it homa

ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید!

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید!

کپشن نویسی اینستاگرام اصلاً کار سختی نیست و شما تنها با یادگیری ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام می‌توانید کپشن‌هایی بی‌نظیر و عالی بنویسید.
ما چندین مثال واقعی و جذاب برایتان آماده کرده‌ایم و اگر بلد نیستید کپشنی جذاب بنویسید اصلاً جای نگرانی نیست!
در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا رازهای نوشتن کپشن اینستاگرام را یاد بگیرید، به شما می‌گوییم بهترین شروع و پایان برای کپشن چیست؟ شما با خواندن این مقاله، می‌توانید در بهینه کردن محتوا (همان حرفی که می‌خواهید بزنید) و ظاهر محتوای کپشن‌تان مؤثر باشید.

کپشن اینستاگرام چیست؟

متن‌هایی که شما می‌توانید در زیر پست‌هایتان بنویسید و توضیحات بیشتری را به مخاطب‌هایتان راجع‌به آن پست بدهید، کشپن اینستاگرام می‌گوییم. شما می‌توانید در کپشن‌هایتان از هشتگ برای برچسب‌گذاری، منشن برای تگ کردن پیج‌های دیگر و ایموجی برای زیبایی متن‌تان استفاده کنید.
با دقت به عکس زیر نگاه کنید؛ پیج اینستاگرامی ترانه یاب در کپشن از مخاطب‌هایش می‌خواهد که دوستانشان را تگ کنند و سؤالی مطرح کرده که «واقعاً چرا بعضی‌ها مغز ندارند‌؟»، ایموجی‌های جذابی در متن بکار برده و در زیر متنش پیج خودش و طراح این عکس را منشن کرده است، همچنین شما می‌توانید هشتگ‌های مرتبط با پست را در آخر متن کپشن ببینید!

آموزش کپشن نویسی اینستاگرام

حالا که می‌دانیم کشپن اینستاگرام چیست و یک نمونه کپشن اینستاگرام را مشاهده کردیم، باید برویم سراغ اصول کپشن نویسی اینستاگرام! در نوشتن کپشن اینستگرام باید به دو مورد خیلی مهم دقت کنید:
• محتوا و متن کپشن اینستاگرام
• نظم و جذابیت ظاهر کپشن اینستاگرام
ابتدا برویم سراغ محتوا و متن کپشن اینستاگرام؛ یعنی همان حرفی که می‌خواهد بزنید!

شناخت خود و شناسایی مخاطب برای کپشن نویسی

در اولین قدم شما باید بدانید که زبان و سیاست برخورد با مخاطب‌تان چگونه است! اگر با مخاطب‌هایتان صمیمی هستید و پیج‌تان محیطی دوستانه دارد، لحن متن‌هایتان را نباید خشک و رسمی بنویسید.
قدم دوم شناخت دقیق و درست مخاطب‌هایتان است، باید با مخاطب‌هایتان صحبت کنید، ارتباط بگیرید، در استوری‌هایتان از آن‌ها بپرسید به چه محتواهایی علاقه‌مندند، تا متوجه خواسته‌ها و لحن موردپسندشان بشوید.
یکی از بهترین راه‌های شناخت مخاطب، پرسیدن از آن‌هاست، شما باید متوجه شوید هدف مخاطب از دنبال کردن شما چیست؟ به چه محتواهایی نیاز دارد و شما چگونه می‌توانید در برطرف کردن نیازهایش به او کمک کنید!
جواب این سؤالات در نوشتن کپشن اینستاگرام و تولید محتواهای عالی برای شما بسیار کاربردی و مفید است؛ بنابراین تهیه یک پرسونای دقیق و جامع همیشه به درد شما می‌خورد!
• شما می‌توانید در این پرسونا، اطلاعات زیادی مانند موارد زیر وارد کنید:
چه کسی مخاطب ایده‌آل من است؟
• چه مشکلاتی دارد و چه مسائلی برایش اهمیت زیادی دارد؟
• به چه چیزهایی علاقه‌مند است؟
• اهدافش در زندگی چه چیزهایی است؟
• من چطور می‌توانم به او در رسیدن به اهدافش کمکش کنم؟
• هدف او از دنبال کردن من چیست؟
• و…
البته در اوایل کار پرسونای شما نواقص زیادی دارد، هرچقدر در کار جلوتر بروید، می‌توانید پرسونایتان را کامل‌تر و جامع‌تر کنید.

مقاله پیشنهادی:  گذاشتن چند لینک در بیو اینستاگرام، آری یا خیر؟

مخاطب را همان اول کیش‌ومات کنید!

در زندگی همیشه اولین تأثیر، مهم‌ترین و ماندگارترین تأثیر است! این قانون در نوشتن کپشن اینستاگرام هم همین‌طور است! با توجه به اینکه اینستاگرام فقط دو جمله اول کپشن پست‌ها را به مخاطب نشان می‌دهد، شما باید با همان دو جمله اول، مخاطب را مجبور به ضربه زدن روی دکمه بیشتر ( ( Moreو خواندن ادامه متن شما کند.
اگر ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام را بلد نیستید و نمی‌دانید چطور باید شروع کنید در ادامه چند مثال برای نوشتن کپشن اینستاگرام به شما معرفی کرده‌ام:
• با جملاتی که هرچیزی را می‌تواند زیر سؤال ببرد، شروع کنید (چرا در جهان به حقوق زنان بی‌توجهی می‌شود؟)
• ابتدای کپشن‌تان از مخاطب‌هایتان چیزی بپرسید و ذهن آن‌ها را درگیر کنید (راه رسیدن به اکسپلور اینستاگرام چیست؟)
• حس کنجکاوی مخاطب‌هایتان را قلقلک کنید! (درسته باهاش قهر بودم و اگه دستم بهش می‌رسید یه کتک حسابی می‌خورد، اما وقتی زنگ زد و بهم گفت …)
• سعی کنید لج مخاطب را دربیاورید (لطفاً کپشن رو نخونید)) بهت پیشنهاد میدم کپشن رو باز نکنی!)
مطمئنم اگر یکی از این کپشن‌ها را ببینید قطعاً می‌خواهید ادامه آن مطلب را بخوانید، ترفندهای زیادی برای شروع کپشن‌هایتان پیدا و یادداشت کنید. دقت کنید که از یک ترفند نباید استفاده کنید و هربار یکی از آن‌ها را بکار ببرید.

دعوت به اقدام در نوشتن کپشن اینستاگرام

دعوت به اقدام یا سی‌تی‌ای (call to action) در تولید محتوا یک اقدام بسیار مهم و حیاتی است، اقدام‌هایی که در آن، شما از مخاطب‌هایتان می‌‎خواهید کاری را انجام دهند (مثل لایک کردن، گذاشتن کامنت یا ارسال محتوا برای دوستانشان)
دعوت به اقدام، ارتباط مخاطبین را با شما بیشتر می‌کند و همین باعث بالا رفتن نرخ تعامل پیج شماست! در نوشتن کپشن اینستاگرام از مخاطب‌هایتان بخواهید در کامنت‌ به سؤالتان پاسخ دهند یا برای خرید محصول به وب‌سایتتان مراجعه کند.
زنبور بی عسل، مثال خوبی برای محتواهایی بدون دعوت به اقدام است. شما در محتواهایتان ارزشی را به مخاطبین انتقال می‌دهید (یا چیزی به او یاد می‌دهید یا کالایی یا خدماتی ارائه می‌دهید که زندگی او را بهتر می‌کند) بنابراین در مقابل این ارزش باید ارزشی را نیز از آن‌ها درخواست کنید!
هرچقدر محتوایی که به مخاطب انتقال می‌دهید مفیدتر و ارزشمندتر باشد، دعوت به اقدام شما نیز باید به همان اندازه بزرگ‌تر باشد؛ برای مثال اگر می‌خواهید به فالورهایتان جوراب هدیه بدهید، دعوت به اقدام‌تان نیز باید چیزهای کوچکی مثل لایک و کامنت باشد، اما اگر آیفون ۱۳ پرو مکس هدیه می‌دهید، می‌توانید چیزهای سخت‌تری مثل تولید محتوای UGC، از آن‌ها درخواست کنید.

داستان‌سرایی در نوشتن کپشن اینستاگرام

همه ما آدم‌ها عاشق قصه و داستانیم! نکته جالب اینجاست که در بازاریابی بهترین تکنیک برای جذب مشتری، تکنیک داستان‌سرایی (story telling) است؛ شاید بگویید تکنیک‌های بهتری نیز برای جذب مشتری وجود دارد اما اگر کمی به اطرافتان دقت کنید شگفت‌زده خواهیدشد!
ما علاقه زیادی به دیدن فیلم، سریال و برنامه‌های تلویزیونی داریم؛ همیشه حین پخش برنامه‌ها، شاهد تعداد زیادی از پیام‌های بازرگانی و جملات تبلیغاتی هستیم، درواقع تلویزیون بهترین بازاریابی را با تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده و داستانی دارد!
شما هم باید سعی کنید در هنگام نوشتن کپشن اینستاگرام، از داستان‌های جالب استفاده کنید و با نوشتن کپشن‌هایی جذاب، مخاطب‌هایتان را سرگرم کنید.
اگر نمی‌دانید چطور باید داستانی جذاب بنویسید، برای شروع باید به این ۳ نکته توجه کنید:
۱. داستان‌ها همیشه یک قهرمان اصلی دارند؛ این قهرمان می‌تواند خود شما، مخاطب‌تان و یا فردی سوم شخص باشد
۲. قهرمان داستان همیشه در طول داستان با چالش‌های عجیب و سختی مواجه می‌شود و سعی در حل‌وفصل کردن چالش‌هایش دارد.
۳. درنهایت قهرمان می‌تواند چالش‌هایش را حل کند و پیروز شود؛ البته در بعضی از داستان‌ها این اتفاق نمی‌افتد و قهرمان داستان با شکست در برابر چالش‌هایش، پایانی تلخ را رقم می‌زند
دقت کنید که لحن شما در جایگاه راوی و نویسنده باید با اتفاقات داستان تغییر کند، گاهی حس عاشقی و عشق را منتقل کند و گاهی ترس و تنهایی!
در نوشتن کپشن اینستاگرام بهتر است از کلمه‌ها و جمله‌های ساده استفاده کنید و گاهی نوشتن جملات سخت و کلمه‌های پیچیده، نتیجه کار را زشت و بد می‌کند! پس ساده‌نویسی را سرلوحه کارتان قرار دهید.

مقاله پیشنهادی:  لیست هشتگ‌های پربازدید اینستاگرام در ایران و جهان

چه چیزهایی را در نوشتن کپشن اینستاگرام بگوییم؟

شما نمی‌توانید در کپشن پستی که مربوط به شب یلداست از اصول درست هشتگ گذاری حرف بزنید! کپشن شما باید مرتبط با محتوای پست‌تان باشد؛ اما شاید برایتان سؤال شده که در کپشن چه چیزهایی را می‌توانیم بنویسیم؟

نوشتن درباره داستان یا موضوع پست

 

همیشه وقتی پستی منتشر می‌کنیم به‌دنبال یک متن مرتبط با پست‌مان هستیم، مثلاً اگر کپشن عکس‌ شما در بین برگ‌هایی طلایی‌رنگ پاییزی می‌تواند یک شعر زیبا درباره پاییز باشد!
اما دقت کنید که هرچقدر کپشنی که می‌نویسید واقعی‌تر باشد، نتیجه بهتری برای شما دارد، مثلاً اگر زیر همان پست عکس پاییزی از داستان آن روز و اتفاق‌های جالبی که برایتان افتاده، بنویسید بسیار دلپذیرتر و جذاب‌تر از آن شعر است.
همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، زرگل دریکی از پست‌هایش، از داستان پیدا شدن یادداشت‌هایش در بین دفترش و اتفاقات جالبی که برایش افتاده، حرف می‌زند. اگر به جمله اولی که در کپشن نوشته دقت کنید متوجه می‌شوید که از تکنیک کنجکاو کردن مخاطب استفاده کرده و در آخر هم از مخاطب‌هایش سؤالی پرسیده که «شما به کدوم یکی از اهدافتون که رسیدید، لبخند داشتید؟»

دقت کنید که چقدر ساده و صمیمانه، اتفاقاتی که برایش افتاده را روایت می‌کند و چقدر این متن دلچسپ و دل‌نشین است؛ بنابراین هرچقدر کپشن‌های شما به واقعیت نزدیک‌تر باشد؛ نتیجه نیز بهتر است.

توضیحاتی درباره محصول یا خدماتتان بدهید

اگر شما هم وارد فضای تجاری اینستاگرام شده‌اید و در آن کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید، باید بدانید اصول نوشتن کپشن اینستاگرام را حتماً باید رعایت کنید؛ کپشنی غیراصولی و بی‌پایه و اساس، باعث از
دست دادن مشتریان‌تان می‌شود.
• در کپشن پست‌هایتان مشخصات کامل ازجمله قیمت محصولاتتان را بنویسید.
• موجودی محصول و نحوه ارسال را در کپشن قرار دهید.
• مزیت‌های محصولتان را برای مخاطبین با زبانی ساده توضیح دهید.
هر پستی که شما در پیج‌تان می‌گذارید، فروشگاه شمارا کامل‌تر می‌کند، پس باید همان توضیحات کاملی را که در هنگام فروش حضوری محصول به مشتری ارائه می‌دهید، در کپشن نیز بنویسید؛ چیزهایی مثل سایز، رنگ‌بندی، قیمت و …
اگر تأکید می‌کنم که در کپشن‌هایتان حتماً قیمت را نیز بنویسید به دو دلیل است:
۱. حجم دایرکت‌هایتان کم شده و انرژی و زمان کمتری برای پاسخگویی به دایرکت‌ها صرف می‌کنید
۲. پروسه قیمت پرسیدن در دایرکت و پاسخگویی شما، کاری سخت است و اگر در پاسخگویی دیر عمل کنید، مشتری از شما ناامید شده و فروشتان کم می‌شود.
اما اگر همچنان اصرار بر ننوشتن قیمت در کپشن دارید، حتماً برای پیج‌تان ادمینی استخدام کنید تا سریعاً به دایرکت‌های پیج شما جواب دهد.
خب حالا که با ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا شدید، وقت آن است دستی به سر گوش نوشته‌ها در کپشن بکشیم؛ زیرا همان‌قدر که محتوا مهم است، بدون ظاهری قشنگ، جذاب به‌نظر نمی‌رسد.

مقاله پیشنهادی:  روش جادویی افزایش کامنت در اینستاگرام

استفاده از ایموجی هنگام نوشتن کپشن اینستاگرام

دوستی دارم که هروقت بدون ایموجی با او چت می‌کنم اصلاً متوجه منظور حرف‌هایم نمی‌شود! یک‌بار هم سر یک شوخی که بد متوجه آن شد با من قهر کرد و به‌زحمت از دلش درآوردم! او به من گفت «اگه یه ایموجی خنده ته جمله‌ات میزاشتی، این‌طوری نمی‌شد!» با شنیدن این جمله متوجه اهمیت بالای استفاده از ایموجی در چت‌هایم شدم.
در گفتگوهای رودررو، ما می‌خندیم، گریه می‌کنیم و گاهی جدی می‌شویم، حس حرف‌هایمان را باحالت چهره‌مان منتقل می‌کنیم، در فضای چت و متن ایموجی‌ها همین کار را برایمان انجام می‌دهند. ایموجی‌ها آن‌قدر مهم هستند که باوجود هزاران ایموجی بازهم روزبه‌روز به تعدادشان اضافه می‌شود و حالت‌های مختلف چهره را نشان می‌دهند.
حتماً در نوشتن کپشن اینستاگرام با استفاده از ایموجی‌ها حس و حال حرف‌هایتان را نشان دهید، دقت کنید که استفاده بیش‌ازحد از ایموجی در کپشن اینستاگرام، نتیجه برعکسی دارد و باعث اذیت شدن مخاطب و کج‌فهمی متن‌هایتان می‌شود.
نکته بعدی این است که از ایموجی‌های مرتبط با حرف‌هایتان استفاده کنید، اگر از تخفیف‌های ویژه صحبت می‌کنید، گذاشتن ایموجی گل یا قلب، اصلاً جالب نیست! بهتر است از ایموجی‌ کادو، آف و… استفاده کنید.

استفاده از نیم‌فاصله در کپشن نویسی اینستاگرام

به شما قول می‌دهم هیچ‌کس یک کپشن درهم‌برهم و طولانی را به‌زور هم که شده باشد نمی‌خواند و سریعاً از آن رد می‌شود؛ شما با استفاده از نیم‌فاصله، متن‌هایی منظم‌تر و ازلحاظ دیداری کوتاه‌تر می‌نویسید.
بگذارید یک مسئله‌ای را از شما بپرسم؛ به دو جمله زیر دقت کنید:
۱. «شما می‌توانید قشنگ‌ترین پیراهن‌های پاییزی را با تخفیف‌های ویژه‌ای از ما بخرید»
۲. «شما می‌توانید قشنگ‌ترین پیراهن‌های پاییزی را با تخفیف‌های ویژه‌ای از ما بخرید»
خواندن کدام جمله راحت‌تر است؟ کدام جمله ظاهر بهتری دارد؟ شما به‌راحتی می‌توانید فقط با رعایت نیم‌فاصله در جمله‌ها، ظاهری زیبا و مرتبی به کپشن‌هایتان بدهد.

کلام‌آخر

خب تا اینجا شما با ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا شدید و دیگر وقت عمل است، شما باید آن‌قدر کپشن بنویسد و کپشن‌های خوب بخوانید تا در نوشتن کپشن اینستاگرام، استاد شوید!
شما از چه ترفندهای دیگری استفاده می‌کنید؟ در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *