توضیحات-محصول

راهنمای کامل نوشتن محصول

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

همه‌ی ما تجربه خرید کردن از فروشگاه‌های فیزیکی را داریم. پس از ورود به فروشگاه فیزیکی با طیف گسترده‌ای از کالاها روبرو می‌شویم، تعدادی کالا را بررسی می‌کنیم، فروشنده در انتخاب کالا به ما کمک می‌کند و در مورد خرید یک کالا تصمیم می‌گیریم؛ اما در فروشگاه‌های اینترنتی قضیه فرق می‌کند.  در فروشگاه اینترنتی ما نه قادر هستیم کالا را لمس کنیم و نه فروشنده‌ای به‌صورت مستقیم با ما در تعامل است. تنها چیزی که می‌تواند به ما در خرید از فروشگاه اینترنتی کمک کند، توضیحات محصول است.

توضیحات محصول نقشی سرنوشت‌ساز در خرید یا انصراف از خرید محصولات را داراست

درواقع اگر شما محصولات خود را توسط توضیحات، خوب معرفی کنید، این امر برگ برنده‌ای در دست شماست. اگر محصول شما دارای توضیحات کاملی باشد، احتمال اینکه مشتری محصول شما را خریداری کند به‌شدت افزایش می‌یابد. اگر شما هم قصد دارید تا میزان فروش اینترنتی خود را ارتقا دهید، باید به توضیحات محصول توجهی ویژه‌ای داشته باشید. این مقاله یک راهنمای کامل برای نوشتن توضیحات محصول است و مخصوص شماست! پس با ما همراه باشید.

شما جز کدام دسته هستید؟

۱- سایت‌هایی که توضیحات محصول خوبی نمی‌نویسند

توضیحات محصول

اکثر سایت‌های فروشگاهی ایران در این دسته جای دارند. هنگامی‌که به این سایت‌ها وارد می‌شوید، مشاهده می‌کنید که برای محصولات خود فقط دو خط محتوا نوشته‌اند؛ اما جالب این است که برخی سایتها زحمت نوشتن همین دو خط را به خودشان نداده‌اند و محصولاتشان هیچ توضیحی ندارد! ننوشتن توضیحات محصول دلایل مختلفی دارد. شاید حوصله نوشتن توضیحات ندارند و یا شاید نمی‌خواهند هزینه‌ای بابت تولید محتوا پرداخت کنند. البته شاید هم فکر می‌کنند که نوشتن توضیحات محصول هیچ اهمیتی ندارد. احتمال خرید کاربران ازاین‌گونه سایتها بسیار ناچیز و قابل‌چشم‌پوشی است. چون کاربران با دیدن این سایتها احساس می‌کنند که هیچ ارزشی برای آن‌ها قائل نشده است چون اطلاعات دقیق و کاملی در اختیارشان قرار داده نشده است.

۲- سایتهایی که توضیحات محصول را به‌صورت حرفه‌ای می‌نویسند

وقتی‌که به این سایتها وارد می‌شوید؛ می‌بینید که برای هر محصول توضیحاتی کامل، جذاب و دقیقی نوشته‌شده است که توجه شما را جلب می‌کند. انگار یک فروشنده در این سایتها حضور دارد و با جملات متنی با شما در حال تعامل است و به شما کمک می‌کند تا خریدی هوشمندانه و آگاهانه داشته باشید. در چنین مواقع احتمال اینکه دکمه‌ی «اضافه کردن به سبد خرید» فشرده شود بسیار قوی است. این عمل به دلیل این است که کاربر پاسخ سؤالات ذهنی خود را گرفته و به خرید تمایل پیداکرده است.

شما جز کدام دسته هستید؟

اگر می‌خواهید که فروشگاه اینترنتی محبوب و پر فروشی داشته باشیدتا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

توضیحات محصول چیست؟

توضیحات-محصول2

توضیحات محصول یکی از ارکان مهم و مؤثر در بازاریابی  است که موجب افزایش فروش  محصولات یک سایت می‌شود. توضیح محصول فقط به معنای توضیح  متنی نیست بلکه در فرمت‌های تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک هم ظاهر می‌شود. هدف اصلی از توضیحات محصول این است که کاربران را برای خرید محصول، تحریک و قانع کنیم. شما بایستی متن توضیحات محصول را جوری بنویسید که مخاطب ارزش محصول را درک کند. درواقع کاربر باید قانع شود که با خرید محصول یا خدمت موردنظر قسمتی از مشکلات و نیازهای او مرتفع می‌شود.

همان‌طور که گفتیم توضیحات محصول در حقیقت صدای یک فروشنده است که با مخاطب صحبت می‌کند.

اهمیت نوشتن توضیحات محصول

عدم آگاهی از اهمیت توضیحات محصول، مهم‌ترین علت ننوشتن توضیحات محصول حرفه‌ای در اکثر سایت‌ها است. در این قسمت قصد داریم تا در مورد اهمیت توضیحات محصول صحبت کنیم و بگوییم که توضیحات محصول چه مزایایی دارد:

مقاله پیشنهادی:  8 راز مهم رفتن به اکسپلور اینستاگرام

۱- ارتقای سئوی وب‌سایت

توضیحات-محصول6

نوشتن توضیحات محصول به ارتقای سئوی سایت کمک شایانی می‌کند و درنتیجه کاربران زیادی از این طریق وارد سایت شما می‌شوند.

هنگامی‌که شما توضیحات محصول را به‌خوبی می‌نویسید، باعث رضایت کاربران خود می‌شوید. چون آن‌ها داده‌های موردنیاز خود را از طریق توضیحات محصول شما به دست می‌آورند. درنتیجه این کاربران نه‌تنها خودشان پارها به سایت شما برمی‌گردند، بلکه با تبلیغات دهان‌به‌دهان سفیر تبلیغی فروشگاه شما می‌شوند افراد دیگری را به سایت شما می‌کشاند. در این زمان گوگل نیز متوجه رضایت کاربران از سایت شما می‌شود و رتبه و رنک شما را ارتقا می‌دهد. با بهبود رتبه و رنک ترافیک سایت شما به‌شدت افزایش می‌یابد و به این واسطه فروش سایت شما افزایش پیدا می‌کند و این چرخه به‌صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند.

برای نوشتن توضیحات محصول کامل و جذاب، باید از کلماتی استفاده کنید که خصوصیات و ویژگی‌های محصول را به‌خوبی وصف کند. شما باید کلیدواژه‌های هدفمند محصول را در دل متن خود جایگذاری کنید تا بتوانید از طریق گوگل ورودی‌های خوبی را جذب کنید.

۲- نفوذ به ذهن مخاطب

اساساً در فرایند خرید، احساس نقش مؤثرتری از منطق دارد. اگر شما قادر باشید با جادوی کلمات جوری توضیحات محصول یا خدمت خود را بنویسید که احساسات مخاطب تحریک شود، به‌احتمال‌قوی مخاطب اقدام به خرید خواهد کرد. در حقیقت ۵۰ درصد از فرایند فروش را با توضیحات محصول حرفه‌ای میسر است.

۳- آسان کردن تصمیم‌گیری برای خرید

توضیحات-محصول4

انسان معاصر کم‌حوصله و تنبل است، کسی حوصله و وقت مطالعه متن‌های طولانی و خسته‌کننده را ندارد. مخاطب دوست دارد بامطالعه سریع توضیحات محصول در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات کافی را کسب کند. با نوشتن توضیحات محصولات حرفه‌ای، پاسخ سؤالات کاربر را خواهید داد و به این واسطه یک‌قدم به نهایی شدن خرید کمک کرده‌اید.

۴- سبقت از رقبا

همان‌طور که گفتیم اکثر فروشگاه‌های اینترنتی برای محصولات و خدمات خود، توضیح محصول کامل و جذابی نمی‌نویسند. اگر شما بتوانید با مهارتی که پس از خواندن این مقاله کسب می‌کنید، توضیح محصول جذاب و حرفه‌ای بنویسید، بی‌تردید از رقبای خود سبقت خواهید گرفت.

چگونه توضیح محصول حرفه‌ای بنویسیم؟

شناخت مخاطبان هدف (  تشکیل پرسونا مخاطب)

اولین و حیاتی‌ترین مرحله نوشتن توضیح محصول، شناخت مخاطبین هدف شما است.

هر کسب‌وکار دارای یک یا چند دسته از افرادی است که به محصولات و خدمات ما نیازمند و علاقه‌مند هستند. به‌عنوان‌مثال مخاطبین هدف یک فروشگاه لوازم ورزشی، ورزشکاران هستند.

شما باید برای این مخاطبان توضیحات محصول جذاب و کلامی بنویسید و دقیقاً شرح دهید که این محصولات چه نیازی از این گروه مخاطبان هدف را رفع می‌کند. تا زمانی که شما شناخت دقیقی از مخاطبان هدف خود نداشته باشید، چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید. هنگامی‌که شما به مخاطبان خود توجهی ویژه‌ای داشته باشید، می‌توانید با نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها را بدانید. این اطلاعات یکی از ارزشمندترین دارایی‌های شماست و باید از آن‌ها در توضیح محصول خود استفاده کنید.

چه اطلاعاتی در شناخت مخاطبین حائز اهمیت است

شما در مرحله‌ی شناخت مخاطبین به دو دسته اطلاعات نیازمند هستید. دسته اول اطلاعات مانند سن، جنسیت، تحصیلات و مواردی از این دست است؛ اما دسته‌ی دوم اطلاعات به نیازها، دغدغه‌ها، مشکلات، علایق و اطلاعاتی این چینی مرتبط است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و نوشتن توضیح محصول با توجه به این اطلاعان، متوجه خواهید شد که توضیح محصولات شما تأثیرگذارتر شده است.

مزایایی که محصول شما برای مخاطب دارد (شناخت محصول)

تصور کنید که برای خرید یک دوره‌ی آموزشی فتوشاپ به یک فروشگاه اینترنتی واردشده‌اید. وقتی‌که توضیحات محصول را مطالعه می‌کنید به توضیحات زیر را مشاهده می‌کنید:

  • این محصول شامل ۸ ساعت آموزش است.
  • زبان این دوره آموزشی فارسی است.
  • آقای محمدی این دوره را تدریس می‌کنند.
  • در این دوره شما نرم‌افزار فتوشاپ را میاموزید.
مقاله پیشنهادی:  مزیت‌های داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها

آیا با خواندن این شرح محصول، شما قانع شدید تا محصول را خریداری کنید؟ آیا اینکه محصول چند ساعت است و چه کسی آن را تدریس کرده شما را متقاعد کرد تا محصول را بخرید؟

چه باید کرد

توضیحات-محصول8

اطلاعاتی که در مثال بالا به آن اشاره کردیم فقط ویژگی‌های محصول بود؛ اما چیزی که برای مخاطب اهمیت دارد مزایای محصول است. درواقع مخاطب باید به این نتیجه برسد که این محصول کدام‌یک از مشکلات و نیازهای او را مرتفع خواهد کرد. شما باید علاوه بر ویژگی‌های محصول، به مزایای محصول نیز بپردازید. به این مثال توجه کنید:

  • آقای محمدی مدرس این دوره آموزشی هستند، ایشان استاد دانشگاه تهران هستند و ۱۸ سال سابقه تدریس در این رشته را دارا هستند. با خرید این محصول راه صدساله را یک‌شبه خواهید رفت.
  • در این دوره به‌طور کامل فتوشاپ را یاد می‌گیرد و با تمامی تکنیک‌ها و ابزارهای آن آشنا خواهید شد.

اگر توجه کنید در این مثال علاوه بر اشاره به ویژگی‌ها به مزیت‌ها نیز پرداخته شد.  این نکته‌ی طلایی را ملکه‌ی ذهن خود کنید؛ که مشتری محصول را نمی‌خرد بلکه نتیجه و مزایا را می‌خرد. نتیجه یک محصول هما مزایایی است که نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات مخاطب را رفع می‌کند.

انتخاب کلمات مناسب

بهترین فرصت برای قانع کردن مخاطب برای خرید، توضیحات محصول است. مهم‌ترین فاکتور برای این کار، کلمات هستند. شما بایستی بهترین کلمات را گزینش کرده و هرکدام از این واژه‌ها را در جای درستی به کار ببرید. وقتی‌که در حال تحقیق در مورد یک محصول هستید، فهرستی از کلماتی را که محصول شما را به بهترین نحو ممکن معرفی می‌کند، تهیه کنید. همان‌طور که گفتیم، فروش یک فرایند احساس محور است. به همین دلیل بایستی فهرستی از کلماتی را بسازید که قادر باشد احساسات مخاطب را تحریم کند. در قدم بعد باید کلمات انتخاب‌شده را به‌صورتی با محصول خود ارتباط داده و در قسمت توضیحات محصول از آن‌ها استفاده کنید.

دوست شدن با مخاطب

یکی از تکنیک‌هایی که در بهینه‌سازی توضیحات محصول جادو می‌کند. دوست شدن و احساس صمیمیت با مخاطب است. هنگام نوشتن توضیحات محصول از ساده‌نویسی استفاده کنید و کلمات ثقیل را به کار نبرید… شما باید طوری این متن توضیح محصول را بنوشید که مخاطب فرض کند انگار دوست دارد با او حرف می‌زند. با انجام این تکنیک، مخاطب را به خود نزدیک‌تر خواهید کرد.

در اجرای این تکنیک از دو نکته‌ی زیر استفاده کنید:

۱- زمان تحقیقات، ببینید که مخاطبین در زبان عامیانه از چه کلماتی برای وصف محصول موردنظر استفاده می‌کنند.

۲- بایستی با زبان خود مشتری با او حرف بزنید، درواقع باید احساسات، مشکلات و نیازهای او را بدانید و با زبان او در مورد آن‌ها توضیح محصول بنویسید.

ایجاد ضرورت

توضیحات-محصول1

تکنیک‌های زیادی برای تحریک مخاطبان وجود دارد؛ اما ایجاد ضرورت یکی از بهترین و مؤثرترین آن‌ها است. درواقع ما باید در دل مخاطب دل‌شوره و ترس ایجاد کنیم که اگر مخاطب محصول ما را خریداری نکند، چیز مهمی را از دست می‌دهد و یا در آینده با مشکلاتی روبرو می‌شود!

به نمونه‌های زیر توجه کنید:

تنها ۱۰ روز زمان برای خرید این محصول زمان‌دارید.

این فرصت تخفیف دیگر تکرار نمی‌شود

کتاب شادباش؛ افسردگی در کمین شماست

درگیر کردن منطق مخاطب

شما باید علاوه بر تحریک کردن منطق مخاطب، باید منطق او را هم قانع کنید. قدم اول اشاره‌ی مستقیم به مزایای محصول است؛ یعنی مخاطب قانع می‌شود که محصول موردنظر برایش فایده دارد و نیازهایش را رفع می‌کند. قدم بعدی این است که رضایت مشتریان را به مخاطب نمایش دهید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک بخش از سایت را به نظرات افرادی که محصول را از شما خریده‌اند و رضایت داشته‌اند اختصاص دهید. برای باورپذیری بهتر است که این افراد دارای عکس و نام اصلی باشند. به‌این‌ترتیب شما علاوه بر احساس مخاطب، منطق او را هم متقاعد خواهید کرد.

مقاله پیشنهادی:  نکات برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

آسان کردن مطالعه برای مخاطب

توضیحات-محصول3

همان‌طور که گفتیم، مخاطبان امروزی هیچ علاقه‌ای به خواندن متون طولانی و خسته‌کننده ندارند. اگر واقعا قصد دارید این افراد توضیح محصول شما را مطالعه کنند؛ بایستی توضیحات محصول خود را به‌صورت لقمه‌ای به او انتقال دهید. قدم اول نوشتن یک تیتر جذاب است. در ادامه از نوشتن مطالب غیرضروری خودداری کرده و چیزی بنوشید که مخاطب دوست دارد بشنود. درواقع باید به مزیت‌ها و منفعت‌هایی که مخاطب پس از خرید محصول کسب می‌کنند را باید قید کنید.

نکته‌ی مهم بعدی این است که از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. مخاطبان با دید نیک پاراگراف طولانی آن را مطالعه نخواهد کرد، اما شما می‌توانید با جملات کوتاه، مطالعه را برای آن‌ها آسان و راحت کنید.

سئوی سایت

تا وقتی‌که سایت شما در نتایج گوگل رتبه‌ی خوبی را کسب نکرده باشد، کسی به وب‌سایت شما وارد نخواهد شد؛ بنابراین باید بر روی سئوی سایت خود کار کنید و با بهینه‌سازی آن موجب افزایش ورودی‌های گوگل شوید. در قدم اول باید بررسی کنید که دیگران در مورد محصول شما از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال برای نوشتن توضیحات در مورد ساعت مچی، باید کلیدواژه‌های قیمت ساعت مچی، خرید ساعت مچی و بقیه کلمه‌های کلیدی را در متن توضیح محصول خود به‌صورت طبیعی به کار ببرید.

همچنین شما باید مهم‌ترین کلمات کلیدی (کلمات کلیدی پر جستجو) را در عنوان سئو و متا دیسکریپشن نیز وارد کنید. ضمناً درصورتی‌که تصویر هم در متن خود استفاده می‌کنید باید کلمات کلیدی را در تگ جایگزین متن (ALT) تصویر هم درج کنید.

تصویر و ویدئو

بی‌تردید یک صفحه‌ی محصول خشک وبی روح، برای مخاطبان جذاب نیست، حتی اگر متن توضیحات محصول فوق‌العاده ارزشمند و قوی باشد. سعی کنید که در صفحه‌ی محصول تصاویر باکیفیتی از محصول موردنظر را درج کنید. ضمناً حتماً از یک ویدیو هم برای محصول مورد نظر خود توجه کنید. ویدیو نقش مؤثری در تصمیم‌گیری مخاطب به خرید کمک می‌کند.

نکات مهم در هنگان نوشتن توضیحات محصول

  • یک فهرست از سؤالات و تردیدهای مخاطبین هدف تدوین کنید و در متن توضیحات به آن پاسخ دهید.
  • هیچ مبنای عددی برای نوشتن توضیحات محصول موجود نیست؛ اما متن شما نباید طولانی باشد که مخاطب را کلافه کند و از طرفی نباید کوتاه باشد که نتواند به سؤالات ذهنی مخاطب پاسخی مناسب ارائه کند.
  • بهره‌مندی از اطلاعات دقیق، آمار و مستند در توضیحات محصول فروش را افزایش می‌دهد.
  • در صفحه‌ی محصول از تصاویر از  رنگ‌های مختلف محصول استفاده کنید.
  • تا می‌توانید از جملات کوتاه و روان برای معرفی محصول استفاده کنید.
  • از واژه هایی که برای عموم مردم قابل‌فهم بوده استفاده کنید، نه از واژه‌های تخصصی و سنگین که تعداد کمی با آن آشنا هستند.

سخن پایانی

 این مقاله یک راهنمای کامل برای نوشتن توضیحات محصول است. در این مقاله به ارایه نکاتی برای نوشتن توضیحات محصول بصورت حرفه ای پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *