو تسوگا مدیریت می‌شود و از خانواده ماتسوشیتا، ماسایوکی ماتسوشیتا در سمت معاون اول در شرکت مشغول به فعالیت است.  طبق آخرین گزارش‌ها در سال ۲۰۱۷، درآمد این شرکت چیزی در حدود ۷۰ میلیارد دلار اعلام‌شده است.

تاریخچه‌ی تأسیس

Konosuke-Matsushita

کونوسوکه ماتسوشیتا به علت شرایط بد اقتصادی ژاپن در اوایل قرن بیستم، از سن ۹ سالگی وارد بازار کار شد. او علاوه بر کار در فروشگاه دوچرخه، در کنار کار، به تحصیل نیز می‌پرداخت. رئیس او از همان دوران کودکی متوجه اشتیاق و علاقه‌ی ماتسوشیتا به کار و تجارت شد. بعد از مدتی که موتورها و دوچرخه‌ها به خیابان‌های ژاپن وارد شدند. ماتسوشیتا تصمیم گرفت شغل خود را تغییر دهد.

کونوسوکه وقتی‌که ۱۵ ساله بود در شرکت تجهیزات الکتریکی و روشنایی اوزاکا استخدام شد. او اشتیاق زیادی به کار داشت و با نشان دادن توانایی‌های خود، توانست بازرس شرکت شود.

ذهن ماتسوشیتا همیشه در حال ایده پردازی بود. او یک سرپیچ لامپ ساخت و مدعی بود که عملکرد بهینه‌ای دارد. البته رئیس او پیشنهاد توسعه‌ی محصول او را قبول نکرد و ماتسوشیتا مجبور شد از شغلش استعفا دهد تا برای رسیدن به رؤیاهایش تلاش کند.

در سال ۱۹۱۷ او با همسر و برادر همسرش، کارگاه تولیدی و فروشگاه خود را در اوزاکا راه‌اندازی کرد. بعد از مدتی نمونه‌های کامل سرپیچ‌های لامپ ساخته شدند اما در بازار از این محصولات استقبال خوبی انجام نشد. شرایط سخت روزهای اول شرکت موجب شد تا آن‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی، بعضی از دارایی‌های خود را به فروش برسانند.

بعد از مدتی، ماتسوشیتا که اعتبار خوبی در بین فعالان صنایع الکتریکی داشت، از کارخانه‌ای در ژاپن، سفارش تولید صفحات عایق دریافت کرد. او با همکارانش با تمام توان کار کردند تا این سفارش را به بهترین نحو ممکن انجام بدهند و تا بتوانند سرمایه خوبی برای تولید انبوه ایده‌های خود تأمین کنند.

پاناسونیک به‌صورت رسمی در ۱۷ مارس سال ۱۹۱۸ تحت نام  Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works شروع به کار کرد. هدف ماتسوشیتا از راه‌اندازی این شرکت، تولید تجهیزات برای کارخانه‌های دیگر و همچنین ساخت محصولات نوآورانه بود. ماتسوشیتا ایده‌های خود را حین تولید تجهیزات برای دیگران بررسی می‌کرد. ماتسوشیتا در سال اول فقط سه کارمند داشت؛ اما تا انتهای سال ۱۹۱۸ میلادی و رشد شرکت، تعداد کارمندان به ۳۰ نفر رسید. اولین محصول این شرکت، سرپیچ دوقلو و سرپیچ بهینه‌شده توسط خود کونوسه بود.

شرکت ماتسوشیتا در  آغاز فعالیت خود با تولید محصولاتی باکیفیت‌تر و مقرون‌به‌صرفه ­تر توانست سهم خوبی را در بازار تجهیزات الکترونیکی تصاحب کند. بعد از مدتی، رقبای ماتسوشیتا قیمت‌های خود را کاهش دادند و به‌این‌ترتیب کونوسوکه را در شرایط سختی قراردادند. البته او با ارتباط مؤثری که با فروشندگان برقرار کرد، توانست از این چالش‌ها عبور کند.

بعد از جنگ جهانی اول، صنعت ژاپن دوران خوبی را سپری می‌کرد. کارخانه‌ها با قدرت به فعالیت خود مشغول بودند و یافتن نیروی کار مناسب بسیار سخت بود. ماتسوشیتا هم کارکنان خود را به‌سختی حفظ می‌کرد و هرروز نگران ترک کردن کارکنانش بود.

مقاله پیشنهادی:  رستوران KFC: داستان گذشته‌ای سخت تا آینده‌ای درخشان!

بعد از گذشت زمان کوتاهی و با آغاز دوران رکود اقتصادی در ژاپن، شرکت‌های زیادی در این کشور دچار ورشکستگی شدند؛ اما شرکت ماتسوشیتا که مدیری با انگیزه داشت، به قدرت به فعالیت خود ادامه می‌داد. آن‌ها در آغاز قرن بیستم یک انجمن کارگری به نام Hoichi kai باهدف دوستی بیشتر میان کارکنان تأسیس کردند. این انجمن، زیرساخت مستحکمی برای فرهنگ‌سازی سازمانی صحیح شرکت ماتسوشیتا بود.

گسترش فعالیت

Panasonic-Corporation4

علیرغم رکود اقتصادی در ژاپن، ماتسوشیتا به کار خود ادامه می‌داد. در سل ۱۹۲۰ میلادی، کونوسوکه یک لوگوی برای شرکت طراحی کرد و به سمت برند شدن حرکتش را آغاز نمود. آن‌ها بعد از مدتی یک دفتر در توکیو اجاره کردند تا کار خود را در دیگر شهرهای ژاپن نیز توسعه دهند. افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی ماتسوشیتا به حدی سریع بود که کونوسه مجبور شد منزل کناری کارگاه و یک زمین ۲۳۰ مترمکعبی را برای گسترش واحد تولید اجاره کند.

افزایش تولیدات شرکت موجب جذب کارگران بیشتری شد و تعداد این کارگران و کارمندان تا سال ۱۹۲۲ میلادی ۵۰ نفر بود. نهایتاً تنها در عرض ۴ سال بعد از افتتاح، ماتسوشیتا به شرکتی مستقل با کارخانه‌ای مختص به خودش تبدیل شد.

محصول انقلابی ماتسوشیتا که توسط بنیان‌گذار متفکرش طرحی شده بود، لامپ مجهز به باتری Excel برای دوچرخه‌ها بود که بعد مدتی فروش بالایی را برای شرکت رقم زد.

یکی از برندهایی که توسط ماتسوشیتا در شرکت ثبت شد، ناسیونال (National)  بود. کلمه‌ی ناسیونال به معنای «ملی» می‌توانست یک شعار ارزشی برای محصولات شرکت باشد. تولید محصولاتی مانند اتوی برقی و گرمکن برقی حضور ماتسوشیتا را در بازار تثبیت کردند.

رویکرد مدیریتی و ارتباطی کونوسوکه در سال‌های اولیه راه‌اندازی شرکت بسیار مؤثر و هوشمندانه بود و از آن می‌توان به‌عنوان درس‌هایی در دوران فعلی کسب‌وکار بهره‌مند شد.

 در شرایطی که ژاپن با حوادث مختلف و بحران‌های اقتصادی درگیر بود. ماتسوشیتا با چاپ نشریات داخل سازمانی، تعامل با کارگران خود را حفظ کرد و همچنین آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار داد.

ماتسوشیتا در سال‌های رکورد ژاپن، رسالت خود در قبال جامعه را انجام می‌داد و بر این باور بود که محصولات باید به صورتی باشید که اعتماد مردم را جلب و حفظ کند. این شرکت حتی در دوران بحران مالی هم نیرویی را تعدیل نکرد و فقط با کاهش تولید، سعی در حفظ تمام کارکنان خود داشت.

یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت ماتسوشیتا در دهه ۱۹۴۰، رادیوی ماتسوشیتا بود آن‌ها بعد از گسترش شبکه‌ی رادیویی ژاپن در سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۹ تصمیم گرفتند رادیویی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را تولید و به بازار عرضه کنند. تتوجیرو ناکائو، مغز متفکر ماتسوشیتا، یک رادیوی حرفه‌ای و ارزان طراحی کرد، این رادیو مورد استقبال بالایی قرار گرفت.

ورود به صنایع جدید

با توسعه‌ی شرکت و احداث کارخانه‌های جدید در شهرهای ژاپن، کونوسوکه تصمیم گرفت تا ساختار مدیریتی شرکت را منسجم و منظم‌تر تدوین کند. او با نشستهای مختلف با بقیه مدیران و همچنین تدوین قوانین اولیه، ساختاری منسجم به شرکت خود داد. یکی از اساسی‌ترین اصول مورد تأکید کونوسوکه، مسئولیت‌پذیری و تعهد شخصی مدیران به جایگاه شغلی بود. او به بحث آموزش کارکنان توجه زیادی داشت و در سال ۱۹۳۴ اولین موسسه‌ی آموزشی ماتسوشیتا را راه‌اندازی کرد.

تحقیقات جدی شرکت بر موتورهای الکتریک در سال ۱۹۳۳ شروع شد. در آن دوران تقریباً تنها لوازم‌خانگی که به موتور احتیاج داشت، پنکه بود. کونوسوکه پیش‌بینی می‌کرد که به‌زودی استفاده از موتور در لوازم‌خانگی رواج پیدا خواهد کرد. به همین علت او زیرمجموعه‌ی طراحی و تولید موتور شرکتش را راه‌اندازی و اولین محصول این مجموعه را در سال ۱۹۳۴ روانه‌ی بازار کرد. رشد بعدی شرکت، شرکت‌های زیرمجموعه‌ی تولید خشک و لامپ تحت برند ناسیونال بود.

در دهه‌ی ۱۹۴۰، تولید تلویزیون و بهینه سازی فناوری برای آن به‌شدت افزایش‌یافته بود. کنجیرو تاکایاناگی یکی از معروف­ترین مهندسان ژاپن بود که در سال ۱۹۳۵ موفق به تولید نمونه‌های اولیه ای برای تبدیل شدن به تلویزیون شد. ماتسوشیتا با شنیدن خبر پیشرفت‌های این مهندس، تیمی را مهندسان تحقیق و توسعه‌ی خود را به آموختن فناوری جدید راغب کرد. در سال ۱۹۳۹ این تیم توانست اولین نمونه‌ی گیرنده‌ی تلویزیونی خود را بسازد. این تولید، یک حرکت انقلابی در مسیر رشد و توسعه شرکت بود.

از سال ۱۹۴۱ گسترش جنگ جهانی در منطقه‌ی اقیانوس آرام آغاز شد و نه تنها شرکت ماتسوشیتا، بلکه تمام صنعت ژاپن را با مشکلات سختی روبرو کرد. آن‌ها نیروی انسانی زیادی را از دست دادند و برای تأمین منابع اولیه به مشکلات جدی روبرو شدند؛ اما کونوسوکه در این دوران نیز به بهترین نحو ممکن شرکت را مدیریت کرد و با اخذ تصمیم‌های حمایتی توانست از این بحران سربلند بیرون بیاید. البته این بحران تا بعد از پایان جنگ هم ادامه داشت. شرکت ماتسوشیتا بسیاری از دارایی‌های خود را در خلال جنگ از دست داد و برای تأمین سرمایه و دارایی، مجبور به تولید محصولاتی غیر مرتبط با صنعت خود مانند چرخ و خانه‌های چوبی شد.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت در شیراز راهی آسان برای افزایش فروش و سودآوری

کونوسوکه بعد از جنگ تصمیم گرفت مجدداً سیاست‌های شرکت را بازنگری کند و بازارهای بزرگ‌تر بین‌المللی را در چشم‌انداز خود قرار دهد. او در سال ۱۹۵۱ یک سفر سه‌ماهه به ایالات‌متحده‌ی آمریکا داشت و با تحلیل بازار آنجا، به این درک رسید که مسیری طولانی برای رقابت با بزرگ‌ترین اقتصادهای غرب دارد. او در همان سال یک بار دیگر به آمریکا رفت و سپس از اروپا بازدید کرد. بعد از بازگشت، یک ایده در ذهن او بسیار قوت گرفت، او باید خیلی سریع با یک شرکت بین المللی همکاری می‌کرد.

محصول انقلابی ماتسوشیتا در آن سال‌ها، ماشین لباسشویی بود که با ایده‌ی کونوسوکه تولید شد. بعد از مدتی، شرکتی که امروز آن را به نام پاناسونیک می‌شناسیم، قرارداد همکاری بزرگی با یکی از شرکت‌های دیگر یعنی فیلیپس امضا کرد و این اولین همکاری پاناسونیک با شرکت‌های جهانی بود. این قرارداد بزرگ باعث تولید مشترک و اشتراک گذاری تجربیات فنی این دو شرکت شد.

در سال ۱۹۵۳ تلویزیون به‌صورت جدی به زندگی مردم راه یافت و شرکت پاناسونیک هم از این اتفاق بزرگ بی‌نصیب نماند. تلویزیون ۱۷K-۵۳۱ با برند ناسیونال در شرکت تولید شد و توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. بازاریابی این تلویزیون بسیار جالب بود. اتوبوس‌های اختصاصی پاناسونیک در خیابان‌ها حرکت می‌کردند و تلویزیون‌های ناسیونال را برای مردم به نمایش می‌گذاشتند.

در سال ۱۹۵۳ محصول دیگری توسط پاناسونیک به بازار عرضه شد. این محصول یخچال مدل NR-۳۵۱ با برند ناسیونال بود. فرایند طراحی و ساخت این محصول در آن زمان بسیار پیچیده و سخت بود و وظیفه آن بر عهده مرکز تحقیق و توسعه‌ی ماتسوشیتا بود. رفته‌رفته محصولاتی مانند ضبط صوت، پلوپز خودکار و تهویه هوای خانگی با برند ناسیونال تولید و روانه‌ی بازار شدند. این رشد و توسعه نشانگر هدف بزرگ مدیران این شرکت برای تسلط بر بازار لوازم‌خانگی بود.

بازارهای بین‌المللی

شروع دهه‌ی ۱۹۷۰ با تلاش جدی ماتسوشیتا برای ورود به بازارهای جهانی مصادف بود. این شرکت در ابتدا زیرمجموعه‌ای را در آمریکا افتتاح کردند و برند پاناسونیک باهدف تولید تلویزیون در ایالات‌متحده و اروپا ایجاد شد. سپس، ماتسوشیتا به‌سرعت تأسیس کارخانه در کشورهای دیگر جهان را آغاز کرد. ویتنام، پاکستان و اروگوئه اولین میزبان‌های پاناسونیک بودند. البته اولین کارخانه مهم خارجی در تایلند باهدف تولید باتری بود. تا سال ۱۹۶۷ میلادی، کارخانه‌های پاناسونیک بسیار گسترش پیداکرده بودند و در کشورهای کاستاریکا، پرو، مکزیک، پورتوریکو، تانزانیا، استرالیا و فیلیپین حضور داشتند. در سال ۱۹۶۱ کونوسوکه ماتسوشیتا از سمت مدیریت شرکت استعفا داد و جای خود را به دامادش، ماساهارو ماتسوشیتا داد.

در آن سال‌ها تقاضا برای تجهیزات الکتریکی رو به رشد بود. پاناسونیک هم سعی کرد به بازار تجهیزات صنعتی ورود کند و از خلاقیت و نوآوری تیم‌های تحقیق و توسعه‌ی خود در این قسمت‌ها بهره‌مند شود. در نتیجه آن‌ها موفق به تولید محصولات متنوعی مانند تجهیزات جوشکاری، آسیاب کاغذ، تجهیزات  ساخت صوت و تصویر و همچنین لوازم‌خانگی پیشرفته‌ای مانند مایکروفر شدند.

بازارهای  مدرن الکترونیکی

با شروع دهه ۱۹۸۰ میلادی، تجهیزات الکترونیکی مدرن به‌طور گسترده‌ای به زندگی مردم وارد شد. پاناسونیک هم از قافله عقب نماند و محصولات متنوعی از دستگاه ضبط و پخش نوارهای ویدئویی تا رادیوهای شخصی را تولید کرد و آن‌ها در سال ۱۹۸۲ اولین دستگاه پخش سی دی خود را به نام SL-P۱۰ را در نمایشگاه‌های توکیو و برلین به معرض نمایش  گذاشتند و موجب تحسین همگان شدند. این دستگاه با قابلیت­های ویژه خود توانست دوره‌ی جدیدی از صنعت ضبط و پخش محتوای چندرسانه‌ای را کلید بزند.

محصول بعدی پاناسونیک، دوربین فیلم‌برداری VHs بود که با نام NV-M۱ و با برند ناسیونال بود که در سال ۱۹۸۵ طراحی و تولید شد. این محصول در مقایسه با محصولات رقبا سبک‌تر و پیشرفته‌تر بود و به‌سادگی صدا و فیلم را در نوارهای VHS ضبط و ذخیره می‌کرد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی اینباند ( ربایشی ) چیست؟

در سال ۱۹۸۷ میلادی، شرکت پاناسونیک قراردادی مهم با دولت چین منعقد کردند و اولین شرکت و کارخانه‌ی خود را در این شرکت راه‌اندازی کردند. این کارخانه باهدف تولید تجهیزات CRT تلویزیون احداث شد و قدمی بزرگ در جهانی‌تر شدن پاناسونیک و برندهای زیرمجموعه‌اش بود. وارد شدن پاناسونیک به بازارهای خاورمیانه در همان سال جدی‌تر شد و مراکز تولیدی و نمایندگی‌های شرکت در کشورهای این منطقه افتتاح شدند.

کونوسوکه ماتسوشیتا، بنیان‌گذار اسطوره‌ای پاناسونیک، در ۲۷ آوریل سال ۱۹۸۹ از دنیا رفت. او که در سال‌های قبل، سمت خود را به بقیه واگذار کرده بود، در سال‌های آخر فقط به‌عنوان مشاور در پاناسونیک مشغول به کار بود. مرگکونوسوکه ماتسوشیتا یک اتفاق تاریخی بود و شخصیت های بزرگی از روسای  جمهور کشورهای مختلف تا شخصیت‌های مشهور دنیای فناوری از آن ابراز تأسف کردند. تانی، مدیر وقت آن دوران پاناسونیک، با روحیه­ بخشی به کارمندان به آن‌ها اعلام کرد که باید با تمام توان مسیر کونوسوکه را ادامه دهند. همسر کونوسوکه هم در که در طول سال‌های رشد شرکت به‌عنوان حمایتگر اصلی او شناخته می‌شد در سال ۱۹۹۳ وفات یافت.

واپسین سال‌های قرن بیستم وقتی بود که نرم‌افزارها رفت رفته به بازار الکترونیک راه پیدا می‌کردند. پاناسونیک با همکاری با ادغام شرکت MCA به‌عنوان یک زیرمجموعه‌ی جدید، به‌صورت جدی به این بازار وارد شد و نهایتاً در سال ۱۹۹۰ موفق شد اولین نوت بوک خود را روانه بازار کند. ورود به بازار تلفن همراه نیز در همین سال‌ها ب وقوع پیوست و اولین گوشی تلفن همراه پاناسونیک با نام NOVA P در سال ۱۹۹۱ تولید شد. دستگاه پخش دی‌وی‌دی، تلفن‌های همراه پیشرفت و تلویزیون‌های پلاسما، از دیگر محصولاتی بودند که تا قبل از پایان قرن بیستم توسط پاناسونیک روانه بازار شدند.

قرن ۲۱؛ ادغام بزرگ

با آغاز قرن بیست و یکم میلادی، تعداد شرکت‌های فعال در بازارهای مشترک پاناسونیک رشد می‌کرد و این شرکت در تمامی حوزه‌های مرتبط رقبایی سرسخت داشت. آن‌ها برندها و شرکت‌های زیرمجموعه را تحت برندی یکتا تجمیع کردند و در سال ۲۰۰۸، نام شرکت را به‌صورت رسمی به پاناسونیک تغییر یافت.

همکاری‌های مهم و بزرگ پاناسونیک در سال ۲۰۱۴ و با حضور یکی از پیشگامان شرکت‌های دنیای فناوری یعنی تسلا موتورز انجام گرفت. این دو شرکت برای ساخت کارخانه‌ی تولید باتری، قراردادی را امضا کردند. هزینه‌ی احداث این کارخانه بالغ بر ۵ میلیارد دلار اعلام‌شده و ۶۵۰۰ نفر  در آن مشغول به کار خواهند شد. این کارخانه می‌تواند هزینه‌های تولید باتری برای تسلا را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

از قراردادهای همکاری مهم پاناسونیک می‌توان به همکاری با شهر دنور در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. آن‌ها تصمیم دارند با اجرای تکنولوژی‌های پیشرفته، شهر دنور را به یک شهر هوشمند آمریکا تبدیل کنند.

برند پاناسونیک در حال حاضر حدود ۲۶۰ هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده، درآمد شرکت پاناسونیک  حدود ۷۰ میلیارد دلار گزارش‌شده است.

زیر مجموعه‌های اصلی پاناسونیک شامل لوازم‌خانگی، سیستم‌های هوشمند سازی اتومبیل، تجهیزات تفریحی پرواز، فناوری‌های ارتباطی، تجهیزات الکترونیکی می‌شود.

سخن پایانی

پاناسونیک (Panasonic Corporation) شرکتی بین‌المللی ژاپنی است که سال‌ها درزمینهٔ ی الکترونیک مشغول فعالیت است.

 این شرکت تا سال ۲۰۰۸ با عنوان Matsushita Electric Industrial در حال فعالیت بود و محصولات‌ خود را به بازار می‌کرد. در تاریخ ۱۰ ژانویه‌ی سال ۲۰۰۸، این شرکت اعلام کرد که نام رسمی برندش را به Panasonic Corporation تغییر خواهد داد. سرانجام در روز ‌۱۰ اکتبر همان سال نام این شرکت تغییر کرد.

شرکت پاناسونیک طی تاریخ صدساله‌اش،  برندهای زیادی را پوشش داده است و نهایتاً تمامی محصولات خود را با برند پاناسونیک به بازار عرضه کرده است.

محصولات پاناسونیک مانند رقیبانش یعنی هیتاچی، سونی و دیگر برندهای محصولات الکترونیکی، طیف گسترده‌ای دارد. این گستردگی به صورتی است که پاناسونیک از تجهیزات ریز الکترونیکی مانند نیمه‌هادی‌ها تا تجهیزات سرگرمی هواپیمایی را تولید می‌کند.

در این مقاله به بررسی و مرور تاریخچه‌ی برند پاناسونیک پرداختیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

منابع

https://holdings.panasonic/global/

https://en.wikipedia.org/wiki/Panasonichttps://www.britannica.com/topic/Panasonic#:~:text=The%20company%20was%20founded%20in,of%20varied%20electrical%20product%20lines

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *