Charisma

کاریزما چیست و افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که با افرادی روبرو شده‌اید که به دید شما دارای یک نیروی خاص جذب‌کننده هستند، انگار یک فرمول جادویی دارند که با آن می‌توانند روی شما تأثیر بگذارند و شمارا متقاعد کنند. به نظر شما چه ویژگی یا صفت خاصی در این افراد وجود دارد که آن‌ها را این‌چنین دارای قدرت می‌کند؟ در این مقاله به مقوله‌ی کاریزما و ویژگی افراد دارای کاریزما می‌پردازیم. شما هم می‌توانید با اکتساب این ویژگی‌ها به شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوید. پس با ما همراه باشید. این روزها شاید به‌دفعات کلمه‌ی کاریزما را دیده و یا شنیده باشید. دلیل اینکه الآن در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید بی‌تردید می‌خواهید بدانید که شخصیت کاریزماتیک دارای چه ویژگی‌هایی هستند و چرا این شخصیت‌ها انقدر محبوب و دارای نفوذ کلام بالایی هستند

کاریزما چیست؟

فارسی کلمه‌ی کاریزما، «فرهمندی» است؛ اما واژه کاریزما (Charisma) ریشه‌ای یونانی دارد و به واژه‌ی «خاریس» برمی‌گردد. خاریس در افسانه‌های کهن یونان نام دختری است که به‌عنوان سمبل جذابیت و زیبایی معرفی می‌شود؛ بنابراین بسیاری از افراد معنای کلمه‌ی کاریزما را جذابیت می‌دانند و شخصیت‌های دارای کاریزما را انسان‌هایی تأثیرگذار و جذاب معرفی می‌کنند.

البته شایان‌ذکر است که هنوز تعریف دقیق و مشخصی برای کلمه‌ی کاریزما وجود ندارد و هر فرد از دید خودش مفهوم و معنای کاریزما را تعریف می‌کند.

در سال‌های قبل انسان‌ها معتقد بودند که کاریزما بودن فقط مختص انسان‌های خاص و معدودی است اما امروزه چنین اعتقادی وجود ندارد چون متخصصان باور دارند که خصوصیات کاریزما رو می‌توان اکتساب کرد و به یک انسان کاریزماتیک تبدیل شد.

انگیزه بخشی، تأثیرگذاری و متقاعدسازی سه ویژگی مهم افراد دارای کاریزما است. درواقع شخصیت‌های کاریزماتیک دارای یک جذابیت خاص هستند که می‌توانند به‌وسیله‌ی این جذب، بر دیگران تأثیر بگذارند و آن‌ها را متقاعد یا مجاب کنند. بر همین اساس در اصول مذاکره، شخصیت مذاکره‌کننده باید دارای کاریزمای بالایی باشد تا بتواند مذاکره را با موفقیت انجام دهد.

به یک نکته مهم توجه داشته باشید که بعضی از شخصیت‌های کاریزماتیک مانند هیتلر، از قدرت کاریزماتیک خود برای هدایت انسان‌ها به‌سوی جنگ و تباهی استفاده کردند، پس باید مراقب باشید که بعدازاینکه به شخصیت کاریزماتیک تبدیل شدید از آن برای مقاصد شوم و منفی استفاده نکنید و فقط از این قدرت برای اهداف مثبت و خیرخواهانه بهره‌مند شوید.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار در تهران

حالا که به‌طورکلی و اساسی مفهوم کاریزما را درک کردید، یک تعریف کلی از کاریزما را ارائه می‌دهیم:

کاریزما یک ویژگی یا خصوصیت شخصیتی انسان است که در ارتباط با دیگران نمودار می‌شود. فرد دارای کاریزما دارای کلام و رفتار پرنفوذی است و قدرت تأثیر بالایی بر دیگران دارد. کلام و زبان بدن و شیوه‌ی رفتار شخصیت کاریزماتیک، این ویژگی را به مخاطب القا می‌کند.

مزیت‌های کاریزماتیک بودن

مزیت و منفعت‌های زیادی در کاریزماتیک بودن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ای مزایا، توانایی تأثیرگذاری بر دیگران است. کتاب تأثیر از رابرت سیالدینی یکی از منابع خوب برای بالا بردن تأثیر بر دیگران است.

مزیت دوم، قدرت بالای مجاب کردن افراد است. اگر فردی علاوه بر قدرت تأثیرگذاری، قدرت متقاعد کردن بالایی هم داشته باشد، شانس بالایی در موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود خواهد داشت.

کسی که دارای ویژگی کاریزما باشد قادر است خیلی بهتر و اساسی‌تر اعتماد دیگران را جلب و آن را با مسیر خود همراه کند. اعتمادسازی یکی از مقوله‌های حائز اهمیت در تمامی ابعاد زندگی است. افراد کاریزماتیک به‌سادگی می‌تواند اشتیاق درونی خود را به دیگران منتقل کند و از همین نظر شخصیت‌های دارای کاریزما برای رهبری کسب‌وکارها بسیار مثمر ثمر هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های شخصیتی کاریزما، اعتمادبه‌نفس بالای این افراد است. با یک نگاه اجمالی به این افراد اعتمادبه‌نفس آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. برای تبدیل‌شدن به شخصیت کاریزماتیک باید تلاش کنید که عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود را بسیار بالا ببرید.

ویژگی‌ها و خصوصیات افراد کاریزماتیک

کاریزما 00

برای تبدیل‌شدن به شخصیت کاریزماتیک باید ویژگی‌ها و خصوصیت این افراد را بدانیم و آن‌ها را در وجود خود پرورش دهیم. در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم افراد دارای کاریزما را بیان می‌کنیم:

بیان صادقانه، آزادانه و صمیمانه احساسات

افراد دارای کاریزما در بیان احساسات خود بسیار راحت هستند و سعی می‌کنند که این بیان به‌صورت صمیمانه و صادقانه باشد. همین ابراز احساسات صادقانه است که باعث تأثیرگذاری بر دیگران می‌شود. اساساً احساسات شخصیت‌های کاریزماتیک روی دیگران تأثیر بالایی دارد مثلاً اگر این افراد احساسات مثبتی را بروز دهند موجب می‌شود که بقیه تحت تأثیر این احساسات مثبت قرار گیرند و در نقطه‌ی مقابل اگر احساسی منفی از طرف شخصیت‌های کاریزماتیک ساطع شود می‌تواند مخاطبان را لبریز از احساسات بد کند.

شناخت و درک صحیح از احساسات مخاطبان و واکنش صحیح به آن

مقاله پیشنهادی:  Robots.txtچیست و چه کاربردی دارد؟

شخصیت‌های دارای کاریزما قادر هستند احساسات اطرافیان را به‌صورت صحیح درک کنند و بر اساس این درک واکنش‌های هوشمندانه و به‌موقع ای از خود بروز دهند. درواقع شناخت از احساسات بقیه و همدلی با آن‌ها یکی از عناصر مهم شخصیت‌های کاریزماتیک است.

افراد کاریزما با این تکنیک می‌توانند در دل مخاطبان جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند و مخاطبان حتی حاضرند جان خود را هم نثار این افراد کنند. به‌طورکلی شخصیت‌های کاریزماتیک در برقراری رابطه‌ی عاطفی بسیار دقیق و توانا هستند.

کنترل یا آزاد کردن احساسات بر اساس شرایط موجود

یکی دیگر از قابلیت‌های افراد کاریزماتیک کنترل و یا آزاد کردن احساسات خود با توجه به شرایط است. افراد دارای کاریزما قادرند احساست خود را به‌خوبی کنترل کنند. مثلاً افراد کاریزما می‌دانند که در شرایطی خاص نباید احساسات خود را نسبت به‌اشتباه یک کارمند یا اعضای گروه بروز دهند و همچنین با توجه به شناخت بالای خود می‌دانند که در کجا خشم خود را بروز دهند. این درک و شناخت و کنترل احساسات از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است.

توانایی بالا در برقراری و مدیریت روابط اجتماعی

از دیگر ویژگی‌های افراد دارای کاریزما می‌توان به توانایی بالای این افراد در برقراری رابطه صحیح اجتماعی اشاره کرد. افراد کاریزماتیک خوش‌برخورد و خوش‌مشرب هستند و همین ویژگی باعث می‌شود که قادر باشند روابط خوبی بر بقیه برقرار کنند. کلام و زبان افراد کاریزماتیک آغشته به امید و شور و شوق است و قادرند آن را به قلب مخاطب منتقل کنند.

فن بیان بالا و قدرت انتقال احساسات از ویژگی‌های این افراد است پس برای تبدیل‌شدن به شخصت کاریزماتیک باید روی فن بیان و ارتباطات خود با دیگران کارکنید و خود را ارتقا دهید.

هوشیاری، حواس‌جمعی و دقت به جزییات

افراد دارای کاریزما عموماً به جزییات حساسیت بالایی دارند و به آن توجه و دقت بالایی دارند و تلاش می‌کنند که شش دنگ حواسشان جمع باشد. افراد فراموش‌کار و بی‌تفاوت به افراد، بی‌تردید نمی‌توانند یک شخصیت کاریزماتیک باشند. بعضی از افراد دارای کاریزما با دقت بالای خود قادرند حتی با یک نگاه به‌صورت و یا گوش کردن به لحن صدای کسی، به باطن و درون او نیز پی ببرند این مکاشفه می‌تواند به آن‌ها در همدلی کمک کند.

از دیگر ویژگی‌های افراد کاریزماتیک توانایی بالای آن‌ها در گوش دادن است. این افراد با گوش دادن فعالانه خود سعی می‌کنند شرایطی را به وجود بیاورند که مخاطب آن‌ها حرف دل خود را به زبان بیاورد. این افراد میان حرف مخاطب خود نمی‌پرند و سخن او را قطع نمی‌کنند و به‌راحتی با آن‌ها همدلی و همدردی می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  وایرفریم چیست و چگونه یک وایرفریم بسازیم

ثروتمند بودن

کاریزما

در این مورد استثنا هم وجود دارد مثلاً می‌توان افراد کاریزمایی را دید که ثروت چندانی ندارند اما اغلب شخصیت‌های کاریزماتیک ثروتمند هستند و با ثروت خود نشان می‌دهند که آن‌ها دارای عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس بالایی هستند و با تیکه بر آن‌ها توانسته‌اند ثروت زیادی را برای خود فراهم کنند.

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس

افراد دارای کاریزما در قلب مردم جای دارند و همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند آن‌ها خودشان را خیلی دوست دارند و عزت و احترام بالایی برای خود قائل هستند. تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید و فاقد عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس بالایی باشید، کاریزماتیک نخواهید شد.

اعتمادبه‌نفس در کاریزما نقش بسزایی دارد. کسی که دانا و توانا باشد اما اعتمادبه‌نفس خوبی نداشته باشد مانند یک صندوق گنج در زیرخاک است و کسی او را نمی‌بیند.

خوش‌بینی و امیدواری

کاریزما 6

یکی دیگر از علائم یک فرد دارای قدرت کاریزما، خوش‌بینی و امیدواری است. افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی بدبینی و ناامیدی نمی‌توانند در قلب اطرافیان نفوذ کنند و از طرفی یک نیروی دافعه از خود ساطع می‌کنند که باعث می‌شود تا اطرافیان از کنار او دفع شوند؛ اما افراد کاریزماتیک ناامیدی را یک احساس مسخره می‌دانند و دائماً در حال تولید امید و خوش‌بینی هستند و افراد مخاطب افراد کاریزما جذب این ویژگی می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث کاریزما و شخصیت کاریزماتیک و ویژگی‌های افراد کاریزماتیک پرداختیم. کاریزما یک مهارت است و می‌توان آن را یاد گرفت و توسط ان به موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای دست پیدا کرد. کاریزما یک جادو است که قدرت ان را دارد که شما به «من برتر» خود نزدیک شوید. افراد کاریزماتیک نه‌تنها در زندگی خود موفق هستند بلکه با تأثیرگذاری بالای خود بر دیگران قادرند بر زندگی دیگران تأثیر مثبت بگذارند. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم راهکارهای مفیدی برای تبدیل‌شدن به شخصیت کاریزما به شما انتقال دهیم. از اینکه با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد موضوع مقاله با ما به اشتراک بگزارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *