Sales engineer

مهندسی فروش چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به‌طورکلی مهندسی یک علم برای انجام محاسبات دقیق در جهت رسیدن به پاسخ مناسب در علوم مختلف است. بسیاری از افراد مهندسی را با علومی مانندِ عمران، کامپیوتر، ریاضی و فیزیک مرتبط می‌دانند؛ اما باید بدانید که مهندسی در رشته‌های علوم انسانی و بازاریابی؛ نیز کاربرد دارد درواقع با پیشرفت علم بازاریابی، باید به علوم مرتبط با مهندسی مانند آمار و حسابداری مسلط باشیم. ما توسط این علوم دیتاهایی از مشتریان و چگونگی تعامل با آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. رسالت مهندسی فروش اجرای قوانینی برای افزایش میزان فروش بر اساس علوم و دیگر داده‌ها است.به بیانی ساده‌تر، مهندس فروش فردی است که اطلاعات و توانایی فنی کافی در مورد فروش محصول را داشته باشد. هوش مهندس فروش باید به حدی باشد که بتواند هم در بخش فروش و هم در بخش نحوه‌ی عملکرد پس از موفقیت یا شکست نظر بدهد و فروش را بهینه‌سازی کند.

در دنیای بازاریابی و فروش یک ارتباط تنگاتنگ بین مشتری و فروشنده حاکم است. درواقع مرزی بین فروشنده و مهندس فروش وجود دارد و آن مهارت‌های مدیریتی و عملکردی مهندس فروش نسبت به فروشنده است.

شرح شغل مهندس فروش

 مهندسی فروش چیست

مهندس فروش با استفاده از تلفیق دانش فنی و مهارت‌های بازاریابی به یک سطح عالی از توانایی رفع نیازهای مشتری می‌رسد. این سطح به میزان دانش او از محصول موردنظر او وابسته است.

کار یک مهندس فروش چیست

مهندس فروش 1

مهندس فروش باهدف اطمینان از خواسته‌های مشتری با فروشندگان بخش‌های دیگر سازمان مانند کارمندان توسعه، مدیران محصول و مدیران تولید به‌طور منظم در ارتباط و تعامل است.

مقاله پیشنهادی:  معرفی Google Lighthouse، ابزار رایگان آنالیز عملکرد و کیفیت سایت

یکی دیگر از وظایف مهم مهندس فروش تحلیل و بازبینی فرایندهای توسعه و بازاریابی محصول ازنظر تئوری و کاربردی است.

مهندس فروش روش‌های ساخت محیط‌هایی برای افزایش فروش و سود را طراحی می‌کند و سعی می‌کند که همیشه خلاقیت و باز‌آفرینی درروش‌های فروش و عرضه را جزئی از رویکرد کسب‌وکار قرار دهد.

شرح وظایف روزانه یک مهندس فروش:

مهندس فروش

به‌طورکلی یک مهندس فروش در طول روز کاری خود باید وظایفی مانند این لیست را انجام دهد.

ملاقات با خریداران بالقوه

ایجاد ارتباطات جدید و تعامل با مشتریان قدیمی

تأمین و مدیریت نیاز مشتریان

متقاعد کردن مشتریان به این نکته که کالا یا خدمات شما بهترین برطرف‌کننده نیاز مشتریان است

جمع‌آوری نیازها و خواسته‌های مشتریان

مذاکره درباره‌ی قراردادها یا مناقصه‌ها

قانع کردن مشتریان به پذیرش شرایط قرارداد بین کسب‌وکار و مشتری

پیشنهاد خدمات دیگر به مشتریان

آنالیز و تحلیل هزینه و فروش

ساخت گزارش سود ماهانه (دوره‌ای)

آنالیز و بهینه‌سازی سیستم crm

مهندس فروش 4

همکاری با دیگر اعضای تیم فروش در جهت بهینه‌سازی فرایند فروش

مهندس فروش سعی دارد تا با بهره‌مندی از روش‌های مهندسی رویکرد فروش را تغییر دهد و موجب بهینه‌سازی و ارتقای فروش شود.

مراحل اصلی مهندسی فروش

یک مهندس فروش باید به‌راحتی مشتریان بالقوه جدیدی را به کسب‌وکار جذب کند. به‌عنوان‌مثال مشتریان یک شرکت تولیدکننده سر سیلندر، شرکت‌های تولید خودرو و عرضه‌کنندگان خدمات تعمیر است. شناسایی و درک صحیح نسبت به مشتریان بالقوه یک شانس قوی برای موفقیت در بازاریابی محصولات و افزایش فروش کسب‌وکار است که این وظیفه‌ی اصلی مهندس فروش هست.

جهت تعامل با مشتریان بالقوه بایستی کمی تحقیقات بازار کنید و با استفاده از ابزارهای بازاریابی مانند بازاریابی حضوری و یا بازاریابی آنلاین مشتریان را به سمت محصولات بکشانید و پس از آن بایستی محصول خود را با توضیحات کامل جوری معرفی کنید که مشتری متقاعد شود که محصول شما به بهترین نحو ممکن نیازهایش را رفع می‌کند؛ و پس از فرایند فروش مشتری را در قیف بازاریابی قرار دهید تا در آینده بتوانید باز از خرید او سود ببرید.

مقاله پیشنهادی:  بانس ریت چیست؟ تأثیر نرخ پرش در سئو
مهندس فروش5

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مهندس فروش پرداختیم و کاربرد آن را شرح دادیم و همچنین در ادامه مقاله شمارا با وظایف مهندس فروش آشنا کردیم. از اینکه تا انتها با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس‌گزاری می‌کنیم. لطفاً تجربه و نظر خود را در مورد مهندسی فروش با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذراید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *