google

مفهوم E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مفهوم E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟

در این بخش به اینکه مفهوم E-A-T چیست و چگونه سایت ها را ارزیابی می‌کند می‌پردازیم اما در ابتدا جا دارد به بررسی مفهوم و معنای E-A-T بپردازیم. می‌توان گفت این موضوع به‌طورکلی با تخصص، اقتدار و اعتبار یک سایت در سئو ارتباط دارد؛ این مورد برای سایت‌هایی که بخش از روند افزایش درامد کسب‌وکارها تأثیر مهمی دارد. هرچند که مفهوم EAT از سال ۲۰۱۴ وجود داشته است اما در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین عناصر سئو تبدیل‌شده است.
برای اینکه متوجه اهمیت EAT و تأثیر آن بر سئوی سایت شوید تا انتها همراه ما باشید.

E-A-T چیست؟

EAT مخفف سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این مفهوم بر اساس دستورالعمل‌های مختلفی کیفیت سایت را مشخص می‌کند همچنین یکی از عواملی که خود گوگل برای ارزیابی کلی یک سایت مورداستفاده قرار می‌دهد.
همان‌طور که می‌دانید کیفیت سایت، نقش مهمی در رتبه‌بندی در نتایج جستجو و SERP دارد و می‌تواند عامل مهمی در نشان دادن سایت در جستجوهای ارگانیک باشد. با توجه به EAT گوگل مشخص می‌کند که چه مواردی در تعیین کیفیت سایت اهمیت دارند. موارد مهمی که در تعیین کیفیت سایت اهمیت دارند عبارت‌اند از:

• هدف سایت
• تخصص و اقتدار
• کیفیت بخش‌های مختلف و کیفیت محتوای سایت
زمانی که سایت شما ساختار و ارتباط صحیحی داشته باشد گوگل متوجه این موضوع می‌شود به رتبه‌بندی بهتر و قابل‌اعتماد بودن آن پی می‌برد.

نحوه تعیین EAT توسط گوگل

تاکنون درباره EAT و مفهوم و ارزش آن مطلع شدید اما گوگل چگونه EAT را تعیین می‌کند؟ دستورالعمل‌های گوگل سه مؤلفه اصلی را برای تعیین کیفیت سایت در نظر گرفته است:
• تخصص تولیدکننده محتوا
• معتبر بودن سایت و عدم استفاده از محتوای کپی
• قابل‌اعتماد بودن سایت
در ادامه به بررسی بیشتر و کامل‌تر هرکدام از این موارد می‌پردازیم.
در سایتتان از اطلاعات دقیق، درست و مفیدی استفاده کنید!
به‌طورکلی EAT روشی است که به کمک آن گوگل متوجه می‌شود که اطلاعات درج‌شده در سایت واقعی، مفید، درست و قابل‌اطمینان بوده و متناسب با جواب سؤال کاربران و جستجوهای انجام‌شده هستند. به‌طور مختصر اگر بخواهیم از اهمیت ارائه اطلاعات دقیق بگوییم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که راه‌اندازی سایت کار سختی نیست و افراد با هر شغلی می‌توانند سایتی با زمینه دلخواه خود راه‌اندازی کنند. اگر یک پزشک یک سایت پزشکی راه‌اندازی کند و در آن اطلاعات پزشکی بگذارد طبیعتاً بسیار موضوع مناسبی است اما گوگل متوجه این موضوع نمی‌شود و با توجه به این‌که افراد به دنبال جواب سؤال‌های خود در گوگل هستند و نتایج نشان داده‌شده اعتماد می‌کنند؛ اینکه اطلاعات درج‌شده در سایت‌ها صحیح، درست و معتبر باشند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بنابراین برای گوگل، اعتبار، تخصص و قابل‌اعتماد بودن بسیار مهم است و برای بخش‌های مختلف سایت این مورد را بررسی کرده و برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. برای گوگل یک محتوا که توسط یک پزشک در یک سایت پزشکی معتبر درج‌شده است از اهمیت بیشتری برخوردار است تا محتوایی که توسط یک فرد عادی در یک بلاگ نوشته‌شده است.

مقاله پیشنهادی:  راهنمای کامل نوشتن محصول

معنی تخصص در مفهوم EAT چیست؟

اینکه محتوایی متناسب و تخصصی داشته باشید که بتواند جوابگوی جستجوهای کاربران هدف شما باشد؛ موضوعی است که گوگل آن را متوجه می‌شود. اینکه سایت شما به‌صورت تخصصی در یک حوزه فعالیت داشته باشد و قسمت‌های مختلفی که به‌روزرسانی می‌شوند بتوانند بر اساس جدیدترین جستجوها و کلمات کلیدی بازار هدف باشد؛ تأثیر زیادی در EAT دارد. اینکه حوزه کاری شما و تحصیلات دانشگاهی شما چه چیزی است اهمیتی ندارد چراکه افراد می‌توانند دوره‌هایی را متناسب با موضوع درخواستی گذرانده و اقدام به تهیه محتوا در سایت خود با آن موضوع کنند؛ مهم‌ترین بخش این است که افراد ساختار یکپارچه و مناسب سایت خود را بر اساس هدف اصلی و بازار هدف داشته باشند.

اهمیت EAT در سئو چیست؟

با توجه به این موضوع که افراد ممکن است بر اساس آنچه در صفحات آنلاین می‌خوانند، تصمیمات مهمی برای زندگی خود بگیرند؛ استانداردها و نکاتی را برای محتواهای قرار داده‌شده در سایت‌های مختلف در نظر گفته است. وجود یک منبع اطلاعاتی، با اطلاعات نادرست و اشتباه ممکن است عواقب سنگینی در دنیای واقعی داشته باشد پس با توجه به این مورد چه باید کرد؟
هرچه افراد سعی داشته باشند که استاندارهای EAT را رعایت کنند و محتوای صحیح و متناسبی را ارائه دهند، شانس موفقیت در نتایج مورد مشاهده و ارگانیک بیشتر می‌شود. با رعایت استاندارهای EAT می‌توان به رتبه بالا در نتایج دست‌یافت که این مورد به‌صورت مستقیمی تأثیری در سئوی سایت نیز خواهد داشت.

تأثیر EAT در رتبه‌بندی سایت

بر اساس الگوریتم‌ها و معیارهای مختلفی که وجود دارد نمی‌توان گفت EAT یک عامل مستقیم برای رتبه‌بندی سایت‌ها است اما سیگنال‌های دریافتی از رعایت قوانین و استاندارهای مربوط به این مفهوم می‌تواند تأثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت داشته باشد. البته سیگنال‌های دیگری نیز وجود دارد که برای گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به رتبه‌بندی سایت کمک کند.
در سال ۲۰۱۹ گوگل بیانیه‌ای با عنوان اینکه که چگونه با اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند» را منتشر کرد و اهمیت EAT را بیان کرد. در کنار این بیانیه گوگل دستورالعمل‌هایی را نیز ارائه کرد که در آن‌ها ۱۳۷ بار به EAT اشاره شد. با توجه به این موارد EAT اهمیت ویژه‌ای در رتبه‌بندی و سئوی سایت دارد.
باوجود تمامی موارد نمی‌توان گفت که EAT یک معیار مستقیم برای رتبه‌بندی است اما این مورد مواردی مانند کیفیت نویسندگان، صفحات وب و کیفیت محتوا را ارزیابی می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  شهر شیراز

بهبود سئوی سایت با EAT

حتماً تاکنون متوجه اهمیت نمایش داده شدن سایت در جستجوهای ارگانیک شده‌اید، با توجه به این مورد حتماً دوست دارید فن‌هایی که برای بالاتر رفتن رتبه سایت وجود دارد را یاد بگیرید! پس همراه ما باشید!

چندین گام وجود دارد که صاحبان سایت می‌توانند آن‌ها را برداشته تا اطمینان حاصل کنند که اعتماد و اعتبار گوگل را کسب کرده‌اند. این موارد عبارت‌اند از:

ساخت بک لینک‌های مناسب و قوی

دریافت بک لینک از سایت‌ها و دامنه‌ها باارزش و بااعتبار می‌تواند به بهبود استراتژی سئوی شما و دریافت رتبه بالای سایتتان کمک کند. دقت داشته باشید که نوع بک لینک و کیفیت آن از کمیت آن اهمیت بیشتری دارد؛ برای مثال اگر سایت شما درباره مسائل مارکتینگ است و از یک مجله نوجوانان بک لینک دریافت کنید؛ این بک لینک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نیست! درواقع شما باید بتوانید از سایت‌های معتبر و همچنین مرتبط با کسب‌وکار خودتان بک لینک‌های صحیحی را دریافت کنید.

برندسازی کنید!

علاوه بر دریافت بک لینک مواردی مانند نام بردن از سایت و یا برند شما در سایر سایت‌های معتبر می‌تواند تأثیر زیادی در کسب‌وکار شما داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا گوگل شمارا به‌عنوان یک مرجع قابل‌اعتماد شناخته و قبول کند. علاوه بر این مورد نکات دیگری مانند داشتن کمپین‌های تبلیغاتی، داشتن پادکست، فعالیت در صفحات مجازی مختلف و … نیز می‌توانند تأثیر زیادی در دریافت اعتبار و ارزش داشته باشند.

محتواها را به‌روزرسانی کنید!

تا حد امکان سعی کنید محتواهای سایت خود را دقیق و به‌روز نگه‌دارید. این مورد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که محتواهای سایت شما از محتوای مهم و بااهمیت باشند. برای مثال سایت‌های خبری و پزشکی با توجه به وضعیت و شرایط کاری آن‌ها مهم است که سایتشان را دائماً به‌روزرسانی کنند.

مقاله پیشنهادی:  وظایف متخصص سئو چیست؟

از کاربران نظرسنجی کنید!

یکی از استراتژی‌های خوب دریافت نظر از مشتریان است. نوشتن نظرات کاربران و پاسخ‌دهی به آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در EAT و رتبه سایت داشته باشد. همین موارد به نظر کوچک می‌تواند تأثیر مستقیمی در سئوی سایت شما داشته باشد.

همکاری با کارشناسان

گوگل محتواهای تخصصی را متوجه شده و اهمیت آن‌ها را درک می‌کند. با توجه به کسب‌وکاری که دارید سعی کنید از کارشناسان خبره و معتبری برای تهیه محتواهای سایت خود استفاده کنید. همکاری با کارشناسان مرتبط با حوزه کسب‌وکار شما می‌تواند کمک کند که اعتبار قابل‌توجهی دریافت کنید؛ اعتباری که بخشی مهم از EAT است!

نمایش مشخصات تماس

این مورد نیز ممکن است یکی از موارد جزئی به نظر برسد اما نمایش دادن اطلاعات واقعی تماس و راه‌های ارتباطی می‌تواند کمک کند که مردم به شما اعتماد کنند و این به‌عنوان یک سیگنال برای سئوی و EAT در نظر گرفته می‌شود.

سخن آخر

یکی از مواردی که در سئوی سایت و رتبه‌بندی آن اهمیت دارد مفهوم EAT است. مفهوم EAT به همراه سایر الگوریتم‌های گوگل در رتبه‌بندی سایت تأثیر می‌گذارد، یکی از مواردی که صاحبان سایت باید آن‌ها را بدانند و بر اساس آن سایت خود را پیش ببرند مفهوم EAT است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *