tiffany

تاریخچه ۱۵۰ ساله برند تیفانی: داستانی پرفزار و نشیب از موفقیت و شکست!

زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه

تاریخچه ۱۵۰ ساله برند تیفانی: داستانی پرفزار و نشیب از موفقیت و شکست!

tiffany

حتما شما هم عکس بسیاری از افراد معروف با جواهرات رنگی و درخشان را دیده‌اید. جواهراتی این چنینی با الماس‌های سبز و بنفش چشم همه افراد را نا‌خودآگاه به‌سمت خود جذب می‌کنند. آیا می‌دانید تعداد زیادی از این جواهرات متعلق به برند تیفانی (Tiffany & Co) است؟!
روزانه در فضای اینترنت با این جملات زیاد روبه‌رو می‌شویم؛ تیفانی یک کلکسیون جدید برای حمایت از حیوانات معرفی کرد یا این برند یکی از بی‌نقص‌ترین جواهرات دنیا را در انبارش دارد! آیا این جملات حقیقت دارند؟
باید بگویم بله! این برند لوکس، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جواهر در جهان است و بیشتر از ۱۵۰ سال عمر دارد. البته فکر نکنید ۱۵۰ سال پیش تیفانی مثل امروز موفق بود! نه این‌گونه نیست! این شرکت از این مغازه کوچک لوازم‌التحریر در منهتن نیویورک شروع به فعالیت و کم کم رشد کرد و شهرت یافت. 

داستان برند تیفانی (Tiffany & Co) از کجا آغاز شد؟

tiffany

داستان این برند به سال ۱۸۳۷ زمانی که چارلز لوئیس تیفانی (Charles Lewis Tiffany) و جان اف یانگ (John F. Young) مغازه تیفانی و یانگ (Tiffany & Young) را با حمایت ۱۰۰۰ دلاری پدر تیفانی افتتاح کردند، برمی‌گردد. این فروشگاه در منطقه برادوی (Broadway) روبروی پارک سیتی حال (City Hall) در منهتن نیویورک قرار داشت و لوازم‌التحریر و انواع کالاهای فانتزی مثل بدلیجات (جواهراتی که قیمتی نیستند) می‌فروخت. درآمد آن‌ها در روز اول افتتاحیه فروشگاه، ۵ دلار بود!

تیفانی برخلاف سایر فروشگاه‌های آن زمان، قیمت‌های مشخصی را ارائه و آن‌ها را کاملاً رعایت می‌کرد. در آن سال‌ها مردم گاهی برای خرید اجناس موردنیازشان، به‌جای پرداخت پول نقد، دادوستد می‌کردند یا چانه می‌زدند؛ اما فروشگاه تیفانی روی اصول خود پایدار ماند و فقط پول نقد دریافت کرد. این هنجارشکنی‌ها و خارج شدن از عرف آن زمان، اسم فروشگاه تیفانی را دهان به دهان بین مردم گرداند!

در سال ۱۸۴۱ تیفانی و یانگ برای افزایش سرمایه و تسریع روند پیشرفت، با فرد دیگری به‌نام جی ال الیس (J. L. Ellis) شریک شدند و نام فروشگاه را به تیفانی، یانگ و الیس (Tiffany, Young & Ellis) تغییر دادند. اصول فروش تیفانی (قیمت‌های مشخص و دریافت پول نقد) ساده بود اما پافشاری روی همین اصول ساده باعث موفقیت آن‌ها شد.
در سال ۱۸۴۵ این فروشگاه در شهر منهتن بسیار معروف شده بود و مشتریان زیادی داست. سه موسس آن با سود زیادی که به‌دست آورده بودند، تصمیم به فروش جواهرات واقعی به‌جای بدلیجات گرفتند! اکنون مغازه کوچک آن‌ها، کامل‌ترین لوازم‌التحریر و جواهرفروشی شهر بود. در همان سال، تیفانی اولین کاتالوگ پست مستقیم را در ایالات متحده منتشر و آمریکایی‌ها را با کالاهای لوکس فروشگاه خود آشنا می‌کند.

این کتاب که اکنون به‌عنوان کتاب آبی شناخته می‌شود، لیستی از کمیاب‌ترین جواهرات جهان را در خود دارد. این کتاب با نمایش دیدنی‌ترین قطعات این برند، از نقاشی‌های ساده به عکس‌های واقعی تبدیل شده است و برای نسل امروزی که با فناوری آشنا هستند، نسخه دیجیتالی آن هر ساله منتشر می‌شود.

دو سال به همین منوال گذاشت و فروشگاه تیفانی هر روز موفق‌تر شد! آن‌ها در سال ۱۸۴۷ علاوه‌بر جواهرات و لوازم‌التحریر، ظروف نقره، عطر، لوازم آرایشی، کمربند و … نیز می‌فروختند.

Tiffany & Co راه‌اندازی شد!

tiffany

تا سال ۱۸۴۸ یانگ و تیفانی سرمایه زیادی به‌دست آورده بودند. هنگامی که سلطنت فرانسه در آن سال سرنگون شد، تیفانی به‌سرعت از این کودتا برای خرید سنگ‌های قیمتی از اشراف اروپایی استفاده کرد و آن‌ها را به ایالات متحده بازمی‌گرداند. او در همان سال با جان سی مور (John C. Moore) قراردادی با مبلغ کم برای تولید انحصاری ظروف نقره بست.
در سال ۱۸۵۲ یانگ با واردات نقره استرلینگ به ایالات متحده سود زیادی به‌دست آورد. او یک سال بعد در ۱۸۵۳ سهم دو شریک خود را خرید و نام فروشگاه را به Tiffany & Co تغییر داد. نکته‌ای که باعث پیشرفت سریع این شرکت در طول ۱۶ سال شد، توجه به شرایط موجود بازار هدف و استفاده صحیح از آن بود.

در طول جنگ داخلی (از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵)، تیفانی تمرکز خود را روی فروش تجهیزات نظامی، تولید شمشیر و واردات تفنگ و مهمات قرار داد. در سال ۱۸۶۲ رئیس جمهور آمریکا آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln) از فروشگاه تیفانی یک گردنبند و گوشواره برای همسرش می‌خرد. زمانی که همسر رئیس جمهور، آن جواهرات را در مراسمی می‌پوشد، نام تیفانی دوباره بین مردم زمزمه می‌شود! این شرکت در سال ۱۸۶۶ اولین کرنومتر را با نام تیفانی تایمر (Tiffany Timer) تولید می‌کند.

نوآوری تیفانی و برنده‌ شدن جایزه در نمایشگاه نقره پاریس!

tiffany

تیفانی به‌عنوان اولین شرکت آمریکایی که استاندارد نقره‌ای بریتانیا را برای استفاده از فلز نقره با خلوص ۹۲ درصد اتخاذ کرد، در سال ۱۸۶۷ در نمایشگاه جهانی پاریس برنده جایزه بزرگ صنعت جهانی نقره شد. تیفانی این موفقیت و جایزه را مدیون انجام کاری بود که تا حالا کسی به‌فکر آن نیافتاده بود، استفاده از فلز نقره با خلوص‌ بالاتر!
در سال ۱۸۶۸ فروشگاه تیفانی شروع به تولید جواهر از طلا (‌به‌جای نقره) کرد و به‌عنوان جواهرساز، زرگر و نقره‌سازی بزرگ به اکثر تاج‌داران و ثروتمندان اروپا خدمات ارائه می‌داد. مشتریان آمریکایی تیفانی، بیشتر قشر تازه ‌به ‌دوران رسیده آن زمان بودند!!!
آن‌ها پول نقد زیادی داشتند اما در زمینه جواهرات، افرادی بی‌سلیقه بودند! این فروشگاه برای جذب مشتری، خود را با شرایط موجود وفق داد و تمام سفارشات عجیب و غریب آن‌ها را ‌پذیرفت. به‌هر حال این افراد، علی‌رغم سلیقه عجیب‌شان، مخاطبان هدف بازار تیفانی بودند.

در سال ۱۸۷۰ این شرکت یک ساختمان فروشگاه جدید در یونیون اسکویر وست (Union Square West) منهتن نیویورک راه‌ انداخت. جان کلوم این ساختمان را طراحی کرد و ساخت آن حدود ۵۰۰۰۰۰ دلار هزینه داشت. روزنامه نیویورک تایمز آن را «کاخ جواهرات» توصیف کرد. شرکت تیفانی تا سال ۱۹۰۶ در این مکان ماند.

الماس طلایی معروف تیفانی!

tiffany

تخمین زده شد در سال ۱۸۷۸ خزانه‌های تیفانی دارای ۴۰ میلیون دلار سنگ‌های قیمتی هستند. در میان آن‌ها، بزرگ‌ترین الماس زرد بی‌عیب و نقصی که تا آن زمان استخراج شده بود، نیز وجود داشت. در همان سال شرکت تیفانی این جواهر را از معادن الماس کیمبرلی در آفریقای جنوبی به‌دست آورد. این الماس زرد ۲۸۷.۴۲ عیاری، به‌شکل یک نگین ۱۲۸.۵۴ عیار برش داده شده است.
جالب است بدانید فقط ۵ نفر در دنیا از این گردن‌بند الماس طلایی استفاده کردند. از معروف‌ترین این افراد می‌توانیم به آدری هپبتون اشاره کنیم. در سال ۱۹۶۱ بازیگر انگلیسی معروف، آدری هپبورن (Audrey Hepburn) در عکس‌های کمپانی تبلیغاتی صبحانه در تیفانی از آن استفاده کرده بود. در ۲۰۱۹ خواننده آمریکایی، لیدی گاگا (Lady Gaga) در مراسم Vanity Fair Oscar آن را به گردن انداخت و اخیرا نیز یکی‌دیگر از معروف‌ترین خواننده‌های آمریکایی، بیانسه (Beyonce) به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست تاریخ آن را پوشید.
امروزه الماس معروف تیفانی در فروشگاه ساکس فیفت اونیو فلگ‌شیپ (Saks Fifth Avenue flagship) در منهتن به نمایش گذاشته می‌شود و هر روز بیش از ۳۰۰ بازدید‌کننده را به خود جذب می‌کند!

تیفانی نشان ملی آمریکا را دوباره طراحی کرد!

در سال ۱۸۸۵ مهم نبود کجا باشید، همه جا نام برند تیفانی به گوش می‌رسید! این شرکت با روند بازار هدف‌اش هم‌سو شد، نظر مخاطبانش را درک کرد و در طراحی‌هایش نوآوری و خلاقیت را سرلوحه قرار داد. این نوآوری در طراحی باعث شد در سال ۱۸۸۵ تیفانی مسئول رسم دوباره نشان ملی دایره شکل (Great Seal of the United States) روی پول آمریکا شود! این نشان ملی اولین بار در سال ۱۷۸۲ ترسیم شده بود ولی تیفانی با ایجاد تغییراتی در آن، شکل کنونی‌اش را طراحی کرد.
هربار که مردم آمریکا به پولی ملی‌شان نگاه می‌کنند، به‌یاد برند تیفانی می‌افتند. این شرکت با قبول وظیفه سخت ترسیم دوباره نشان ملی آمریکا، یکی از قدرتمندترین کمپین‌های بازاریابی محیطی‌اش را برگزار کرد! این بازایابی بزرگ تا امروز همچنان ادامه دارد.

حلقه نامزدی تک‌جواهر معروف دنیا طراحی شد!

tiffany

حتما همه شما حلقه‌های جذاب تک جواهری را دیده‌اید. چارلز لوئیس تیفانی این مدل حلقه‌ها در سال ۱۸۸۵ طراحی و به‌عنوان حلقه نامزدی تیفانی معرفی کرد.
در طراحی بی‌عیب و نقص این حلقه، شش شاخه نگه‌دارنده جواهر، پنهان است و به الماس درخشان اجازه می‌دهد تا روی حلقه، در نور شناور شود. این طراحی به‌قدری توجه همه را به‌خود جلب کرد که تا بیش از ۱۵۰ سال نمادی از بزرگ‌ترین داستان‌های عشقی جهان بوده است.
نام تیفانی (Tiffany & Co) از سال ۱۸۸۶ مترادف با داستان‌های عاشقانه بود! طراحی جذاب تیفانی نه تنها بازار حلقه نامزدی را متحول، بلکه این فروشگاه را به مقصد اول زوج‌ها برای خرید حلقه نامزدی تبدیل کرد. ایجاد یک ترند جدید در دنیا، از روش‌های بازایابی منحصربه‌فرد تیفانی بود.

تیفانی، پادشاه الماس دنیا شد!

در سال ۱۸۸۷ چارلز لوئیس تیفانی با خرید یک سوم از جواهرات سلطنتی فرانسه، جهان را شوکه کرد و اسمش به‌عنوان پادشاه الماس به تیتر اخبار رفت! او از این جواهرات در طراحی‌های خود استفاده کرد و آن را دوباره به آمریکایی‌ها فروخت.
چارلز تیفانی در سال ۱۹۰۲ درگذشت و ۳۵ میلیون دلار دارایی از خود به جا گذاشت. لوییس کامفورت تیفانی (Louis Comfort Tiffany) پسر بزرگش، هنرمندی ماهر بود و گاهی برای تیفانی جواهرات می‌ساخت، اما بیشتر به‌دلیل ساخت پنجره‌ها و لامپ‌های شیشه‌ای رنگارنگ شهرت داشت. لوئیس پس از فوت پدرش، اولین مدیر طراحی رسمی شرکت شد.

او سبک رنگارنگ طراحی‌های روی شیشه را در جواهرات نیز پیاده کرد. طرح‌های او نوآورانه و با الهام از طبیعت با استفاده از موادی مانند شیشه، سنگ‌های قیمتی و مینا بود. این ویژگی‌ها او را در خط مقدم جنبش هنر نو (Art Nouveau) قرار داد.
او بخش جواهرات هنری تیفانی را در فروشگاه ساکس فیفت اونیو فلگ‌شیپ (Saks Fifth Avenue flagship) تأسیس کرد تا جواهرات و اشیای قیمتی خود را در محل تولید کند و به نمایش بگذارد. دفتر مرکزی برند تیفانی برای ۳۵ سال در این مکان باقی ماند. استفاده از روش‌های خلاقانه در ترسیم جواهرات همیشه باعث جلب توجه همه اقشار جامعه بود.

جواهر کونزایت صورتی کشف شد!

tiffany

این شرکت در طول تاریخ خود نه تنها جهان را با الماس‌های درخشان خیره کرده است، بلکه مجموعه‌ای دیدنی و جذاب از سنگ‌های قیمتی رنگی که قبلا ناشناخته بود را داراست. تیفانی در سال ۱۹۰۲ از جواهر صورتی مایل به ارغوانی رنگ رونمایی کرد و به افتخار دکتر جورج فردریک کونز (Dr. George Frederick Kunz) جواهرشناس ارشد افسانه‌ای تیفانی و کاشف این جواهر صورتی در کالیفرنیا نام آن را کونزایت (kunzite) گذاشت.

مقاله پیشنهادی:  تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

جعبه آبی رنگ، نمادی برای بازاریابی تیفانی بود!

tiffany

جواهرات می‌آیند و می‌روند اما چیزی که از همان ابتدا ثابت مانده است، جعبه آبی رنگ تیفانی است. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی، استفاده از نمادی خاص است که مردم با دیدن آن، سریعا شما را به‌یاد آورند. جعبه آبی تیفانی نیز نماد این برند است. طبق نظرسنجی‌ها جعبه جواهرات این برند به‌دلیل رنگ و روبان ساتن سفید روی آن، به‌عنوان محبوب‌ترین بسته‌بندی در جهان شناخته می‌شود.
تیفانی به افراد با خرید هر جواهر یک جعبه مخصوص می‌داد. همین امر باعث شد نیویورک تایمز در سال ۱۹۰۶ گزارش دهد: «تیفانی چیزی در انبار دارد که شما نمی‌توانید با پول بخرید. آن جعبه‌های آبی جذاب!» در طول فیلمبرداری تبلیغاتی صبحانه در تیفانی، ۴۰ نگهبان مسلح حاضر بودند تا جلوی دزدی جعبه‌های آبی را بگیرند!

 

تیفانی جواهر مورگانیت را معرفی کرد!

tiffany

این برند همیشه به‌دنبال چیزی برای جلب توجه مردم بود، گاهی طراحی خارق‌العاده و گاهی سنگی قیمتی! فرقی نمی‌کرد، هدف او خاص‌ بودن است! این شرکت در سال ۱۹۱۰ جواهری صورتی رنگ در ماداگاسکار پیدا و آن را به افتخار سرمایه‌دار جی پی مورگان (J.P. Morgan) مورگانیت (morganite) نام‌گذاری کرد.

جهان از تغییرات تیفانی متحیر شد!

tiffany

در سال ۱۹۱۹ تیفانی از طرف نیروی دریایی ایالت متحده، مسئول اصلاح مدال افتخار این ارگان شد. بازبینی طرح این مدال برای تیفانی سکوی پرتاب و موفقیتی بود که نصیب هر کمپانی نمی‌شد! نسخه طراحی شده مدال به‌نام تیفانی کراس (Tiffany Cross) نام‌گذاری شد و فقط برای جوایز غیرجنگی استفاده می‌شد. میزان فروش تیفانی از ۷ میلیون دلار در سال ۱۹۱۴ به ۱۷.۷ میلیون دلار در سال ۱۹۱۹ رسید! این یک رشد بی‌سابقه برای تیفانی بود.

تاثیر رکود اقتصادی سال ۱۹۲۹ روی تیفانی

tiffany

طولانی‌ترین رکود اقتصادی جهان در سال ۱۹۲۹ آغاز شد. کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری، دستمزدهای پایین کارگران، بدهی‌های زیاد شرکت‌ها، مشکلات موجود بخش کشاورزی از دلایل رکود اقتصادی ۱۰ ساله بود.
قیمت سهام‌ها در سپتامبر و اوایل اکتبر ۱۹۲۹ شروع به کاهش کرد و در ۱۸ اکتبر سقوط ارزش سهام شرکت‌ها آغاز شد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌داران پیشرو، تلاش کردند تا با خرید سهام‌های بزرگ، بازار را تثبیت کنند اما موفق نشدند. میلیاردها دلار پول و هزاران شرکت یک‌شبه از بین رفت.
فروش تیفانی در سال ۱۹۳۰ با ۴۵ درصد کاهش به ۸.۴ میلیون دلار رسید. افت قیمت سهام باعث رسیدن میزان فروش تیفانی به مبلغ ۵.۴ میلیون دلار در سال ۱۹۳۱ و مبلغ ۲.۹ میلیون دلار در ۱۹۳۲ شد. زمانی که دولت فدرال ۱۰ درصد مالیات بیشتر برای جواهرات در نظر گرفت، وضعیت تیفانی از این هم بدتر شد. این شرکت مجبور به تعدیل نیرو برای زنده ماندن در شرایط موجود اقتصادی، بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ شد.

در سال ۱۹۴۰ دوره ده ساله تاریک رکود اقتصادی تمام شده بود. در آن سال تیفانی مجبور به استفاده از ۳.۶ میلیون دلار از پس‌انداز شرکت برای جلوگیری از ورشکستگی و ادامه کار شد. سپس این شرکت برای آخرین بار نقل مکان کرد و یک ساختمان هفت طبقه با هزینه ۲.۵ میلیون دلار در خیابان فیفت اونیو (Fifth Avenue) نیویورک ساخت. این بنا، اولین ساختمان مجهز به تهویه هوا در نیویورک بود. دفتر این شرکت هنوز هم اینجاست.
ثروت تیفانی بعد از اتمام دوره رکود اقتصادی تاحدودی احیا شد، در سال ۱۹۴۹ درآمد آن‌ها به ۱۹۳۶۸ دلار رسید. در این زمان مدیران تیفانی برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، محتاط عمل می‌کردند اما سهام‌داران به مدیریت محافظه‌کارانه و سبک‌های بازاریابی منسوخ شده معترض بودند. یکی از آن‌ها هری میدمن (Harry Maidman) بود. او از غفلت مدیران سوء استفاده کرد و حدود ۳۰ درصد از سهم را خرید. میدمن که از حضور در هیئت مدیره محروم شد، سهام خود را در سال ۱۹۵۵ به شرکت ساعت‌سازی بولووا (Bulova Watch) فروخت. برای جلوگیری از کنترل بولووا، وارثان تیفانی ۵۱ درصد از سهام را به شرکت هاوینگ به مبلغ ۳.۸ میلیون دلار فروختند.

تیفانی دوباره به اوج بازگشت!

tiffany

والتر هووینگ (Walter Hoving) رئیس و مدیر اجرایی تیفانی شد. او برای افزایش ظرفیت تولید شرکت، یک حراجی بزرگ از محصولاتی که در انبار تیفانی مانده و به فروش نرفته بود، راه انداخت. والتر با این روش علاوه‌بر افزایش مکان برای انبار کالاهای جدید، سود خوبی در مدت زمانی کم به‌دست آورد. هووینگ تصمیم به همکاری با گروهی از ستارگان معروف آن زمان، برای ایجاد استانداردی جدید از کیفیت محصولات تیفانی گرفت.
سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ برای این شرکت خوب بود! در ۱۹۵۵ جین مور (Gene Moore) طراح ویترین آمریکایی به تیفانی می‌پیوندد و ویترین فروشگاه‌های شاخص نیویورک را به تئاترهای کوچک جادویی، ماجراجویی و عاشقانه تبدیل و همکاری‌های خلاقانه او با هنرمندان مشهور، تماشاگران را از سراسر جهان جذب ویترین‌های تیفانی می‌کند. چیدن ویترین‌هایی جذاب، یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری، به‌خصوص در مناسبت‌های مختلف است.

در سال ۱۹۵۶ طراح جواهرات معروف، ژان شلمبرگر (Jean Schlumberger) به تیفانی می‌پیوندد. طرح‌های مجلل و عجیب او اغلب از گیاهان و موجودات دریایی الهام گرفته می‌شوند. این جواهرات به‌دلیل استفاده خلاقانه از سنگ‌های قیمتی گران‌بها، شیک‌پوش‌ترین زنان جهان را مجذوب خود می‌کرد. دوره‌ همکاری ژان و جین برای تیفانی، بسیار سودآور بود. این شرکت با استفاده از استراتژی جذب مخاطب از راه همکاری با سرشناسان و افراد بنام آن دوره، مشتریان زیادی را جذب کرد.
ژان می‌گفت: «من می‌خواهم بی‌نظمی جهان را به تصویر بکشم.» و همین کار را هم می‌کرد! او با سنگ‌های قیمتی خارق‌العاده، شگفتی‌های طبیعت را به جواهراتی با زیبایی مسحورکننده تبدیل می‌کرد. هاوینگ معتقد بود: «اگر مفهوم زیبایی‌شناسی به‌درستی درک شود، فروش افزایش می‌یابد.»
تیفانی برای جذب مشتریان بیشتر، کالاهای باکیفیت اما ارزان‌ مانند حلقه‌های نقره‌ای جاکلیدی را به قیمت ۳.۵۰ دلار به سبد کالایی فروشگاه‌هایش افزود. در اوایل دهه ۱۹۶۰ تیفانی ثروتی هنگفت از راه زیبایی‌شناسی به‌دست آورده بود و شعبه‌هایی جدید در سانفرانسیسکو، شیکاگو، هیوستون، بورلی هیلز و آتلانتا راه‌اندازی کرد.

ترازنامه شرکت تیفانی (لیست درآمد، بدهی‌ها، سود کلی و …) نشان می‎داد که در سال ۱۹۶۶ فروش سالانه شرکت به ۲۱.۹ میلیون دلار رسیده است. سود خالص هر سال از ۱۷۳۶۱۲ دلار در ۱۹۵۵ به ۱.۷ میلیون دلار در ۱۹۶۶ افزایش یافت.
در آن سال حدود ۶۵ درصد از کل فروش تیفانی از جواهرات، ۱۸ درصد از نقره، ۱۴ درصد از چینی و ظروف شیشه‌ای و ۳ درصد باقی‌مانده از لوازم التحریر و اقلام غیرتخصصی بود. این شرکت تمام جواهرات الماس و بخشی کوچک از طلای خود را در در دفتر کار خیابان فیفت اونیو (Fifth Avenue) ساخت. کارکنان خلاق، پرتلاش و متخصص تیفانی همه این محصولات را طراحی می‌کردند. داشتن چنین کارمندانی یکی از نقاط قوت در پیشرفت شرکت بود.
در سال ۱۹۶۷ تیفانی برای اولین بار مسئول طراحی جایزه بازی‌های سالیانه لیگ فوتبال سوپر بول (Super Bowl) شد. جام طراحی شده، وزنی معادل ۷ پوند داشت و تحسین همه را برانگیخت.

معرفی جواهر تانزانیت بنفش رنگ!

tiffany

تیفانی در سال ۱۹۶۸ یکی از جذاب‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیا، تانزانیت (tanzanite) را معرفی می‌کند. این سنگ فوق‌العاده کمیاب که در دامنه‌های کوه کلیمانجارو کشف و به دلیل رنگ آبی اقیانوسی که با سایه‌های بنفش ادغام شده است، چشم همه را به سمت خودش جلب می‌کند.

کلکسیون معروف «به تیفانی بازگرد» عرضه شد!

tiffany

در سال ۱۹۶۹ قلب به تیفانی بازگرد (Return to Tiffany)، برای اولین بار تولید شد. این قلب به‌صورت گوشواره، گردن‌بند، جاکلیدی و … قابل استفاده است. به هر قلب فروخته شده یک شماره سریال اختصاصی می‌دادند، تا قلب و صاحب آن هیچ‌گاه از هم جدا نشوند! در صورت گم شدن، هرکس آن را می‌یافت و به فروشگاه تیفانی در خیابان فیفت اونیو (Fifth Avenue) بازمی‌گرداند، صاحبان فروشگاه آن را به مالک اصلی‌اش پس می‌دادند. این طرح نمادین الهام‌بخش، یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های تیفانی در سراسر جهان است.
تیفانی با تولید این محصول و اختصاص یک کد مشخص به هر فرد، حس ارزشمندی را در مشتری ایجاد کرد. زمانی که مشتری متوجه شود، صاحب کسب‌وکار به او ارزش می‌دهند، تبدیل به مشتری همیشگی آن‌ها می‌شود. صاحبان تیفانی این موضوع را به‌خوبی درک کرده بودند! بعدا از این نوشته روی سایر جواهرات به‌صورت اختصاصی (بدون شکل قلب) استفاده شد.

در دهه ۱۹۷۰ این کمپانی به رشد خود ادامه داد و فروشش از ۲۳ میلیون دلار در سال ۱۹۷۰ به ۲/۳۵ میلیون دلار در سال ۱۹۷۴ افزایش یافت. درآمد خالص آن‌ها در سال ۱۹۷۲ از مرز ۱ میلیون دلار گذشت و در سال بعد به ۱/۲ میلیون دلار رسید.

پیشرفت تیفانی با دو رویداد مهم در سال ۱۹۷۴

در همین سال این شرکت دوباره ستاره‌ای دیگر به مجموعه طراحانش افزود. طراح افسانه‌ای السا پرتی (Elsa Peretti) به این شرکت می‌پیوندد و با حس زیبایی‌شناسی مدرن خود، روند طراحی جواهرات را متحول و صنعت نقره استرلینگ پیشرفت می‌کند. السا با ارائه مجموعه دایمِندز باید دِ یادر (Diamonds by the Yard)، جواهراتی الماس‌نشان را معرفی می‌کند که می توان هر روز آن را پوشید!
دومین رویداد مهم سال ۱۹۷۴ یافتن سنگ قیمتی سبز رنگی در مرز کنیا و تانزانیای آفریقا و نزدیکی پارک ملی تساوو است. تیفانی متوجه شد که این جواهر نوعی بسیار نادر از سنگ گارنت (garnet) با رنگی متفاوت است. رئیس کمپانی تیفانی آن را تساوریت (tsavorite) نامید. ارائه این سنگ قیمتی و همکاری با طراحی بنام، به‌طور همزمان در یک سال توجه افراد زیادی را به‌سمت این شرکت جلب کرد. هدف تیفانی درخشش در هر زمینه‌ای بود.

مالکیت شرکت تیفانی تغییر یافت!

در سال ۱۹۷۸، تیفانی مسئول ساخت جام قهرمانی اتحادیه ملی بسکتبال اِن بی اِی (NBA) شد. قد جام ساخته‌شده دو فوت و وزن آن تقریباً ۱۶ پوند بود. بعد از طراحی این جام طلایی جذاب، فروش تیفانی به ۶۰.۲ میلیون دلار و سود خالص آن به حدود ۴ میلیون دلار رسیده بود. این اتفاق توجه تمامی شرکت‌ها را به‌خودش جلب کرد و کمپانی اَون یکی از آن‌ها بود.
در نوامبر ۱۹۷۸ شرکت اَون پِراداکتس (Avon Products)، تولیدکننده و توزیع‌کننده پیشرو لوازم آرایشی و جواهرات در جهان، تیفانی را به قیمت حدود ۱۰۴ میلیون دلار خرید. هاوینگ تا پایان سال ۱۹۸۰ که بازنشسته شد، رئیس و مدیر اجرایی باقی ماند.
اَون برای افتتاح شعبه‌های جدید تیفانی در دالاس و کانزاس سیتی، گسترش سفارشات پستی مستقیم، معرفی کارت‌های اعتباری مخصوص مشتریان تیفانی، و ساده‌سازی عملیات دفتر خود، ۵۳ میلیون دلار (که بخشی از آن را با فروش مقداری از موجودی الماس‌های تراش نخورده خود جمع‌آوری کرد) هزینه کرد.

مقاله پیشنهادی:  چگونه یک بیزینس پلن استارتاپی بنویسیم؟

یک سال پس از انتقال مالکیت در ۱۹۷۹، جان لورینگ (John Loring) به‌عنوان مدیر طراحی این شرکت منصوب شد و میراث طراحی تیفانی را برای ۴۰ سال آینده شکل داد. جان لورینگ طراح، هنرمند و نویسنده ماهری و کتاب‌های سرگرم‌کننده زیادی در مورد تاریخچه شرکت تیفانی نوشته است. در حال حاضر او هنوز به‌عنوان سخن‌گوی تیفانی به سراسر جهان سفر می‌کند.
در سال ۱۹۸۰ با رهبری جان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های تیفانی، کلکسیون پالوما پیکاسو (Paloma Picasso collection) تولید و معرفی شد. مجموعه پالوما با الهام از طرح‌های گرافیتی‌ ساختمان‌های شهر نیویورک در طول دهه ۷۰، شکل هنر خیابانی را در قالب جواهراتی شیک به تصویر می‌کشد. این جواهرات امروزه هنوز هم بسیار محبوب هستند.

اَون در ابتدا از سرمایه خود برای پیشرفت تیفانی استفاده کرد اما استراتژی‌های خوبی برای جذب مشتری نداشت! این شرکت مرکز تولیدات را روی کالاهای ارزان قیمت با حاشیه سود کم گذاشته و معتقد بود افراد این کالاها را راحت‌تر می‌خرند! اما مخاطبان هدف تیفانی، سال‌ها این شرکت را با الماس‌ها، جواهرات، طلا و نقره‌های درخشان و گران‌قیمت می‌شناختند. با تغییر روند و تولید کالاهای معمولی، تعداد زیادی از مشتریان به‌سمت سایر فروشگاه‌های رقیب رفتند!
نسبت سود به درآمد از ۱۷.۶ درصد به ۶.۵ درصد بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۳ کاهش یافت، فقط به این دلیل که اَون سعی داشت با فروشگاه‌های بزرگ در فروش اجناس معمولی مثل ساعت، ظروف چینی و شیشه‌ای رقابت کند. در سال ۱۹۸۴ مقاله نیوزویک اشاره کرد که فروشگاه تیفانی آن‌قدر اقلام ارزان قیمت در انبارش دارد که مشتریان از کاهش کیفیت و خدمات شکایت می‌کنند.

در آگوست ۱۹۸۴ اَون تیفانی را به یک گروه سرمایه‌گذار به رهبری ویلیام آر چِینی (William R. Chaney) به مبلغ ۱۳۵.۵ میلیون دلار به‌صورت نقدی فروخت. در روش‌های بازاریابی مهم است بدون از دست‌دادن گروهی از مخاطبان هدف‌، مشتری‌های جدید جذب کنیم. اَون این موضوع را نمی‌دانست و سریع شکست خورد.
کمپانی تیفانی دوباره با مدیریت جدید مسیر خود را تغییر داد. صاحب جدید به‌دنبال دادن اطمینان خاطر به مشتریان از برگشت درخشان تیفانی سابق بود! اَون وام‌های زیادی برای شرکت گرفته بود که حالا باید تسویه می‌شد.
برای این‌کار و جبران خسارات قبلی، مدیریت با تعطیلی کارخانه نیوآرک (کارخانه تولید تجهیزات نظامی) و فروشگاه آن در کانزاس سیتی، کاهش تعداد کارکنان، اجرای برنامه‌ای برای عمده فروشی کالاهای کم ارزش، ظروف نقره و محصولات چرمی هزینه‌ها را کاهش داد.
این شرکت به‌دلیل پرداخت وام اَون، ۵.۱ میلیون دلار در سال ۱۹۸۴ و ۲.۶ میلیون دلار در سال ۱۹۸۵ از دست داد، اما در سال ۱۹۸۶ با وجود پرداخت ۹.۱ میلیون دلار بابت سود وام خود، ۶.۷ میلیون دلار از فروش خالص ۱۸۲.۵ میلیون دلاری به‌دست آورد. این روند در سال بعد نیز ادامه یافت و با سیاست‌های مدیریت جدید و جذب دوباره مشتریان، تیفانی در سال ۱۹۸۷، ۱۶.۸ میلیون دلار از فروش خالص ۲۳۰.۵ میلیون دلاری درآمد کسب کرد.

تیفانیِ پرزرق و برق، دوباره بازمی‌گردد!

tiffany

در سال ۱۹۸۷ عطر تیفانی با قیمت ۲۲۰ دلار برای هر اونس (حدود ۲۸ گرم) معرفی شد و در تمام فروشگاه‌های بزرگ در سراسر کشور عرضه شد. از طرفی دیگر توجه به پارچه‌ها و روسری‌های ابریشمی و کیف‌های گران‌قیمت بین اقشار ثروتمند جامعه زیاد بود. تیفانی که همیشه شرایط بازار و سلیقه مخاطبان هدف را مدنظرش می‌گرفت، این‎بار نیز همین‌کار را کرد.
این شرکت در همان سال خط تولید روسری‌های ابریشمی و پشمی را راه‌اندازی کرد و تولیدات کیف‌‌اش را گسترش داد. آن‌ها از راه فروش این محصولات سود خوبی به‌دست آوردند و در سال ۱۹۸۶ یک شعبه جدید در لندن، ۱۹۸۷ در مونیخ و ۱۹۸۸ در زوریخ افتتاح کردند.
در سال ۱۹۸۸ تیفانی با تاکید بر زرق و برق خود، در پنج فروشگاهش مجموعه‌ای از ۲۲ قطعه جواهر را با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به نمایش گذاشت. تاکید تیفانی روی تجمل به‌طور عجیبی کارساز بود و ۲۱ قطعه از این جواهرات سریعا فروخته شد.

سال‌های ۱۹۹۰ به‌بعد چه بر تیفانی گذشت؟

با توجه به رکود اقتصادی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ در ایالات متحده، تیفانی تمرکز خود را بر آغاز تجارت انبوه گذاشت. این شرکت کمپین جدیدی با هدف نشان دادن مقرون به صرفه بودن محصولاتش راه‌اندازی کرد. برای مثال گفت قیمت حلقه‌های نامزدی الماس از فقط ۸۵۰ دلار شروع می‌شود. تیفانی در این کمپین شرکت‌اش را به‌عنوان «کسب‌وکاری که محصولات باکیفیت را با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهد» توصیف کرد.
همچنین بروشورهای «چگونه الماس بخریم» برای ۴۰۰۰۰ نفر ارسال شد که افراد را به تماس با شماره تلفن رایگانی که به‌صورت خاص برای هدف قرار دادن جمعیت گسترده‌تری ایجاد شده بود، ترغیب می‌کرد. برگزاری کمپین و اختصاص شماره تلفن رایگان، علاوه‌بر جذب مخاطبان جدید، توجه مشتریان قدیمی را نیز دوباره به سمت تیفانی جذب کرد.
کشورهای آسیایی نقش مهمی در پیشرفت تیفانی داشتند! شرکت ژاپنی فروشگاه‌های لباس و جواهرات زنجیره‌ای میتسوکوشی (Mitsukoshi) وقتی جواهرات پرزرق و برق و خاص این شرکت را دید، در سال ۱۹۷۲ شروع به خرید و ذخیره محصولات تیفانی در فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های کوچک‌تر خود کرد.

با این‌کار حدود ۲۶.۵ میلیون دلار از فروش ۲۹۰ میلیون دلاری تیفانی در سال ۱۹۸۸ را به خود اختصاص داد. تیفانی در سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ دو فروشگاه در هنگ‌کنگ افتتاح کرد. سومین فروشگاه در سال ۱۹۹۰ در تایوان و چهارمین نیز در ۱۹۹۱ در سنگاپور بود.
اما این سود برای تیفانی پایدار نبود. مصرف‌کنندگان ژاپنی که از رکود اقتصادی، آسیب زیادی دیده بودند، مخارج خود را کاهش دادند و از خرید اقلام گران‌قیمت خودداری کردند. تیفانی در سال ۱۹۹۲ هنگامی که فروش میتسوکوشی ۳۵ درصد (از ۱۱۳ میلیون دلار تخمین زده شده در سال ۱۹۹۱) کاهش یافت، با شکستی جدی مواجه شد.
برای جبران این خسارت، تیفانی استراتژی هوشمندانه‌ای ریخت. در سال ۱۹۹۳ این شرکت مسئولیت مستقیم فروش، بازرگانی و بازاریابی ۲۹ بوتیک میتسوکوشی را برعهده گرفت و مبلغی معادل ۳۲.۷ میلیون دلار برای اداره آن‌ها خرج کرد.
این تجدید ساختار باعث افزایش فروش ۵۶۶.۵ میلیون دلاری در همان سال شد. اگر تیفانی با این رکود مبارزه نمی‌کرد و آن مغازه‌ها را می‌بست، هیچ‌گاه به این سود دست‌ نمی‌یافت. در ابتدا او مجبور به خرج مبلغی برای بازیابی انرژی از دست رفته فروشگاه‌ها شد اما ناگهان چندین برابر همان مبلغ به او بازگشت!

در سال ۱۹۹۴ کاتالوگ‌های پستی تیفانی به ۱۵ میلیون نسخه رسید. این نشریات به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای فروش و ارائه تصویری مناسب از فروشگاه‌ها و همچنین منبعی برای سودآوری بیشتر در نظر گرفته می‌شدند. بازاریابی مستقیم این شرکت شامل فروش تجارت به تجارت بود (B2B). مشتریان تجاری محصولات تیفانی را برای اهدای هدایا و جوایز شرکتی به کارمندان، هدیه به مشتریان و اهداف دیگر می‌خریدند.
با تمرکز بر اصول و استراتژی‌های بازاریابی تجارت انبوه، در طول سال ۱۹۹۴ فروش خالص تیفانی به ۶۸۲.۸ میلیون دلار افزایش یافت. از این میزان ۴۵ درصد را فروشگاه‌های خرده‌فروشی ایالات متحده، ۴۱ درصد خرده‌فروشی بین‌المللی و ۱۴ درصد را بازاریابی مستقیم تشکیل می‌دادند.

در اواسط سال ۱۹۹۵ تیفانی ۱۸ فروشگاه خرده‌فروشی جدید در ایالات متحده اجاره کرد و در خارج از کشور نیز درحال توسعه برندش در ۱۱ شهر دیگر بود. این شرکت همچنین فروشگاه‌هایی در میلان، فلورانس، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، فیلیپین و هاوایی را راه‌اندازی کرد. اکنون اسم تیفانی در تمام دنیا برای افراد مختلف نامی آشنا بود! از کالاهای عرضه شده برای فروش تیفانی در سال ۱۹۹۴، ۲۶ درصد را خود شرکت تولید می‌کرد و باقی را از حدود ۱۰۰ تولید‌کننده انحصاری می‌خرید.
در اواخر دهه ۱۹۹۰ تیفانی بر افزایش سود خود با ارائه جواهرات الماس مرغوب و خاص تمرکز کرد. این شرکت با درک این‌که افراد به‌دنبال خرید الماس‌های براق و خاص هستند، در سال ۱۹۹۹، ۱۴.۹ درصد از سهام شرکت حفاری کانادایی اِیبر ریسورس (Aber Resources) را خرید. اما چرا؟!
این شرکت کانادایی مالک بخشی از پروژه حفاری معدن الماس دیویاک در شمال غربی کانادا (Diavik Diamond) بود یعنی همان چیزی که تیفانی می‌خواست! از آن‌جایی که تیفانی فقط به‌دنبال جواهر باکیفت بود (نه سهام!)، بعد از امضای قرارداد تامین الماس از این معدن در سال ۲۰۰۴، سهام خود را در اِیبر فروخت.

ورود به قرن جدید برای تیفانی چطور بود؟

tiffany

تیفانی در شرایط اقتصادی مطمئنی وارد سال ۲۰۰۰ شد. به طور کلی، درآمد شرکت از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نرخ رشد مرکب، سالانه ۲۴ درصد افزایش یافته بود. این شرکت از آغاز سال ۲۰۰۰ برای ارائه کمک‌های مالی به سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در زمینه‌های محیط زیست و هنر داوطلب شد.
از آن روز تا کنون تیفانی بیش از ۷۵ میلیون دلار برای حفظ جنگل‌ها کمک مالی اعطا کرده است. تیفانی در سال ۲۰۰۲ شرکت تابع خود، لورلتن دایمندز (Laurelton Diamonds) را برای مدیریت زنجیره تامین الماس در سراسر جهان تأسیس کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و از راه کنترل الماس‌های برش‌خورده و صیقل داده شده، از کیفیت بالای الماس‌های تیفانی مطمئن می‌شود.
تیفانی امیدوار بود بتواند با افزایش تعداد فروشگاه‌های خود، از خریداران قشر متوسط جامعه نیز سودی به‌دست آورد. مجله فوربس در آوریل ۲۰۰۲ در یکی از مقاله‌‌هایش صحنه داخل یک فروشگاه تیفانی حومه شهر را این‌گونه توصیف کرد: «خریدارانی که کیف‌های گپ و بنتون در دست داشتند، راهروها را بسته بودند و با آرنج یکدیگر را گرفته بودند تا به گوشه سلف‌سرویس فروشگاه برسند. آن‌جا جعبه‌های جاکلیدی نقره، آویزها و دستبندهای جذاب با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار روی هم چیده شده بود!»
در آن زمان تحلیلگران هشدار دادند که این استراتژی می‌تواند نام برند معتبر و لوکس تیفانی را خدشه‌دار کند. با این وجود مدیریت این شرکت پیش‌بینی می‌کرد که عرضه و تبلیغ کالاهای ارزان‌تر، مشتریان جدیدی را جذب کرده و باعث رشد فروش در شعبه‌های خرده‌فروشی آن‌ها شود.

با توجه به هشدار تحلیل‌گران در طول سال ۲۰۰۳، تیفانی فروشگاه‌های خرده‌فروشی جدیدی را با نام تِمپل سِیت کِلر (Temple St. Clair) راه‌اندازی کرد. در آن سال دو فروشگاه، یکی در کالیفرنیا و دیگری در نیوجرسی، افتتاح شدند و جواهرات مد روز را از ۵۰۰ تا ۳۵۰۰۰ دلار می‌فروختند. در سال ۲۰۰۴ این شرکت شعبه خرده‌فروشی دیگری متمرکز روی فروش مروارید راه‌اندازی کرد. این فروشگاه‌ها ایریداس (Iridesse) نام داشتند و کالاهایی از ۵۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار را به قشر متوسط عرضه می‌کردند.
در همان سال این شرکت چندین خط جواهر جدید از جمله اطلس (Atlas)،وُیل (Voile) و رز (Rose) و تعدادی شعبه تازه راه‌اندازی کرد: چهار فروشگاه در ایالات متحده، سه تا در ژاپن، یک فروشگاه در تایپه، یکی در شانگهای و یک شعبه نیز در لندن. در آن سال، فروش تیفانی به ۲.۲ میلیارد دلار افزایش یافت در حالی که درآمد خالصش ۳۰۴.۳ میلیون دلار رسیده بود.
در سال ۲۰۰۹ تیفانی همکاری خود با شرکت سرمایه‌گذاری فناوری ژاپنی سافت بانک (SoftBank) را اعلام کرد. این دو شرکت ۱۰ عدد از یک تلفن همراه حاوی بیش از ۴۰۰ الماس (مجموعاً بیش از ۲۰ قیراط (۴.۰ گرم)) را طراحی کردند. قیمت هر تلفن همراه بیش از ۱۰۰ میلیون ین ( ۷۸۱۸۲۴ پوند ) بود.

مقاله پیشنهادی:  بهترین افزونه‌های کش وردپرس

در سال ۲۰۰۹ این شرکت مجموعه تیفانی کیز (Tiffany Keys) خود را راه‌اندازی کرد. کلید‌های خوش‌بینی و امید، آویزهای نمادین برای نشان‌دادن آینده‌ای روشن هستند. این کلید‌ها بیشتر به‌صورت گردن‌بند استفاده می‌شدند و بسیار مورد توجه قشر جوان (حتی تا به امروز!) قرار گرفتند. تیفانی می‌گوید: «جواهرات کلیدی ما نماد زندگی خوب، استقلال، قدرت و خوش‌بینی است.»
مجموعه تی (T) یکی دیگر از کلکسیون‌های معروف و محبوب این برند است. شما حتی تا کنون می‌توانید این نماد را در جواهرات ببینید. خانم فرانچسکا آمفی‌تئاتروف (Francesca Amfitheatrof) در سال ۲۰۱۴ این مجموعه را طراحی و معرفی کرد.
در آوریل ۲۰۱۷ تیفانی مجموعه هاردوِر (HardWear) خود را راه‌اندازی کرد. این شرکت درباره کلکسیون خود می‌گوید: «جواهرات هاردوِر (HardWear) با الهام از شهر نیویورک، پیوندهای مبهم و اشکال چند ضلعی در طرح‌های جسورانه و خاص طراحی شده است. این ترکیب‌ها همزمان حس تنش را با تعادل ادغام می‌کنند.»

در نوامبر ۲۰۱۷ تیفانی کافه بلو باکس (Blue Box) را در شهر نیویورک افتتاح کرد. این کافه آبی رنگ جذاب و مدرن در مدت کوتاهی توجه قشر جوان را به‌خود جلب کرد. متاسفانه مدت کوتاهی پس از افتتاح، این کافه آبی رنگ تعطیل شد اما مدیریت تیفانی خبر از باز شدن دوباره این کافه را در سال ۲۰۲۲ می‌دهد.
تیفانی در سال ۲۰۱۷ یک مجموعه لوکس لوازم خانگی به‌نام هوم اَند اَکسِسوریز (Home & Accessories) را معرفی و در آن اشیاء روزمره فوق‌العاده‌ای برای منازل طراحی و عرضه می‌کند. در همان سال مجموعه تیفانی سِیو دِ وایلد (Tiffany Save the Wild) به‌معنای تیفانی حیات‌وحش را نجات می‌دهد، طراحی شد. این شرکت ۱۰۰٪ سود این مجموعه را به سازمان حفاظت از حیات‌وحش برای حمایت از حفظ فیل‌ها، کرگدن‌ها و شیرها اهدا می‌کند.
باز هم تصمیمی هوشمندانه برای بازاریابی از سوی تیفانی گرفته شده بود. این کمک مالی به حیوانات، باعث جلب توجه افراد مدافع حقوق محیط زیست می‌شود و آنان را به‌سمت خرید این مجموعه از جواهرات سوق می‌دهد! نه‌تنها این مجموعه، بلکه افراد بعد از ورود به سایت و دیدن سایر محصولات، آن‌ها را نیز می‌خریدند.

در سال ۲۰۱۸ تیفانی برای جلب توجه دوباره مشتریان مدافع محیط زیست، مبلغ یک میلیون دلار برای حفاظت از دیواره مرجانی بزرگ استرالیا پرداخت می‌کند. در ماه می همان سال این شرکت مجموعه جواهرات گل‌های کاغذی خود (Paper Flowers) را با طراحی خاص رید کراکوف (Reed Krakoff) راه‌اندازی و در ماه سپتامبر این مجموعه را در آسیا نیز برای خرید عرضه می‌کند. این کلکسیون که ترکیبی از قدرت و ظرافت زنانه بود؛ در آسیا با فروش خوبی روبه رو شد. به محض اتمام عرضه گل‌های کاغذی در آسیا، تیفانی بیکار ننشست و در همان ماه، یک طرح اختصاصی برای حلقه نامزدی جدیدش به‌نام تیفانی تُرو (Tiffany True) را معرفی کرد. به‌دلیل طراحی ظریف و منحصربه‌فرد این انگشتر با الماسی مربعی شکل، توجه بسیاری از افراد به آن جلب شد.

در اکتبر ۲۰۱۹ تیفانی نمایشگاهی از محصولات جدید خود در شانگهای چین به‌نام ویژن اَند وِرجواسیتی (Vision & Virtuosity) افتتاح کرد. در اواخر سال این شرکت پس از اتهام حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ و به‌خطر افتادن تجارت خود در چین، مجبور به حذف تعدادی از آگهی‌های تبلغاتی خود در نمایشگاه شد.
در نوامبر ۲۰۱۹ شرکت کالای لوکس LVMH تیفانی را به قیمت ۱۶.۲ میلیارد دلار خرید. اما پس از گذشت مدتی تصمیم به لغو قرارداد خود گرفت. تیفانی به دادگاه شکایت و خواست این شرکت را وادار به پرداخت خسارت کند. پس از کشمکش‌های طولانی بین این دو شرکت، LVMH در اواخر اکتبر ۲۰۲۰ اعلام موافقت با خرید تیفاتی به قیمت تقریباً ۱۶ میلیارد دلار کرد و قیمت هر سهم را از ۱۳۵ دلار به ۱۳۱.۵ دلار کاهش داد.
این شرکت در طول سالیان متوالی از روش‌های متفاوتی برای بازاریابی استفاده کرده است، در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

استراتژی‌های موفقیت تیفانی چه بود؟

tiffany

استراتژی‌های که تیفانی را به یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌های الماس در جهان تبدیل کرد، ارزش تقلید را دارد! بنابراین با من همراه باشید:

تعیین هدف اصلی در قالب یک جمله!

آنچه این شرکت را از سایر رقبایش متمایز می‌کند، تعیین هدفش در قالب یک جمله و پایبندی به آن است! تیفانی هدف خود را تبدیل شدن به محترم‌ترین جواهرساز جهان (the world most respected jeweler) قرار دارد و هر روز برای رسیدن به آن تلاش کرد. هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون داشتن یک هدف قدرتمند در بازار پیشرفت کند.

بازاریابی از راه نمادسازی!

دادن هدیه‌ای به مشتریان که نمادی از توجه سازمان به رضایت آن‌هاست، اقدامی فوق‌العاده است. هر بار که مشتریان هدیهای را دریافت می‌کنند، به شرکت شما وفادارتر می‌شوند. هدیه خاص تیفانی، آن جعبه‌های آبی زنگ جواهرات بود. مطمئنم خود شما بعد از اتمام این مقاله، هرجا این رنگ را ببینید به‌یاد تیفانی می‌افتید.

یافتن مخاطبان هدف!

این خرده‌فروش الماس با هدف قرار دادن خریداران ثروتمند و مرفه‌ با سلیقه‌‌های خوب در جواهرات، شکوه خود را در این صنعت به‌دست آورد. این درک استراتژیک از مخاطبان هدف به ارتقای برند تیفانی کمک کرده است.
یکی از دلایلی که این خرده‌فروش غول‌پیکر توانست بلافاصله پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ به وضعیت اولیه خود بازگردد، ثروتمندان علاقه‌مند به خرید الماس است! پرفسور مدیریت استراتژیک، ای جی استریکلند (A.J. Strickland) می‌گوید: «واقعیت این است که رکود‌های اقتصادی در طول تاریخ بیش از آن‌که بر ثروتمندان تأثیر بگذارد، بر قشر کم‌درآمد جامعه تأثیر گذاشته است.»

ارائه تجربه‌ خریدی خوب به مشتری!

یکی دیگر از مواردی که این شرکت را نسبت به رقبای خود برتری می‌داد، نحوه آموزش کارکنان خود برای ارائه خدماتی پویا به مشتریان است. هر کارمند قبل از اینکه با مشتریان تعامل داشته باشد، باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کند تا دانش و مهارت ارائه تجربه‌ای فراموش نشدنی به مشتری را بیاموزد.
اطمینان از اینکه کارکنان به‌درستی برای تعامل با مشتریان آموزش دیده‌اند، راهی فوق‌العاده برای پیشی گرفتن از رقبا است و به خریدار دلیلی محکم برای بازگشت به فروشگاه شما می‌دهد.
مخاطبان دوست دارند فروشندگان نسبت به کاری که انجام می‌دهند، اشتیاقی شدید نشان دهند. علاوه بر این، آن‌ها از فروشندگان انتظار دارند به‌طور کامل از مشخصات محصول خود اطلاع داشته باشند.‌ فروشنده‌ای که از خدمات و محصولاتش اطلاعی ندارد از نظر آن‌ها غیر قابل اعتماد است.

تعهد به خط تولید پویا!

در اقتصاد امروز یک سازمان باید برای گسترش خط تولیدش عاقلانه عمل کند. امروزه تیفانی نه تنها برای الماس‌های رنگی‌اش شناخته می‌شود، بلکه طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر (مثل انواع زیورآلات مردانه، جاکلیدی، عینک کیف روسری و…) را نیز ارائه می‌دهد.
سازمانی که تنها یک کالا در بازار می‌فروشد، زمانی که فروش آن محصول کم یا رقابت زیاد باشد، استرس مالی زیادی را تجربه خواهد کرد. اما کسب‌وکارها با گسترش خط تولیدشان می‌توانند گردش پول را در کسب‎وکارشان حفظ کنند.

تغییر مناسب در زمان درست!

تیفانی کار تبلیغات خود را از کاتالوگ کتاب آبی شروع کرد. آن‌ها تبلیغات از طریق رسانه‌های چاپی را تا اوایل قرن بیست و یکم ادامه دادند. اما با گذشت زمان این شرکت بیشتر روی تعامل راحت‌تر با مشتریان تمرکز کرد و استراتژی‌هایش را به‌سمت استفاده از رسانه‌های دیجیتال برد.
از آن‌جایی که خرید و فروش اینترنتی در سال‌های گذشته بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است، تیفانی نیز تصمیم به حضور در فضای اینترنت گرفت. این شرکت استراتژی تولید محتوای خود را به‌قدری خوب پیاده کرد که میلیون‌ها دنبال‌کننده در رسانه‌های اجتماعی به دست آوردند.
تا اینجا با استراتژی‌های تیفانی برای موفقیت آشنا شدید. مطمئنم این سوال برایتان پیش آمده که ارزش این برند چقدر است؟

ارزش برند و میرزان درآمد تیفانی چقدر است؟

tiffany

تا سال ۲۰۲۰ این کمپانی ۳۲۶ شعبه فعال در سراسر دنیا و ۱۴۲۰۰ کارمند داشت. گزارش‌های سایت آمارگیری statista، ارزش برند تیفانی (Tiffany & Co) در سراسر جهان را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ ارزش این برند تقریباً ۵.۵ میلیارد دلار آمریکا ولی این رقم در سال ۲۰۱۰ فقط ۴.۱ میلیارد دلار بود. بنابر آمارهای همین سایت در سال ۲۰۱۹ فروش خالص جهانی تیفانی تقریباً ۴.۴ میلیارد دلار آمریکا بود.

چه نتایجی از داستان موفقیت برند تیفانی می‌گیرید؟!

زمانی که چالز لوییس تیفانی برای اولین بار این برند را در سال ۱۹۳۷ در منهتن راه‌اندازی کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی با شنیدن نام تیفانی، به‌یاد الماس‌های گران قیمت و جواهرات لوکس بیافتید. اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۵۰ سال این برند موفق شد با استفاده از روش‌های بازاریابی و استراتژی‌های جذب مشتری به ثروتی هنگفت برسد و نامش را در صدر لیست صنعت جواهر دنیا جای دهد.
با درک خواسته‌های مشتری و تولید محصولات به‌روز و خاص که چشم هر فردی از هر قشری را جذب می‌کرد، تیفانی توانست در سخت‌ترین شرایط اقتصادی دوام بیاورد. همکاری با برجسته‌ترین طراحان و ساخت محصولاتی نوآورانه با انواع قیمت‌ها و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی از نقاط قوت این کمپانی است.
شما چه روش‌های بازاریابی دیگری در داستان برند تیفانی دیدید؟ به نظرتان کدام نقطه از داستان باعث ایجاد تغییراتی زیاد در روند فروش این شرکت شد؟
مشتاقانه منتظر شندیدن نظرات شما هستیم. حتما از قسمت‌های موردعلاقه‌تان در داستان تیفانی و علت آن برای ما بگویید. فراموش نکنید این مقاله مفید را برای تمام دوستان و آشنایانتان بفرستید تا آن‌ها نیز از مطالعه این داستان خواندنی و پر از نکته‌های جذاب، لذت ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *