۱۰ تکنیک عنوان نویسی که جادو می‌کند

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده که چندین مقاله خوب نوشته‌اید اما موتور جستجوی گوگل در رتبه‌بندی خود، مطالب شما را در صدر نتایج نمایش نداده است، حتماً از خودتان پرسیده‌اید که چرا مقاله من از گوگل ورودی‌های خوبی نمی‌گیرد؟ پاسخ ساده است! نویسندگان حرفه‌ای مقالات، از تکنیک‌های عنوان نویسی آگاه هستند و به همین دلیل میزان نرخ کلیک بر مقالات آن‌ها در گوگل بسیار بیشتر از شماست.

وقتی‌که بلافاصله بر یک لینک در نتایج گوگل کلیک می‌کنید و شروع به خواندن مطالب می‌کنید، شما جادو شده‌اید! جادوی عنوان نویسی!

تحقیقات معتبر نشان داده است که یک عنوان جذاب می تواند ترافیک سایت شما را چندین برابر کند. برای اینکه بتوانید عنوان‌های جذابی را بنویسید باید تکنیک‌های آن را یاد بگیرید، در این مقاله به شما می‌آموزیم چگونه از تکنیک‌های عنوان نویسی برای جادو کردن کاربران استفاده کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عنوان نویسی چیست؟

تکنیک-عنوان-نویسی

حتماً در صفحه‌ی نتایج گوگل، سایت‌هایی را دیده‌اید که همه‌ی آن‌ها دارای یک جمله یا عبارت هستند و یا در پست‌های اسلایدی اینستاگرام جملات کوتاه صفحه‌ی اول را مشاهده کرده‌اید، در کتاب‌فروشی‌ها کتاب‌هایی را دیده‌اید که روی جلد آنها جمله یا عبارات جذابی وجود دارد. تمامی این‌ها، عناوین هستند که شما در طول شبانه‌روز با آن‌ها در تعامل هستید.

به بیانی ساده: «تیتر یا عنوان، عبارت یا جمله‌ای است که در ابتدای یک محتوا (ویدئو، کتاب، مقاله و …) دیده می‌شود.»

شاید تصور کنید که عنوان نویسی یا تیتر نویسی کاری ساده و راحت است؛ اما باید بدانید که اگر این کار ساده‌ای بود ما در عنوان مقاله از واژه‌ی «تکنیک» استفاده نمی‌کردیم. زمانی که از واژه‌ی تکنیک استفاده می‌شود که یک کار، دارای اصول و قواعد خاصی باشد؛ بنابراین یکی از چالش‌های مهم از تولیدکنندگان محتوا، انتخاب یک عنوان جذاب است.

چرا عنوان نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

۱- بهبود سئوی شما

بهبود-سئوی-شما

اگر صاحب وب‌سایتی هستید، حتماً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین درهای ورود کاربران هدفمند به سایتتان، ورودی موتور جستجوی گوگل است. برای اینکه در نتایج گوگل در رتبه‌بندی خوبی را دریافت کنید شما باید بر سئوی سایت و مطالب خودکار کنید، اما این پایان کار نیست! شما بایستی برای مطالب خود عناوین جذابی را انتخاب کنید تا میزان کلیک کاربران بر مطالب شما افزایش یابد و همین موجب می‌شود تا روز به‌روز در نتایج گوگل رتبه‌ی بهتری را کسب کنید. البته باید دقت داشته باشید که عنوان انتخابی شما با مقاله‌ی شما ارتباط معنایی خوبی داشته باشد و همچنین کلیدواژه در تیتر گنجانده‌شده باشد.

۲- جذب کاربران به‌صورت هدفمند

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که با دیدن ویترین یک فروشگاه، وارد آن فروشگاه شوید. عنوان محتوای شما، درواقع حکم همان ویترین فروشگاه را دارد. اگر شما هنر عنوان نویسی را نداشته باشید، حتی اگر بهترین اجناس با بهترین تخفیف‌ها را داشته باشید، کاربران شما را نادیده خواهند گرفت. با تیتر نویسی جذاب قادر خواهید بود کاربران زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار در تهران

۳- انتقال صحیح موضوع محتوا به کاربران

عنوان، نمایش‌دهنده‌ی موضوع محتوای شماست و باید این مهارت را داشته باشید تا کل محتوا را در یک جمله یا عبارت خلاصه کنید. کاربران با دیدن عنوان مقاله شما، متوجه ی محتوای مطلب شما خواهند شد و در همان لحظه کاربر فکر می‌کند که آیا او به مطالعه‌ی این محتوا نیازمند است یا خیر. البته ما باید کاربر را جادو کنیم! یعنی اجازه فکر کردن را به کاربر ندهیم و جوری عنوان نویسی کنیم که کاربر به‌محض دیدن تیتر روی سایت ما کلیک کند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که عنوان با محتوا هماهنگ باشد در غیر این صورت نرخ پرش (Bounce Rate) شما افزایش می‌یابد و این اصلاً برای سئوی سایت شما خوب نیست.

بهترین راهکارها برای عنوان نویسی

۱- رعایت تعادل

اندازه تیتر شما نباید آن‌قدر کوتاه باشد که نتواند پیام اصلی را به مخاطب انتقال دهد. از طرفی تیتر شما نباید آن‌قدر طولانی باشد که به‌طور کامل در نتایج گوگل نمایش داده نشود. برای نوشتن عنوان جذاب استفاده از ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر مناسب است. تیتر انتخابی شما باید پیام اصلی محتوای شما را برساند و همچنین برای مخاطب جذاب و تأثیرگذار باشد.

به نظر شما کدام‌یک از عناوین زیر بهتر است؟

آشنایی با بهترین روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو که قادر است میزان کاربران سایت شما را افزایش دهد و رتبه یک را برای شما به ارمغان می‌آورد!

۱۰تکنیک طلایی سئو برای پیروزی در گوگل

۲- سادگی و دقیق بودن

سادگی-و-دقیق-بودن

اکثر محتوا نویسان حرفه‌ای این نکته را می‌دانند که هنر نویسندگی در ساده‌نویسی است. برخی تازه‌واردها به‌اشتباه تصور می‌کنند که با استفاده از واژه‌های ثقیل و سخت، مخاطبان را جذب می‌کنند. خوانندگان دوست دارند که پس از ورود به سایت در کمترین زمان به اطلاعاتی که نیازمندند دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که ساده‌نویسی را علاوه در عنوان، در کل محتوای خود لحاظ کنید. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

چگونه با بهره‌مندی از تبلیغ نویسی، کاربران را به آرزویشان برسانیم؟

چگونه با استفاده از دیزایرها در کپی رایتینگ استفاده کنیم؟

در نمونه اول، مخاطب درکی از دیزایر و کپی رایتینگ ندارد، اما در نمونه دوم با کلماتی ساده و مناسب‌تر، عنوان قابل‌فهم‌تر شده است.

۳- ایجاد و القای ترس

یکی از پدیده‌های عجیب، احساس ترس است. وقتی‌که ما دچار ترس می‌شویم برای رهایی از آن حاضریم هر هزینه‌ای را پرداخت کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر دکتر به شما بگوید که با خوردن فلان غذا، یک بیماری صعب‌العلاج می‌گیرید، به‌احتمال‌قوی شما دیگر لب به آن غذا نخواهید زد. شما قادر هستید احساس ترس را به مخاطبان خود القا کنید. در حقیقت به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها می‌فهمانید که اگر محتوای شما را نخوانند، یک‌چیز مهم و ضروری را ازدست‌داده‌اند و یا در آینده دچار مشکلاتی خواهند شد. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

مقاله پیشنهادی:  نرخ پرش سایت چیست؟

۱۰ اشتباه در سئو که سایت شما را به قبرستان می‌برد!

۲۰ جای شگفت‌انگیز ایران که اگر آن‌ها را نبینید پشیمان خواهید شد

۴- برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب

حس-کنجکاوی

سیستم مغزی انسان جوری طراحی‌شده است که تمایل دارد به پاسخ سؤالات خود را دریافت کند. هرزمانی که سؤالی ذهن شما را مشغول کرده، برای پاسخ به آن به‌سرعت با موتور جستجوی گوگل به دنبال پاسخ آن هستید. در تیتر نویسی هم باید با استفاده از همین ایده، حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید. با این کار موفق خواهید شد مخاطب را برای گرفتن پاسخش به سایت خود هدایت کنید. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

چگونه با طراحی سایت به درامد ۳۰ میلیون تومان در ماه رسیدم؟

کمتر از یک سال، مثل بلبل آلمانی حرف بزنید!

۵- وعده حل مشکلات به مخاطب

برای اجرای این تکنیک شما باید وعده حل شدن مشکل را به مخاطب بدهید. به‌عنوان‌مثال به تیتر همین مقاله دقت کنید. ما با این عنوان به شما قول دادیم تا ۱۰ تکنیک جادویی را برای نوشتن عنوان به شما یاد دهیم. نمونه‌های دیگری از این تکنیک را ذکر می‌کنیم:

۱۰ تکنیک روانشناسی که عزت‌نفس شما را چند برابر می‌کند

با این برنامه غذایی، چاقی را درمان کنید

۶- استفاده از عدد و درصد

طبق تحقیقات روانشناسی، اعداد نسبت به کلمات توجه بیشتری را جلب می‌کند. هنگامی‌که شما در تیتر خود از اعداد استفاده می‌کنید، کاربران احساس بهتری را با محتوای شما برقرار می‌کنند. به همین دلیل تیترهایی که با اعداد شروع می‌شوند، بیشتر کلیک می‌خورند. همچنین استفاده از درصد هم تأثیر بالایی در نرخ کلیک دارد. اعداد و درصدها نشان‌دهنده قاطعیت و اثباتی بر اعتبار محتوای مقاله‌ی شماست. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

۱۰ راز مهم در مورد اعتمادبه‌نفس که باید بداند

۹ تکنیک که فروش شما را ۱۵۰% افزایش می‌دهد

۷- مخاطبان تنبل

مخاطبان-تنبل

در رمان نوشتن تیتر به مخاطبان این قول را بدهید که با خواندن محتوای شما در زمانش صرفه‌جویی می‌شود. همه دوست دارند که کارهای خود را در زمان سریع‌تری انجام دهند تا وقت بیشتری برای خودشان داشته باشند.

چگونه بدون دانش فنی در ۱۰ ساعت یک سایت طراحی کنید

با آزادکاری در خانه باشید و کسب درامد کنید

۸- پسوند «ترین»

همه انسان‌ها دوست دارند که رتبه‌های اول را هر موضوعی را بدانند. به‌عنوان‌مثال پرفروش‌ترین کتاب کدام است؟ پول‌سازترین شغل چیست؟ اگر توجه کنید در این دو نمونه پسوند «ترین» موجود است. در حقیقت، پسوند «ترین» نوعی برتری را تداعی می‌کند که برای مخاطبان بسیار جذاب است.

مقاله پیشنهادی:  وب 3 چیست و چه کاربرد و آینده ای دارد؟

بهترین روش‌های کسب درامد خانگی

ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های مناسب گیم

۹- تجربیات شخصی

یکی از خصوصیات انسان این است که تمایل دارد تجربیات دیگران را بداند. مثلاً دوست دارد بداند که یک فرد موفق برای موفقیت خود چقدر زمان گذاشته و با چه روش‌هایی به موفقیت رسیده است. شما هم می‌توانید از این تکنیک برای عنوان نویسی خود استفاده کنید. البته باید دقت داشته باشید که فقط از تجربیات واقعی خود حرف بزنید و دچار خیال‌بافی و داستان‌سرایی نشوید!

چطوری در کمتر از یک ماه کتابم را نوشتم؟

۵ تکنیک که با آن‌ها به شغل موردعلاقه خود رسیدم

۱۰- کلمه‌ی جادویی «چگونه»

در زمان تیتر نویسی محتوای خود، از واژه‌ی استفهامی «چگونه» استفاده کنید. عناوینی که با کلمه‌ی «چگونه» شروع می‌شوند، دارای محبوبیت بالایی هستند و اصطلاحاً کلیک خور خوبی دارند. کاربران با خواندن کلمه‌ی «چگونه» می‌فهمد که قرار است با یک محتوای آموزنده روبرو شود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

چگونه یک نویسنده‌ی قهار شوید؟

چگونه می‌توانید بدون کار کردن کسب درامد کنید؟

نکاتی مهم برای عنوان نویسی جذاب

  • حتماً کلیدواژه را در عنوان خود بگنجانید.
  • هیچ‌وقت در عنوان خود از کلمات اختصاری فارسی استفاده نکنید. مثلاً به‌جای «ارتش جمهوری اسلامی ایران» از کلمه‌ی «آجا» استفاده نکنید.
  • عنوان انتخابی خود را چند بار بخوانید و دقت کنید که کلمات اضافی در آن وجود نداشته باشد.
  • پس از نگارش تیتر، آن را به‌دقت بخوانید و بررسی کنید که غلط املایی نداشته باشید، غلط املایی در تیتر، اعتبار مقاله شما را زیر سؤال می‌برد.
  • یکی دیگر از تکنیک‌هایی که برای عنوان نویسی وب‌سایت بسیار مؤثر است، استفاده از تاریخ است که نشان‌دهنده بروز بودن مطالب است. به‌عنوان‌مثال: «آموزش طراحی سایت- آپدیت ۲۰۲۲».
  • استفاده از نام افراد معروف هم یک روش برای نوشتن عناوین جذاب است. به‌عنوان‌مثال: «۱۰ راز موفقیت از نظر ایلان ماسک»

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا که در میزان بازدید محتوا بسیار سرنوشت‌ساز است، عنوان نویسی یا تیتر نویسی است. عنوان جذاب میزان بازدیدکنندگان مطالب ما به‌شدت افزایش می‌دهد. وقتی‌که بی‌درنگ بر یک لینک در نتایج گوگل کلیک می‌کنید و شروع به خواندن مطالب می‌کنید، شما جادو شده‌اید! جادوی عنوان نویسی!

تحقیقات معتبر ثابت کرده است که یک عنوان جذاب قادر است میزان ترافیک سایت شما را چندین برابر کند.

در این مقاله به بررسی ۱۰ تکنیک جادویی برای عنوان نویسی پرداختیم. در ابتدا به اهمیت و ضرورت عنوان جذاب در جذب مخاطب اشاره کردیم و پس از آن۱۰ تکنیک کاربردی و مؤثر در عنوان نویسی جادویی را برای شما شرح دادیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *