Personal growth

صفر تا ۱۰۰ رشد فردی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

رشد فردی یک فرآیند شناخت خود و رسیدن به خود برتر است. در این فرآیند فرد تلاش می کند تا بصورت مستمر و مداوم نسبت به دیروزش رشد داشته باشد و برای رسیدن به این رشد از تمام استعدادها و توانایی های خود کمک می گیرد. در حقیقت رشد شخصی یا فردی یک بخش مهم از فرایند رشد و بلوغ است که اگر این بخش بصورت اصولی و صحیح انجام گیرد موجب موفقیت و خوشبختی یک انسان خواهد شد.

اگر به زندگی افراد موفق با دیدی عمیق نگاه کرده باشید حتما متوجه شده اید که این افراد اهمیت فوق العاده ای به رشد و توسعه شخصیت خود می دهند. افراد موفق حتی در اوج کار هم زمانی را برای برداشتن قدمی دیگر در مسیر رشد اختصاص می دهند.

رشد شخصی یا فردی یک رشد همه جانبه ی جسمی، روحی، روانی، اجتماعی است که شاید برای رسیدن به رشد مطلوب نیازمند یک‌عمر زمان باشید. در رشد شخصی ضروری است تا تمامی رویدادها و اتفاقات زندگی -چه خوشایند، چه ناخوشایند- را تجربه کنید و. از آن‌ها بگذرید.

هیجان رشد فردی و شخصیتی این است که این علم بی‌نهایت و بی‌پایان است و شما همواره می‌توانید این رشد و پرورش را تجربه کنید.

به بیانی دیگر رشد فردی و شخصی یک‌راه فوق‌العاده و معنادار در زندگی هر انسان است.

نکته‌ی حائز اهمیت است که ترس‌ها عموماً عامل اصلی جلوگیری از رشد و پیشرفت هستند و در نقطه‌ی مقابل جاه‌طلبی و حس نیاز به رشد ازجمله فاکتورهایی هستند که موجب پیشرفت شما در مسیر رشد می‌شوند.

همان‌طور که هر نرم‌افزاری پس از مدتی برای کارایی بهتر نیازمند آپدیت شدن است، شخصیت انسان هم مثل اکسیژن به تنفس به آپدیت شدن احتیاج دارد.

با توجه به اینکه رشد شخصی یک مسئله مهم و حیاتی برای رسیدن به موفقیت و کامیابی است، قصد داریم در این مقاله به مبحث رشد شخصی بپردازیم. لطفاً با ما در انتهای مقاله همراه باشید.

رشدفردی-2

رشد شخصی چیست؟

ممکن است عبارت رشد شخصی چیست یک سؤال سطحی و کلیشه‌ای به نظر برسد اما اگر کمی بیشتر بر این مفهوم فکر کنیم، نتیجه می‌گیریم که جواب دادن به این سؤال سخت است.

به بیانی ساده، رشد شخصی مهارت دسترسی به خودآگاهی در مسیر زندگی است که این مهارت با تمرین و تلاش‌های مستمر و دائم قابل‌دستیابی است.

اصطلاح رشد فردی در حقیقت برای تعریق روش‌ها و تکنیک‌های مختلف در جهت بهبود عادات، رفتارها، اعمال و واکنش‌های فرد در موقعیت و شرایط مختلف زندگی است.

در ادامه این موارد را به‌صورت مشخص‌تر قید می‌کنیم:

یادگیری چیزهای جدید و فراگیری مهارت‌های جدید در زندگی

یادگیری کنترل خشم

یادگیری رعایت ادب و ملاحظه بیشتر

تغییر دادن ذهنیت منفی و مثبت‌تر شدن

یادگیری غلبه بر تعلل

یادگیری غلبه بر تنبلی

تبدیل‌شدن به یک فرد مسئول‌تر

رشد موفقیت‌آمیز یک فرد به میزان زیادی انگیزه، میل به رشد و توسعه و تلاش در جهت تغییرات مثبت بستگی دارد.

شما باید تمایل و قدرت شهامت خارج شدن از منطقه‌ی راحتی و امن خود را داشته باشید و گاها باید کارها و اعمالی را انجام دهید که انجام آن‌ها مطابق میل شما نیست؛ اما نهایتاً و درنتیجه نفع شما در انجام ان کارهاست.

ابن نکته شایان‌ذکر است که برای توسعه و رشد شخصی شما نیازمند یک ذهن باز هستید و همچنین باید دارای تمایل کافی برای رشد و پیشرفت باشید.

برخی مواقع مشکلات، چالش‌ها و موانع زندگی ما تبدیل به محرک‌های رشد ما می‌شوند و باعث بیداری ما از خواب غفلت می‌شوند. این محرک‌ها موجب ایجاد عادات و تغییراتی در زندگی ما می‌شوند. درواقع درد و رنج یک پل برای رسیدن به شادی و خوشبختی است.

علاوه بر این، خواندن یک کتاب یا زندگینامه‌ی الهام‌بخش یا تماشای یک فیلم خوب هم برای افراد می‌تواند الهام‌بخش باشد و عامل محرکی باشد تا فرد به سمت مسیر رشد شخصی خود حرکت کند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی اینباند ( ربایشی ) چیست؟

یادگیری مراحل رشد شخصی

رشد-فردی-7

برای یادگیری رشد شخصی کافی است تا از مقالات، کتاب‌ها، کارگاه‌ها، سمینارها و اساتید بهره‌مند شوید و رشد شخصی را آموزش ببینید؛ اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که رشد شخصی درواقع چیزی است که بر اساس تجربیات خود به آن دست پیدا خواهید کرد.

رشد شخصی این پتانسیل را دارد تا در تمامی ابعاد زندگی به شما کمک کند مخصوصاً در بسترهای کاری و حرفه‌ای شما. رشد شخصی در کار شما قادر است تا دید شما نسبت به کسب‌وکارتان را دگرگون کند و درنتیجه‌ افق‌های جدیدی را در پیشرفت کسب‌وکارتان برای شما پدیدار کند.

رشد فردی می‌تواند به رشد ذهنی، احساسی و عاطفی شما نیز کمک بسزایی کند و درنتیجه شمارا به یک شخصیت بامحبت، ایثارگر و باملاحظه تبدیل کند. همچنین رشد شخصی مانند یک آینه برای شما عمل می‌کند و می‌توانید در آن خود واقعیتان را ببینید و نقاط ضعف و قوت خود را به‌وضوح مشاهده کنید، نهایتاً با درک و پذیرش آن‌ها نسبت به گسترش نقاط قوت و مرتفع کردن نقاط منفی تصمیم‌گیری کنید.

شیوه‌ها و تکنیک‌های بسیاری برای توسعه و پرورش رشد شخصی وجود دارد که مهم‌ترین قسمت آن این است که در ابتدای راه یک درک صحیح و شفاف از خود داشته باشید. برای رسیدن به این درک باید با ذهنی باز و بی‌طرفانه به رفتارها، عادات و زندگی خود نگاه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این امر، مراقبه است.

انجام این کار به شما کمک می‌کند تا درکی حقیقی از خود داشته باشید و بتوانید به‌صورت صحیح تشخیص دهید که کدام‌یک از ابعاد زندگی شما نیازمند تغییرات است. همچنین باید بدانید که بررسی رفتار اطرافیان با شما نیز می‌تواند در جهت شناخت به شما کمک شایانی کند.

شما باید تکنیک‌ها و روش‌های رشد شخصی خود را بیابید تا بهترین گزینه را برای رشد خود انتخاب کنید.

رشد فردی از کی شروع می‌شود؟

رشد-فردی-3

وقتی‌که فرد به‌اشتباه بودن مسیر و رفتار خود پی ببرد و شروع به یادگیری بیشتر و تجدیدنظر در مسیر خود می‌شود رشد فردی او آغاز می‌شود.

چگونه رشد فردی می‌تواند زندگی شمارا تغییر دهد؟

اگر بخواهیم به منظری دیگر به سؤال رشد شخصی چیست جواب دهیم، بایستی در لایه‌ی کاربردی یعنی نحوه‌ی تأثیرگذاری رشد فردی در زندگی و کسب‌وکار انسان را زیر ذره‌بین قرار دهیم. همانظور که اشاره شد، رشد فردی و شخصی قادر است که در تمام ابعاد زندگی تغییرات مثبتی ایجاد کند.

رشد شخصی در قدم اول بر دیدگاه و طرز فکر شما تأثیر می‌گذارد و همچنین احتمال رسیدن به اهداف به شکل فوق‌العاده‌ای بالا می‌برد.

رشد شخصی و فردی به لحاظ روحی و روانی نیز به شما کمک می‌کند تا به فردی مثبت‌تر، مهربان‌تر و دلسوزتر تبدیل شود، همچنین مانند یک راهنما به شما کمک می‌کند تا عادات منفی خود را بشناسید و اشتباهات خود را بپذیرید و به‌این‌ترتیب بتوانید عادات و اشتباهات خود را اصلاح و رفع کنید.

هنگامی‌که شما در زندگی خود در مسیر رشد فردی و شخصی قرار داشته باشید می‌توانید جزییاتی از زندگی خود را مشاهده و درک کنید که پیش‌ازاین قادر به مشاهده آن‌ها نبودید، به‌عنوان‌مثال می‌توانید توجه شوید که توانایی انجام چه‌کارهایی را دارید و یا می‌توانید تشخیص دهید که یک مسیر را به‌صورت اشتباه طی کرده‌اید.

شما وقتی‌که در مسیر رشد شخصی و فردی باشید قادرید کارهایی که به دلیل سختی قبلاً از آن فراری بودید را به نحو احسن انجام دهید. از همه مهم‌تر شما در مسیر رشد شخصی و فردی خود هدف خود از زندگی را کشف می‌کنید و می‌توانید جایگاهی که می‌خواهید به آن برسید را متصور شوید. پس باانگیزه‌تر از همیشه قادر خواهید بود تا در جهت پروش و توسعه تمامی ابعاد وجودی خود تلاش کنید و گام‌هایی آگاهانه در این راستا بردارید.

بعد از رسیدن به رشد نسبی در مبحث رشد فردی و شخصی، به‌راحتی خواهید توانست میان علایق و سرگرمی‌ها، کار و خانواده یک تعادل ایجاد کنید و بهتر درک کنید که کدام‌یک از این موارد در چه شرایط و موقعیتی باید در زندگی شما دارای اولویت بالاتری نسبت به بقیه باشند.

مقاله پیشنهادی:  شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر

لطفاً توجه داشته باشید که مواردی که ذکر کردیم فقط قطراتی از دریای مزایا و کاربرد رشد شخصی و فردی در زندگی است. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد اما رشد شخصی و فردی و بلوغ پس‌ازآن می‌تواند به شما یک قدرت خارق‌العاده اهدا کند و به این وسیله رؤیاهای شما را تحقق ببخشد.

رشد شخصی چگونه می‌تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد؟

رشد-فردی-6

یکی از چیزهایی که انسان‌ها نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت و مخالفت کنند میل و تمایل همیشگی انسان برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت است. در کنار این اهداف افراد تمایل دارند تا روابط اجتماعی خود را به‌صورت مؤثرتری با اطرافیان خود حفظ کنند. اکثر افراد تصور می‌کنند که به علت مشغله‌های زیادی که در طول دوران حیات خوددارند، دیگر زمان و فرصتی برای پرورش و توسعه خود ندارند اما باید گفت که این نظر و دیدگاه به‌طور کامل نادرست و اشتباه است.

رشد شخصی و فردی به‌وسیله‌ی آموختن از اشتباهاتی که درگذشته مرتکب شده‌ایم و همچنین ورود به تجربیات جدید ایجاد می‌شود. وقتی‌که ما بتوانیم عقاید و باورهای قدیمی خود را کنار بگذاریم و سعی در پرورش و توسعه‌ی تمام ابعاد وجودی‌مان کنیم در آن زمان قادر خواهیم بود فرصت‌های جدید تمامی مراحل زندگی خود را به‌صورت شفاف ببینیم و از آن‌ها بهره‌مند و درنتیجه به انسان موفقی تبدیل شویم.

با توجه به توضیحات داده‌شده در ادامه‌ی مقاله به تأثیرات بارز رشد فردی و شخصی در کسب‌وکار و زندگی را ذکر می‌کنیم و هرکدام را ب صورت خلاصه برای شما شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

تغییر در رابطه شما با دیگران

به‌صورت اساسی درک شما از رشد شخصی و فردی با تغییر روند روابط شما با اطرافیان رابطه‌ی مستقیمی دارد. با توجه به این مطلب، هرچقدر رشد فردی و فکری بیشتری داشته باشید روابط بهتر یا بدتری را با اطرافیان تجربه خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت رشد شخصی و فردی این است که با افراد جدیدی آشنا شویم و به این اطمینان برسید که از تمامی افرادی که با آن‌ها در تماس و تعامل هستیم نکاتی حتی کوچک را یاد می‌گیریم. این افراد مهم نیست که از اعضای خانواده باشند یا اقوام و یا همکاران شما، فقط باید برای شما چیزی برای یاددادن داشته باشند.

دستیابی به فرصت‌های شغلی جدید

اگر یک کارمندی باهوش و فعال هستید این احتمال وجود دارد که به دنبال فرصت‌های جدید برای کسب مهارت و دانش‌افزایی باشید. این فرصت‌های طلایی به شما این امکان را می‌دهد که در سازمان‌هایی که کار می‌کنید بسیار رشد کنید و یا حتی ارتقا درجه‌ی شغلی پیدا کنید. برخی اوقات نیز دوست دارید تا مهارت‌های خاصی را برای رسیدن به فرصت‌های شغلی بهتر یاد بگیرید. شاید این شغل از زمینه‌ی کاری شما متفاوت باشد اما نیاز و میل به رشد و تکامل شما را به این مسیر می‌کشاند.

بایستی این نکته را مدنظر داشته باشید که هرچقدر مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید به‌سرعت افزایش رشدتان کمک خواهید کرد. این امر موجب می‌شود تا فرصت‌های شغلی برتر و چالش‌برانگیزتری پیش روی داشته باشید. فقط کافی است که برای رسیدن به بهترین‌ها همیشه مشتاق و متمایل به یادگیری مهارت‌های جدید باشید. این‌یک راز بسیار مهم در مسیر رشد شخصی و فردی است.

برای حفظ رشد فردی و شخصیتی خود می‌توانیم چه‌کار کنیم؟

رشد-فردی-5

حالا که معنی و مفهوم رشد شخصی و فردی را متوجه شده‌اید و متمایل و مشتاق شده‌اید که در مسیر رشد قرار بگیرید. انجام راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

مجلات و وبلاگ‌های تخصصی‌تری درزمینهٔ کاری خود بخرید و بخوانید.

در راستای سلامت روان و جسم خود کوشا باشید.

در مورد روندهای جدید بازار اطلاعات مناسبی کسب کنید.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت جایگاه شناسی بر ذهن مخاطب

شروع به یادداشت کردن کارهایی کنید که علاقه‌مند به انجام آن‌ها هستید.

سعی کنید تا همیشه کتاب‌های خوبی بخوانید.

یادتان باشد که وقتی شما در مسیر رشد فردی قرار می‌گیرید، به‌صورت خودکار بقیه توانایی‌های شما به موفقیت و بلوغ و همچنین آموزش افزایش پیدا می‌کند.

برترین احساس یک انسان، احساس موفقیت پس از رسیدن به اهداف است، حالا مهم نیست که این هدف رسیدن به یک درامد میلیاردی باشد و یا گرفتن نمره ۲۰ در درس ریاضی.

رشد فردی و شخصیتی قادر است شما در شرایط و موقعیت‌هایی قرار دهد که شما را به شایسته‌ترین و واجد شرایط‌ترین فرد به اهداف تبدیل کند. همچنین شما پس از عبور از مرحله اشتباهات و تجربیات برای دیگران یک سفیر موفقیت خواهید بود. یادتان نرود که موفقیت با شانس و یا بودن در زمان و مکانی مناسب نیست، بلکه لازم است برای رسیدن به آن تلاش کنید و فرصت‌ها را شکار کنید تا به اهداف خود برسید.

مراحل رشد شخصیت در انسان کدام‌اند؟

میل به کمال و دستیابی به بهترین‌ها از ویژگی‌ها ذاتی انسان است. تکامل فردی و شخصیتی یک فرایند تحول ساز در زندگی انسان است که موجب ارتقا جنبه‌های جسمی، عاطفی، روانی، روحی و معنوی انسان می‌شود.

وقتی می تونید به اطمینان رشد فردی و شخصیتی خود برسید که یک هدف را در زندگی خود تعیین کنید و در مسیر رسیدن به آن از تمام وجود و توانتان مایه بگذارید. در ادامه‌ی مقاله به معرفی نکاتی مهم در رشد شخصی می‌پردازیم و آن‌ها را به‌صورت خلاصه شرح می‌دهیم:

  • دوست داشتن خود

اکثر افراد قبل از آگاه شدن به رشد شخصی و فردی دائماً در مورد مسائل مختلفی که به وجودشان مرتبط است گله و شکایت دارند؛ اما باید بدانید که وقتی‌که شما به شروع به دوست داشتن خود کنید و خود را سرزنش نکنید از همان لحظه بلوغ شما اتفاق می‌افتد و شما به حد بالایی از رشد شخصی و فردی رسیده‌اید.

  • پذیرش اشتباهات خود

یکی از نشانه‌های بلوغ و در مسیر رشد شخصی بودن فرار نکردن از اشتباهات و پذیرش اشتباهات شما است. با دیدن این نشانه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که به رشد شخصی دست پیداکرده‌اید. شخصیت شما با تغییر کرده است و اکنون می‌توانید مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرید و آن را جبران کنید.

  • خود واقعی بودن

تمایل به تظاهر، نقاب زدن و نقش کسی که نیستید را بازی کردن یک اشتباه فاحش در مسیر رشد شخصی است. هر وقت از این کار دوری کردید و به وجود واقعی خود افتخار کردید، باید بدانید که یک قدیم دیگر در مسیر رشد شخصی به جلو رفته‌اید و به تکامل شخصی و فردی نزدیک‌تر شده اسد.

  • مثبت اندیشی

غالب انسان‌های موفق و طالب موفقیت و رشد شخصی و فردی از انسان‌های که دچار ناامیدی هستند و به صورت مداوم در حال غر زدن هستند دوری می کنند. حتی اگر یک رویداد ناخوشایند در زندگی شما رخ داد نباید روحیه خود را ببازید و باید بدانید که زندگی جریان دارد و این اتفاقات جزئی از جهان هستی است. پس زمانی که توانستید به درک عمیقی از این موضوع برسید و امیدوارانه به زندگی نگاه کنید بی‌تردید در مسیر رشد شخصی و فردی خود یک مرحله ارتقا کرده‌اید.

رشد-فردی-8 (1)

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث رشد شخصی و فردی پرداختیم. رشد شخصی و فردی را از منظرهای گوناگون تعریف کردیم. مثال‌هایی را برای درک بهتر رشد فردی و شخصی بازگو کردیم. مراحل رشد شخصی را توضیح دادیم؛ و تأثیر رشد شخصی و فردی بر عملکرد و همچنین زندگی و کسب‌وکار را بررسی کردیم و در انتها راهکارهایی را برای رشد شخصی برای شما ذکر کردیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد رشد فردی و شخصی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *