Choosing the right CMS content management system

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب

اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی وب‌سایتی برای کسب‌وکارتان هستید، حتماً این سؤال برایتان پیش‌آمده: «بهترین راه برای طراحی وب‌سایت چیست» یا «انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS به چه عواملی بستگی دارد؟»
روش‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که بهترین آن‌ها، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا CMS است. این سیستم‌ها، در تمام مراحل ساخت تا طراحی و انتشار مطلب به شما کمک می‌کنند. تنها کافی است بعد از انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب، روی صندلی‌تان لم دهید و چند دقیقه بعد وب‌سایتتان را تحویل بگیرید! حتماً حالا می‌پرسید بهترین سیستم مدیریت محتوا CMS کدام است؟
باید در پاسخ این سؤال بگویم، وب‌سایت‌های متعددی وجود دارند که این سیستم را ارائه می‌دهند، بنابراین انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب، کمی مشکل است.
در ابتدا بهتر است با معنای CMS کاملاً آشنا شوید؛ سپس به سراغ وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده آن بروید. دانستن ویژگی‌ها و نکات مربوط به هر وب‌سایت، شما را در انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب کسب‌وکارتان، کمک می‌کند، پس هیچ جایی نروید که جواب تمام سؤالاتتان اینجاست!

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

CMS یک نرم‌افزار رایگان و خلاصه‌شده «Content Management System» یعنی سیستم مدیریت محتوا است. CMS به شما اجازه می‌دهد محتوای وب‌سایتتان را نوشته، ویرایش و آپلود کنید. شما با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب نیازهایتان، می‌توانید سایتتان را برای مخاطب جذاب‌تر و کاربردی‌تر کنید.
افرادی که راجع‌به CMS اطلاعات زیادی ندارند تصور می‌کنند با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS و نصب آن، فقط می‌توانند یک سایت راه‌اندازی کنند. اما CMS چیزی فراتر از این‌هاست. این پلتفرم هر روز پیشرفت کرده و اکنون به یک سیستم کامل راه‌اندازی وب‌سایت تبدیل شده است.
آمارها می‌گویند نیمی از وب‌سایت‌های موجود در جهان با سیستم‌های مدیریت محتوا CMS راه‌اندازی شده‌اند. اما چرا انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS به‌عنوان اصلی‌ترین سیستم راه‌اندازی سایت، بین طراحان رایج است؟

علت اصلی انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS برای طراحی سایت

همان‌طور که می‌دانید دوراه برای راه‌اندازی سایت وجود دارد:
• کدنویسی و زبان برنامه‌نویسی
• انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS

با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی:

با انتخاب این روش، شما راه طولانی و پر پیچ‌وخم کدنویسی را پیشرو دارید و ممکن است مدت زیادی طول بکشد.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا CMS

با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS، می‌توانید سایتتان را در عرض چند دقیقه راه‌اندازی کنید. به بیان دیگر، این سیستم در راستای راحت‌تر کردن راه‌اندازی وب‌سایت‌ها به وجود آمده است.
پس تا اینجا علت اصلی انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS توسط طراحان را فهمیدیم، آیا می‌دانید این سیستم چگونه کار می‌کند؟

عملکرد سیستم مدیریت محتوا CMS

عملکرد این سیستم بسیار ساده و به ترتیب مراحل زیر است:

۱. تولید محتوا برای وب‌سایت

اولین مرحله بعد از انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS، تولید محتوا دیجیتال است. محیط کاربری CMS بسیار ساده است و شما می‌توانید با این سیستم، بدون نیاز به دانش خاصی، محتواهای خود را بسازید.

۲. مدیریت محتوای تولید شده

در مرحله دوم، محتوای تولید شده به بخش مدیریت ارسال و پس از تأیید مدیر و بازنگری تیم کارشناسی، در سایت منتشر می‌شوند. با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS، تمام مراحل بالا به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  وظایف متخصص سئو چیست؟

۳. انتشار محتوا در سایت

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب، شما را قادر می‌سازد که زمان انتشار مطلب در سایت را انتخاب کنید. این سیستم با موتورهای قوی می‌تواند ظاهر محتوا را هنگام انتشار در سایت مدیریت کند.

۴. نمایش مطالب در سایت

آخرین مرحله از عملکرد سیستم مدیریت محتوا نمایش مطالب در سایت است. شما هنگام طراحی سایت با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS به‌جای کدنویسی می‌توانید مطالبتان را به‌راحتی بر روی تمام مرورگرها به‌درستی نمایش دهید.
پس تا اینجا آموختید که برای راه‌اندازی سایت، انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS به‌جای کدنویسی تا چه اندازه کارتان را راحت‌تر می‌کند. در زیر ویژگی‌های خاص این سیستم را باهم می‌بینیم:

ویژگی سیستم مدیریت محتوا CMS

سیستم مدیریت محتوا ویژگی‌هایی دارد که آن را خاص کرده است:

۱. ارائه محتوا

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS به‌عنوان پلتفرمی برای راه‌اندازی سایتتان به شما کمک می‌کند تا محتوایی باکیفیت منتشر کنید، اما چگونه؟
فرقی نمی‌کند مخاطبانتان از موبایل، تبلت یا لب تاپ استفاده می‌کنند، سیستم مدیریت محتوا در هر دستگاهی، محتوای شما را مطابق آن ارائه می‌دهد. به این ویژگی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا می‌گویند.

۲. مدیریت محتوا

این سیستم به شما کمک می‌کند، تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی با کیفیتی را تولید کنید؛ بنابراین با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS می‌توانید محتواهایی ناب به مخاطبانتان عرضه کنید.

۳. تجارت الکترونیکی

انواع زیادی از سیستم‌های مدیریت محتوا در سراسر دنیا وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها وردپرس است. شما با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS وردپرس و افزودن ووکامرس به آن‌، قادر به طراحی یک فروشگاه اینترنتی با قابلیت‌های تخفیف و خرید هستید. شما به این صورت پیشرفت قابل‌توجهی را در تجارت الکترونیک تجربه می‌کنید.

۴. آنالیز وب‌سایت

تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین وظایف CMS است. شما با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب، می‌توانید رفتار کاربران را آنالیز کنید و مسیر درست پیشرفت را بیابید.

۵. قابلیت ترجمه چندزبانه

اگر وب‌سایتتان را به چند زبان می‌نویسید، باید در انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS دقت کنید. هر سیستمی، قابلیت ترجمه به تعدادی از زبان‌ها را دارد. برای مثال سیستم وردپرس تقریباً از تمام زبان‌ها پشتیبانی می‌کند.
راه‌اندازی وب‌سایت‌های چندزبانه دو مزیت اصلی دارد:

• افزایش اعتبار شما

اولین مزیت وب‌سایت‌های چندزبانه، افزایش اعتبارتان پیش مشتریان است. زیرا آن‌ها متوجه بین‌المللی بودن بیزینس شما می‌شوند.

• توسعه کسب‌وکار

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS چندزبانه، از طریق جذب مشتریانی از سایر نقاط دنیا، باعث توسعه کسب‌وکارتان می‌شود.

۶. آموزش

CMS گاهی پیچیده می‌شود اما نگران نباشید. سازندگان سیستم مدیریت محتوا، شما را پشتیبانی می‌کنند و آموزش‌های لازم را به شما می‌دهند.

۷. یکپارچه‌سازی

سیستم مدیریت محتوا یا کلی‌نگر یا به API وابسته است. API می‌تواند با اتصال سایتتان به وب‌سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، آن را یکپارچه و منسجم سازد.
حالا که ویژگی‌های CMS را آموختید، در ادامه مقاله قصد داریم به انواع سیستم‌های مدیریت محتوا اشاره کنیم:

انواع سیستم‌های مدیریت محتوا

شما باید در انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS ، با آگاهی بیشتر قدم بردارید؛ در این قسمت قصد داریم شما را با انواع مختلف CMS آشنا کنیم:

۱. سیستم مدیریت محتوا مدیریت شده (عمومی)

این سیستم در قالب یک نرم‌افزار از پیش آماده شده، عرضه می‌شود. از برترین این سیستم‌ها می‌توانیم به وردپرس و جوملا اشاره کنیم. شما بعد از انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS عمومی، باید مانند یک نرم‌افزار آن را روی‌هاست سایتتان نصب و از ابزارهای جامعه‌اش برای مدیریت محتوای دیجیتال استفاده کنید.
اکثر وب‌سایت‌های سیستم مدیریت محتوا مدیریت شده، متن‌باز (Open Source) هستند. چه آماتور باشید و چه حرفه‌ای، می‌توانید وب‌سایت منحصربه‌فرد خودتان را به‌راحتی با این دسته از CMSها بسازید؛ از هر ۱۰ وب‌سایت موجود، ۷ عدد از آن‌ها با این سیستم ساخته شده‌اند.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار کوچک

۲. سیستم مدیریت محتوا میزبانی شده (اختصاصی)

اگر شما به‌عنوان فردی حرفه‌ای در طراحی سایت، به دنبال انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS حرفه‌ای هستید، این سیستم دستتان را برای اعمال تغییرات و انجام کارهای متفاوت باز می‌گذارد؛ شما قادر به تغییر تمام بخش‌های آن هستید. به این نوع سیستم‌ها، اختصاصی یا مستقل می‌گویند.
اما این سیستم معایبی نیز دارد. برخلاف سیستم مدیریت محتوا عمومی، امنیت و ارتقا CMS اختصاصی کاملاً برعهده شماست و این کار را برای شما کمی مشکل می‌کند.

۳. سیستم مدیریت محتوا سنتی

این CMS اولین نوع از سیستم‌های مدیریت محتواست؛ در آن ویراستاران دسترسی کامل به مدیریت مطالب را (مانند تغییر عنوان، دسته‌بندی‌ها و درج فایل‌های چندرسانه‌ای) دارند. باید بدانید با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS سنتی، بعد از طراحی وب‌سایت، به بخش مدیریتی و کدهای قالب دسترسی ندارید. از طرفی دیگر کدنویسان و طراحان به‌جز بخش محتوا، به سایر قسمت‌ها دسترسی دارند.
این سیستم دولایه مجزا دارد به همین دلیل به coupled CMS نیز معروف است؛ کل ماهیت سایت به همین دو بخش خلاصه می‌شود و تمام بخش‌های ظاهری سایت به‌صورت متصل‌به‌هم نمایش داده می‌شوند.
اگر به دنبال سادگی هستید این نوع CMS مناسب شماست. اما باید بدانید سیستم مدیریت محتوا سنتی واکنش‌گرا نیستند، و فقط در مرورگرهای سنتی دسکتاپی قابلیت نمایش دارد.

۴. سیستم مدیریت محتوا هدلس (Headless CMS)

هنگام طراحی وب‌سایت شما با دو اصطلاح بک‌اند (Back-end) و فرانت‌اند (Front-end) برخورد می‌کنید. آیا معنی آن‌ها را می‌دانید؟
بک‌اند شامل آیتم‌های فنی پشت‌صحنه و بخش پنهان وب‌سایت، و فرات‌اند بخش مورد نمایش به کاربران است. در سیستم‌های مدیریت محتوا سنتی این دو بخش، در قالب یک مجموعه قابل تغییر بودند، اما در Headless CMS شما می‌توانید به‌صورت جداگانه روی هر بخش کار کنید.
طراحان وب‌سایت تغییرات و کد‌های خود را از طریق رابط کاربری برنامه‌نویسی (Application Programming Interface) که به‌اختصار API نامیده می‌شود، روی این سیستم هدلس اعمال می‌کنند. API درواقع پل ارتباطی بین طراحان با کدهای برنامه‌نویسی و سیستم مدیریت محتوا هدلس است.
دلیل اصلی انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS هدلس، برای طراحی سایت، قابلیت واکنش‌گرا بودن آن است؛ کاربر می‌تواند با هر دستگاهی (کامپیوتر، موبایل و…) کاملاً به محتوای شما دسترسی داشته باشد.

۵. سیستم مدیریت محتوا ترکیبی (Hybrid CMS)

سیستم هایبرد، ترکیبی از دو سیستم سنتی و هدلس است! زمانی که CMS هدلس با ارائه خدمات عالی، بازار را در دست گرفت، شرکت‌های ارائه‌دهنده سنتی به فکر چاره افتادند و درنتیجه سیستم مدیریت محتوا ترکیبی ساخته شد.
شما با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS ترکیبی، برای طراحی وب‌سایتتان، قادرید یک سایت استاندارد با تغییرات دلخواهتان در لایه هد (Head) بسازید. وب‌سایت‌های متنوعی CMS را ارائه می‌دهند، به همین دلیل انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مشکل است. با من همراه باشید تا با این سایت‌ها آشنا شویم:

مقاله پیشنهادی:  معرفی اساسی‌ترین وظایف ادمین اینستاگرام که باید بدونی!

انواع وب‌سایت‌های سیستم مدیریت محتوا CMS

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS کار آسانی نیست. وب‌سایت‌های متنوعی برای راه‌اندازی سایتتان وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS کار آسانی نیست. وب‌سایت‌های متنوعی برای راه‌اندازی سایتتان وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. وردپرس (WordPress)

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS وردپرس، انتخابی هوشمندانه است؛ زیرا راه‌اندازی وب‌سایت با این سیستم فقط ۱۰ ثانیه زمان می‌برد!
وردپرس محبوب‌ترین CMS بین طراحان سایت است؛ ماهیانه حدود ۴۲ میلیون پست جدید در وردپرس ایجاد می‌شود! در حال حاضر وردپرس قابلیت ترجمه به ۶۳ زبان زنده دنیا را دارد!
در ابتدا این وب‌سایت فقط برای ساخت وبلاگ استفاده می‌شد؛ با گذر زمان، پیشرفته‌تر شد و اکنون یک سیستم قدرتمند، برای طراحی سایت بشمار می‌رود. ‍CMS وردپرس، (open source) متن‌باز است، یعنی شما هر تغییری که بخواهید را می‌توانید در آن اعمال کنید. از دلایل محبوبیت این سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
• محیط کاربری ساده
• سازگار با انواع موتورهای جستجوگر (به‌ویژه گوگل)
• دارای قابلیت واکنش‌گرا
• به دانش کدنویسی نیاز ندارد.
• متن‌باز بودن

۲. جوملا (Joomla)

جوملا رقیب وردپرس است و در رتبه دوم لیست محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا قرار دارد. جوملا نیز همانند وردپرس، کاملاً رایگان است و نیازی به کدنویسی برای طراحی وب‌سایت ندارد. با انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS جوملا، می‌توانید بدون هیچ محدودیتی سایت موردنظرتان را طراحی کنید.
این سیستم مدیریت محتوا بر اساس زبان PHP ساخته شده است و یک سیستم متن‌باز به‌حساب می‌آید.

۳. درو پال (Drupal)

درو پال از دیگر سیستم‌های رایگان بر اساس فریم‌ورک LAMP است. این سیستم محیط کاربری نسبتاً پیچیده‌ای دارد. اگر در انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS درو پال، مردد هستید، باید بگویم که با این سیستم نیز همانند وردپرس، می‌توانید عکس و فیلمی باکیفیت منتشر کنید.

۴. مجنتو (Magento)

اگر به دنبال انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS با کاربرد تجاری هستید، پیشنهاد ما مجنتو است. این سیستم در بخش تجارت الکترونیک استفاده می‌شود؛ البته کار با آن کمی سخت است و نیاز به دانش کدنویسی دارد.

۵. ویکس (Wix)

اگر اولویت شما برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS رایگان بودنش است، این سیستم را فراموش کنید! این سیستم محیط کاربری بسیار پیچیده و کاربرد کمی در دنیا دارد.

۶. اسکوئراسپیس (Squarespace)

این سیستم نیز مشابه ویکس، رایگان نیست. اما اگر به دنبال تم و طراحی‌های خاص و جذاب برای وب‌سایتتان هستید، انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS اسکوئراسپیس، انتخابی کاملاً درست است.

کلام آخر

سیستم‌های مدیریت محتوا همان چیزی است که همه طراحان و صاحبان ‌کسب‌وکارها به آن‌ها نیاز دارند. برخلاف‌هاست وب‌سایت، این سیستم‌ها متن‌باز و رایگان هستند و شما هزینه‌ای برای ساخت سایت پرداخت نمی‌کنید.
حالا که با معنی سیستم ‌ CMS به‌طور کامل آشنا شدید و وب‌سایت‌های ارائه دهنده را نیز شناختید، وقت انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS مطابق نیاز‌هایتان است.
آیا شما تجربه طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا CMS را دارید؟ به نظر شما بهترین سایت ارائه‌دهنده سیستم مدیریت محتوا CMS کدام است؟ ما از شنیدن نظرات ارزشمندتان خوشحال می‌شویم!
اگر این مقاله برای شما مفید بود، فراموش نکنید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *