ithoma

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردهای شگفت‌انگیزی دارد؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردهای شگفت‌انگیزی دارد؟

قبل از صحبت درباره گیمیفیکیشن ابتدا خوب است که با مفهوم بازی آشنا شویم. به هر فعالیت اختیاری که موجب ایجاد لذت و خوشنودی شود و دارای قاعده مشخصی باشد، بازی می‌گویند. تمام بازی‌ها از اصولی پیروی می‌کنند. این اصول عبارت‌اند از: قانونمندی، هدفمندی، عنصر شانس و تنوع.
گیمیفیکیشن (gamification) یا بازی‌سازی، به معنی ایجاد یک مکانیزم بازی در فضاها و پلتفرم‌هایی است که برای بازی طراحی نشده‌اند اما پتانسیل پذیرفتن آن را دارند.

در این فضاها، هدف ما ایجاد احساسات مثبت، افزایش انگیزه، حس رقابت و کنجکاوی در مشتریان است. این امر با استفاده از المان‌های بازی، صورت می‌گیرد تا تقاضای مشتریان را افزایش داده و همچنین عملکرد کاری افراد را بهبود بخشد و موجب پیشرفت افراد در آموزش شود. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. گیمیفیکیشن در بخش‌های مختلف زندگی ازجمله دیجیتال مارکتینگ، آموزش، استخدام، سیاست و … حضور دارد.

روند طراحی گیمیفیکیشن

۱) اهداف خود را تعریف کنید.
۲) مخاطبان موردنظر (هدف) خود را مشخص کنید.
۳) سعی کنید از کاربران خود رفتارشناسی داشته باشید و اهداف و معیارهای آن‌ها را بشناسید.
۴) یک مدل برای مشارکت خود تعیین کنید.
۵) ابزار مناسب برای طراحی خود مشخص کنید.
۶) در مرحله آخرزمان آزمون و تکرار است تا نقاط ضعف کار شما مشخص شود.

گیمیفیکیشن و مشاغل کوچک

اگر صاحب یک کسب‌وکار نوپا و کوچک هستید. قطعاً می‌خواهید مشتریان خود را حفظ کنید چون برای پیشرفت به حضور آن‌ها احتیاج دارید. شما باید به‌وسیله محتوای خود، با دوستان، اعضای خانواده و همکاران رابطه برقرار کنید. بااین‌حال، نمی‌توان مشتریان را مجبور کرد که محتوای آن‌ها را حتماً به اشتراک بگذارند، هرچند که به آن‌ها انگیزه انجام این کار را تزریق کنید. اینجا است که گیمیفیکیشن به‌عنوان یک ابزار در بازاریابی و آموزش وارد عمل می‌شود.
با ایجاد یک سیستم گیمیفیکیشن و با اشتراک‌گذاری و هدف‌گذاری به نفع خود می‌توانید محتوای خود را به شکل یک بازی به مخاطبان عرضه کنید. درواقع، شما از اهداف و محتوای موجود خود به‌عنوان یک بازی استفاده می‌کنید. توجه کنید که لازم نیست گیمیفیکیشن شما پیچیده یا گران باشد. تنها چیزی که لازم است رعایت اصول این کار و بهره‌گیری از قوه تخیل است.

مقاله پیشنهادی:  وظایف متخصص سئو چیست؟

موفقیت در گیمیفیکیشن

موفقیت در گیمیفیکیشن بسیاری از برندها برای موفقیت از گیمیفیکیشن استفاده کرده‌اند، این تکنیک به دلیل پویایی و پیشرفتی که دارد، هنوز هم متغیرها و معیارهای ناشناخته زیادی برای موفقیت در خود دارد. درواقع هنوز هم مطالعات کمی برای نشان‌دادن داده‌های مشخص در مورد سطح تعامل گیمیفیکیشن وجود دارد.
امکان ندارد در کودکی خود بازی نکرده باشید، بازی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کودکی ما و البته زندگی امروزی بسیاری از علاقه‌مندان است. احتمالاً شنیده باشید که آمار سال ۲۰۲۱ نشان داد که نزدیک به ۳۰ میلیون گیمر رسمی در کشور ایران وجود دارد. بازی‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. از مدت‌ها پیش تا به امروز همواره حضور آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی ما، چه به شکل فیزیکی و چه مجازی احساس شده است.

یکی از کاربردهای آن‌ها ایجاد یک چشم‌انداز مناسب ازنظر بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد. با استفاده از این تکنیک، نه‌تنها انگیزه و ارزش برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنید، بلکه برای شرکت‌کنندگان تجربه‌ی خوشایندتری به وجود می‌آورید؛ بنابراین نرخ تعامل شما نیز بهبود می‌یابد.

اگر مخاطبان اصلی خود را به‌صورت غیرمنتظره و لذت‌بخش با یک بازی که آن‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند روبرو کنید، وجه تمایزی بین خود و رقبا ایجاد خواهیم کرد.

گیمیفیکیشن با جذب بیشتر مشتریان در کسب‌وکار شما، نه‌تنها به حفظ آن‌ها کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش میزان وفاداری مشتریان نیز می‌گردد. فراموش نکنید که اگر موضوعی دشوار را به‌صورت بازی و سرگرمی ارائه دهید، مشتریان راحت‌تر آن را درک می‌کنند و به‌سختی به یاد می‌آورند که در حال یادگیری چیزی هستند.

مقاله پیشنهادی:  ۲۰ فیلم انگیزشی موفق سینمای جهان

این موضوع می‌تواند به‌ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک که دوره‌های آنلاین برگزار می‌کنند نیز مفید باشد. توجه کنید که برای انجام این کار به فناوری یا مهارت‌های پیچیده‌ای نیاز ندارید، اگرچه این‌ها می‌توانند مفید باشند اما ضروری نیستند.

اگر قصد دارید با استفاده از این روش برای تجارت خود پویای و دوام ایجاد کنید، فقط به یک دانش اصولی در مورد گیمیفیکیشن و کاربردهای آن نیاز خواهید داشت.

فواید استفاده از گیمیفیکیشن

ایجاد رضایت در مشتریان

مهم‌ترین بخش کسب‌وکار شما ایجاد حس رضایت در مشتری است. بدون جلب رضایت مشتری نمی‌توان یک تجارت موفق داشت. تصور کنید که مشتریان شما هنگام خرید، تخفیف و یا هدیه دریافت کنند، آیا تمایل آن‌ها برای خرید از شما به نسبت فروشگاه‌های دیگر، بیشتر نمی‌شود؟ مسلماً همین‌طور است. حس رضایت در کاربر هنگامی‌که برای خرید یک محصول، تخفیف و یا هدیه گرفته است، بسیار بالا می‌رود.

بازخورد مثبت

از دیگر فواید گیمیفیکیشن، دریافت بازخورد مثبت از کاربران و مشتریان است؛ به این معنا که کاربران هنگام خرید و یا استفاده از خدمات، بلاتکلیف نمی‌شوند و به‌راحتی می‌توانند پاداش خود را دریافت نمایند.

عملکرد بهتر

یکی از فواید گیمیفیکیشن در محیط‌های کاری و آموزشی، بهبود عملکرد است. حضور چنین بخشی باعث می‌شود که افراد کیفیت کار خود را افزایش دهند.

بهبود بازاریابی

همان‌طور که در بخش گیمیفیکیشن و مشاغل کوچک اشاره‌شده، شما می‌توانید از گیمیفیکیشن استفاده کنید تا تجارت کوچک خود را در معرض دید مشتریان کنونی و آینده خود قرار دهید. استراتژی‌های گیمیفیکیشن خود را در سایت، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ خود انتشار دهید و آن را تا حد ممکن بیشتر تبلیغ کنید. در حالت کلی هرچه مخاطبان خود را بیشتر تقویت کنید، ازنظر بازاریابی به موفقیت بیشتری خواهید رسید. گیمیفیکیشن یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در این حیطه مؤثر واقع شود.

مقاله پیشنهادی:  چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟

انگیزه دادن و الهام گرفتن افراد از شما

اکنون‌که با کاربرد گیمیفیکیشن آشنا شدید، دیگر می‌توانید مشتریان و مخاطبان خود را به چالش بکشید تا با یکدیگر رقابت کنند، یا برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند. آن‌ها پس از مشارکت، احساس بهتری نسبت به خود خواهند داشت و از انجام‌دادن کارها انگیزه مضاعف می‌گیرند. اگر از گیمیفیکیشن به‌درستی استفاده کنید ممکن است دیگران از کار شما کپی کنند. این امر نشان‌دهنده این است که شما بازار را هدایت می‌کنید و روند کارها را تعیین می‌کنید.

درگیر نگه‌داشتن کارمندان با استفاده از گیمیفیکیشن

بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های گوناگونی را برای حفظ پویای کارمندان خود در محل کار پیش می‌برند و برای این کار از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از امتیازات، نشان‌ها، تابلوهای امتیازات، آزمون‌ها و سایر مکانیزم‌های بازی، کارکنان را درگیر کار خود نگه‌دارید. با کمک یک تیم می‌توانید گیمیفیکیشن را به‌صورت داخلی و همچنین خارجی اجرا کنید.

به‌جای اینکه کارمندان خود را در یک گروه قرار دهید، به آن‌ها اجازه دهید از طریق گیمیفیکیشن با یکدیگر تعامل داشته باشند. در آخر می‌توانید با ارائه پاداش‌های بزرگ و کوچک برای رسیدن به نقاط عطف، کارمندان خود را تشویق کنید. کارت‌های هدیه، هدایای کوچک و حتی پاداش می‌تواند انگیزه قدرتمندی برای افزایش روحیه کارمندان و همچنین بالارفتن بازدهی کسب‌وکار شما باشد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم، اطلاعاتی درباره گیمیفیکیشن به شما ارائه کنیم. اکنون‌که با مفهوم آن آشنا شدید، می‌توانید از آن برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه‌های اینترنتی خود، بهبود عملکرد کارکنان سازمان خود و آموزش بهتر، استفاده نمایید. آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما منتظر اشتراک‌گذاری نظرات شما در بخش دیدگاه‌هاست.

2 دیدگاه دربارهٔ «گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردهای شگفت‌انگیزی دارد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *