بیزینس پلن داخلی(1)

چگونه یک بیزینس پلن داخلی بنویسیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چگونه یک بیزینس پلن داخلی بنویسیم؟

بیزینس پلن داخلی

بیزینس پلن داخلی، که به آن بیزینس پلن کاری نیز گفته می‌ شود، یک نوع بیزینس پلن است که برای استفاده داخلی در شرکت یا سازمان طراحی می‌ شود. این نوع بیزینس پلن معمولاً برای برنامه ریزی و هدایت فعالیت‌ های داخلی شرکت استفاده می‌ شود و شامل جزئیات و اطلاعات داخلی شرکت است. بیزینس پلن داخلی به شرکت در سازماندهی و مدیریت فعالیت‌ ها کمک می‌ کند و به کارکنان در انجام وظایف شان راهنمایی می‌ کند. این نوع بیزینس پلن معمولاً در مراحل اولیه توسعه شرکت استفاده می‌ شود و به شرکت در ایجاد ساختار سازمانی و مشخص کردن نقش‌ های افراد کمک می‌ کند.

بیزینس پلن داخلی یک سند مهم برای هر کسب و کار است که به صورت جامع راهبرد های کسب و کار را تعریف می‌ کند و به سازمان کمک می‌ کند تا راه‌ های ارتقای کسب و کار را تدوین کند و از راهبرد های مناسب استفاده کند.

بیزینس پلن داخلی کمتر بر جنبه مالی اداره یک کسب و کار متمرکز هستند و اغلب برای ایجاد مجموعه‌ ای از معیار ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند تا پرسنل میزان عملکرد خود را با آن ارزیابی کنند. این طرح به همان اندازه که برای مدیریت بهتر بکار گرفته می‌ شود، برای توانمند سازی کارکنان نیز مناسب است.

بیزینس پلن داخلی امکان کنترل و هماهنگی بالاتری را بین سطوح مختلف مدیریت و کارکنان فراهم می‌ کند. این طرح به عنوان یک نقشه راه برای موفقیت شرکت عمل می‌ کند و ابزاری است برای یاد آوری چشم‌ انداز مشترکی که برای رسیدن به آن همه افراد شرکت تلاش می‌ کنند.

بیزینس پلن داخلی(2)

نوشتن بیزینس پلن داخلی

نوشتن بیزینس پلن داخلی به معنای تهیه یک طرح تجاری برای شرکت یا کسب و کار داخلی است. این نوع بیزینس پلن به عنوان یک راهنمای استراتژیک برای شرکت عمل می‌ کند و شامل عناصر مختلفی است که به پیشرفت و موفقیت شرکت کمک می‌ کنند. در زیر برخی از عناصر اصلی یک بیزینس پلن داخلی توضیح داده شده‌ اند:

مقاله پیشنهادی:  بیزینس پلن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
پیش بینی جریان نقدینگی

این بخش نشان می‌ دهد که چگونه و چه زمانی نقدینگی در کسب و کار جریان پیدا می‌ کند. بدون پول نقد، انجام بسیاری از فعالیت‌ ها امکان‌ پذیر نخواهد بود.

برنامه بازاریابی

این بخش شامل برنامه‌ های بازاریابی برای جذب مشتری و افزایش فروش است. بیزینس پلن داخلی باید نشان دهد که چگونه شرکت به بازار هدف خود دسترسی پیدا می‌ کند و مشتریان بالقوه را جذب می‌ کند.

پیش بینی سود و زیان

این بخش با ثبت درآمد ها و هزینه‌ های پیش‌بینی شده، نشان می‌ دهد که آیا شرکت در یک مدت زمان معینی سود آور خواهد بود یا نه.

پیش بینی بودجه عملیاتی

این بخش برای کسانی کاربرد دارد که می‌ خواهند تامین مالی یا جذب همکار و سرمایه‌ گذار کنند. این قسمت به پیش‌ بینی درآمد ها و هزینه‌ های عملیاتی می‌پردازد.

نقاط عطف و کشش بیزینس

این بخش نشان می‌ دهد که پیشرفتی که تاکنون داشته‌ ایم و نقاط عطفی که قصد داریم در آینده به آن برسیم. اگر بتوانیم نشان دهیم که مشتریان بالقوه از قبل به محصول یا خدمات ما علاقه مند شده‌ اند یا قبلاً آن را خریداری کرده‌ اند، نشان دادن این نکته بسیار عالی است.

نمای کلی بازار

این بخش به ارائه نمای کلی از کسب و کار مورد نظر می‌ پردازد. باید به طور دقیق سوالات زیر را پاسخ دهید: کالا و خدمات قابل ارائه، نحوه ارائه آن ها، امکانات مورد نیاز برای ارائه خدمات، تامین‌ کننده امکانات مورد نیاز و مهم تر از همه مشتری‌ های بالقوه این خدمات است.

مزایای رقابتی

این بخش به توضیح مزایای رقابتی شرکت می‌ پردازد. باید به سوالات زیر پاسخ دهید: چه چیزی ما را از رقبا متمایز می‌ کند؟ چه مزایایی داریم؟

نوشتن بیزینس پلن داخلی به شرکت کمک می‌ کند تا برنامه ریزی کند و برای موفقیت برنامه ریزی کند. این نوع بیزینس پلن به عنوان یک راهنمای استراتژیک برای شرکت عمل می‌ کند و شامل عناصر مختلفی است که به پیشرفت و موفقیت شرکت کمک می‌ کنند.

بیزینس پلن داخلی(3)

برای نوشتن یک بیزینس پلن داخلی، مراحل زیر را دنبال کنید:

 مشخص کردن هدف و مخاطب

اول باید مشخص کنید که هدف از نوشتن بیزینس پلن چیست و چه کسانی قرار است آن را بخوانند. اگر در حال نوشتن یک بیزینس پلن داخلی هستید که کاملاً یک برنامه کاری است، باید مخاطب خاصی را در نظر بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  امکان سنجی بیزینس پلن، استراتژی کسب و کار
تعریف کسب و کار

در این قسمت باید به این سوالات زیر پاسخ دهید:

قصد دارید چه چیزی بفروشید یا چه چیزی را می فروشید؟

صنعتی که در آن هستید

چشم انداز، ماموریت و ارزش های تجاری

اطلاعات پس زمینه بیزینس شما یا تاریخچه آن

اهداف تجاری (کوتاه مدت و بلند مدت)

تیم بازرگانی

 توضیح محصولات و خدمات

در این بخش باید محصولات و خدماتی که قصد دارید ارائه دهید را توضیح دهید، هم در زمان راه اندازی و هم در آینده. همچنین باید مزیت رقابتی محصولات و خدمات خود را بیان کنید.

تحلیل بازار و رقبا

در این قسمت باید بازار هدف خود را مشخص کنید و آن را به صورت دقیق تعریف کنید. همچنین باید رقبای اصلی خود را شناسایی و تحلیل کنید.

استراتژی بازاریابی و فروش

در این بخش باید استراتژی بازاریابی و فروش خود را توضیح دهید. شامل موارد زیر است:

چگونه قصد دارید محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید؟

چه کانال هایی برای ارتباط با مشتریان استفاده خواهید کرد؟

چه استراتژی قیمت گذاری دارید؟

پیش بینی مالی

در این قسمت باید پیش بینی های مالی خود را ارائه دهید. شامل موارد زیر است:

هزینه های راه اندازی و عملیاتی

پیش بینی درآمد و سود

نیاز به سرمایه و جذب سرمایه گذار

 طرح خروج

هرچند که هنگام راه اندازی یک کسب و کار به خروج از آن فکر نمی کنیم، اما داشتن یک طرح خروج مناسب ضروری است. این بخش باید چگونگی خروج از کسب و کار در آینده را مشخص کند.

بیزینس پلن داخلی(4)

انواع بیزینس پلن داخلی

بیزینس داخلی ابزار های ضروری برای کسب و کار ها هستند که عملیات، استراتژی‌ ها و فرآیند تصمیم‌ گیری را هدایت می‌ کنند. این پلن‌ ها برای استفاده داخلی در سازمان و برای اهداف مختلف طراحی می‌ شوند. در زیر انواع پلن بیزینس داخلی بر اساس منابع ارائه شده فهرست شده‌ اند:

مقاله پیشنهادی:  برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟
بیزینس پلن کوتاه

با سابقه یک تا ده صفحه، پلان بیزینس کوتاه مختصر است و بر جنبه‌ های اصلی کسب و کار متمرکز می‌ شود.

بیزینس پلن عملیاتی:

این نوع پلن برای هر کسب و کار ضروری است که به مدیریت structured و برنامه‌ ریزی می‌ خواهد. آن را بر اساس دلایل و اهمیت داشتن یک پلن بیزینس برای مدیریت effective کسب و کار می‌ خواند.

بیزینس پلن استراتژیک:

پلن بیزینس استراتژیک جامع است و به عنوان یک نقشه راه برای کسب و کار ها عمل می‌ کند. آن شامل اطلاعاتی درباره تاریخچه شرکت، تیم مدیریت و جهت‌ گیری استراتژیک می‌ شود.

بیزینس پلن آنلاین:

پلن بیزینس آنلاین به ویژه برای کسب و کار هایی طراحی شده است که در فضای دیجیتال فعالیت می‌ کنند، و بر استراتژی‌ های حضور آنلاین و رشد متمرکز می‌ شود.

پلن‌ های بیزینس داخلی نقش مهمی در هدایت، تعیین اهداف، مدیریت مسئولیت‌ ها، رصد نتایج و استفاده کار آمد از منابع در سازمان دارند. آن ها نه تنها برای کسب و کار های جدید بلکه برای کسب و کار های موجود که به قوام بخشیدن به استراتژی‌ ها، تثبیت استاندارد ها و اصول، مدیریت مسئولیت‌ ها و اهداف، رصد نتایج و بازبینی و اصلاح تصمیمات قبلی می‌ خواهند، نیز مفید هستند.

پس یک بیزینس پلن داخلی، که به عنوان طرح کسب و کار برای استفاده داخلی نیز شناخته می‌ شود، یک سند استراتژیک است که اجزای کلیدی یک استراتژی کسب و کار را برای اهداف داخلی ترسیم می‌ کند. این نوع طرح کسب و کار بر عملیات، اهداف و استراتژی‌ های شرکت متمرکز است، بدون نیاز به ارائه خارجی یا پیشنهادات سرمایه‌ گذار. این نوع طرح کسب و کار معمولاً کوتاه‌تر و بر جزئیات عملیاتی، پیش‌بینی‌ های مالی و اهداف داخلی متمرکز است، نه موقعیت بازاریابی خارجی یا جذابیت سرمایه‌ گذار. طرح‌ های کسب و کار داخلی برای هدایت عملیات روزمره، تنظیم اهداف و تضمین هماهنگی در سازمان حیاتی هستند و به عنوان نقشه راه رشد و توسعه شرکت عمل می‌ کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *